پروفایل

امیلی چویی؛ مغز متفکر بازار دارایی‌های دیجیتال

او رئیس هیئت مدیره و مدیر ارشد عملیات شرکت کوین‌بیس است.

قصه‌ها از کودکی راه‌شان را به دنیای ما باز کرده و همیشه آینه‌ای از خیال و حقیقت در برابر ما گذاشته‌اند. مرورِ حقیقت اما همان داستان تجربه‌ی زندگی‌های ناکرده است که اغلب آموختنی‌هایی با چاشنی جذابیت دارد. در این میان داستان زندگی آنهایی که مسیرشان را از دل دنیای تکنولوژی دنبال می‌کنند، پی‌رنگ متفاوتی دارد و هیچ شبیه داستان‌های کلاسیک نیست که در آنها موفقیت و شکست، فرمول یکسانی دارند. «پروفایل» قرار است روایت‌گر داستان مستند روزگار همین آدم‌ها باشد؛ آنهایی که نقش موثری در شکل‌گیری آنچه امروز به عنوان صنعت تکنولوژی می‌شناسیم، داشته و دارند؛ آنهایی که از انتخاب مسیر متفاوت نترسیدند؛ نه می‌خواستند قهرمان باشند و نه ضدقهرمان. «پروفایل» را پنج‌شنبه‌ هر هفته در آی‌تی ایران بخوانید.

***

روزگار فرمان‌ناپذیر و سرکش‌تر از آن است که بتوان با احتیاط و عاقبت‌اندیشی آن را مهار کرد و به راه آورد. در واقع باید پذیرفت که مسیر پر پیچ‌وخم زندگی، قرابت و نسبتی با ملاحظات و دغدغه‌های ما ندارد و شاید تنها با اراده و پشتکار بتوان قدم‌های محکم‌تری در این وادی نافرمانی گذاشت. افسون استقامت همان پشتوانه‌ای بود که «امیلی چویی» به کمک آن توانست در این سال‌ها علایقش را دنبال کرده و در دنیای تجارت مدرن رشد کند. او با دانش و آگاهی که از اصول کسب‌وکار و علم اقتصاد داشت، تجربه‌های حرفه‌ای خوبی بدست آورد تا در نهایت به یکی از بزرگ‌ترین صرافی‌های ارز دیجیتال جهان راه پیدا کند. چویی نقش پررنگی در موفقیت کوین‌بیس داشته و حالا نفر دوم این شرکت به حساب می‌آید.

 

دلبسته اقتصاد

امیلی چویی که این روزها تقویم چهل‌وسه سالگی‌اش را ورق می‌زند، عنوان جوان‌ترین مدیر کوین‌بیس را به خودش اختصاص داده است و هر پنج مدیر ارشد دیگر این شرکت از او بزرگ‌تر هستند. او از زمانی که خودش را شناخت به علم اعداد، اقتصاد و روش‌های اداره کسب‌وکارها علاقمند بود. با این اوصاف تعجبی نداشت که بعد از پایان دوران مدرسه، به قدیمی‌ترین و معتبرترین مدرسه بازرگانی و مدیریت جهان یعنی مدرسه وارتون دانشگاه پنسیلوانیا برود. چویی بعد از دریافت مدرک کارشناسی مدیریت کسب‌وکار از این دانشگاه، راهی دانشگاه جان هاپکینز شد که یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین مراکز علمی و تحقیقاتی ایالات متحده آمریکاست. او در آنجا هم علایقش را دنبال کرد و درس اقتصاد خواند.

امیلی چویی بلافاصله بعد از فارغ‌التحصیلی، به کارگزاری «لِگ میسون وود واکر» (Legg Mason Wood Walker) رفت و در آنجا به عنوان تحلیل‌گر ارشد سرمایه‌گذاری بانکی مشغول به کار شد. بعد از سه سال اما مسیر چویی به سیلیکون‌ولی افتاد و در شرکت «یاهو» مشغول به کار شد. او در طول دو سالی که در یاهو فعالیت می‌کرد، در بخش توسعه و استراتژی این شرکت سمت تحلیل‌گر ارشد را داشت. تجربه کار در یاهو باعث شد که او در تجربه بعدی خودش با یکی از غول‌های صنعت سرگرمی یعنی برادران وارنر (Warner Bros) همراه شود. امیلی چویی به مدت دو سال و نیم، به عنوان مدیر بخش عملیات و استراتژی در این شرکت مشغول به کار بود. بعد از این بود که یکی از مهم‌ترین تجربه‌های کاری و حرفه‌ای امیلی چویی رقم خورد؛ او در آخرین روزهای سال 2009 به شرکت «لینکداین» (LinkedIn) پیوست و به عنوان مدیر بخش توسعه شرکتی آن، بیش از چهل معامله خرید و ادغام و سرمایه‌گذاری را مدیریت کرد. بعد از حدود هشت سال و نیم حضور در لینکداین، چویی به شرکت «نَسپرز» (Naspers) پیوست که در زمینه خرده‌فروشی آنلاین و سرمایه‌گذاری خطرپذیر فعالیت می‌کند. امیلی چویی به مدت چهار سال و نیم، عضو هیئت مدیره این شرکت بود. سپس به سانتا مونیکا رفت و به شرکت کاریابی بزرگ «زیپ‌رِکریتِر» (ZipRecruiter) پیوست. او همچنان صندلی خود در هیئت مدیره این شرکت را در اختیار دارد.

 

جاه‌طلب و مصمم

زندگی امیلی چویی اما از ماه مارس سال 2018 و با پیوستن به شرکت کوین‌بیس به کلی تغییر کرد. او در این زمان پیشنهاد «بری‌یان آرمسترانگ» هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل این شرکت را پذیرفت و به عنوان معاون بخش کسب‌وکار و داده به استخدام کوین‌بیس درآمد. چویی بیش از یک سال در این سمت فعالیت کرد و تلاش‌ها و اقداماتش آنقدر تاثیرگذار بود که مدیریت عملیات شرکت به او پیشنهاد شد. همکاری نزدیک و همراهی مفید و نتیجه‌بخش او با آرمسترانگ در این سمت باعث شد تا او با سرعتی چشمگیر پله‌های ترقی را طی کند و بعد از حدود یک سال و نیم به ریاست هیئت مدیره کوین‌بیس برسد تا نفر دوم این صرافی بزرگ ارز دیجیتال بشود.

او با همراهی دیگر مدیران ارشد کوین‌بیس مقدمات ورود این شرکت به بورس را فراهم آورده تا در نیمه سال 2021 سهام این شرکت به عرضه عمومی برسد.

امیلی چویی تمام روزهای سال 2021 را به تلاش برای کمک به کوین‌بیس گذراند تا بتواند مشکلات و موانع مختلف قانونی را که از طرف کنگره و کمیسیون بوس و اوراق بهادار ایالات متحده اعمال می‌شد، پشت سر بگذارد و همزمان روند رشد خودش را حفظ کند. از طرفی او و مدیران دیگر کوین‌بیس، مقدمات ورود این شرکت به بورس را در همین سال فراهم آوردند تا در نهایت در نیمه سال 2021 سهام کوین‌بیس برای اولین بار به عرضه عمومی برسد. چویی در نیمه دوم این سال با همراهی آرمسترانگ و دیگر اعضای هیئت مدیره کوین‌بیس پیشنهاد تدوین سیاست‌های کلی دارایی دیجیتال را ارایه داد که نیازمند ایجاد یک کارگروه مجزا برای قانون‌گذاری در زمینه رمزارز و دارایی‌های دیجیتال است. حالا کوین‌بیس در حال گسترش فعالیت‌هایش به خارج از مرزهای ایالات متحده است و چنین اتفاقی برای شرکتی که تمام نیروهایش به صورت دورکار مشغول هستند، چندان دور از ذهن نخواهد بود.

بلندپروازی‌های امیلی چویی اما نقطه پایانی ندارند و او همیشه برای رسیدن به قله‌های موفقیت در تلاش است. چویی همچنین یک سرمایه‌گذار فرشته است و در بعضی از شرکت‌ها و موسسات مالی هم سرمایه‌گذاری کرده. او علاوه بر رمزارزها، به فعالیت در زمینه اینترنت، نرم‌افزار به عنوان یک خدمت، خرید و ادغام، سرمایه‌گذاری خطرپذیر، استراتژی شرکتی، عملیات تجاری، توسعه تجاری و تحلیل داده هم علاقمند است.

 

قسمت‌های قبلی پروفایل:

۱- آدام موسری؛ صدای رسای فیس‌بوک 

۲- لینا خان؛ سردمدار مبارزه با انحصارطلبی 

۳- ریما قریشی؛ یک مدیر بالفطره 

۴- کریستیانو آمون؛ مدیر جدید و خندان کوآلکام 

۵- اندی جیسی؛ مدیرعامل گران‌قیمت آمازون با تبار ایرانی

۶- آیلین لی؛ کاشف تک‌شاخ‌های سیلیکون‌ولی

۷- اریک یوآن؛ یک عاشق مصمم

۸- سوزان اثی؛ شیفته‌ی اقتصاد تکنولوژی

۹- امین ذوالفنون؛ از تار تا تکنولوژی

۱۰- جسیکا روزنورسل؛ مدیری با دغدغه‌های اجتماعی

 ۱۱- کریس یانگ؛ امید تازه‌ی مایکروسافت برای آینده

۱۲ ویتالیک بوترین؛ خالق اتریوم

۱۳- جن‌سن هوآنگ؛ یک مدیر هدفمند

۱۴ – ملانی پرکینز؛ ثروتمندترین زن جوان کارآفرین

۱۵- پت جلسینگر؛ ناخدای جدید اینتل

۱۶- الیزابت هولمز؛ ظهور و سقوط یک امپراطوری

۱۷- سوزان وجسیکی؛ ؛ قدرتمندترین زن در اینترنت

۱۸- کاتالین کاریکو؛ مبدع اولین واکسن کووید-19

۱۹- لیزا سو، یکی از بهترین مدیران صنعت نیمه‌رسانا

۲۰ – رید هستینگز؛ ایده‌پرداز صنعت سرگرمی مدرن

۲۱- سفرا کتز؛ در ستایش تجربه‌گرایی

۲۲- گویین شات‌ول؛ ستاره‌ی صنعت فضانوردی

۲۳-روث پورات؛ مهره کلیدی گوگل

۲۴- آیچا اِوِنز؛ ملکه‌ی صنعت خودروهای خودران

۲۵- امی هود؛ برگ برنده غول نرم‌افزاری جهان

۲۶- لیزا جکسون؛ سفیر اپل در حفاظت از محیط زیست

۲۷- آدام نیومن؛ زخم‌خورده‌ی جاه‌طلبی‌ها

۲۸- جولی سوییت؛ پرچمدار عدالت

۲۹- الیزابت چرچیل؛ در جستجوی ارتباطات مدرن

۳۰ – دمت موتلو؛ یک کارآفرین جسور

۳۱-جاش واردل؛ مبدع بازی آنلاین و پرطرفدار وردل

۳۲-کیتی هان؛ ملکه بازار رمز ارز

۳۳-برت تیلور؛ درخشش یک ذهن خلاق

۳۴-مارکس براونلی؛ اتاقی از آنِ خود

۳۵-اِوِن بلاس؛ سلطان افشای گجت‌ها

۳۶- مریسا می‌یر؛ افول یک ستاره

۳۷- تیم آرمسترانگ؛ مجذوب روزنامه‌نگاری دیجیتال

۳۸ -امید کردستانی؛ مرد چالش‌های سخت

۳۹- پریسا تبریز؛ قاتل باگ‌های امنیتی

۴۰ – جری یانگ؛ یک پیشاهنگ زیرک

۴۱-اسکات مک‌نلی؛ یک مدیر ثابت‌قدم

۴۲-چانگ‌پنگ ژائو؛ ناگهان ثروت

43-ژانگ ییمینگ؛ کارآفرین نوآور

44- کَرُل بارتز؛ بازمانده‌ی سرسخت

45- ریچارد لیو؛ جف بزوسِ چین

46- وینود خوسلا؛ سرمایه‌گذار بلندپرواز

47- بری‌یان آرمسترانگ؛ قهرمان ضد سیاست

48- پژمان نوزاد؛ یک سرمایه‌گذار امیدوار

49- جاستین سان؛ در رویای اینترنت غیرمتمرکز

50- مونا عطایا؛ کارآفرینی از دنیای مادران

51- جاناتان شوآرتز؛ مدافع آزادی بیان

52- داستین موسکوویتز؛ از فناوری تا نیکوکاری

53- مایک وینکلمن؛ طلایه‌دار هنر دیجیتال

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا