پروفایل

اِوِن بلاس؛ سلطان افشای گجت‌ها

قصه‌ها از کودکی راه‌شان را به دنیای ما باز کرده و همیشه آینه‌ای از خیال و حقیقت در برابر ما گذاشته‌اند. مرورِ حقیقت اما همان داستان تجربه‌ی زندگی‌های ناکرده است که اغلب آموختنی‌هایی با چاشنی جذابیت دارد. در این میان داستان زندگی آنهایی که مسیرشان را از دل دنیای تکنولوژی دنبال می‌کنند، پی‌رنگ متفاوتی دارد و هیچ شبیه داستان‌های کلاسیک نیست که در آنها موفقیت و شکست، فرمول یکسانی دارند. «پروفایل» قرار است روایت‌گر داستان مستند روزگار همین آدم‌ها باشد؛ آنهایی که نقش موثری در شکل‌گیری آنچه امروز به عنوان صنعت تکنولوژی می‌شناسیم، داشته و دارند؛ آنهایی که از انتخاب مسیر متفاوت نترسیدند؛ نه می‌خواستند قهرمان باشند و نه ضدقهرمان. «پروفایل» را هر هفته پنج‌شنبه‌ها در آی تی ایران بخوانید یا بشنوید.

تدوین و تنظیم پادکست : یاسمن سرهنگی

پادکست پروفایل در اپل پادکست

رازها چقدر عمر می‌کنند و شاید بهتر است بگوییم، تا کجا می‌شود یک راز را مخفی نگه داشت؟ هر چند ممکن است بعضی ناگفته‌ها تا سال‌های سال پوشیده باقی بمانند، هرگز فاش نشوند و حتی با دارنده‌شان برای همیشه در دنیای تاریک فراموشی غرق شوند، اما احتمال وقوع چنین اتفاقی در صنعت تکنولوژی تقریبا نزدیک به صفر خواهد بود. جزئیات مربوط به یک محصول جدید گاهی اوقات از خط تولید کارخانه فاش می‌شود؛ گاهی هم ممکن است کنجکاوی یکی از کارگران انبار باعث شود که جعبه آن را باز کرده، عکسی نه چندان با کیفیت و فوری بگیرد و آن را منتشر کند. در حقیقت هیچ محصولی در دنیای تکنولوژی از خطر آشکار و عیان شدن، در امان نخواهد بود؛ موضوعی که «اِوِن بلاس» به خوبی آن را ثابت کرد. او اگرچه اولین افشاگر محصولات و گجت‌های دیجیتال نبوده، اما قطعا تاثیرگذارترین و مهم‌ترین آنها بوده است؛ سلطان افشای اطلاعات دست‌اول از گجت‌های جدید که بیشتر او را با نام حساب توییترش evleaks@ می‌شناسند.

ذره‌بینی روی محصولات دیجیتال

کمتر از دو هفته دیگر اون بلاس وارد چهل‌وچهار سالگی می‌شود. او در سیزدهمین روز از ماه مارس سال ۱۹۷۸ در شهر آلن‌تاون در ایالت پنسیلوانیا به دنیا آمد. با اینکه بلاس علاقه چندانی به درس و تحصیل نداشت، اما همیشه پستی و بلندی‌های دنیای سیاست برایش جذاب بود. همین شد که در سال ۱۹۹۶ راهی کالج واسَر شد تا در یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین دانشگاه‌های آمریکا به تحصیل علوم سیاسی و امور دولتی بپردازد. بلاس در سال ۲۰۰۰ با مدرک کارشناسی از این کالج فارغ‌التحصیل شد، اما تا پنج سال بعد نتوانست مسیر درست برای ادامه راهش را انتخاب و دنبال کند. در همین مدت بود که متوجه کنجکاوی و علاقه‌اش به دنیای تکنولوژی و به خصوص محصولات دیجیتال شخصی شد. هر چند اون بلاس در سال ۲۰۰۴ متوجه حضور مهمان‌ناخوانده‌ای در بدنش شد که بعدها پزشکان آن را ام‌اس تشخیص دادند، اما حتی این اتفاق هم نتوانست مانع او از دنبال کردن رویاها و علایقش باشد.

اِوِن بلاس؛ سلطان افشای گجت‌ها
بلاس پس از فارق‌التحصیلی در سال ۲۰۰۵٬ به مدت ۷ سال در سه رسانه تکنولوژی معتبر انگجت٬ Obsessable و Pocketnow فعالیت کرد.

به این ترتیب در ماه سپتامبر سال ۲۰۰۵ به سایت خبری اِنگجت (Engadget) پیوست که یکی از رسانه‌های معروف و معتبر در حوزه تکنولوژی به حساب می‌آید و متعلق به شرکت بزرگ ارایه‌دهنده خدمات اینترنتی و رسانه‌ای ای‌اوال (AOL) است. در آنجا او اشتیاقش به محصولات تکنولوژی را دنبال کرد و درباره آنها نوشت؛ تا جایی که حتی به سمت سردبیر ارشد این وب‌سایت خبری هم رسید. همکاری بلاس با انگجت تا ماه آوریل سال ۲۰۰۸ طول کشید. بعد از آن بود که برای نوشتن یک ستون ثابت درباره محصولات تازه به آبسِسیبل (Obsessable) رفت؛ نشریه‌ای که مدتی بعد برای همیشه تعطیل شد. همین شد که در ماه جولای سال ۲۰۱۰ به وب‌سایت پاکِت‌نو (Pocketnow) پیوست که به طور تخصصی به بررسی محصولات دیجیتال شخصی می‌پردازد. اون بلاس تا ماه می‌سال ۲۰۱۲ به عنوان سردبیر این وب‌سایت به فعالیتش ادامه داد.

یک کاربر ناشناس در توییتر

مدتی بعد و در ماه جولای سال ۲۰۱۲، بلاس یک حساب کاربری در توییتر به راه انداخت که تا یک ماه فعال نبود. اما او از ماه آگوست همان سال فعالیتش در توییتر را به شکلی جدی آغاز کرد. گویا اون بلاس برنامه دقیقی برای فعالیت در این شبکه اجتماعی داشت و به همین دلیل هم بود که سعی کرد هویت خودش را در این حساب، مخفی نگه دارد. او کنجکاوی و دغدغه‌هایش درباره گجت‌های جدید را در این حساب با دیگران به اشتراک می‌گذاشت و با این اوصاف بود که عکس‌ها و اطلاعات مربوط به موبایل‌های هوشمند، تبلت‌ها، لپ‌تاپ‌ها، تلویزیون‌های هوشمند و دیگر لوازم دیجیتالی را که هنوز معرفی نشده بودند، در آنجا منتشر می‌کرد. بلاس تقریبا اطلاعات مربوط به هر موبایل جدید را از هفته‌ها یا حتی ماه‌ها زودتر از زمان معرفی‌شان، در اختیار داشت. با این حال اما بیشتر پست‌های اولیه او به عکس‌ها و اطلاعات مربوط به موبایل‌های شرکت تایوانی اچ‌تی‌سی (HTC) و شرکت فنلاندی نوکیا (Nokia) اختصاص داشتند. بعدها تنوع این اطلاعات بیشتر شده و محصولات جدید شرکت موتورولا (Motorola)، ال‌جی (LG)، سونی (Sony) و پَدفون‌های شرکت ایسوس (ASUS) را هم شامل شدند. در کمتر از یک سال اون بلاس به منبعی قابل‌اعتماد برای بسیاری از خبرنگاران حوزه تکنولوژی در سراسر دنیا تبدیل شد و احتمالا به همین خاطر هم بود که تصمیم گرفت هویتش را فاش کند. پس در ماه ژوئن سال ۲۰۱۳ با وب‌سایت اندروید پلیس (Android Police) مصاحبه‌ای انجام داد و نقاب از چهره‌اش برداشت.

در این دوره بلاس هیچ کار دیگری نداشت جز اینکه اطلاعات تازه و دست‌اول از محصولاتی را که هنوز معرفی نشده بودند، بدست بیاورد و آنها را با دنبال‌کنندگانش به اشتراک بگذارد. به همین دلیل بود که در ماه می‌سال ۲۰۱۴ تصمیم گرفت از این کار به درآمدزایی برسد. پس شروع به انتشار این اطلاعات در وب‌سایت خودش – با آدرس evleaks. at- کرد تا از طریق تبلیغات بتواند کسب درآمد کند. اما ظاهرا این تلاش به نتیجه نرسید و همین شد که چند ماه بعد و در ماه آگوست خبر داد که به خاطر مشکلات مالی دیگر به این کار ادامه نخواهد داد. این خبر تقریبا در تمام رسانه‌ها منعکس شد و توجه بسیاری از رسانه‌های مهم مانند بی‌بی‌سی را به خودش جلب کرد. با این همه گویا کنجکاوی و اشتیاق اون بلاس به گجت‌های تازه هیچ نقطه پایانی نداشت و به همین خاطر هم بود که حتی بعد از اعلام خبر کنار گذاشتن این کار، او همچنان به افشای اطلاعات موبایل‌های هوشمند جدید ادامه داده است. البته بلاس برای رفع مشکلات مالی به همکاری با وب‌سایت‌های خبری معتبر حوزه تکنولوژی از جمله ونچربیت (VentureBeat) روی آورد.

مبارزه جدی با ام‌اس

مجله معروف وایِرد (Wired) در سال ۲۰۱۳ او را در فهرست بهترین گزارشگران، نویسندگان و متفکران حوزه اینترنت قرار داد.

در تمام این سال‌ها فعالیت‌های اون بلاس در توییتر جالب توجه و تاثیرگذار بوده است. در واقع به همین دلیل مجله معروف وایِرد (Wired) در سال ۲۰۱۳ او را در فهرست بهترین گزارشگران، نویسندگان و متفکران حوزه اینترنت قرار داد. در همان سال مجله تایم هندوستان هم مطلبی مفصل درباره او و فعالیت‌هایش منتشر کرد. بلاس در تمام این سال‌ها به درمان و کنترل ام‌اس ادامه داده است و در همین جریان بود که در ماه نوامبر سال ۲۰۱۳ گزارشی مستند درباره توزیع مسکن‌های اعتیادآور توسط یکی از شرکت‌های دارویی بزرگ آمریکایی نوشت و آن را در وب‌سایت معروف وِرج (The Verge) منتشر کرد. اون بلاس همچنین به غذاهای جدید هم علاقمند است و در این سال‌ها ورزش واترپولو را هم به شکلی جدی دنبال کرده.

قسمت‌های قبلی پروفایل:

۱- آدام موسری؛ صدای رسای فیس‌بوک 

۲- لینا خان؛ سردمدار مبارزه با انحصارطلبی 

۳- ریما قریشی؛ یک مدیر بالفطره 

۴- کریستیانو آمون؛ مدیر جدید و خندان کوآلکام 

۵- اندی جیسی؛ مدیرعامل گران‌قیمت آمازون با تبار ایرانی

۶- آیلین لی؛ کاشف تک‌شاخ‌های سیلیکون‌ولی

۷- اریک یوآن؛ یک عاشق مصمم

۸- سوزان اثی؛ شیفته‌ی اقتصاد تکنولوژی

۹- امین ذوالفنون؛ از تار تا تکنولوژی

۱۰- جسیکا روزنورسل؛ مدیری با دغدغه‌های اجتماعی

 ۱۱- کریس یانگ؛ امید تازه‌ی مایکروسافت برای آینده

۱۲ ویتالیک بوترین؛ خالق اتریوم

۱۳- جن‌سن هوآنگ؛ یک مدیر هدفمند

۱۴ – ملانی پرکینز؛ ثروتمندترین زن جوان کارآفرین

۱۵- پت جلسینگر؛ ناخدای جدید اینتل

۱۶- الیزابت هولمز؛ ظهور و سقوط یک امپراطوری

۱۷- سوزان وجسیکی؛ ؛ قدرتمندترین زن در اینترنت

۱۸- کاتالین کاریکو؛ مبدع اولین واکسن کووید-19

۱۹- لیزا سو، یکی از بهترین مدیران صنعت نیمه‌رسانا

۲۰ – رید هستینگز؛ ایده‌پرداز صنعت سرگرمی مدرن

۲۱- سفرا کتز؛ در ستایش تجربه‌گرایی

۲۲- گویین شات‌ول؛ ستاره‌ی صنعت فضانوردی

۲۳-روث پورات؛ مهره کلیدی گوگل

۲۴- آیچا اِوِنز؛ ملکه‌ی صنعت خودروهای خودران

۲۵- امی هود؛ برگ برنده غول نرم‌افزاری جهان

۲۶- لیزا جکسون؛ سفیر اپل در حفاظت از محیط زیست

۲۷- آدام نیومن؛ زخم‌خورده‌ی جاه‌طلبی‌ها

۲۸- جولی سوییت؛ پرچمدار عدالت

۲۹- الیزابت چرچیل؛ در جستجوی ارتباطات مدرن

۳۰ – دمت موتلو؛ یک کارآفرین جسور

۳۱-جاش واردل؛ مبدع بازی آنلاین و پرطرفدار وردل

۳۲-کیتی هان؛ ملکه بازار رمز ارز

۳۳-برت تیلور؛ درخشش یک ذهن خلاق

۲۴-مارکس براونلی؛ اتاقی از آنِ خود

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا