چگونه

چگونه با آیفون ۱۶ گیگابایتی زندگی کنیم‌؟

توصیه‌هایی برای کسانی که به هر دلیل به مدل قدیمی‌تر وابسته‌اند

اگر از مشکل خالی کردن حافظه آیفون به ستوه آمده‌اید خبر خوب اینکه دیگر موبایل آيفون ۱۶ گیگابایتی تولید نمی‌شود هرچند هنوز می‌توان در بازار محصولات قدیمی را دید از جمله آیفون SE ( با قیمت ۲۳۰ دلار )  در مارکت پلیس آمازون و یا آیفون  6s ( ۲۹۲ دلار آمازون ) که هر دو ۳۲ گیگابایت حافظه دارند. حافظه‌ای که حداقل مورد نیاز این روزهاست.

بله ممکن است شما یک مدل قدیمی‌تر آیفون ۱۶ گیگابایتی داشته باشید یا مثلا حتی از یک موبایل قدیمی‌تر به یک نسخه دست دوم آيفون ارتقا یافته باشید یا هر دلیل دیگر.

هرچند ۱۶ گیگابایت واقعا برای دنیای امروز حافظه بسیار کمی است اما با این نکاتی که در ادامه خواهیم گفت قادر خواهید بود بخش عمده مشکلات خود را در مواجهه با آن کاهش دهید و به راحتی به طور طبیعی از گوشی خود استفاده کنید.

این به معنی صرفه جویی صدها دلار برای شما خواهد بود.

 

۱- فضای موبایل‌ات را دریاب

بیشترین چیزی که فضای گوشی را اشغال می‌کند چیست؟ سه عامل اصلی این‌ها هستند :

عکسها

موسیقی و پادکست

بازی‌ها

لازم به گفتن نیست که هرچقدر تعداد اپلیکیشن‌ها بیشتر باشد فضا اشغال شده موبایل هم بیشتر می‌شود. برای اینکه بدانیم چقدر فضا روی گوشی داریم به بخش تنظیمات گوشی بروید.

General > iPhone Storage

سیستم َعامل iOS 11 اجازه آفلود کردن اپلیکیشن‌ها و خالی کردن حافظه را می‌دهد

خیلی زود شما لیست آنها را میبینید و می‌توانید متوجه شوید کدام اپلیکیشن را استفاده نمی‌کنید. مثلا در تصویر کناری بازی Lara Croft حدود ۱.۱۵ گیگابایت از حافظه را گرفته در حالی که به ندرت به سراغش می‌روید.

پس وقت حذف کردن این بازی بی مصرف است. البته نگران نباشید در صورت حذف اپلیکیشن‌ها شما قادرخواهید بود بعدا آنها را دوباره دانلود کنید.

در سیستم عامل iOS 11 یک امکان خیلی خوب برای تخلیه محتوای بدون استفاده اپلیکیشن‌ها به نام Offload Unused Apps وجود دارد که به سرعت فضای موبایل شما را افزایش می‌دهد. (‌برای زمانی که به انتهای فضای گوشی موبایل رسیده‌اید )

نگران نباشید اطلاعات شما مثل عکس یا فیلم – مثلا در صورت آفلود یا خالی کردن اپلیکیشن تلگرام – روی کلاد حفظ می‌شود و در صورت نیاز می‌توانید دوباره آن‌ها را روی گوشی دانلود کنید.

در همین بخش شما می‌توانید فایل‌های بزرگ روی گوشی را شناسایی کنید مثلا ویدیوها یا عکسها و با زدن روی edit آنها را حذف کنید.

همچنین در برخی اوقات لازم نیست شما اپلیکیشن همه سرویس‌هایی که از آن‌ها استفاده می‌کنید را دانلود کنید مثلا اپلیکیشن فیس‌بوک ممکن است ۵۰۰ مگابایت فضا اشغال کرده باشد و همچنین مقدار زیادی نیز باتری مصرف می‌کند.

با استفاده از مرورگر کامپیوتر برای دیدن آن و حذف اپلیکیشن از روی گوشی کمک بزرگی به خودتان کرده‌اید.

مرتبط: مشکلات iOS 12 و راه‌حل ‌های آن

۲ – پیکسل ها را در نظر بگیرید

با هر آیفون جدید اپل از سنسور دارای رزولوشن بالاتری استفاده کرده که عکسها و ویدیوها را با کیفیت بهتری گرفته شوند. اینکار خبر خوبی از نظر کیفیت است اما خبر بدی از نظر فضای روی موبایل هم هست. پیکسل بیشتر به معنای فایل بزرگتر است.

تغییر اندازه کیفیت ویدیو فضای ذخیره شده روی دستگاه را بسیار کم یا زیاد می‌کند

بخش عمده‌ای از عکسهای ما برای اشتراک روی فیس بوک و اینستاگرام گرفته می‌شوند و واقعا نیاز به این همه پیکسل ندارند و در اندازه‌ای که روی این شبکه‌های اجتماعی دیده می‌شوند.

عملا آن پیکسل‌ها تاثیری در کیفیتشان ندارند و دیده نمی‌شوند. بنابراین اگر مثلا فیلم‌هایتان را به جای کیفیت ۱۰۸۰ با کیفیت 720p هم بگیرید فضای بسیاری را صرفه جویی کرده‌اید.

برای اینکار به

Settings > Camera

بروید و روی Record video کلیک کنید . اگر کیفیت فعلی شما روی 4K با کیفیت 1080p/60fps بود آن را با 1080p/30fps و 720p جایگزین کنید. شما تفاوت چندانی را از نظر  کیفیت مشاهده نخواهید کرد اما فضای ذخیره بسیاری را به دست خواهید آورد.

متاسفانه اپلیکیشن دوربین آیفون اجازه گرفتن عکس با رزولوشن پایین‌تر را نمی‌دهد اما برخی اپلیکیشن‌های غیر اپلی عکاسی مثل Camera+ برای چنین کاری هم مناسب‌اند.

 

۳- از فضای ابری استفاده کنید

عکس و ویدیو به سرعت فضای موبایل ۱۶ گیگابایتی را اشغال می‌کند اما خوشبختانه iOS اجازه می‌دهد که عکسها روی حساب iCloud ( فضای ذخیره سازی خود اپل ) ذخیره کنید و حفظ کنید.

به این ترتیب شما نسخه کم کیفیتی از آن را روی گوشی خود نگاه می‌دارید و نسخه با کیفیت‌تر یا فول رزولوشن روی iCloud است و هر موقع لازم بود آن را دانلود می‌کنید.

برای فعال کردن این امکان به اینجا بروید

Setting> iCloud > Photos 

در اینجا مطمئن شوید که تیک آبی رنگ جلوی عبارت Optimize iPhone Storage باشد اگر خودتان این تیک را جلوی آن ببرید مدتی طول خواهد کشید تا کار بهینه سازی این بخش تکمیل شود. این کار باعث افزایش بخش قابل توجهی از حافظه خواهد شد.

با اپتیمایز کردن تصاویر نسخه کم کیفیت‌تر تصویر روی گوشی و نسخه با کیفیت روی کلاد ذخیره می‌شود

اپل فضای ابری تا ۵ گیگابایت را به طور رایگان در اختیار کاربران می‌گذارد اما در ازای ۹۹ سنت در هر ماه این میزان می‌تواند تا ۵۰ گیگابایت افزایش یابد.

اگر خودتان از سرویس دیگری استفاده می‌کنید که کار ذخیره عکس را انجام می‌دهد که اساسا نیازی به نگاه داشتن عکسها روی گوشی ندارید مثلا دراپ‌باکس، گوگل درایو و مایکروسافت وان درایو می‌توانند عکسهای شما را روی اکانت شما در آن سرویس‌ها آپلود و سینک کنند.

این کار به شما اجازه می‌دهد عکسها را از روی گوشی حذف کنید و فضای دستگاه را بی جهت افزایش ندهید. فلیکر ( سرویس عکس قدیمی ) تا ۱ ترابایت فضای رایگان به کاربران می‌دهد.

اگر احیانا از یکی از این سرویس‌ها استفاده کردید فراموش نکنید که گزینه background upload را فعال کنید که معمولا هم به صورت پیش‌فرض خاموش است.

به این ترتیب عکسها سینک یا به اصطلاح همگام سازی می‌شوند. متاسفانه برای اینکار ممکن است از شما درخواست شود سرویس لوکیشن خودتان را فعال کنید که اینکار باعث افزایش مصرف باتری می‌شود.

 

۴- حافظه جانبی برای آیفون

اگر اپل آیفون را با حافظه جانبی ارایه می‌داد به راحتی می‌شد با یک کارت حافظه از شر مشکلات آن خلاص شد اما بازهم راه‌ها بسته نیست.

اگر نمی‌خواهید چندصددلار برای یک آیفون با ظرفیت‌تر پول بدهید استفاده از حافظه‌های فلش که به آیفون متصل می‌شوند راه حل خوبی است.

Sandisk iExpand
حافظه Sandisk iExpand می‌تواند تا ۲۵۶ گیگابایت حافظه به شما ارایه کند

حافظه‌های زیادی در بازار وجود دارند که هرکدام مزایا و معایبی دارند.

یکی از آنها Sandisk iXpand است که به پورت لایتنینگ موبایل آیفون شما متصل می‌شود. حافظه آنها بین ۱۶ تا ۲۵۶ گیگابایت است و امکان بک آپ گرفتن خودکار ازکل عکسها را دارند و البته دارای پورت USB 3.0 هستند که می‌توان به سرعت عکسها را از روی آن به یک کامپیوتر منتقل کرد.

قیمت یک نسخه ۱۶ گیگابایتی این حافظه ۳۰ دلار است و نسخه ۳۲ گیگابایتی آن فقط ۶ دلار گران تر است.

اگر مدلی که به پورت آیفون شما وصل می‌شد را دوست ندارید می‌توانید نسخه بی سیم آن را بخرید که از طریق وای‌فای به گوشی وصل می شود و به کار انتقال تصاویر می‌پردازد.

مثلا Connect Wireless Stick محصول دیگری از شرکت Sandisk است که به صورت بی سیم به گوشی وصل می‌شود حافظه این مدل هم مانند مدل iXpand متنوع است و تا ۲۵۶ گیگابایت هم می‌رسد قیمت نسخه ۱۶ گیگابایتی آن ۳۰ دلار است.

اگر یک گجت چند منظوره بخواهید شاید خوب است RavPower FileHub Plus را امتحان کنید یک محصول ۴۰ دلاری که هم روتر است و هم ذخیره کننده تصویر و هم پاوربانک ۶۰۰۰ میلی آمپری.

RavPower FileHub Plus
RavPower FileHub Plus یک ابزار چند کاره هم ذخیره کننده بی سیم تصویر و هم پاوربانک

نکته مهم در مورد محدودیت این فلش‌هاست و اینکه نمی‌توان اپلیکیشن‌ها را روی آن ذخیره کرد و همچنین نمی‌توان موسیقی‌ها و ویدیوهایی که دارای DRM هستند ( مثلا موسیقی های اسپاتیفای و اپل موزیک و فیلم‌های نتفلیکس) را روی آن‌ها ذخیره کنید.

اگر شما راه حل دیگری برای گوشی هایی با حافظه ۱۶ گیگابایت دارید در بخش نظرات با ما و دیگران در میان بگذارید.

مرتبط : چگونه کش تلگرام را پاک کنیم؟

‫3 دیدگاه ها

  1. خیلی هم عالی. ولی کاش یه مطلبی هم در رابطه با ایفون 2 گیگ رم خور قرار میدادید تا دوستانی که از موبایل هایی با ظرفیت رم 2 گیگ یا کمتر استفاده دارن ازش استفاده کنن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا