پروفایل

برت تیلور؛ درخشش یک ذهن خلاق

او رئیس هیات مدیره توییتر و یکی از مدیرعامل‌های سلزفورس است.

قصه‌ها از کودکی راه‌شان را به دنیای ما باز کرده و همیشه آینه‌ای از خیال و حقیقت در برابر ما گذاشته‌اند. مرورِ حقیقت اما همان داستان تجربه‌ی زندگی‌های ناکرده است که اغلب آموختنی‌هایی با چاشنی جذابیت دارد. در این میان داستان زندگی آنهایی که مسیرشان را از دل دنیای تکنولوژی دنبال می‌کنند، پی‌رنگ متفاوتی دارد و هیچ شبیه داستان‌های کلاسیک نیست که در آنها موفقیت و شکست، فرمول یکسانی دارند. «پروفایل» قرار است روایت‌گر داستان مستند روزگار همین آدم‌ها باشد؛ آنهایی که نقش موثری در شکل‌گیری آنچه امروز به عنوان صنعت تکنولوژی می‌شناسیم، داشته و دارند؛ آنهایی که از انتخاب مسیر متفاوت نترسیدند؛ نه می‌خواستند قهرمان باشند و نه ضدقهرمان. «پروفایل» را هر هفته پنج‌شنبه‌ها در آی تی ایران بخوانید یا بشنوید.

راه‌ها گاهی پیچیده هستند و برای یک گمشده، همان پیچیدگی‌هایشان هم شبیه‌ترین می‌شوند. اینجاست که روشنی راه، بیش از هر زمان دیگری قدر پیدا می‌کند و هر کورسویی، تجسم امید آن گمشده می‌شود. پس در این میان داشتن نقشه‌ی راه می‌تواند حکم نجات‌دهنده مغتنمی را داشته باشد. «برت تیلور» حدود هفده سال پیش نقشه راهی را ترسیم کرد که هنوز هم امید میلیاردها ساکن کره زمین است و به گمشده‌های زیادی راه نجات را نشان داده. با این اوصاف چندان هم دور از انتظار نیست که چنین کسی بتواند به خوبی و با مهارت، مسیر درست خودش را هم پیدا کند. او بعد از سال‌ها کار در غول‌های تکنولوژی، حالا به عنوان مدیری محبوب و کاردان در شرکت‌های بزرگی مشغول به کار است.


تدوین و تنظیم پادکست : یاسمن سرهنگی

پادکست پروفایل در اپل پادکست

از گوگل تا فیس‌بوک

برت تیلور که امسال شمع تولد چهل‌ودو سالگی‌اش را فوت کرده است، از زمانی که به درک بهتری از دنیای پیرامونش رسید، خوب می‌دانست که به دنیای کامپیوتر علاقمند است. همین شد که بعد از پایان دوران مدرسه و در سپتامبر سال ۱۹۹۸ راهی دانشگاه استنفورد شد؛ دانشگاهی معتبر که به عنوان قلب تپنده سیلیکون‌ولی و صنعت تکنولوژی شناخته می‌شود و در سال گذشته میلادی هم جایگاه دومین دانشگاه برتر جهان را به خودش اختصاص داد. تیلور در سال ۲۰۰۲ مدرک کارشناسی و یک سال پس از آن مدرک کارشناسی ارشد خودش در رشته علوم کامپیوتر را از این دانشگاه گرفت. مقصد بعدی برت تیلور آنقدرها هم دور نبود. او مثل بسیاری از همکلاسی‌های دیگرش راه دره تکنولوژی را در پیش گرفت. تیلور در ماه مارس سال ۲۰۰۳ و چند ماه پیش از فارغ‌التحصیلی، به شرکت گوگل پیوست؛ نقطه آغازی بسیار مهم و تعیین‌کننده که زندگی کاری و حرفه‌ای او را تحت تاثیر قرار داد. برت تیلور بیش از چهار سال در گوگل مشغول به کار بود و در این مدت کار در بخش‌های مختلف این شرکت را تجربه کرد. با این حال مهم‌ترین اثر تیلور در گوگل، کمک به طراحی و توسعه سرویس نقشه گوگل بود. او واسط برنامه‌نویسی اپلیکیشن گوگل مپس را هم طراحی کرد. برت تیلور همچنین تیم توسعه‌دهنده محصولات گوگل را هم تشکیل داد و به مدیریت بخش محصولات گوگل رسید. او همچنین به برگزاری اولین کنفرانس توسعه‌دهندگان گوگل کمک کرد؛ رویدادی سالانه که در آن از جدیدترین محصولات و سرویس‌های گوگل رونمایی می‌شود.

برت تیلور
مهم‌ترین اثر تیلور در گوگل، کمک به طراحی و توسعه سرویس نقشه گوگل بود. او واسط برنامه‌نویسی اپلیکیشن گوگل مپس را هم طراحی کرد.

تیلور در ماه ژوئن سال ۲۰۰۷ گوگل را ترک کرد تا به شرکت سرمایه‌گذاری «بنچمارک کپیتال» (Benchmark Capital) بپیوندد؛ شرکت سرمایه‌گذاری بزرگی که سرمایه اولیه استارت‌آپ‌ها را تامین می‌کند و در آن زمان به خاطر سرمایه‌گذاری در شرکت ای‌بی (eBay) شهرت داشت. در واقع این موفق‌ترین سرمایه‌گذاری تاریخ بنچمارک کپیتال بوده، اما این شرکت در سال‌های بعد سرمایه‌گذاری‌های موفق دیگری در شرکت‌هایی از جمله اوبر (Uber)، دراپ‌باکس (Dropbox)، توییتر (Twitter)، اینستاگرام (Instagram)، اسنپ‌چت (Snapchat) و یِلپ (Yelp) هم انجام داده است. برت تیلور در بنچمارک کپیتال به عنوان کارآفرین مقیم استخدام شد و در همان جا بود که به همراه چند نفر از دیگر کارمندان گوگل، وب‌سایت شبکه اجتماعی فرندفید (FriendFeed) را راه‌اندازی کرد؛ یک خبرخوان در لحظه که به‌روزشدن‌های شبکه‌های اجتماعی را در اختیار کاربرانش قرار می‌داد. هر چند تیلور تنها چهار ماه در بنچمارک کپیتال ماند، اما در ماه اکتبر همان سال فرندفید را تاسیس و ارایه کرد. فرندفید با پشتیبانی از زبان‌های مختلف، خیلی زود به محبوبیت رسید؛ تا جایی که شرکت فیس‌بوک در ماه آگوست سال ۲۰۰۹ آن را با قیمتی در حدود ۵۰ میلیون دلار خرید. برت تیلور که تا آن زمان جایگاه مدیرعاملی فرنددفید را در اختیار داشت، به سمت مدیر ارشد تکنولوژی فیس‌بوک رسید. او تا تابستان سال ۲۰۱۲ و زمانی که تصمیم به ترک فیس‌بوک گرفت، در این سمت باقی ماند. فرندفید اما بعد از ادغام شدن در فیس‌بوک عمر چندانی نداشت و تعداد کاربرانش روزبه‌روز کمتر می‌شد. به این ترتیب بود که در ماه مارس سال ۲۰۱۵ وب‌سایت رسمی فرندفید اعلام کرد دیگر هیچ عضو جدیدی نمی‌پذیرد و از نهم آوریل همان سال هم از دسترس خارج شد. برت تیلور اما در بستر فرندفید، وب سرور مقیاس‌پذیر تورنادو (Tornado) را هم نوشت که ساختار آن بعد از ادغام فرندفید در فیس‌بوک، به صورت متن‌باز درآمد.

مدیری کاردان در قلب دره تکنولوژی

وقتی در ماه ژوئن سال ۲۰۱۲ برت تیلور از تصمیمش برای ترک فیس‌بوک خبر داد، همزمان اعلام کرد که تصمیم دارد شرکت جدیدی را تاسیس کند. چند ماه بعد و در ماه سپتامبر همان سال او همراه با «کِوین گیبس» – بنیانگذار موتور اپلیکیشن گوگل- شرکت کویپ (Quip) را تاسیس و در ماه جولای سال بعد خودش را به عنوان مدیرعامل آن معرفی کرد. این شرکت تولیدکننده مجموعه نرم‌افزارهای اداری و تجاری بود و به تدریج محصولاتش عنوان یکی از بهترین اپلیکیشن‌های کاری را در اختیار گرفتند. در آن زمان عملکرد موفق برت تیلور توجه بسیاری از شرکت‌های بزرگ تکنولوژی و مدیرانشان را جلب کرده بود. به همین دلیل او بعد از پیشنهاد مدیران توییتر و در ماه جولای سال ۲۰۱۶ به هیات مدیره این شرکت پیوست. یک ماه بعد از این اتفاق و به دنبال ادامه اقبال نرم‌افزارهای کویپ، شرکت بزرگ نرم‌افزاری سیلزفورس (Salesforce) در ماه آگوست و با پیشنهاد ۷۵۰ میلیون دلاری، توانست کویپ را بخرد و از آن خود کند.

عملکرد موفق برت تیلور توجه بسیاری از شرکت‌های بزرگ تکنولوژی و مدیرانشان را جلب کرده بود. به همین دلیل او بعد از پیشنهاد مدیران توییتر و در ماه جولای سال ۲۰۱۶ به هیات مدیره این شرکت پیوست.

برت تیلور اما در ماه نوامبر سال ۲۰۱۷ به عنوان رئیس و مدیر ارشد محصولات شرکت سلزفورس انتخاب و معرفی شد. سمت او در سلزفورس در ماه دسامبر سال ۲۰۱۹ به عنوان رئیس و مدیر ارشد عملیات تغییر پیدا کرد. درخشش و فعالیت‌های تاثیرگذار برت تیلور در این سال‌ها باعث شد تا شرکت توییتر به دنبال تغییرات مدیریتی و در ماه نوامبر سال ۲۰۲۱، او را به عنوان رئیس هیات مدیره این شرکت منتصب کند. درست در همان هفته بود که «مارک بینوف» هم‌بنیانگذار و مدیرعامل شرکت سلزفورس به این نتیجه رسید که برت تیلور تنها فرد شایسته‌ای است که او می‌تواند قدرتش را با او تقسیم کند. با این اوصاف بود که تیلور به عنوان یکی از مدیرعامل‌های سلزفورس معرفی شد تا خاطرات شیرین ماه نوامبر سال ۲۰۲۱ تا همیشه برای او ماندگار شود.

قسمت‌های قبلی پروفایل:

۱- آدام موسری؛ صدای رسای فیس‌بوک 

۲- لینا خان؛ سردمدار مبارزه با انحصارطلبی 

۳- ریما قریشی؛ یک مدیر بالفطره 

۴- کریستیانو آمون؛ مدیر جدید و خندان کوآلکام 

۵- اندی جیسی؛ مدیرعامل گران‌قیمت آمازون با تبار ایرانی

۶- آیلین لی؛ کاشف تک‌شاخ‌های سیلیکون‌ولی

۷- اریک یوآن؛ یک عاشق مصمم

۸- سوزان اثی؛ شیفته‌ی اقتصاد تکنولوژی

۹- امین ذوالفنون؛ از تار تا تکنولوژی

۱۰- جسیکا روزنورسل؛ مدیری با دغدغه‌های اجتماعی

 ۱۱- کریس یانگ؛ امید تازه‌ی مایکروسافت برای آینده

۱۲ ویتالیک بوترین؛ خالق اتریوم

۱۳- جن‌سن هوآنگ؛ یک مدیر هدفمند

۱۴ – ملانی پرکینز؛ ثروتمندترین زن جوان کارآفرین

۱۵- پت جلسینگر؛ ناخدای جدید اینتل

۱۶- الیزابت هولمز؛ ظهور و سقوط یک امپراطوری

۱۷- سوزان وجسیکی؛ ؛ قدرتمندترین زن در اینترنت

۱۸- کاتالین کاریکو؛ مبدع اولین واکسن کووید-19

۱۹- لیزا سو، یکی از بهترین مدیران صنعت نیمه‌رسانا

۲۰ – رید هستینگز؛ ایده‌پرداز صنعت سرگرمی مدرن

۲۱- سفرا کتز؛ در ستایش تجربه‌گرایی

۲۲- گویین شات‌ول؛ ستاره‌ی صنعت فضانوردی

۲۳-روث پورات؛ مهره کلیدی گوگل

۲۴- آیچا اِوِنز؛ ملکه‌ی صنعت خودروهای خودران

۲۵- امی هود؛ برگ برنده غول نرم‌افزاری جهان

۲۶- لیزا جکسون؛ سفیر اپل در حفاظت از محیط زیست

۲۷- آدام نیومن؛ زخم‌خورده‌ی جاه‌طلبی‌ها

۲۸- جولی سوییت؛ پرچمدار عدالت

۲۹- الیزابت چرچیل؛ در جستجوی ارتباطات مدرن

۳۰ – دمت موتلو؛ یک کارآفرین جسور

۳۱-جاش واردل؛ مبدع بازی آنلاین و پرطرفدار وردل

۳۲-کیتی هان؛ ملکه بازار رمز ارز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا