چگونه

۱۱ میانبر کاربردی در کیبورد ویندوز

قابلیت‌های پنهایی که بسیاری از کاربران از آن بی خبر بودند

قابلیت‌های پنهان کیبورد تقریبا بر هیچکس پوشیده نیست و هرکس که سر و کاری با کامپیوتر و کیبورد داشته باشد، حداقل چند کلید میانبر کیبورد را می‌شناسد و یا از آن استفاده می‌کند. مانند کلیدهای Ctrl+C و یا Ctrl+V که توسط اکثر کاربران استفاده می‌شوند. اما در این میان یک سری کلیدهای میانبر ترکیبی هستند که بسیاری از کاربران از آنها بی خبر بوده و مطمئنا با اطلاع از آنها و با خواندن این این مطلب شگفت‌زده خواهند شد. در ادامه این مطلب قصد داریم به 11 میانبر شگفت‌انگیز و البته کاربردی کیبورد ویندوز اشاره کنیم.

Ctrl+F

احتمالا برای شما هم پیش آمده که با مطالب طولانی روبرو شوید و یا از روی بی حوصلگی و یا از روی عجله نتوانید کل آن را مطالعه کنید و شاید هم به دنبال کلمه خاصی در یک مقاله طولانی باشید. خبر خوب اینکه با استفاده از کلید ترکیبی Ctrl+F می‌توانید کلماتی را که مد نظر دارید به راحتی جستجو کنید. این میانبر در تمامی قسمت‌های ویندوز، آفیس و مرورگرها قابل استفاده است.

Ctrl+Shift+click

زمانی که می‌خواهید تمامی فایل‌های دورن یک پوشه را همزمان انتخاب کنید، از کلید ترکیبی معروف Ctrl+A استفاده می‌کنیم اما گاهی اوقات ممکن است بخواهید تنها تعداد منتخبی از فایل‌های درون پوشه را انتخاب کرده و عملیات خاصی را روی انها انجام دهید. برای این کار ابتدا کلیدهای Ctrl+Shift را نگه دارید سپس بر روی فایل‌های مورد نظرتان کلیک کنید.

Ctrl+M

در دنیای امروز که همه با ویژگی مولتی تسکینگ آشنایی دارند، ویندوز هم از قائده مولتی تسکینگ مستثنا نیست. برای اینکه بخواهید از این ویژگی در ویندوز استفاده کنید و بتوانید به برنامه‌های در حال اجرا دسترسی داشته باشید می‌توانید از میانبر Ctrl+M استفاده کنید.

Ctrl+W

یکی دیگر از این میانبرها که به شما کمک میکند سریعا هر برنامه، تب یا هر پنجره‌ای را ببندید، میانبر Ctrl+W است که بدون نیاز به استفاده از ماوس انجام می‌گیرد. این روش را می‌توان سریع‌ترین روش بستن برنامه‌های مختلف در حال اجرای ویندوز دانست.

Windows+L

اگر سر کلاس دانشگاه یواشکی در حال تماشای فیلم هستید و استاد در حال آمدن به سمت شما است، با این کلید می‌توانید سریعا و در کسری از ثانیه صفحه ویندوزتان را لاک کنید. این روش هم بدون نیاز به استفاده از ماوس انجام می‌شود و در مواقع ضروری می‌تواند شما را نجات دهد.

Ctrl+D

در هنگام استفاده از مروروگر این میانبر به شما اجازه می‌دهد صفحات را بدون استفاده از ماوس نشانه‌گذاری (Bookmark) کنید. البته مراقب باشید که قبل از استفاده از این کلیدها چیزی را انتخاب نکرده باشید چون ممکن است نتایج متفاوتی داشته باشد.

Ctrl+PrtScrn

این میانبر به بیان ساده وظیفه اسکرین شات گرفتن از صفحه کامپیوتر شما را بر عهده دارد. پس از فشردن این دو کلید، یک اسکرین شات در کلیپ بورد ویندوز ذخیره می‌شود.

Ctrl+Shift+V

احتمالا شما هم از ماینبر Ctrl+V استفاده کرده‌اید و می‌دانید این میانبر جایگزین گزینه Paste کلیک راست ماوس به حساب می‌آید. اما میانبر Ctrl+Shift+V یک ویژگی دیگر هم دارد. این میانبر علاوه بر اجرای دستور Paste، تنها متن را در محل مورد نظر Paste می‌کند و در صورتی که همراه با متن عکس یا فایل ناخواسته‌ای را هم انتخاب کرده باشید، این میانبر همانند فیلتر آنها را حذف کرده و تنها متن را انتقال می‌دهد.

جهت راست/چپAlt+

این میانبر در هنگام استفاده از مرورگر به کارتان می‌آید. با استفاده از این میانبر شما می‌توانید به صفحات قبلی یا بعدی برگردید و جستجو و حرکت بین صفحات را با سرعت بیشتری انجام دهید. کافیست کلید Alt را با یکی از جهت‌های راست یا چپ فشار دهید.

جهت‌هاShift+

اگر برای انتخاب یک تکه از متن و یا چند کلمه خاص مشکل دارید و ماوس یا ترک پد دستگاهتان خیلی دقیق عمل نمی‌کند، می‌توانید از این میانبر کاربردی و عالی استفاده کنید و انتخاب متن را با دقت حروف و کلمه انجام دهید. برای این کار ابتدا دکمه Shift را بگیرید سپس یکی از 4 جهت روی کیبورد را فشار دهید.

Ctrl+Shift+T

احتمالا برای شما هم پیش آمده که تعداد زیادی تب در مرورگرتان باز کرده‌اید و ناگهان دستگاهتان خاموش می‌شود یا ناخواسته تمامی تب‌های باز شده را می‌بندید. این میانبر در مرورگر کروم به شما اجازه می‌دهد تب‌هایی را که اخیرا بسته‌اید به‌صورت یکجا مجددا باز کرده و جستجو را دوباره آغاز کنید.

نوشته های مشابه

‫16 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا