پروفایلتکنولوژی

روث پورات؛ مهره کلیدی گوگل

او مدیر ارشد مالی گوگل و آلفابت است.

قصه‌ها از کودکی راه‌شان را به دنیای ما باز کرده و همیشه آینه‌ای از خیال و حقیقت در برابر ما گذاشته‌اند. مرورِ حقیقت اما همان داستان تجربه‌ی زندگی‌های ناکرده است که اغلب آموختنی‌هایی با چاشنی جذابیت دارد. در این میان داستان زندگی آنهایی که مسیرشان را از دل دنیای تکنولوژی دنبال می‌کنند، پی‌رنگ متفاوتی دارد و هیچ شبیه داستان‌های کلاسیک نیست که در آنها موفقیت و شکست، فرمول یکسانی دارند. «پروفایل» قرار است روایت‌گر داستان مستند روزگار همین آدم‌ها باشد؛ آنهایی که نقش موثری در شکل‌گیری آنچه امروز به عنوان صنعت تکنولوژی می‌شناسیم، داشته و دارند؛ آنهایی که از انتخاب مسیر متفاوت نترسیدند؛ نه می‌خواستند قهرمان باشند و نه ضدقهرمان. «پروفایل»   را هر هفته پنج‌شنبه‌ها در آی تی ایران بخوانید یا بشنوید.


تدوین و تنظیم پادکست: یاسمن سرهنگی

پادکست پروفایل در اپل پادکست



اگر زمانی قرار باشد در فیلمی ایفای نقش کنید، ترجیح می‌دهید آن فیلم و نقش شما چه باشند؟ قبل از آنکه برای پیدا کردن جواب این سوال به هزارتوی مغزتان رجوع کنید، فراموش نکنید که همیشه بهترین جواب، دورترین و پیچیده‌ترین جواب نیست. در واقع برای یک نابازیگر ایفای هیچ نقشی راحت‌تر و باورپذیرتر از نقش خودش نیست. احتمالا «کِرتیس هَنسِن» کارگردان فیلم «بزرگ‌تر از آنکه ورشکست شود» هم با چنین توجیهی «روث پورات» را برای بازی در این فیلم انتخاب کرد؛ فیلمی درباره داستان نبرد وال‌استریت برای نجات سیستم مالی آمریکا در طول بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ که در سال ۲۰۱۱ پخش شد و به محبوبیت خوبی هم رسید.

پورات که در آن دوران یکی از مدیران ارشد شرکت بزرگ مورگِن استنلی بود و مدتی بعد نامزد پست معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا هم شد، هیچ فکرش را نمی‌کرد که زمانی از گوگل و آلفابت سر دربیاورد. اما او حالا حدود شش سال است که به عنوان یکی از مدیران ارشد غول موتور جستجوی دنیا فعالیت می‌کند و آنقدر نقش تاثیرگذاری در پیشبرد اهداف این شرکت داشته که در فهرست سال ۲۰۲۰ مجله فوربس از قدرتمندترین زنان جهان، جایگاه شانزدهم را به خودش اختصاص داد و در فهرست مشابهی از مجله فورچون هم رتبه هفتم را در اختیار گرفت.

روث پورات مدیر مالی گوگل
در ماه مارس سال ۲۰۱۵ بود که شرکت گوگل در خبری اعلام کرد که روث پورات از دو ماه دیگر به عنوان مدیر ارشد مالی جدید این شرکت فعالیت خواهد کرد. در آن زمان بلومبرگ گزارش داد که این استخدام برای گوگل ۷۰ میلیون دلار آب خورده است.

مدیریت بحران در قلب وال‌استریت

روث پورات در سال ۱۹۵۸ در شهر کوچکی در شمال‌غربی انگلستان به دنیا آمد و وقتی داشت سال‌های نوجوانی را پشت سر می‌گذاشت، همراه با خانواده راهی شهر کمبریج در ایالت ماساچوست آمریکا شد؛ شهری که نامش را از دانشگاه کمبریج انگلستان وام گرفته است. در واقع بهانه این مهاجرت حضور پدر روث به عنوان همکاری تحقیقاتی در دپارتمان فیزیک دانشگاه هاروارد بود. آنها اما سه سال بعد به پائولو آلتو در کالیفرنیا رفتند تا پدر او در مرکز علمی و آزمایشگاه ملی شتابدهنده اسلَک مشغول به کار شود. از آنجایی که پوراتِ پدر بیست‌وشش سال در این کار باقی ماند، خانواده آنها در کالیفرنیا ماندگار شدند و همین شد که روث به دانشگاه استنفورد رفت. او در آنجا مدرک کارشناسی اقتصاد و روابط بین‌الملل گرفت و بعد برای گذراندن دوره کارشناسی ارشد در رشته روابط سازمانی، راهی مدرسه اقتصاد لندن شد. روث پورات اما مدتی بعد به مدرسه وارتون دانشگاه پنسیلوانیا که قدیمی‌ترین و معتبرترین موسسه آموزش بازرگانی، مدیریت و اقتصاد در جهان است، رفت و مدرک کارشناسی مدیریت بازرگانی را هم از این دانشگاه گرفت.
با این اوصاف تعجبی نداشت که پورات دوره کاری خودش را از یکی از بزرگ‌ترین و معتبرترین شرکت‌های خدمات مالی جهان یعنی مورگِن استنلی آغاز کند. او در سال ۱۹۸۷ وارد این شرکت شد، اما در سال ۱۹۹۳ از آنجا رفت تا رئیس سابقش را برای تجربه کاری جدیدش در شرکت «اسمیت بِرنی» همراهی کند که در سال‌های بعد توسط مورگِن استنلی خریداری شد. با این حال پورات در آنجا چندان دوام نیاورد و در سال ۱۹۹۶ دوباره راهی مورگِن استنلی شد. او در سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۹ به عنوان معاون بانکداری سرمایه‌گذاری و در سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۹ به عنوان رئیس بخش جهانی گروه موسسات مالی، فعالیت کرد. این در حالی بود که تا پیش از این عناوین، روث پورات در شعبه لندن مورگِن استنلی، یکی از روسای بخش بانکداری سرمایه‌گذاری در حوزه تکنولوژی بود.

او زمانی که در شرکت مورگن استنلی بود در سال ۲۰۰۰، اولین وام اروپایی را برای جلوگیری از سقوط شرکت آمازون در زمان بحران دات‌کام، به این شرکت اعطا کرد.

 

او در این سمت و در سال ۲۰۰۰، اولین وام اروپایی را برای جلوگیری از سقوط شرکت آمازون در زمان بحران دات‌کام، به این شرکت اعطا کرد. پورات در سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ که بحران اقتصادی، آمریکا و بسیاری از کشورهای دیگر جهان را درگیر کرده بود، مسئولیت سرپرستی تیم مشاوران مورگِن استنلی را به عهده داشت که درباره عملکرد انجمن فدرال وام ملی و کمپانی فدرال وام مسکن به وزارت خزانه‌داری آمریکا و بانک مرکزی شعبه نیویورک، مشورت می‌دادند. همین موضوع باعث شد که برای بازی در نقش خودش در فیلم «بزرگ‌تر از آنکه ورشکست شود»، انتخاب شد. پورات همچنین در سال ۲۰۱۱ در یکی از کمیته‌های تخصصی صندوق بین‌المللی پول درباره لزوم اصلاحات و قانون‌گذاری مالی در دوره بعد از رکود صحبت کرد و در سال ۲۰۱۳ هم در مجمع جهانی اقتصاد که در شهر داووس برگزار شد، به توضیح سطوح اعتماد در نهادهای مالی پرداخت.

با این اوصاف بود که در همان سال باراک اوباما رئیس‌جمهور وقت آمریکا پورات را به عنوان نامزد پست معاونت وزیر خزانه‌داری آمریکا معرفی کرد. اما مدتی بعد بلومبرگ و نیویورک تایمز اخباری منتشر کردند که بر اساس آنها، پورات با مقامات کاخ سفید تماس گرفته و خواسته بود تا او را از فهرست بررسی برای تصدی این سمت بیرون بگذارند. دلیل این موضوع بهبود شرایط کاری او در مورگِن استنلی و رسیدنش به سمت مدیر ارشد مالی این شرکت بود. با این همه، اقدامات و فعالیت‌های تاثیرگذار روث پورات باعث شد که شرکت مک‌کنزی‌اند کامپنی که معتبرترین شرکت مشاوره مدیریت جهانی است، عملکرد او را در تحقیقی با عنوان «زنان استثنایی، چطور مدیریت می‌کنند» مورد بررسی قرار بدهد. پورات در سال ۲۰۱۴ و در نظرسنجی که مجله «اینستیتیوشِنال اینوِستور» برگزار کرده بود، به عنوان بهترین مدیر ارشد مالی در موسسات مالی انتخاب و معرفی شد.

بهترین مدیر مالی در صنعت اینترنت

بالاخره در ماه مارس سال ۲۰۱۵ بود که شرکت گوگل در خبری اعلام کرد که روث پورات از دو ماه دیگر به عنوان مدیر ارشد مالی جدید این شرکت فعالیت خواهد کرد. در آن زمان بلومبرگ گزارش داد که این استخدام برای گوگل ۷۰ میلیون دلار آب خورده است. اما خیلی زود ارزش حضور پورات در گوگل با اقدامات او برای افزایش قیمت سهام آن و شناسایی و ایجاد استانداردهای مالی جدید برای این شرکت، مشخص شد. او در سال ۲۰۱۸ عنوان بهترین مدیر ارشد مالی در صنعت اینترنت را در اختیار گرفت و از سال ۲۰۱۶ مسئولیت مدیریت ارشد مالی شرکت مادر گوگل یعنی آلفابت را هم عهده‌دار شد. پورات در گوگل علاوه بر امور مالی، بر عملیات تجاری، عملکرد نیروی انسانی و مدیریت املاک و مستغلات این شرکت هم نظارت دارد. گزارش‌ها نشان می‌دهند که درآمد پورات در سال ۲۰۲۰ به ۵۰ میلیون دلار رسیده است.

روث پورات
او حالا یکی از اعضای هیات مدیره دانشگاه استنفورد، شورای مشورتی روابط بین‌الملل وزارت خارجه آمریکا، کمیته مشورتی استقراضات وزارت خزانه‌داری آمریکا و باشگاه اقتصادی نیویورک است و در شورای مشورتی نهاد بروکینگز که یکی از مهم‌ترین اتاق‌های فکر جهان است، فعالیت می‌کند. روث پورات که از سال ۱۹۸۳ با یک حقوقدان ازدواج کرده و سال‌ها درگیر مبارزه با سرطان بوده است، حالا با همسر و سه فرزندش در پائولو آلتو و خانه‌ای زندگی می‌کند که گویا شش سال پیش با قیمت ۳۰ میلیون دلار آن را خریده بود.

قسمت‌های قبلی پروفایل:

۱- آدام موسری؛ صدای رسای فیس‌بوک 

۲- لینا خان؛ سردمدار مبارزه با انحصارطلبی 

۳- ریما قریشی؛ یک مدیر بالفطره 

۴- کریستیانو آمون؛ مدیر جدید و خندان کوآلکام 

۵- اندی جیسی؛ مدیرعامل گران‌قیمت آمازون با تبار ایرانی

۶- آیلین لی؛ کاشف تک‌شاخ‌های سیلیکون‌ولی

۷- اریک یوآن؛ یک عاشق مصمم

۸- سوزان اثی؛ شیفته‌ی اقتصاد تکنولوژی

۹- امین ذوالفنون؛ از تار تا تکنولوژی

۱۰- جسیکا روزنورسل؛ مدیری با دغدغه‌های اجتماعی

 ۱۱- کریس یانگ؛ امید تازه‌ی مایکروسافت برای آینده

۱۲ ویتالیک بوترین؛ خالق اتریوم

۱۳- جن‌سن هوآنگ؛ یک مدیر هدفمند

۱۴ – ملانی پرکینز؛ ثروتمندترین زن جوان کارآفرین

۱۵- پت جلسینگر؛ ناخدای جدید اینتل

۱۶- الیزابت هولمز؛ ظهور و سقوط یک امپراطوری

۱۷- سوزان وجسیکی؛ ؛ قدرتمندترین زن در اینترنت

۱۸- کاتالین کاریکو؛ مبدع اولین واکسن کووید-19

۱۹- لیزا سو، یکی از بهترین مدیران صنعت نیمه‌رسانا

۲۰ – رید هستینگز؛ ایده‌پرداز صنعت سرگرمی مدرن

۲۱- سفرا کتز؛ در ستایش تجربه‌گرایی

۲۲- گویین شات‌ول؛ ستاره‌ی صنعت فضانوردی

 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا