پروفایلتکنولوژی

کریستیانو آمون؛ مدیر جدید و خندان کوآلکام | پروفایل ۴

او بیش از دو دهه در بزرگ‌ترین سازنده تراشه‌های موبایل جهان مشغول به کار بوده است.

قصه‌ها از کودکی راه‌شان را به دنیای ما باز کرده و همیشه آینه‌ای از خیال و حقیقت در برابر ما گذاشته‌اند. مرورِ حقیقت اما همان داستان تجربه‌ی زندگی‌های ناکرده است که اغلب آموختنی‌هایی با چاشنی جذابیت دارد. در این میان داستان زندگی آنهایی که مسیرشان را از دل دنیای تکنولوژی دنبال می‌کنند، پی‌رنگ متفاوتی دارد و هیچ شبیه داستان‌های کلاسیک نیست که در آنها موفقیت و شکست، فرمول یکسانی دارند. «پروفایل» قرار است روایت‌گر داستان مستند روزگار همین آدم‌ها باشد؛ آنهایی که نقش موثری در شکل‌گیری آنچه امروز به عنوان صنعت تکنولوژی می‌شناسیم، داشته و دارند؛ آنهایی که از انتخاب مسیر متفاوت نترسیدند؛ نه می‌خواستند قهرمان باشند و نه ضدقهرمان.«پروفایل»  را هر هفته پنج‌شنبه‌ها در آی تی ایران بخوانید.



پروفایل را می‌توانید در سرویس‌های مختلف پادکست دنبال کنید و  بشنوید:

پادکست پروفایل در اپل پادکست

تدوین و تنظیم پادکست: یاسمن سرهنگی 


توسعه نسل پنجم شبکه موبایل باعث شد نام کوآلکام یک بار دیگر به عنوان پیشروترین شرکت جهان در ساخت تراشه‌های موبایل، بر سر زبان‌ها بیفتد. اما شاید کمتر کسی بداند که سر نخ تمام استراتژی‌ها و برنامه‌های کوآلکام برای ورود به عرصه تراشه‌های 5G و تصاحب سهم بیشتر از این بازار، به «کریستیانو آمون» می‌رسد؛ کارمند قدیمی، رئیس هیات مدیره و حالا مدیرعامل غول تراشه‌های موبایل جهان. سابقه‌ی دوستی آمون با «استیو مالنکوف» – مدیرعامل سابق کوآلکام- به بیش از یک دهه می‌رسد و به پیشنهاد مالنکوف جایگزین او شده است. حالا درست یک ماه از آغاز به کار رسمی او در سمت جدیدش می‌گذرد و ظاهرا آقای 5G خواب‌های خوشی برای آینده‌ی کوآلکام دیده است.

مسافری از برزیل

کریستیانو آمون برخلاف ظاهر اجتماعی و خوش‌برخوردش که در مصاحبه‌ها و رویدادها توجه همه را جلب می‌کند، شخصیتی بسیار مرموز و توداری دارد و ترجیح می‌دهد کسی سر از زندگی و مسایل شخصی او درنیاورد.

کریستیانو آمون بعد از فارغ‌التحصیلی و در سال 1992، اولین تجربه کارش را در دفتر شرکت ژاپنی NEC در برزیل آغاز کرد و مدتی بعد به دفتر مرکزی این غول تکنولوژی در توکیو فرستاده شد.
کریستیانو آمون بعد از فارغ‌التحصیلی و در سال 1992، اولین تجربه کارش را در دفتر شرکت ژاپنی NEC در برزیل آغاز کرد و مدتی بعد به دفتر مرکزی این غول تکنولوژی در توکیو فرستاده شد.

درست به همین دلیل هم هست که با یک جستجوی ساده می‌توان فهمید که حتی تاریخ تولد دقیق او مشخص نیست. با این همه و به گواه آنچه در وب‌سایت شرکت کوآلکام منتشر شده، او حالا پنجاه ساله و متاهل است و یک دختر دارد.

آمون در بزرگ‌ترین شهر برزیل یعنی سائوپائولو متولد شده و در دانشگاه کمپیناس – یکی از بزرگ‌ترین و بهترین دانشگاه‌های برزیل و آمریکای لاتین- تحصیل کرده است. علاقه‌ی او به تکنولوژی‌های بی‌سیم باعث شد به سراغ رشته مهندسی الکترونیک برود.
او بعد از فارغ‌التحصیلی و در سال 1992، اولین تجربه کارش را در دفتر شرکت ژاپنی NEC در برزیل آغاز کرد و مدتی بعد به دفتر مرکزی این غول تکنولوژی در توکیو فرستاده شد. از آنجا بود که ماجرای سفر او به آمریکا و سن‌دیگو برای ملاقات با مدیران شرکت تکنولوژی که آن سال‌ها در حال رشد بود، کلید خورد. گویا همین چند دیدار کافی بود تا مدیران کوآلکام به او پیشنهاد کار بدهند.

با این اوصاف، کریستیانو آمون در سال 1995 به عنوان کارمند فروش وارد شرکت کوآلکام شد و تا یک سال بعد مسئولیت فروش تجهیزات بی‌سیم این شرکت به کشورهای آمریکای لاتین را به عهده داشت. با این حال همکاری آمون با کوآلکام در سال‌های آخر دهه 1990 به پایان رسید و او به شرکت مخابراتی اریکسون رفت.

اما درست همزمان با انفجار حباب شرکت¬های اینترنتی، به VeloCom پیوست که در واقع یک شرکت سرمایه‌گذاری در اپراتورهای مخابراتی آمریکای لاتین بود. آمون در این شرکت یکی از سخت‌ترین دوره‌های کاری‌اش را گذراند، چون به عنوان مدیر ارشد تکنولوژی در اپراتور برزیلی Vesper مشغول به کار شده بود و این اتفاق درست زمانی افتاد که این شرکت در حال ورشکستگی بود.

او در سال 2003 به عنوان مدیر ارشد عملیات Vesper انتخاب شد و کمک کرد تا این اپراتور به رقیب بزرگش یعنی Embratel فروخته شود. آمون اما در مصاحبه‌ای گفته که این دوره تجربه‌های بسیار جالبی برای او به همراه داشته است.

آقای 5G

کریستیانو آمون مدیر کوالکام که تجربه‌ی مسئولیت توسعه‌ی پلتفرم‌های اسنپ‌دراگون را در سابقه‌اش داشت، به خوبی توانست نام کوآلکام را با 5G پیوند دهد.
کریستیانو آمون مدیر کوالکام که تجربه‌ی مسئولیت توسعه‌ی پلتفرم‌های اسنپ‌دراگون را در سابقه‌اش داشت، به خوبی توانست نام کوآلکام را با 5G پیوند دهد.

آمون در سال 2004 و بعد از آنکه بالاخره ماموریتش در برزیل به پایان رسید، دوباره به سواحل آفتابی سن‌دیگو و کوآلکام برگشت. در این زمان او به بخش تراشه‌های کوآلکام رفت و در آنجا با استیو مالنکوف آشنا و همکار شد. در آن زمان کوآلکام درگیر جنگ رقابتی جدی با شرکت‌های اروپایی بود که به دنبال تصاحب سهم بیشتر از بازار تجهیزات و تراشه‌های 3G بودند؛ تراشه‌هایی که برای اولین بار ارتباط گوشی‌های موبایل با اینترنت را برقرار می‌کردند.

کوآلکام اما برنده این رقابت شد و حتی حاکمیتش بر بازار تراشه‌های موبایل را در دوره‌ی توسعه تکنولوژی 4G هم حفظ کرد. در نهایت مالنکوف در سال 2014 به سمت مدیرعاملی این شرکت انتخاب شد و در واقع این شانس بزرگی برای آمون بود؛ چرا که در این دوره کوآلکام درگیر مسایل پیچیده‌ای شد؛ از اتهامات مختلف درباره نقض قوانین ضدانحصارطلبی گرفته تا پشت کردن مشتری بزرگی مانند اپل و امضای قرارداد همکاری‌اش با اینتل. با این حال آمون در تمام این روزها در کنار مالنکوف بود تا کوآلکام از این پیچ سخت عبور کند.

در این دوره کریستیانو آمون به پیشنهاد مالنکوف مسئولیت ریاست هیات مدیره کوآلکام را به عهده گرفت و به تدریج روی توسعه‌ی استراتژی‌های این شرکت برای تولید تراشه‌های 5G متمرکز شد. او که تجربه‌ی مسئولیت توسعه‌ی پلتفرم‌های اسنپ‌دراگون را در سابقه‌اش داشت، به خوبی توانست نام کوآلکام را با 5G پیوند دهد.

کریستیانو آمون همیشه معتقد است که 5G امکان گسترش کسب‌وکار کوآلکام در حوزه‌های مختلف را از صنعت خودرو گرفته تا اینترنت اشیا فراهم می‌کند.

 

کریستیانو آمون همیشه به تکنولوژی‌های بی‌سیم علاقمند بوده و معتقد است که 5G امکان گسترش کسب‌وکار کوآلکام در حوزه‌های مختلف را از صنعت خودرو گرفته تا اینترنت اشیا و حتی بازار لپ‌تاپ‌های جدید، فراهم می‌کند.

تحقیقات و دغدغه‌های آمون برای توسعه تکنولوژی 5G در سال‌های اخیر باعث شده است تا دوستانش و حتی کاربران شبکه‌های اجتماعی لقب «آقای 5G» را به او بدهند. حالا آقای 5G، مدیرعامل جدید و خندان بزرگ‌ترین شرکت تولید تراشه‌های موبایل دنیاست و البته یکی از صندلی‌های ریاست شورای اینترنت اشیا در مرکز چهارمین انقلاب صنعتی در مجمع جهانی اقتصاد را هم در اختیار دارد.


آرشیو پروفایل 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا