پروفایل

جاستین روزنشتاین؛ در آرزوی خوشبختی جهانیان

او مدیر محصول گوگل و مهندس ارشد فیس‌بوک بوده است.

قصه‌ها از کودکی راه‌شان را به دنیای ما باز کرده و همیشه آینه‌ای از خیال و حقیقت در برابر ما گذاشته‌اند. مرورِ حقیقت اما همان داستان تجربه‌ی زندگی‌های ناکرده است که اغلب آموختنی‌هایی با چاشنی جذابیت دارد. در این میان داستان زندگی آنهایی که مسیرشان را از دل دنیای تکنولوژی دنبال می‌کنند، پی‌رنگ متفاوتی دارد و هیچ شبیه داستان‌های کلاسیک نیست که در آنها موفقیت و شکست، فرمول یکسانی دارند. «پروفایل» قرار است روایت‌گر داستان مستند روزگار همین آدم‌ها باشد؛ آنهایی که نقش موثری در شکل‌گیری آنچه امروز به عنوان صنعت تکنولوژی می‌شناسیم، داشته و دارند؛ آنهایی که از انتخاب مسیر متفاوت نترسیدند؛ نه می‌خواستند قهرمان باشند و نه ضدقهرمان. «پروفایل» را پنج‌شنبه‌ هر هفته در آی‌تی ایران بخوانید.

***

موفقیت همیشه هم مقصدی بعید نیست و لزوما مسیری ناهموار ندارد. گاهی تنها کمی تدبیر و مصلحت‌اندیشی با چاشنی شانس می‌توانند تصویری شفاف از فرصت‌های پیش‌رو فراهم کنند. برای «جاستین روزنشتاین» تمام این شرایط مهیا بود و به کمک آنها توانست در مدتی نه چندان طولانی رشد کند و در مسیر موفقیت قرار بگیرد. او جزو فارغ‌التحصیلان خوش‌شانس استنفورد است که بلافاصله راه دره تکنولوژی را در پیش گرفت. روزنشتاین که استعداد خوبی در زمینه کارآفرینی دارد، تجربه حضور در شرکت‌های بزرگی مانند گوگل و فیس‌بوک را توشه راه خودش کرده و این روزها به دنبال استفاده از تکنولوژی برای منفعت عموم جامعه و مردم جهان است.

 

دانشجویی با استعداد از منطقه خلیج

جاستین روزنشتاین متولد سیزدهمین روز ماه می سال 1983 در منطقه آلامدا در شرق خلیج سانفرانسیسکو است. شاید اولین خوش‌شانسی روزنشتاین همین بود که در منطقه خلیج سانفرانسیسکو بزرگ شد؛ جایی که خانه غول‌های تکنولوژی جهان و البته یکی از ثروتمندترین مناطق آمریکاست. او در شهر اوکلند به مدرسه رفت که در شمال سیلیکون‌ولی قرار دارد و از آنجایی که دانش‌آموز موفق و بلندپروازی هم بود، در دانشگاه استنفورد ثبت‌نام کرد. روزنشتاین در این دانشگاه به تحصیل در رشته ریاضیات پرداخت و در بیست سالگی فارغ‌التحصیل شد. او پیش از فارغ‌التحصیلی از استنفورد، به عضویت «برنامه یاران می‌فیلد» درآمد که برنامه‌ای دانشگاهی برای ارایه آموزش عمیق و تجربه کارآفرینی در حوزه تکنولوژی به دانشجویان است. روزنشتاین بعد از فارغ‌التحصیلی هم در دوره تحصیلات تکمیلی علوم کامپیوتر دانشگاه استنفورد شرکت کرد، اما در سودای پیوستن به غول موتور جستجوی اینترنتی جهان، آن را ترک کرد.

با این اوصاف جاستین روزنشتاین در ماه مارس سال 2004 به عنوان مدیر محصول به شرکت گوگل پیوست و پروژه‌هایی در بخش ارتباطات و همکاری گوگل را مدیریت کرد. اولین پروژه‌هایی که روزنشتاین مسئولیت آنها را به عهده داشت سرویس ایجاد وب‌سایت گوگل (Google Page Creator) که بعدها توسعه یافت و به گوگل سایتس (Google Sites) تغییر کرد و البته پروژه‌ای با اسم رمز «نوک اردکی» (Platypus) بود که در نهایت به سرویس میزبانی و به‌اشتراک‌گذاری فایل گوگل درایو (Google Drive) تبدیل شد. جالب است بدانید که ابداع و نوشتن برنامه اوله چت جیمیل هم به عهده روزنشتاین بوده است. با این همه او در ماه آوریل سال 2007 گوگل را به مقصد فیس‌بوک ترک کرد.

 

یک ستون‌نویس گیاهخوار

روزنشتاین از ماه می سال 2007 به عنوان یک مهندس ارشد در فیس‌بوک مشغول به کار شد. او از نزدیک با مارک زاکربرگ و داستین موسکوویتز کار می‌کرد و مسئولیت تیم فنی صفحات فیس‌بوک، کلید لایک و بیکن فیس‌بوک را که بخشی از سیستم تبلیغات این شبکه اجتماعی بود، به عهده داشت. روزنشتاین و موسکوویتز در فیس‌بوک توانستند با همکاری یکدیگر یک ابزار ارتقا بهره‌وری در کار را تولید کنند و نام «تَسکز» (Tasks) را برای آن انتخاب کردند. به همین خاطر بود که روزنشتاین همراه با موسکوویتز در ماه نوامبر سال 2008 از فیس‌بوک بیرون آمدند تا شرکت تازه‌ای به نام «آسانا» (Asana) را تاسیس کنند؛ شرکتی که سه سال بعد به طور رسمی معرفی شد و محصولات آن از ماه آوریل سال 2012 به عرضه تجاری رسیدند. این شرکت که محصولات متنوعی را برای بهبود کارآیی در دفاتر کاری ارایه می‌دهد، در ماه سپتامبر سال 2020 وارد بورس شد و با ارزشی در حدود 5/5 میلیارد دلار، سهام آن برای اولین بار به عرضه عمومی رسید. این شرکت و محصولاتش در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند و آسانا تا سال 2021 بیش از 107 هزار مشتری داشته است.

روزنشتاین و موسکوویتز در ماه نوامبر سال 2008 از فیس‌بوک بیرون آمدند تا شرکت تازه‌ای به نام «آسانا» را تاسیس کنند

از آنجایی که روزنشتاین همیشه دغدغه خوشبختی و کامیابی نوع بشر را داشته است، در سال 2014 سازمانی غیرانتفاعی را با نام «یک پروژه» (One Project) بنیان گذاشت. او اعتقاد دارد که ماموریت این سازمان استفاده از تکنولوژی برای تامین منافع جامعه و رسیدن به پیشرفت و موفقیت جهانی است. جاستین روزنشتاین در اغلب محافل و گردهمایی‌های صنعت تکنولوژی شرکت می‌کند و درباره تجارت و فناوری صحبت می‌کند. او دیدگاه‌هایش درباره توسعه نرم‌افزارهای همکاری موثر را در مجله «وایرد» (Wired)، نظراتش درباره استراتژی رهبری و طراحی نرم‌افزارهای تجاری را در «فست کمپانی» (Fast Company)، تجاربش در زمینه کارآفرینی را در «تک‌کرانچ» (TechCrunch) و عقایدش درباره خلاقیت را در تایم (TIME) می‌نویسد و منتشر می‌کند. روزنشتاین همچنین در فیلم مستند «معضل اجتماعی» (The Social Dilemma) هم در نقش خودش بازی کرده است. این فیلم به بررسی پدیده شبکه‌های اجتماعی و آسیب‌های می‌پردازد که به جامعه وارد می‌کنند.

جاستین روزنشتاین که گیاهخوار است در یک منطقه مسکونی اشتراکی در منطقه میژن سانفرانسیسکو زندگی می‌کند. او که به خاطر در اختیار داشتن سهام قابل‌توجهی در فیس‌بوک و آسانا، یکی از ثروتمندترین مدیران دره تکنولوژی است، اعلام کرده که قصد دارد بیشتر دارایی‌هایش را صرف اهداف انسان‌دوستانه بکند.

 

قسمت‌های قبلی پروفایل:

۱- آدام موسری؛ صدای رسای فیس‌بوک 

۲- لینا خان؛ سردمدار مبارزه با انحصارطلبی 

۳- ریما قریشی؛ یک مدیر بالفطره 

۴- کریستیانو آمون؛ مدیر جدید و خندان کوآلکام 

۵- اندی جیسی؛ مدیرعامل گران‌قیمت آمازون با تبار ایرانی

۶- آیلین لی؛ کاشف تک‌شاخ‌های سیلیکون‌ولی

۷- اریک یوآن؛ یک عاشق مصمم

۸- سوزان اثی؛ شیفته‌ی اقتصاد تکنولوژی

۹- امین ذوالفنون؛ از تار تا تکنولوژی

۱۰- جسیکا روزنورسل؛ مدیری با دغدغه‌های اجتماعی

 ۱۱- کریس یانگ؛ امید تازه‌ی مایکروسافت برای آینده

۱۲ ویتالیک بوترین؛ خالق اتریوم

۱۳- جن‌سن هوآنگ؛ یک مدیر هدفمند

۱۴ – ملانی پرکینز؛ ثروتمندترین زن جوان کارآفرین

۱۵- پت جلسینگر؛ ناخدای جدید اینتل

۱۶- الیزابت هولمز؛ ظهور و سقوط یک امپراطوری

۱۷- سوزان وجسیکی؛ ؛ قدرتمندترین زن در اینترنت

۱۸- کاتالین کاریکو؛ مبدع اولین واکسن کووید-19

۱۹- لیزا سو، یکی از بهترین مدیران صنعت نیمه‌رسانا

۲۰ – رید هستینگز؛ ایده‌پرداز صنعت سرگرمی مدرن

۲۱- سفرا کتز؛ در ستایش تجربه‌گرایی

۲۲- گویین شات‌ول؛ ستاره‌ی صنعت فضانوردی

۲۳-روث پورات؛ مهره کلیدی گوگل

۲۴- آیچا اِوِنز؛ ملکه‌ی صنعت خودروهای خودران

۲۵- امی هود؛ برگ برنده غول نرم‌افزاری جهان

۲۶- لیزا جکسون؛ سفیر اپل در حفاظت از محیط زیست

۲۷- آدام نیومن؛ زخم‌خورده‌ی جاه‌طلبی‌ها

۲۸- جولی سوییت؛ پرچمدار عدالت

۲۹- الیزابت چرچیل؛ در جستجوی ارتباطات مدرن

۳۰ – دمت موتلو؛ یک کارآفرین جسور

۳۱-جاش واردل؛ مبدع بازی آنلاین و پرطرفدار وردل

۳۲-کیتی هان؛ ملکه بازار رمز ارز

۳۳-برت تیلور؛ درخشش یک ذهن خلاق

۳۴-مارکس براونلی؛ اتاقی از آنِ خود

۳۵-اِوِن بلاس؛ سلطان افشای گجت‌ها

۳۶- مریسا می‌یر؛ افول یک ستاره

۳۷- تیم آرمسترانگ؛ مجذوب روزنامه‌نگاری دیجیتال

۳۸ -امید کردستانی؛ مرد چالش‌های سخت

۳۹- پریسا تبریز؛ قاتل باگ‌های امنیتی

۴۰ – جری یانگ؛ یک پیشاهنگ زیرک

۴۱-اسکات مک‌نلی؛ یک مدیر ثابت‌قدم

۴۲-چانگ‌پنگ ژائو؛ ناگهان ثروت

43-ژانگ ییمینگ؛ کارآفرین نوآور

44- کَرُل بارتز؛ بازمانده‌ی سرسخت

45- ریچارد لیو؛ جف بزوسِ چین

46- وینود خوسلا؛ سرمایه‌گذار بلندپرواز

47- بری‌یان آرمسترانگ؛ قهرمان ضد سیاست

48- پژمان نوزاد؛ یک سرمایه‌گذار امیدوار

49- جاستین سان؛ در رویای اینترنت غیرمتمرکز

50- مونا عطایا؛ کارآفرینی از دنیای مادران

51- جاناتان شوآرتز؛ مدافع آزادی بیان

52- داستین موسکوویتز؛ از فناوری تا نیکوکاری

53- مایک وینکلمن؛ طلایه‌دار هنر دیجیتال

54- امیلی چویی؛ مغز متفکر بازار دارایی‌های دیجیتال

54- بیرامه ساک؛ کارآفرینی خلاق از قاره‌ی سیاه

56- ادواردو ساوِرین؛ در جستجوی ناشناخته‌ها

57- یان کوم؛ در ستایش آزادی و عدالت

58- آرون لِوی؛ جادوگر خندان

59- برایان اکتون؛ مدافع سرسخت حریم خصوصی

60- مورات پاک؛ مبدع ناشناس ان‌اف‌تی‌های محبوب

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. بهترین برنامه های پخش فیلم و سریال در موبایل‌های اندرویدی و آیفون + لینک دانلود رایگان
    ایده پردازان فردا : ایده های نو برای زندگی بهتر – مقالات دانشگاهی و تحقیقاتی،فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیک

    نماینده مجلس: برای شبکه ملی اطلاعات بودجه 10 هزار میلیارد تومانی پیش بینی شده است

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا