ارز دیجیتالپروفایل

بری‌یان آرمسترانگ؛ قهرمانِ ضد سیاست

او هم‌بنیانگذار شرکت کوین‌بیس است.

جهان از زمانی در شبح ظلم و نابرابری غلتید که سیاستمداران حکفرما شدند و تزویر و عوام‌فریبی به سنگ محک روابط و مناسبات تبدیل شد. در دنیایی که گرایشات سیاسی تعیین‌کننده سرنوشت همه چیز هستند، سیاست‌گریزی، تدبیری هوشمندانه – و شاید هم پرمخاطره- است که می‌تواند نجات‌بخش باشد. درست به همین خاطر است که وقتی یک مدیر موفق چنین درایتی به خرج می‌دهد، حسابی مورد توجه قرار می‌گیرد. «بِری‌یان آرمسترانگ» هم بعد از موفقیتش در راه‌اندازی و اداره بزرگ‌ترین صرافی ارز دیجیتال آمریکا، به خاطر استراتژی ایجاد محیط کاری عاری از فعالیت‌ها و گرایشات سیاسی، توجه همه را به خودش جلب کرده است.


گریزان از ابرتورم آرژانتینی

گویا سرنوشت بِری‌یان آرمسترانگ از ابتدا با صنعت تکنولوژی گره خورده بود. در واقع به همین دلیل هم او در بیست‌وپنجم ژانویه سال 1983 در سن‌خوزه کالیفرنیا به دنیا آمد. پدر و مادرش هر دو مهندس بودند و با این اوصاف تعجبی ندارد که او به علوم کامپیوتری علاقمند شده باشد. با این حال اما آرمسترانگ آنقدر با استعداد بود که بتواند همزمان در دو رشته تحصیل کند. او بعد از پایان دوره دبیرستان، وارد دانشگاه پژوهشی و خصوصی رایس در هیوستون تگزاس شد که یکی از بهترین دانشگاه‌های آمریکا از نظر کیفیت آموزش است. آرمسترانگ در سال 2005 دو مدرک کارشناسی اقتصاد و علوم کامپیوتری را از این دانشگاه گرفت و یک سال بعد با مدرک کارشناسی ارشد مهندسی علوم کامپیوتری از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شد.

او در همان دوران تحصیل در دانشگاه، کسب‌وکاری را برای مرتبط کردن معلمان خصوصی و دانش‌آموزان به راه انداخت و همین تجربه باعث شد تا بعد از فارغ‌التحصیلی برای کار در یک شرکت آموزشی به بوینس آیرس در آرژانتین برود. در طول یک سالی که آرمسترانگ در آرژانتین زندگی می‌کرد، این کشور با اَبَرتورم شدیدی دست به گریبان بود و او به خوبی می‌توانست تاثیرات این اتفاق را در سقوط ارزش واقعی ارز داخلی و افزایش قیمت کالاها ببیند. با این همه، بِری‌یان آرمسترانگ آینده خودش را در سیلیکون‌ولی می‌دید. به همین خاطر بود که بعد از یک سال دوباره به کالیفرنیا برگشت و به عنوان یک توسعه‌دهنده نرم‌افزار در شرکت بزرگ آی‌بی‌ام (IBM) مشغول به کار شد. او مدت کوتاهی هم در شرکت دیلویت که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های حسابرسی جهان است، کار می‌کرد.

 

پیدایش کوین‌بیس

سال 2010 نقطه عطفی در زندگی بِری‌یان آرمسترانگ بود؛ زمانی که او با اسناد فنی بیت‌کوین مواجه شد که با نام مستعار «ساتوشی ناکاموتو» نوشته شده بودند. او یک سال بعد به شرکت ایربی‌اندبی (Airbnb) پیوست و به عنوان مهندس نرم‌افزار در آنجا مشغول به کار شد. آرمسترانگ در این شرکت با سیستم‌های پرداخت در 190 کشور جهان – که ایربی‌اندبی در آنها فعال بود- آشنا شد. تجربه‌ی کار در ایربی‌اندبی باعث شد مشکلات ارسال پول به بعضی کشورها مانند کشورهای آمریکای جنوبی را بشناسد. همین موضوع  انگیزه‌ای شد تا آرمسترانگ به راه‌اندازی پلتفرمی برای خرید و ذخیره رمزارزها فکر کند. به این ترتیب بود که شب‌ها و آخر هفته‌ها سخت کار می‌کرد تا بتواند به کمک زبان برنامه‌نویسی روبی (Ruby) و جاوا، چنین پلتفرمی را ایجاد کند.

او در سال 2012 وارد شتابدهنده‌ی وای کامبینیتور  شد و با دریافت 150 هزار دلار سرمایه، شرکت کوین‌بیس را به راه انداخت.

در نهایت بِری‌یان آرمسترانگ در سال 2012 وارد شتابدهنده‌ی استارت‌آپی معروف وای کامبینیتور (Y Combinator) شد و 150 هزار دلار سرمایه دریافت کرد و به کمک آن، شرکت کوین‌بیس (Coinbase) را به راه انداخت. او کوین‌بیس را با همراهی «فِرِد ارسام» (Fred Ehrsam) راه‌اندازی کرد تا امکان معامله بهتر و راحت‌تر بیت‌کوین و دیگر ارزهای دیجیتال را برای مشتاقان این بازار فراهم کند. آرمسترانگ اولین مدیرعامل کوین‌بیس بود؛ شرکتی که در سال 2018 با دریافت یک سرمایه‌گذاری دیگر به ارزش 1/8 میلیارد دلاری رسید. این شرکت در ماه دسامبر سال 2020 اعلام کرد که تصمیم به عرضه سهامش در بورس دارد و در ماه آوریل سال 2021 وارد بورس نیویورک شد تا ارزش بازار آن به 85 میلیارد دلار افزایش پیدا کند. طبق اعلام مجله معتبر فوربس، میزان دارایی‌های خالص آرمسترانگ تا ماه می سال 2022 به 4/2 میلیارد دلار رسیده است.

 

یک ستاره‌ی ثروتمند

بِری‌یان آرمسترانگ در ماه سپتامبر سال 2020 در یک پستی وبلاگی اعلام کرد که کوین‌بیس شرکتی متمرکز روی ماموریتش است و به همین دلیل کارمندانش را از انجام فعالیت‌ها و بحث‌های سیاسی منع کرد. او در این موضع‌گیری آنقدر جدی بود که حتی به کارمندان مخالف، پیشنهادهای سخاوتمندانه‌ای برای انفصال از کار ارایه کرد؛ در نتیجه، شصت نفر از کارمندان کوین‌بیس (حدود 5 درصد از کل کارمندان این شرکت)، آنجا را ترک کردند. با این حال آرمسترانگ با نژادپرستی به شدت مخالف بود و قبل از این اتفاق، به جنبش «جان سیاه‌پوستان مهم است» پیوسته بود.

آرمسترانگ در سال 2014 در فیلم مستند «ظهور بیت‌کوین» در نقش خودش بازی کرد.

او اغلب مثل یک ستاره، مورد توجه قرار داشته است؛ آرمسترانگ در سال 2014 در فیلم مستند «ظهور بیت‌کوین» در نقش خودش بازی کرد و در سال 2020 هم در کتاب ناداستان «پادشاهان کریپتو: تلاش یک استارت‌آپ برای بیرون آمدن از سیلیکون‌ولی و پیوستن به وال‌استریت» به عنوان قهرمان اصلی حضور داشت. بِری‌یان آرمسترانگ همچنین یک سایت علمی تحقیقاتی را با عنوان «ریسرچ‌هاب» (ResearchHub) با هزینه شخصی خودش راه‌اندازی کرد تا به عنوان یک منبع، امکان دسترسی عمومی به تحقیقات را فراهم بیاورد. آرمسترانگ در سال 2017 و در حالی که تنها 34 ساله بود، در جایگاه دهم فهرست مجله فورچون از چهل فرد تاثیرگذار زیر چهل ساله جهان قرار گرفت. او در سال 2019 به فهرست مجله تایم از صد چهره تاثیرگذار آینده راه پیدا کرد و در سال 2021 مجله فوربس او را با ثروت خالص 5/6 میلیارد دلار، در جایگاه اول فهرست ثروتمندترین افراد دنیای کریپتو قرار داد. آرمسترانگ اولین مدیر فعال در صنعت کریپتو است که به کارزار «تعهدِ بخشش» پیوسته و بخش عظیمی از ثروتش را به امور خیریه اختصاص داده. او همچنین کارزار مشابهی را با عنوان «گیوکریپتو دات‌او‌آر‌جی» به راه انداخته است.

 

قسمت‌های قبلی پروفایل:

۱- آدام موسری؛ صدای رسای فیس‌بوک 

۲- لینا خان؛ سردمدار مبارزه با انحصارطلبی 

۳- ریما قریشی؛ یک مدیر بالفطره 

۴- کریستیانو آمون؛ مدیر جدید و خندان کوآلکام 

۵- اندی جیسی؛ مدیرعامل گران‌قیمت آمازون با تبار ایرانی

۶- آیلین لی؛ کاشف تک‌شاخ‌های سیلیکون‌ولی

۷- اریک یوآن؛ یک عاشق مصمم

۸- سوزان اثی؛ شیفته‌ی اقتصاد تکنولوژی

۹- امین ذوالفنون؛ از تار تا تکنولوژی

۱۰- جسیکا روزنورسل؛ مدیری با دغدغه‌های اجتماعی

 ۱۱- کریس یانگ؛ امید تازه‌ی مایکروسافت برای آینده

۱۲ ویتالیک بوترین؛ خالق اتریوم

۱۳- جن‌سن هوآنگ؛ یک مدیر هدفمند

۱۴ – ملانی پرکینز؛ ثروتمندترین زن جوان کارآفرین

۱۵- پت جلسینگر؛ ناخدای جدید اینتل

۱۶- الیزابت هولمز؛ ظهور و سقوط یک امپراطوری

۱۷- سوزان وجسیکی؛ ؛ قدرتمندترین زن در اینترنت

۱۸- کاتالین کاریکو؛ مبدع اولین واکسن کووید-19

۱۹- لیزا سو، یکی از بهترین مدیران صنعت نیمه‌رسانا

۲۰ – رید هستینگز؛ ایده‌پرداز صنعت سرگرمی مدرن

۲۱- سفرا کتز؛ در ستایش تجربه‌گرایی

۲۲- گویین شات‌ول؛ ستاره‌ی صنعت فضانوردی

۲۳-روث پورات؛ مهره کلیدی گوگل

۲۴- آیچا اِوِنز؛ ملکه‌ی صنعت خودروهای خودران

۲۵- امی هود؛ برگ برنده غول نرم‌افزاری جهان

۲۶- لیزا جکسون؛ سفیر اپل در حفاظت از محیط زیست

۲۷- آدام نیومن؛ زخم‌خورده‌ی جاه‌طلبی‌ها

۲۸- جولی سوییت؛ پرچمدار عدالت

۲۹- الیزابت چرچیل؛ در جستجوی ارتباطات مدرن

۳۰ – دمت موتلو؛ یک کارآفرین جسور

۳۱-جاش واردل؛ مبدع بازی آنلاین و پرطرفدار وردل

۳۲-کیتی هان؛ ملکه بازار رمز ارز

۳۳-برت تیلور؛ درخشش یک ذهن خلاق

۳۴-مارکس براونلی؛ اتاقی از آنِ خود

۳۵-اِوِن بلاس؛ سلطان افشای گجت‌ها

۳۶- مریسا می‌یر؛ افول یک ستاره

۳۷- تیم آرمسترانگ؛ مجذوب روزنامه‌نگاری دیجیتال

۳۸ -امید کردستانی؛ مرد چالش‌های سخت

۳۹- پریسا تبریز؛ قاتل باگ‌های امنیتی

۴۰ – جری یانگ؛ یک پیشاهنگ زیرک

۴۱-اسکات مک‌نلی؛ یک مدیر ثابت‌قدم

۴۲-چانگ‌پنگ ژائو؛ ناگهان ثروت

43-ژانگ ییمینگ؛ کارآفرین نوآور

44- کَرُل بارتز؛ بازمانده‌ی سرسخت

45- ریچارد لیو؛ جف بزوسِ چین

46- وینود خوسلا؛ سرمایه‌گذار بلندپرواز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا