پروفایل

پریسا تبریز؛ قاتل باگ‌های امنیتی

او مدیر ارشد بخش مرورگر کروم در گوگل است.

قصه‌ها از کودکی راه‌شان را به دنیای ما باز کرده و همیشه آینه‌ای از خیال و حقیقت در برابر ما گذاشته‌اند. مرورِ حقیقت اما همان داستان تجربه‌ی زندگی‌های ناکرده است که اغلب آموختنی‌هایی با چاشنی جذابیت دارد. در این میان داستان زندگی آنهایی که مسیرشان را از دل دنیای تکنولوژی دنبال می‌کنند، پی‌رنگ متفاوتی دارد و هیچ شبیه داستان‌های کلاسیک نیست که در آنها موفقیت و شکست، فرمول یکسانی دارند. «پروفایل» قرار است روایت‌گر داستان مستند روزگار همین آدم‌ها باشد؛ آنهایی که نقش موثری در شکل‌گیری آنچه امروز به عنوان صنعت تکنولوژی می‌شناسیم، داشته و دارند؛ آنهایی که از انتخاب مسیر متفاوت نترسیدند؛ نه می‌خواستند قهرمان باشند و نه ضدقهرمان. «پروفایل» را هر هفته پنج‌شنبه‌ها در آی تی ایران بخوانید یا بشنوید.


تدوین و تنظیم پادکست: یاسمن سرهنگی

پادکست پروفایل در اپل پادکست
برای کسی که عاشق خلق کردن و پدید آوردن است، هیچ چیز به اندازه ابداع و طراحی ساخته‌های تازه، نمی‌تواند جذاب باشد. شاید کمتر کسی به این فکر کند که خلاقیت از طریق توسعه‌ی وب، ارزان‌تر از خرید ملزومات هنری و راحت‌تر از خلق یک اثر هنری است. اما «پریسا تبریز» این موضوع را در دوره دانشگاه کشف کرد و وقتی وارد این راه شد، دیگر هرگز به عقب نگاه نکرد. او سال‌هاست که در گوگل مسئولیت‌های حساس و مهمی در زمینه تامین امنیت محصولات این شرکت به عهده دارد؛ تا جایی که لقب «شاهزاده امنیت» را به خودش داده است. تبریز این روزها به عنوان مدیر اجرایی بخش مرورگر کروم که روزانه بیش از یک میلیارد نفر در سراسر دنیا از آن استفاده می‌کنند، مشغله‌های جدی و اساسی دارد. او حالا الگویی برجسته و قابل تامل برای زنان فعال در صنعت تکنولوژی و به خصوص در زمینه امنیت اطلاعات، به حساب می‌آید.

زخم‌خورده از هک

پریسا تبریز در دوره دانشگاه تحقیقات مختلفی درباره امنیت ارتباطات بی‌سیم و حملات متفاوت به تکنولوژی‌های ارتقای حریم خصوصی، انجام داد. او همچنین یکی از اعضای فعال انجمن دانشجویی امنیت کامپیوتری بود

پریسا تبریز که در میانه سی‌ونه سالگی است، در حومه شهر بزرگ و شلوغ شیکاگو به دنیا آمده و در همان جا هم بزرگ شده است. پدرش یک پزشک ایرانی و مادرش پرستاری با اصلیت لهستانی هستند. او که بزرگ‌تر از دو برادر دیگرش است، تا پیش از ورود به دانشگاه هرگز به علوم کامپیوتر و کدنویسی فکر نکرده بود و چیز زیادی در این زمینه نمی‌دانست. او در سال ۲۰۰۱ وارد دانشگاه ایلینوی شد که یکی از معتبرترین دانشگاه‌های دولتی ایالات متحده به حساب می‌آید. هر چند در ابتدا تصمیم داشت مهندسی کامپیوتر بخواند، اما خیلی زود متوجه شد که به رشته علوم کامپیوتری علاقمند است. پس دوره کارشناسی و کارشناسی ارشدش را در همین رشته تکمیل کرد و در سال ۲۰۰۶ از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شد. پریسا تبریز در دوره دانشگاه تحقیقات مختلفی درباره امنیت ارتباطات بی‌سیم و حملات متفاوت به تکنولوژی‌های ارتقای حریم خصوصی، انجام داد. او همچنین یکی از اعضای فعال انجمن دانشجویی امنیت کامپیوتری بود و بهانه عضویتش در این انجمن، هک شدن وب‌سایت شخصی خودش بود. او می‌خواست به کمک دیگر اعضای این انجمن شیوه و دلیل هک شدن وب‌سایتش را کشف کند. او پیش از فارغ‌التحصیلی، به عنوان کارآموز امنیت سایبری در لابراتوارهای ملی ساندیا (Sandia National Laboratories) در زمینه میزان امنیت دستگاه‌های بی‌سیم مبتنی بر اثر انگشت، تحقیق می‌کرد.

شاهزاده امنیت گوگل

تبریز ابتدا به عنوان کار آموز به شرکت گوگل آمد. در ادامه و پس از فارق‌التحصیل شدن از دانشگاه به استخدام این شرکت در آمد.

تبریز پیش از فارغ‌التحصیلی و در یک دوره تابستانی کارآموزی، به بخش مهندسی نرم‌افزار و امنیت اطلاعات شرکت گوگل پیوست و به مدت چهار ماه به توسعه یک سیستم تشخیص آسیب‌پذیری وب، کمک کرد. او که دیگر یک هکر کلاه سفید محسوب می‌شد، بلافاصله بعد از پایان تحصیلاتش در دانشگاه به استخدام این شرکت درآمد. به این ترتیب تبریز در ماه فوریه سال ۲۰۰۷ به عنوان یکی از مهندسان امنیت داده در گوگل شناخته می‌شد که برای ارتقای امنیت محصولات گوگل به شناسایی باگ‌ها و از بین بردن آنها کمک می‌کرد. او همچنین همراه با یکی دیگر از همکارانش ابزاری را توسعه داد که امکان تشخیص آسیب‌پذیری‌های روز صفر را در سرویس نمای خیابان نقشه گوگل، فراهم می‌کرد. پریسا تبریز چهار سال در این بخش مشغول به کار بود و در همان دوره و در جریان شرکت در کنفرانسی در توکیو، تصمیم گرفت به جای عنوان تکراری و خسته‌کننده‌ی مهندس امنیت داده، لقب شاهزاده امنیت را برای خودش برگزیند. مدتی بعد او به سمت مدیریت بخش مهندسی امنیت داده گوگل رسید و در کنار وظایفش، دوره‌های آموزشی تخصصی در زمینه امنیت را برای کارمندان جوان گوگل برگزار و تلاش کرد تا تنوع جنسیتی بیشتری در فعالان شاغل در این بخش ایجاد کند.

او در ابتدای سال ۲۰۱۲ به عنوان سرپرست بخش امنیت مرورگر کروم انتخاب شد و بیش از چهار سال این سمت را در اختیار داشت. سپس مسئولیت سرپرستی تیم مهندسی مرورگر کروم به او سپرده شد. پریسا تبریز در این دوره تلاش کرد تا میزان استفاده از پروتکل امنیتی HTTPS در این مرورگر افزایش پیدا کند و در نهایت در سال ۲۰۱۵ حدود نیمی از ترافیک مرورگر کروم، مبتنی بر این پروتکل بود و این میزان تا سال ۲۰۱۹ به ۹۵ درصد هم رسید.

بیش از پانزده سال است که گوگل، خانه‌ی دوم پریسا تبریز شده. با این حال او از سال ۲۰۱۴ و به مدت دو سال به عنوان مشاور بخش خدمات دیجیتال دولت ایالات متحده آمریکا مشغول به کار بود و از ماه آگوست سال ۲۰۲۰ هم به عضویت اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا درآمده است.

 

تبریز در سال ۲۰۱۶ مسئولیت رهبری تیم «پروژه صفر» را به عهده گرفت که در واقع تیم تحقیقات امنیتی گوگل هستند که وظیفه شناسایی آسیب‌پذیری‌های روز صفر (حملاتی ناشی از یک آسیب‌پذیری در نرم‌افزارهای کاربردی که تا پیش از آن ناشناخته بوده است) را به عهده دارند. او از ماه فوریه سال ۲۰۲۰ به عنوان مدیر ارشد محصول، مهندسی و تجربه کاربری مرورگر کروم انتخاب و معرفی شده است.

حالا بیش از پانزده سال است که گوگل، خانه‌ی دوم پریسا تبریز شده. با این حال او از سال ۲۰۱۴ و به مدت دو سال به عنوان مشاور بخش خدمات دیجیتال دولت ایالات متحده آمریکا مشغول به کار بود و از ماه آگوست سال ۲۰۲۰ هم به عضویت اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا درآمده است.

یک صخره‌نورد سرسخت

پریسا تبریز
شاهزاده امنیت گوگل در سال ۲۰۱۲ به فهرست مجله فوربس از سی فرد برتر زیر سی سال در صنعت تکنولوژی، راه پیدا کرد. مجله وایرد (Wired) در سال ۲۰۱۷ او را به عنوان یکی از بیست فرد پرچمدار و پیشگام در حوزه تکنولوژی معرفی کرد و یک سال بعد مجله فورچون نام پریسا تبریز را در فهرست سالانه چهل فرد تاثیرگذار زیر چهل سال خود قرار داد.

شاهزاده امنیت گوگل در سال ۲۰۱۲ به فهرست مجله فوربس از سی فرد برتر زیر سی سال در صنعت تکنولوژی، راه پیدا کرد. مجله وایرد (Wired) در سال ۲۰۱۷ او را به عنوان یکی از بیست فرد پرچمدار و پیشگام در حوزه تکنولوژی معرفی کرد و یک سال بعد مجله فورچون نام پریسا تبریز را در فهرست سالانه چهل فرد تاثیرگذار زیر چهل سال خود قرار داد. تبریز در مصاحبه‌ای درباره شغل و دغدغه‌هایش گفته است: «من عاشق کار در حوزه امنیت هستم، چون واقعا عمومیت دارد و در عین حال خاص است. لقب شاهزاده امنیت را هم به این دلیل برای خودم انتخاب کردم تا به مردان فعال در این عرصه یادآوری کنم که این حوزه تنها متعلق به آنها نیست و زنان هم می‌توانند در آن بدرخشند». پریسا تبریز همچنین علاقه زیادی به صخره‌نوردی دارد و اغلب روزها بعد از کار به باشگاهی می‌رود که اتفاقا بیشتر اعضای آن، همکارانش هستند. او که به آشپزی و عکاسی هم علاقه دارد، این روزها همراه با همسر و دو گربه‌اش در مانتین‌ویو و در نزدیکی دفتر اصلی گوگل، زندگی می‌کند.

قسمت‌های قبلی پروفایل:

۱- آدام موسری؛ صدای رسای فیس‌بوک 

۲- لینا خان؛ سردمدار مبارزه با انحصارطلبی 

۳- ریما قریشی؛ یک مدیر بالفطره 

۴- کریستیانو آمون؛ مدیر جدید و خندان کوآلکام 

۵- اندی جیسی؛ مدیرعامل گران‌قیمت آمازون با تبار ایرانی

۶- آیلین لی؛ کاشف تک‌شاخ‌های سیلیکون‌ولی

۷- اریک یوآن؛ یک عاشق مصمم

۸- سوزان اثی؛ شیفته‌ی اقتصاد تکنولوژی

۹- امین ذوالفنون؛ از تار تا تکنولوژی

۱۰- جسیکا روزنورسل؛ مدیری با دغدغه‌های اجتماعی

 ۱۱- کریس یانگ؛ امید تازه‌ی مایکروسافت برای آینده

۱۲ ویتالیک بوترین؛ خالق اتریوم

۱۳- جن‌سن هوآنگ؛ یک مدیر هدفمند

۱۴ – ملانی پرکینز؛ ثروتمندترین زن جوان کارآفرین

۱۵- پت جلسینگر؛ ناخدای جدید اینتل

۱۶- الیزابت هولمز؛ ظهور و سقوط یک امپراطوری

۱۷- سوزان وجسیکی؛ ؛ قدرتمندترین زن در اینترنت

۱۸- کاتالین کاریکو؛ مبدع اولین واکسن کووید-19

۱۹- لیزا سو، یکی از بهترین مدیران صنعت نیمه‌رسانا

۲۰ – رید هستینگز؛ ایده‌پرداز صنعت سرگرمی مدرن

۲۱- سفرا کتز؛ در ستایش تجربه‌گرایی

۲۲- گویین شات‌ول؛ ستاره‌ی صنعت فضانوردی

۲۳-روث پورات؛ مهره کلیدی گوگل

۲۴- آیچا اِوِنز؛ ملکه‌ی صنعت خودروهای خودران

۲۵- امی هود؛ برگ برنده غول نرم‌افزاری جهان

۲۶- لیزا جکسون؛ سفیر اپل در حفاظت از محیط زیست

۲۷- آدام نیومن؛ زخم‌خورده‌ی جاه‌طلبی‌ها

۲۸- جولی سوییت؛ پرچمدار عدالت

۲۹- الیزابت چرچیل؛ در جستجوی ارتباطات مدرن

۳۰ – دمت موتلو؛ یک کارآفرین جسور

۳۱-جاش واردل؛ مبدع بازی آنلاین و پرطرفدار وردل

۳۲-کیتی هان؛ ملکه بازار رمز ارز

۳۳-برت تیلور؛ درخشش یک ذهن خلاق

۳۴-مارکس براونلی؛ اتاقی از آنِ خود

۳۵-اِوِن بلاس؛ سلطان افشای گجت‌ها

۳۶- مریسا می‌یر؛ افول یک ستاره

۳۷- تیم آرمسترانگ؛ مجذوب روزنامه‌نگاری دیجیتال

۳۸- امید کردستانی؛ مرد چالش‌های سخت

نوشته های مشابه

‫7 دیدگاه ها

  1. بازتاب: non gamstop casinos
  2. بازتاب: sudoku

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا