پروفایل

جاستین سان؛ در رویای اینترنت غیرمتمرکز

او بنیانگذار و مدیرعامل سابق شرکت ارایه‌دهنده رمزارز ترون است.

ظهور مقتدرانه در عرصه‌ای نو و البته جنجالی، بیش از هر چیز به ابزارهایی شبیه به جسارت، بی‌پروایی، صراحت و خطرپذیری نیاز دارد؛ خاصه اگر هنوز تقویم دهه سوم زندگی‌تان را ورق می‌زنید. برای «جاستین سان» همه این ابزارها مهیا بودند، پس تعجبی نداشت که بلندپروازی‌هایش بالاخره مجال صعود پیدا کنند. او که سابقه راه‌اندازی استارت‌آپی نه چندان موفق در چین را داشت و مدتی هم نماینده پلتفرم تسویه رمزارزهای بیت‌کوین و ریپل در این کشور بود، عاقبت رمزارز خودش را ارایه کرد و توانست در مدتی کوتاه توجه فعالان این حوزه را به خودش جلب کند. سان همیشه با ایده‌های خاص و هوشمندانه‌اش زندگی کرده و اغلب نامش در تیتر اخبار مربوط به بازار رمزارزها به چشم می‌خورد.

 

فرزند تبت در سواحل پنسیلوانیا

جاستین سان در سی‌امین روز ماه جولای سال 1990 در بزرگ‌ترین شهر در منطقه فلات تبت به دنیا آمد؛ قدمت شهر شینینگ در استان چینگهای چین به بیش از دو هزار سال می‌رسد. با این اوصاف چندان هم دور از ذهن نبود که فرزند شهری باستانی، در اولین سال‌های جوانی راهی دانشگاه دولتی پکن شود تا درس تاریخ بگیرد. سان اما بلافاصله بعد از فارغ‌التحصیلی از دوره کارشناسی، راهی آمریکا شد تا در مهاجرت رویاهایش را دنبال کند. او به دانشگاه پنسیلوانیا رفت تا دوره کارشناسی ارشدش را در یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین دانشگاه‌های ایالات متحده و در رشته مطالعات شرق آسیا بگذراند. در همین سال‌ها بود که با رونق بازار رمزارزها و به خصوص بیت‌کوین، سان حس کرد که می‌تواند بلندپروازی‌هایش را در این حوزه دنبال کند. پس هزینه یک سال تحصیلش را به خرید بیت‌کوین اختصاص داد. سان بعد از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه پنسیلوانیا دیگر خوب می‌دانست که مسیر زندگی‌اش از دنیای رمزارزها می‌گذرد. به همین خاطر به چین بازگشت و به آزمایشگاه‌های ریپل (Ripple) پیوست و در آنجا سیستمی برای تسویه حساب و انجام تراکنش‌های بین‌المللی طراحی کرد. بعد از این موفقیت بود که به فکر راه‌اندازی یک شبکه اجتماعی افتاد و به این ترتیب اولین تجربه کارآفرینی او در سال 2014 رقم خورد. سان یک اپلیکیشن سرگرمی و دوست‌یابی را با نام پی‌وُ (Peiwo) به راه انداخت که هر چند قرار بود به اسنپ‌چت چینی تبدیل شود، اما نتوانست موفقیت چندانی بدست بیاورد. برای جاستین سان اما همین تلاش‌ها کافی بودند تا بتواند در همان سال به فهرست مجمع جهانی اقتصاد از معماران جوان جهان آینده راه پیدا کند. در همین زمان بود که او در یکی از اولین مصاحبه‌های رسمی خودش گفت که چین بهترین کشور برای رشد کارآفرینان است. جاستین سان در سال 2015 به عنوان برجسته‌ترین کارآفرین تازه در شبکه تلویزیون ملی چین معرفی شد.

 

مشق کارآفرینی در محضر جک ما

احتمالا آشنایی با جک ما بنیانگذار شرکت بزرگ علی‌بابا و اسطوره کارآفرینی چین، یکی از مهم‌ترین شانس‌های زندگی جاستین سان بوده است. او با شرکت در مدرسه کسب‌وکار هوپان (Hupan) علاوه بر یادگیری اصول کارآفرینی، اصول اخلاقی و حرفه‌ای این کار را هم آموخت. هوپان در واقع یک دانشگاه خصوصی کارآفرینی معروف در چین است که جک ما همراه با نه نفر دیگر آن را در سال 2015 و در رقابت با مدرسه کسب‌وکار هاروارد، تاسیس کرد. سان به مدت سه سال در این دانشگاه تحصیل کرد و از تجربه‌های افراد سرشناسی به خصوص جک ما بهره برد. در همین دانشگاه بود که او ایده ایجاد اینترنت غیرمتمرکز را که رویای همیشگی‌اش بود، به عنوان پایان‌نامه ارایه کرد.

آشنایی با جک ما باعث شهرت بیشتر سان شد.

آشنایی و همراهی با جک ما باعث شد شهرت سان بیشتر شود و در اوج شهرت به موفقیت بعدی‌اش فکر کند. همین شد که در ماه جولای سال 2017 و وقتی تازه بیست‌وهفت ساله شده بود، بنیاد ترون (Tron) را در سنگاپور تاسیس کرد. این شرکت که ارایه‌دهنده یکی از بزرگ‌ترین سیستم‌عامل‌های نامتمرکز مبتنی بر بلاک‌چین است، با تکیه بر رمزارز داخلی ترونیکس کار می‌کند. ترون تنها چند ماه بعد از تاسیس و در ماه آگوست همان سال در عرضه اولیه سکه (ICO) خودش توانست 70 میلیون دلار سرمایه بدست بیاورد. این اتفاق کمتر از یک ماه پیش از آن رخ داد که دولت چین خرید و فروش رمزارزها و توکن‌های دیجیتال را ممنوع اعلام کند. ترون مدعی است که با پشت سر گذاشتن بیت‌کوین و اتریوم، می‌تواند در هر ثانیه، دو هزار تراکنش را مدیریت کند. رمزارز ترون در ماه می سال 2019 توانست رکورد تراکنش‌های بیت‌کوین را بشکند. یکی از دلایل محبوبیت ترون این است که امکان تبدیل کردن آن به تمام ارزهای رایج وجود دارد؛ هر چند توییت‌ها و مصاحبه‌های جاستین سان تاثیر چشمگیری بر قیمت ترون دارند. در حقیقت جاستین سان با تاسیس ترون سعی دارد رویای بزرگش برای ایجاد اینترنت غیرمتمرکز را به واقعیت نزدیک کند. در همین راستا هم شرکت ترون فعالیت‌هایش را به حوزه‌های مختلفی از جمله محتوا، سرگرمی، شبکه‌های اجتماعی و فروشگاه‌های اپلیکیشن گسترش داده است.

 

دیپلماتی در سازمان تجارت جهانی

جاستین سان در فاصله سال‌های 2015 تا 2017 در فهرست مجله فوربس از سی فرد تاثیرگذار زیر سی ساله جهان قرار داشته است. او اغلب در مرکز توجه بوده و تیتر اخبار را تصاحب کرده است. سان در سال 2019 برای دیدار با وارن بافِت – یکی از ثروتمندترین افراد جهان- بیش از 5/4 میلیون دلار هزینه کرد و مدعی شد که بافت تصمیم به سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال دارد. سان تنها سه روز پیش از زمان دیدار، این جلسه را لغو کرد تا در نهایت این دیدار در ماه ژانویه سال 2020 رخ بدهد؛ دیداری که هرگز به سرمایه‌گذاری بافت در بازار ارزهای دیجیتال منجر نشد و فقط توانست شهرت بیشتری را برای جاستین سان به ارمغان بیاورد.

سان برای دیدار با وارن بافِت یکی از ثروتمندترین افراد جهان، بیش از 5/4 میلیون دلار هزینه کرد.

سان همچنین در مزایده‌های مختلفی از جمله توکن غیرقابل معاوضه‌ی اولین توییت بنیانگذار توییتر و عکس معروف «هر روز: پنج هزار روز نخست» شرکت کرده است. جاستین سان در ماه دسامبر سال 2021 اعلام کرد که او همان برنده مزایده 28 میلیون دلاری برای اولین مسافر خصوصی سفینه‌ی نیوشپرد شرکت بلواورجین بوده که قرار بود  در ماه جولای سال 2021 پرواز کند. اما سان به خاطر پیچیدگی برنامه‌هایش نتوانست به این پرواز برسد و گویا تمام بلیت‌های پرواز بعدی نیوشپرد برای اواخر سال 2022 را خریده است. جاستین سان در ماه دسامبر سال 2021 اعلام کرد که از سمتش به عنوان مدیرعامل شرکت ترون کناره‌گیری می‌کند و این خبر باعث شد شایعاتی درباره احتمال تاسیس یک شبکه رمزارز دیگر توسط او منتشر شوند. در نهایت اما سان اعلام کرد که برخلاف تصور عموم، به عنوان دیپلمات، سفیر و نماینده دائمی کشور گِرنادا در سازمان تجارت جهانی حضور خواهد داشت.

 

قسمت‌های قبلی پروفایل:

۱- آدام موسری؛ صدای رسای فیس‌بوک 

۲- لینا خان؛ سردمدار مبارزه با انحصارطلبی 

۳- ریما قریشی؛ یک مدیر بالفطره 

۴- کریستیانو آمون؛ مدیر جدید و خندان کوآلکام 

۵- اندی جیسی؛ مدیرعامل گران‌قیمت آمازون با تبار ایرانی

۶- آیلین لی؛ کاشف تک‌شاخ‌های سیلیکون‌ولی

۷- اریک یوآن؛ یک عاشق مصمم

۸- سوزان اثی؛ شیفته‌ی اقتصاد تکنولوژی

۹- امین ذوالفنون؛ از تار تا تکنولوژی

۱۰- جسیکا روزنورسل؛ مدیری با دغدغه‌های اجتماعی

 ۱۱- کریس یانگ؛ امید تازه‌ی مایکروسافت برای آینده

۱۲ ویتالیک بوترین؛ خالق اتریوم

۱۳- جن‌سن هوآنگ؛ یک مدیر هدفمند

۱۴ – ملانی پرکینز؛ ثروتمندترین زن جوان کارآفرین

۱۵- پت جلسینگر؛ ناخدای جدید اینتل

۱۶- الیزابت هولمز؛ ظهور و سقوط یک امپراطوری

۱۷- سوزان وجسیکی؛ ؛ قدرتمندترین زن در اینترنت

۱۸- کاتالین کاریکو؛ مبدع اولین واکسن کووید-19

۱۹- لیزا سو، یکی از بهترین مدیران صنعت نیمه‌رسانا

۲۰ – رید هستینگز؛ ایده‌پرداز صنعت سرگرمی مدرن

۲۱- سفرا کتز؛ در ستایش تجربه‌گرایی

۲۲- گویین شات‌ول؛ ستاره‌ی صنعت فضانوردی

۲۳-روث پورات؛ مهره کلیدی گوگل

۲۴- آیچا اِوِنز؛ ملکه‌ی صنعت خودروهای خودران

۲۵- امی هود؛ برگ برنده غول نرم‌افزاری جهان

۲۶- لیزا جکسون؛ سفیر اپل در حفاظت از محیط زیست

۲۷- آدام نیومن؛ زخم‌خورده‌ی جاه‌طلبی‌ها

۲۸- جولی سوییت؛ پرچمدار عدالت

۲۹- الیزابت چرچیل؛ در جستجوی ارتباطات مدرن

۳۰ – دمت موتلو؛ یک کارآفرین جسور

۳۱-جاش واردل؛ مبدع بازی آنلاین و پرطرفدار وردل

۳۲-کیتی هان؛ ملکه بازار رمز ارز

۳۳-برت تیلور؛ درخشش یک ذهن خلاق

۳۴-مارکس براونلی؛ اتاقی از آنِ خود

۳۵-اِوِن بلاس؛ سلطان افشای گجت‌ها

۳۶- مریسا می‌یر؛ افول یک ستاره

۳۷- تیم آرمسترانگ؛ مجذوب روزنامه‌نگاری دیجیتال

۳۸ -امید کردستانی؛ مرد چالش‌های سخت

۳۹- پریسا تبریز؛ قاتل باگ‌های امنیتی

۴۰ – جری یانگ؛ یک پیشاهنگ زیرک

۴۱-اسکات مک‌نلی؛ یک مدیر ثابت‌قدم

۴۲-چانگ‌پنگ ژائو؛ ناگهان ثروت

43-ژانگ ییمینگ؛ کارآفرین نوآور

44- کَرُل بارتز؛ بازمانده‌ی سرسخت

45- ریچارد لیو؛ جف بزوسِ چین

46- وینود خوسلا؛ سرمایه‌گذار بلندپرواز

47- بری‌یان آرمسترانگ؛ قهرمان ضد سیاست

48- پژمان نوزاد؛ یک سرمایه‌گذار امیدوار

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا