داستان ما

فلاش بک

در اوایل دهه ۸۰ شمسی اینترنت در ایران تازه در حال پا گرفتن بود. اتصال به شبکه عمدتا با خطوط Dial-Up انجام می‌شد مدلی که در مقایسه با امروز سرعت بسیار پایینی داشت (حداکثر ۵۶ کیلوبیت بر ثانیه)  و البته در زمان خودش تکنولوژی پیشرفته‌ای به حساب می‌آمد. خود اتصال دایال‌آپ به اینترنت در مقایسه با پلتفرم‌های مرسوم  اواخر دهه هفتاد که به BBS‌ها خلاصه می‌شدند یک جهش انقلابی به حساب می‌آمد.

سخنرانی کوفی عنان در اجلاس جامعه اطلاعاتی سوییس - آذر ۱۳۸۲
سخنرانی کوفی عنان در اجلاس جامعه اطلاعاتی سوییس – آذر ۱۳۸۲ – عکس: آی تی ایران

خوب به خاطرم هست شبکه‌های مبتنی بر BBS نخستین مزه جهان مجازی و ارتباط آنلاین با هم را به کاربران ایرانی چشانده بودند. دسترسی به آنها ساده نبود و  عضویت در  بعضی از آن‌ها مانند ندارایانه یک مزیت و حتی افتخار به حساب می‌آمد. اما کسانی که در این شبکه‌ها به اینترنت متصل بودند کاربر  جدابافته‌ای بودند که دسترسی به جهان بی نهایت داشتند. بقیه از آن‌ها می‌خواستند و آنها به اینترنت دست میبردند و در میان اشتیاق و شیفتگی دیگر کاربران، محتواها را سخاوتمندانه توزیع می‌کردند. 

سالهای نخستین دهه هشتاد همزمان با تحولاتی که در عرصه‌های سیاسی و  اقتصادی رخ داده بود از نظر شکوفا شدن محتوای اینترنتی سالهای مهمی بود. توزیع اینترنت از حالت محدود به گستره عمومی‌تری امتداد پیدا کرد.  سایت‌های اینترنتی مختلفی شکل گرفتند. به فاصله چند سال با ایجاد شبکه‌های وبلاگ‌نویسی مانند Blogger در ایران نیز شاهد نمونه‌هایی از جریان بلاگ نویسی بودیم که توسط شرکتهایی چون پرشین بلاگ، بلاگفا، بلاگ اسکای و دیگران پیش برده شد. خیلی زو مفهوم Web2.0 تغییری بزرگ در نوع تعامل جامعه با دنیای مجازی  ایجاد کرده بود چیزی که بعد از آن پیش زمینه رشد شبکه‌های اجتماعی مثل اورکات، گوگل ریدر و بعد فیس‌بوک و توییتر و … شد. 

با این حال جریان اصلی اطلاع رسانی کاملا در اختیار رسانه‌های سنتی بود. آنهایی که وزش طوفان را حس می‌کردند به دنبال سرپناهی برای گذر سلامت از این دوران بودند و البته بسیاری نیز در طوفان گرفتار آمدند و پا به دهه بعد نگذاشتند.

 

 از آغاز تا امروز

کیک تولد نخستین سالگرد تولد آی‌تی‌ایران – ۱۳۸۲

آی تی ایران در فروردین ماه ۱۳۸۱  متولد شد. من در آن زمان مشغول تجربه کردن ایجاد (بخش یا سرویس ) روزنامه‌نگاری تکنولوژی در رسانه‌های سنتی بودم. در آن زمان ما در روزنامه‌ها به جز نوشتن، ایده‌های تکنولوژی‌مان را هم آزمایش می‌کردیم. هم از این رو کاوه برهمند همکار ما در  بخش دیجیتال روزنامه ابرار اقتصادی که در کنار ترجمه به خاطر تسلطش  مسوولیت فنی و سیستم‌های کامپیوتری روزنامه  را هم عهده دار شده بود  برای حل یک چالش فرآیند و چرخش خبر در داخل تحریریه به نوشتن چند خط کد ساده روی آورد. چیزی که به هر خبر استایل و یک شماره اختصاص می‌داد که کار حروفچین و صفحه‌آرا را بسیار راحت می‌کرد. کاوه به پیشنهاد من این کد را توسعه داد. دامنه‌ای خریدیم  و آن را به کمک دوستان دیگری روی اینترنت گذاشتیم.

آی تی ایران از همان آغاز یک کار گروهی بود. جایی برای همفکری و عرضه نظرات و دیدگاه‌های گوناگون درباره وب فارسی و نخستین تحولات این عرصه که به سرعت جامعه را تحت تاثیر قرار می‌داد. به همین جهت مهمترین دارایی آن هم تیم همراه آن است.

رضا هاشمی از بنیانگذاران پرشین بلاگ که هم اکنون مقیم استرالیاست  و سالها به عنوان مشاور و متخصص حوزه تکنولوژی در ایران فعالیت کرده از جمله همفکران و همراهان آی تی ایران تا به امروز بوده است. علیرضا شیرازی بنیانگذار بلاگفا و پارسیک نیز همواره از گذشته تا امروز از حامیان و در کنار این تیم بوده است. آی تی ایران از مشاوره‌های آرین اوهانیان گرافیک دیزاینر خلاق و استاد ابراهیم حقیقی نیز همواره بهره گرفته است.  

ناصرغانم زاده  هم در پادکست مسیر همراهمان بوده و هم تجربه و تخصص‌اش را بی دریغ  در جلسات مفصل در اختیارمان گذاشته است.

رضا شیرازیُ علیرضا کاشیانُ حسین شمس، مهدی رودکی و بسیاری از دوستان دیگر در همه این سالها کمکمان کرده‌اند.

استفان الوپ مدیرعامل سابق نوکیا در یکی از آخرین رویدادهای
استفان الوپ مدیرعامل سابق نوکیا  در حال ورود به رویداد لندن – مهرماه ۱۳۹۰ – عکس آی تی ایران

امیر نیری و حانیه شریف که با ترجمه‌های خوب‌شان مرتبا به روزمان کرده‌اند.

امیراشکان تربیت جویی عزیز که گزارشهای اختصاصی‌اش از CES  را هنوز بسیاری به عنوان نقاط عطف کارمان در گزارش رویدادهای خارجی می‌دانند.

سایت جدید

اما پروژه تغییر سایت جدید تنها طی دوماه انجام گرفت یکی از جذاب‌ترین ودوست داشتنی‌ترین روزهای آی تی ایران بود. دروپال فوق العاده پلت فرم قدرتمندی بوده و هست اما وردپرس برای آی تی ایران ایده‌آل‌تر است. بیش از 50 هزار مطلب با وسواس زیاد به پلتفرم جدیدی منتقل شد. در این مسیر دو ماهه مصطفی الهیاری که البته بسیاری او را به خاطر پروژه بسیار موفق فونت‌آرا به خوبی می‌شناسند مسوولیت فنی پروژه را به عهده داشت. یک پسر با اخلاق دوست داشتنی و یک برنامه‌نویس با تخصص‌های مختلف که به هیچ‌کدام از خواسته‌ها نه نگفت. همچنین در پروژه سایت جدید و  در دیزاین  از نگاه و تخصص کم نظیر آرین برخوردار بودیم .

و سرانجام مهیار مهرجو که از زمانی که به آی تی ایران پیوسته تحرک فوق العاده‌ای را در سایت ایجاد کرده. یک دوست خوب که حالا ستون اصلی آی تی ایران هم هست. همسرش عاقله ترابی هم از روزنامه‌نگارهای قدیمی و با سلیقه تکنولوژی است که در همه این سالها مرتبا به رشد آی تی ایران کمک کرده است.

برای سایت جدید آنچه در هنگام لانچ می‌بینید بخشی از همه آن چیزی است که فعلا در ذهن ماست . به تدریج و طی هفته‌های پیش رو شاهد بخش‌های جدیدی خواهید بود که برای از دست ندادن تازگی از معرفی‌شان صرف نظر می‌کنم.

ارزش‌ها

نمایشگاه CES
آی تی ایران طی چهار دوره گذشته نمایشگاه CES با اعزام تیم این رویداد را پوشش داده است

آی تی ایران یک رسانه خصوصی است به جایی وابسته نیست و مطابق با اصول حرفه‌ای روزنامه‌نگاری اداره می‌شود. سرمایه آی تی ایران تنها و تنها اعتباری است که در این سال‌ها کسب کرده است این اعتبار از تعهد اخلاقی به مخاطبان ایجاد می‌شود. همواره تلاش می‌کنیم تجربه‌های جدیدی کسب کنیم و در نقدها جانب انصاف را رعایت کنیم.

 تمرکز آی تی ایران بر نشان دادن اهمیت تیم خوب است. این چیزی است که تا به امروز باعث شده در این مجموعه کنار هم باشیم و از کارکردن در آن لذت ببریم.

‫7,605 دیدگاه ها

  1. 프라그마틱 게임은 현재 iGaming에서 혁신적이고 표준화된 콘텐츠를 제공하는 주요 업체 중 하나입니다.
    프라그마틱 플레이

    프라그마틱 슬롯에 대한 글 정말 잘 읽었어요! 더불어, 제 사이트에서도 프라그마틱과 관련된 정보를 얻을 수 있어요. 함께 교류하며 더 많은 지식을 얻어보세요!

    https://www.12315ox.cn/
    https://atlgrup.com/link/
    https://bkfphoto.com/link/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا