پروفایل

چانگ‌پنگ ژائو؛ ناگهان ثروت

او بنیانگذار و مدیرعامل بزرگ‌ترین صرافی رمزارز جهان است.

قصه‌ها از کودکی راه‌شان را به دنیای ما باز کرده و همیشه آینه‌ای از خیال و حقیقت در برابر ما گذاشته‌اند. مرورِ حقیقت اما همان داستان تجربه‌ی زندگی‌های ناکرده است که اغلب آموختنی‌هایی با چاشنی جذابیت دارد. در این میان داستان زندگی آنهایی که مسیرشان را از دل دنیای تکنولوژی دنبال می‌کنند، پی‌رنگ متفاوتی دارد و هیچ شبیه داستان‌های کلاسیک نیست که در آنها موفقیت و شکست، فرمول یکسانی دارند. «پروفایل» قرار است روایت‌گر داستان مستند روزگار همین آدم‌ها باشد؛ آنهایی که نقش موثری در شکل‌گیری آنچه امروز به عنوان صنعت تکنولوژی می‌شناسیم، داشته و دارند؛ آنهایی که از انتخاب مسیر متفاوت نترسیدند؛ نه می‌خواستند قهرمان باشند و نه ضدقهرمان. «پروفایل» را هر هفته پنج‌شنبه‌ها در آی تی ایران بخوانید یا بشنوید.


روزگار همیشه یه یک قرار نمی‌ماند و اعتباری به دوام هیچ موقعیتی نمی‌بخشد. پس بهتر است بپذیریم که امکان وقوع هر اتفاقی وجود دارد؛ هر قدر عجیب و دور از ذهن. اگر باور ندارید، نگاهی به زندگی واقعی مردم و تجربه‌هایشان بیندازید. نوجوانی که به جبرِ تبعیدِ پدر، طعم گرسنگی و زاغه‌نشینی را می‌چشد، زمانی به جمع ثروتمندترین افراد جهان راه پیدا می‌کند و یک شبه ره صد ساله می‌رود. چنین خراش‌هایی همیشه لابه‌لای شیارهای مغز باقی می‌مانند، اما بی‌شک لذت موفقیت را چند برابر می‌کنند؛ آن هم موفقیتی که تنها با سرمایه‌ی پشتکار و جسارت بدست آمده باشد. «چانگ‌پنگ ژائو» موسس و مدیرعامل بزرگ‌ترین صرافی رمزارز جهان، این تجربه را خاطره کرده است و توشه‌ی راه. او حالا از سیزدهمین جایگاه فهرست بزرگ‌ترین میلیاردرهای جهان، نظاره‌گر روزگار است، اما از بخشش و سادگی غافل نشده.

از تبعید به مهاجرت

او در نوجوانی ناچار بود برای کمک به خانواده‌اش در مک‌دونالد همبرگر بپیچد و گاهی هم بازی‌های والیبال را داوری کند

روز دهم سپتامبر سال ۱۹۷۷ و از شهر جیانگ‌سو در شرقی‌ترین نقطه چین، راه زندگی چانگ‌پنگ ژائو آغاز شد. مادرش معلم بود و پدرش استاد دانشگاه. اما درست بعد از تولد ژائو، پدرش به جرم داشتن گرایشات سرمایه‌داری و ترویج آن، به مناطق روستایی تبعید شد. همین شد که دوران کودکی و نوجوانی ژائو در کلبه‌های روستایی و شرایط جیره‌بندی غذا گذشت. او اخیرا در مصاحبه‌ای به این موضوع اشاره کرده و گفته است که آنها برای خرید گوشت، کوپن دریافت می‌کردند. به همین خاطر بود که او در نوجوانی ناچار بود برای کمک به خانواده‌اش در مک‌دونالد همبرگر بپیچد و گاهی هم بازی‌های والیبال را داوری کند. وقتی دوازده ساله بود، اخبار مربوط به اعتراضات مردم در میدان تیان‌آن‌من و سرکوب حکومت را می‌شنید و دنبال می‌کرد؛ موضوعی که چشم‌انداز ژائو را به کلی تغییر داد. به این ترتیب بود که در همان سال همراه با خانواده‌اش به کانادا مهاجرت کرد و در شهر ونکوور ساکن شد. چانگ‌پنگ ژائو در آنجا و بعد از پایان دوران مدرسه، راهی دانشگاه مک‌گیل در مونترال شد که یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های این کشور به حساب می‌آید. ژائو رشته علوم کامپیوتری را برای ادامه تحصیل انتخاب کرد و این تصمیم، تاثیر چشمگیری بر آینده او گذاشت.

سرمایه‌گذاری در بازار رمزارز

چانگ‌پنگ ژائو؛ ناگهان ثروت
ژائو سال ۲۰۱۴ آپارتمانش در شانگهای را به مبلغ یک میلیون دلار فروخت و آن را در بیت‌کوین سرمایه‌گذاری کرد

ژائو بعد از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه، برای گذراندن یک دوره کارآموزی راهی توکیو شد و در بورس توکیو به عنوان یک پیمانکار فرعی، به توسعه‌ی نرم‌افزارهایی برای هماهنگی سفارشات معاملاتی پرداخت. سپس به صورت تمام‌وقت در کارگزاری بلومبرگ در توکیو مشغول به کار شد و مسئولیت توسعه نرم‌افزار معاملات آتی را به عهده گرفت. او در سال ۲۰۰۵ به شهر شانگهای چین رفت و در آنجا شرکت «فیوژن سیستمز» (Fusion Systems) را تاسیس کرد که ارایه‌دهنده سیستمی برای انجام معاملات پر تواتر توسط کارگزاری‌ها بود. ژائو اما از ابتدای سال ۲۰۱۳ وارد دنیای رمزارزها شد. او ابتدا در شرکت «بلاک‌چین دات‌اینفو» (Blockchain. info) مشغول به کار شد که ارایه‌دهنده خدمات مالی مبتنی بر رمزارز بود و سپس مدت کوتاهی در صرافی رمزارز «اوکی کوین» (OKCoin) به عنوان مدیر ارشد تکنولوژی استخدام شد. همین تجربه یک ساله کافی بود تا ژائو به این نتیجه برسد که باید در بازار رمزارزها سرمایه‌گذاری کند. به این ترتیب بود که در سال ۲۰۱۴ آپارتمانش در شانگهای را به مبلغ یک میلیون دلار فروخت و آن را در بیت‌کوین سرمایه‌گذاری کرد. در ابتدای ماه سپتامبر سال ۲۰۱۵ چانگ‌پنگ ژائو یک شرکت توسعه معاملات را با نام «بیجی‌تک» (BijieTech) راه‌اندازی کرد که ارایه‌دهنده تکنولوژی انجام معاملات بر پایه کلاد بود و تعدادی از صرافی‌های آسیایی مشتریان آن بودند.

بایننس و دیگر هیچ

بایننس به عنوان بزرگ‌ترین صرافی رمزارز جهان در سال گذشته میلادی میزبان تراکنش‌هایی با مجموع ارزش ۱/۳۴ تریلیون دلار بوده است و به این ترتیب ژائو توانسته به ثروتی برابر دارایی‌های مارک زاکربرگ برسد،

 

دو سال بعد و در ماه جولای سال ۲۰۱۷ «بایننس» (Binance) متولد شد تا ژائو تمام انرژی و توانش را برای رشد این صرفی رمزارز بکار ببند. با این اوصاف بود که بیجی‌تک را ترک کرد و تعدادی از توسعه‌دهندگان و مهندسان ارشد آن را با خودش به بایننس برد. مدتی بعد بایننس توانست در فرآیند عرضه اولیه سکه (ICO) – که اولین فروش یک ارز دیجیتال توسط توسعه‌دهنده آن بدون هیچ واسطه‌ای است- ۱۵ میلیون دلار سرمایه جذب کند و یازده روز بعد از آن معاملات بر بستر این صرافی رمزارز، آغاز شدند. تا ماه آوریل سال ۲۰۱۸ و در کمتر از هشت ماه، بایننس به بزرگ‌ترین صرافی رمزارز جهان از نظر حجم معاملات تبدیل شد. اما کمی پیش از آن و در ماه فوریه سال ۲۰۱۸، ژائو با حجم دارایی در حدود ۱/۱ تا ۲ میلیارد دلار، در جایگاه سوم فهرست مجله فوربس از ثروتمندترین افراد بازار رمزارز قرار گرفت. او کمی بعد شبکه بلاک‌چین بایننس را با عنوان «بایننس اسمارت چِین» راه‌اندازی کرد که کمک بزرگی به توسعه صنعت دارایی‌های غیرمتمرکز یا DeFi کرد.

بایننس به عنوان بزرگ‌ترین صرافی رمزارز جهان در سال گذشته میلادی میزبان تراکنش‌هایی با مجموع ارزش ۱/۳۴ تریلیون دلار بوده است و به این ترتیب ژائو توانسته به ثروتی برابر دارایی‌های مارک زاکربرگ برسد، اما در زمانی به اندازه یک چهارم زمانی که زاکربرگ برای رسیدن به ثروتش صرف کرده است. ژائو حالا نوزدهمین میلیاردر جهان به حساب می‌آید؛ کسی که یک شبه ره صد ساله رفت و از یک کارآفرین به غول صنعت رمزارز تبدیل شد. ژائو اما همچنان با لباس‌های ساده و نه چندان گران‌قیمت در مجامع عمومی ظاهر می‌شود و هر چند تمام ثروتش به شکل رمزارز است، اما در مصاحبه‌ای اعلام کرده است که می‌خواهد بیش از نود درصد از ثروتش را به امور خیریه و انسان‌دوستانه اختصاص بدهد. با این همه او در جریان حمله روسیه به اوکراین در برابر فشارهای سیاسی برای تحریم کاربران روسی مقاومت کرد و بعد از مواجه شدن با اتهاماتی از قبیل همراهی با حکومت اُلیگارشی روسیه برای دور زدن تحریم‌ها به کمک رمزارزها، اعلام کرد که به آزادی در مبادلات مالی اعتقاد دارد.

ژائو بایننس
ژائو حالا نوزدهمین میلیاردر جهان به حساب می‌آید؛ کسی که یک شبه ره صد ساله رفت و از یک کارآفرین به غول صنعت رمزارز تبدیل شد.

قسمت‌های قبلی پروفایل:

۱- آدام موسری؛ صدای رسای فیس‌بوک 

۲- لینا خان؛ سردمدار مبارزه با انحصارطلبی 

۳- ریما قریشی؛ یک مدیر بالفطره 

۴- کریستیانو آمون؛ مدیر جدید و خندان کوآلکام 

۵- اندی جیسی؛ مدیرعامل گران‌قیمت آمازون با تبار ایرانی

۶- آیلین لی؛ کاشف تک‌شاخ‌های سیلیکون‌ولی

۷- اریک یوآن؛ یک عاشق مصمم

۸- سوزان اثی؛ شیفته‌ی اقتصاد تکنولوژی

۹- امین ذوالفنون؛ از تار تا تکنولوژی

۱۰- جسیکا روزنورسل؛ مدیری با دغدغه‌های اجتماعی

 ۱۱- کریس یانگ؛ امید تازه‌ی مایکروسافت برای آینده

۱۲ ویتالیک بوترین؛ خالق اتریوم

۱۳- جن‌سن هوآنگ؛ یک مدیر هدفمند

۱۴ – ملانی پرکینز؛ ثروتمندترین زن جوان کارآفرین

۱۵- پت جلسینگر؛ ناخدای جدید اینتل

۱۶- الیزابت هولمز؛ ظهور و سقوط یک امپراطوری

۱۷- سوزان وجسیکی؛ ؛ قدرتمندترین زن در اینترنت

۱۸- کاتالین کاریکو؛ مبدع اولین واکسن کووید-19

۱۹- لیزا سو، یکی از بهترین مدیران صنعت نیمه‌رسانا

۲۰ – رید هستینگز؛ ایده‌پرداز صنعت سرگرمی مدرن

۲۱- سفرا کتز؛ در ستایش تجربه‌گرایی

۲۲- گویین شات‌ول؛ ستاره‌ی صنعت فضانوردی

۲۳-روث پورات؛ مهره کلیدی گوگل

۲۴- آیچا اِوِنز؛ ملکه‌ی صنعت خودروهای خودران

۲۵- امی هود؛ برگ برنده غول نرم‌افزاری جهان

۲۶- لیزا جکسون؛ سفیر اپل در حفاظت از محیط زیست

۲۷- آدام نیومن؛ زخم‌خورده‌ی جاه‌طلبی‌ها

۲۸- جولی سوییت؛ پرچمدار عدالت

۲۹- الیزابت چرچیل؛ در جستجوی ارتباطات مدرن

۳۰ – دمت موتلو؛ یک کارآفرین جسور

۳۱-جاش واردل؛ مبدع بازی آنلاین و پرطرفدار وردل

۳۲-کیتی هان؛ ملکه بازار رمز ارز

۳۳-برت تیلور؛ درخشش یک ذهن خلاق

۳۴-مارکس براونلی؛ اتاقی از آنِ خود

۳۵-اِوِن بلاس؛ سلطان افشای گجت‌ها

۳۶- مریسا می‌یر؛ افول یک ستاره

۳۷- تیم آرمسترانگ؛ مجذوب روزنامه‌نگاری دیجیتال

۳۸ -امید کردستانی؛ مرد چالش‌های سخت

۳۹- پریسا تبریز؛ قاتل باگ‌های امنیتی

۴۰ – جری یانگ؛ یک پیشاهنگ زیرک

۴۱-اسکات مک‌نلی؛ یک مدیر ثابت‌قدم

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا