پروفایلتکنولوژی

ریما قریشی؛ یک مدیر بالفطره | پروفایل ۳

او سال‌هاست که مدیریت بخش‌های کلیدی شرکت‌های بزرگ مخابراتی جهان را به عهده دارد

قصه‌ها از کودکی راه‌شان را به دنیای ما باز کرده و همیشه آینه‌ای از خیال و حقیقت در برابر ما گذاشته‌اند. مرورِ حقیقت اما همان داستان تجربه‌ی زندگی‌های ناکرده است که اغلب آموختنی‌هایی با چاشنی جذابیت دارد. در این میان داستان زندگی آنهایی که مسیرشان را از دل دنیای تکنولوژی دنبال می‌کنند، پی‌رنگ متفاوتی دارد و هیچ شبیه داستان‌های کلاسیک نیست که در آنها موفقیت و شکست، فرمول یکسانی دارند. «پروفایل» قرار است روایت‌گر داستان مستند روزگار همین آدم‌ها باشد؛ آنهایی که نقش موثری در شکل‌گیری آنچه امروز به عنوان صنعت تکنولوژی می‌شناسیم، داشته و دارند؛ آنهایی که از انتخاب مسیر متفاوت نترسیدند؛ نه می‌خواستند قهرمان باشند و نه ضدقهرمان.«پروفایل»  را هر هفته پنج‌شنبه‌ها در آی تی ایران بخوانید.



پروفایل را می‌توانید در سرویس‌های مختلف پادکست دنبال کنید و  بشنوید:

پادکست پروفایل در اپل پادکست

تدوین و تنظیم پادکست: یاسمن سرهنگی 


در جریان برگزاری کنگره جهانی موبایل سال 2021 در شهر بارسلونا و در میان محصولات و سرویس‌های جدیدی که معرفی شدند، رونمایی شرکت مخابراتی بزرگ ورایزن از ربات‌های مجهز به تکنولوژی ارتباطی 5G، حسابی خبرساز شد.

طبیعتا فقط حضور دو ربات روی صحنه نمی-توانست آنقدر تاثیرگذار باشد؛ آنچه رویداد شرکت ورایزن را جالب توجه کرد، معرفی محصولات جدیدش با حضور «ریما قریشی» مدیر ارشد استراتژی این شرکت بود؛ مدیری باتجربه‌ی بیش از بیست سال حضور در صنعت مخابرات جهان که قطعا برای فعالان این حوزه شناخته شده بود.

اما به خاطر ماهیت مشاغل و مسئولیت‌هایش که غالبا به شکل مغز متفکر پشت تصمیم‌گیری‌های مهم نمود پیدا می‌کرد، نامش کمتر در رسانه‌ها و جریان‌های خبری مطرح شده است. با این همه، او حالا نه تنها مدیریت استراتژی‌های شرکت ورایزن را به عهده دارد، بلکه عضو هیات مدیره شرکت مسترکارت و همچنین یکی از اعضای هیات مدیره بنیاد سیستم جهانی ارتباطات سیار (GSMA) هم هست.

شیفته‌ی برنامه‌نویسی

به عقیده ریما قریشی، برنامه¬نویسی در واقع نوشتن دستورالعمل‌های مشخص و در مقابل دریافت پاسخ‌های قابل انتظار، برنامه‌ریزی شده و منطقی است.
به عقیده ریما قریشی، برنامه‌نویسی در واقع نوشتن دستورالعمل‌های مشخص و در مقابل دریافت پاسخ‌های قابل انتظار، برنامه‌ریزی شده و منطقی است.

شاید معرفی دو ربات در کنگره جهانی موبایل که امکان برقراری ارتباط با یکدیگر را دارند، تصویری نمادین از دغدغه‌ها و فعالیت‌های قریشی در این سال‌ها باشد.

ارتباطات و شیوه‌های نوین این عرصه، همان موضوعی است که ریما قریشی در تمام سال‌های فعالیتش با اشتیاق دنبال کرده. او راه نه چندان همواری را برای رسیدن به جایگاهی که حالا در آن قرار دارد، طی کرده است. قریشی که حالا 56 ساله است، در پاکستان و جامعه‌ای به دنیا آمد که در آن زمان رویکردی بسیار سنتی به مسایل داشت؛ جامعه‌ای که در آن – به گفته خودش- یک دختر خوب باید ازدواج می‌کرد و به شوهرش اجازه می‌داد تا برای او تصمیم بگیرد که چطور راه زندگی‌اش را انتخاب کند.

ریما اما تصمیم گرفت اهداف را انتخاب و برای آنها تصمیم‌گیری کند. همین شد که حتی بعد از مهاجرت به کانادا هم زیر بار خواسته‌ی پدرش برای ادامه سنت خانوادگی‌شان نرفت. قریشی در مصاحبه‌ای گفته است که پدرش دیدگاه بسیار متفاوتی نسبت به تحصیلات داشت و معتقد بود که تحصیلات اهمیت زیادی دارد. پدر قریشی اصرار داشت که ریما و خواهرش مثل دیگر اعضای خانواده‌شان در رشته‌های علوم پزشکی تحصیل کنند و مشغول به کار شوند. او اما شیفته‌ی کامپیوتر شده بود.

زمانی که قریشی باید رشته تحصیلی‌اش را انتخاب می‌کرد، کامپیوترها پدیده‌های تازه‌ای بودند. به همین خاطر تصمیم گرفت به سراغ آنها برود. او اولین بار زمانی که پانزده ساله بود، برنامه‌نویسی با کامپیوتر خانگی Commodore 64 را تجربه کرد. این تجربه آنقدر برای قریشی شیرین و ماندگار بود که راه زندگی او را تغییر داد.

به عقیده او، برنامه‌نویسی در واقع نوشتن دستورالعمل‌های مشخص و در مقابل دریافت پاسخ‌های قابل انتظار، برنامه‌ریزی شده و منطقی است. او فکر می‌کند در جهانی که مسایل لزوما با چنین ساختار منظمی پیش نمی‌روند، کار در دنیای صفر و یک بسیار جذاب است. با این اوصاف بود که به دانشگاه مک‌گیل در شهر مونترال رفت و در رشته سیستم‌های اطلاعاتی تا مقطع کارشناسی ارشد تحصیل کرد.

از مدیریت استراتژیک تا فعالیت‌های انسان‌دوستانه

ریما قریشی قبل از آنکه وارد دنیای ارتباطات و شرکت‌های مخابراتی بشود، در طول شش سال تجربه کار به عنوان مشاور ارشد آی‌تی در چند شرکت را از سر گذراند. اما شاید دوره کاری جدی او با ورود به شرکت اریکسون در سال 1993 رقم خورد. هر چند قریشی به عنوان یک کارمند وارد اریکسون شد، اما بعد از هفت سال توانست به جایگاه یکی از معاونان ارشد این شرکت ارتقا پیدا کند.

او در اریکسون مسئولیت‌های مدیریتی مختلفی را به عهده داشت که مهم‌ترین آنها مدیریت پروژه‌های استراتژیک بود. او در این نقش مسئول خریدها و ادغام‌های اریکسون بود. قریشی در سال 2008 به سوئد رفت و در آنجا به عنوان مدیر اریکسون در شمال اروپا، روسیه و آسیای مرکزی مشغول به کار شد. او در سال 2010 مسئولیت چهار بخش تجاری کلیدی در اریکسون را به عهده داشت، اما در نهایت، در سال 2016 بود که سمت مدیرعاملی اریکسون در آمریکای شمالی را به عهده گرفت.
این درست زمانی بود که اریکسون روزهای سخت و پرچالشی را در بازار می‌گذراند، تا جایی که این شرایط باعث شد این شرکت در نیمه سال 2016 دست به یک تغییر اساسی بزند و در همین راستا مدیرعامل خود را برکنار کند. «هانس وست‌برگ» مدیرعامل برکنار شده‌ی اریکسون مدتی بعد به عنوان یکی از مدیران میانی شرکت ورایزن انتخاب شد. این تغییرات اما موقعیت کار در اریکسون را کمی سخت کرد و در نتیجه قریشی تصمیم گرفت تا چهار ماه به مرخصی برود.

در همین مدت بود که ورایزن به او پیشنهاد کار داد. قریشی اما به صورت رسمی از ماه نوامبر سال 2017 وارد ورایزن شد و از همان ابتدا مدیریت بخش استراتژی‌های این شرکت را به عهده گرفت. او در این سمت مسئولیت‌های مهمی از جمله توسعه و اجرای سیاست‌های کلی شرکت، توسعه کسب‌وکارهای زیرمجموعه، نظارت بر پروژه‌های مشارکتی، سرمایه‌گذاری‌های استراتژیک، خریدها و ادغام‌ها را به عهده دارد.
او این روزها علاوه بر انجام مسئولیت‌هایش در ورایزن، مشغله‌های مهم دیگری هم دارد که عضویت در هیات مدیره شرکت مسترکارت و بنیاد سیستم جهانی ارتباطات سیار (GSMA) تنها بخشی از آنها هستند. ریما قریشی حالا یکی از اعضای مشاوران بین‌المللی دانشگاه محل تحصیلش یعنی دانشگاه مک‌گیل است و دغدغه‌های اجتماعی خودش را به شکل همکاری با نهادهای انسان‌دوستانه و خیریه زیرمجموعه سازمان ملل متحد دنبال می‌کند.


آرشیو پروفایل 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. ال جی امکانات دوربین G3 را در یک ویدیو شرح می دهد
    نوگرایان : مقالات تحلیلی – روانشناسی, دنیای مد , آرایش و زیبایی, گالری عکس, اس ام اس, دانستنیهای خانواده, کودک و والدین

    بازیافت و تبدیل راکت‌ها به ایستگاه فضایی: راهکاری برای رفع مشکل زباله‌های فضایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا