مایکروسافت

چگونه ساتیا نادلا مایکروسافت را به اوج برد

طی 5 سال مدیریت او تاثیر بزرگی بر موفقیت مایکروسافت گذاشته است

5 سال پیش در چنین روزی، ساتیا نادلا به عنوان مدیر عامل مایکروسافت انتخاب شد و بر اساس مهم‌ترین معیارهای صنعت تکنولوژی، تا کنون عملکرد بسیار موفقی داشته است.

تنها کافیست که نگاهی به قیمت سهام این شرکت در طی دوران مدیریت نادلا بیندازید تا کم‌ترین دستاورد استراتژی مدرن و تکنیکی وی بر شما آشکار شود.

بالا بردن ارزش سهام، تنها یکی از افتخارات این مدیرعامل لایق است زیرا نادلا در حقیقت فرهنگ و سبک شرکت مایکروسافت به کل متحول کرد.

نادلا دقیقا زمانی روی کار آمد که صنعت تکنولوژی در حال تغییر بود و سبک غالب فعالان این صنعت، مدلی یک پارچه و نسبتا تک بعدی بود.

hit-refresh کتاب ساتیا نادلا
ساتیا نادلا در کتاب Hit Refresh از تولدش در هند تا زندگی حرفه‌ای اش در مایکروسافت می‌گوید

ولی حالا با رو آمدن سرویس‌های ابری، خدمات ومحصولات بسیار متنوع‌تری عرضه می‌شود که ظاهرا نادلا به خوبی این واقعیت واقف بود.

نادلا با دریافت درست و کامل از عمق شرکت مایکروسافت، موفق شد اولویت‌ها را تغییر دهد.

ساتیا نادلا : با خرید نوکیا مخالف بودم

این تغییر قطعا آسان نبوده است و هزینه‌های گزافی برای آن پرداخته شده است مثلا تعدیل نیروی چند هزار نفری کارمندان این شرکت در سال 2017 و یا خارج شدن مهم‌ترین مقامات شرکت از جمله Kevin Turner و رئیس بخش ویندوز-Terry Myerson.

در سایه مدیریت ساتیا نادلا مایکروسافت به مرور به شرکتی شناخته شده تبدیل شد که کاربران به محصولاتش در اکثر محیط‌های کاری و اجتماعی، نیاز مبرم پیدا کرده بودند.

برای اینکه بفهمید نادلا تا چه اندازه در هدف خود جدی بود، بد نیست بدانید که تنها یک سال بعد از روی کار آمدن به عنوان مدیر عامل، وی خاصمه خود با مارک بنیوف بنیانگذار شرکت سلز فورس Salesforce را کنار گذاشت و در کنفرانس بزرگ مشتریان این شرکت که Dreamforce نام دارد، شرکت کرد.

این حرکت وی کاملا سمبولیک و نمادین بود و ثابت می‌کرد که رابطه این دو شرکت که سال‌های زیادی درگیر چالش‌های قضایی بوده‌اند، با روی کار آمدن نادلا حالا رنگ و بوی جدید به خود گرفته است.

 

نادلا و تغییر مفهوم شراکت در مایکروسافت

ساتیا نادلا در مایکروسافت در واقع مفهوم جدید و اختصاصی خود را برای شراکت و همکاری معرفی کرد.

وی با وجود اینکه همیشه در میدان رقابت، مقتدرانه وارد می‌شد، اما قابلیت این را داشت که شراکت‌های منطقی،موفق و مثبتی نیز برای مایکروسافت هدیه آورد.

شرکت‌ها و برنامه نویسان بسیاری هستند که دوران قبل از انتخاب نادلا و جو منفی حاکم بر مایکروسافت را به یاد دارند.

در این شرایط، مشارکت و همکاری با مایکروسافت، کار سخت و چالش برانگیز بود و به همین دلیل بسیاری از شرکت‌های مرتبط، با تامین کردن منابع مورد نیزخود با مشکل روبرو بودند.

اما مدیریت ساتیا نادلا‌‌ در مایکروسافت، این استراتژی را تغییر داد.

ساتیا نادلا مدیرعامل مایکروسافت
ساتیا نادلا مایکروسافت آفیس را گسترش داد و از یک پکیج ویرایش اسناد به مجموعه‌ای از نرم‌افزارهای کاربردی و محبوب تبدیل کرده است

مرتبط: نادلا بود که مایکروسافت را متحول کرد

خوشحالی و رضایت مشتریان در اولویت قرار گرفت و روحیه مشارکت و همکاری در بین مایکروسافت و شرکت‌های مرتبط، تقویت شد.

مایکروسافت همچنین با معرفی قابلیت‌هایی نظیر  real-time captions  و کنترلرهای سازگار جدید ایکس‌باکس نشان داد که توجه بیشتری به روی مسئله «دسترسی» یا Accessibility اعمال کرده است.

این شرکت تحت مدیریت نادلا، موفق شد برنامه‌هایی برای توسعه دسترسی به تکنولوژی هوش مصنوعی ارائه کند که نشان می‌دهد «توسعه هوش مصنوعی» را یکی از اولویتهای شرکت خود می‌داند.

ساتیا نادلا در مایکروسافت استراتژی خرید جسورانه‌ای نیز انجام داد.

بزرگ‌ترین و پر‌خرج‌ترین خریدهای مایکروسافت، سال گذشته و با خرید شرکت لینکدین به مبلغ 26.2 میلیارد دلار و GitHub به مبلغ 7.5 میلیارد دلار، رقم خورد.

ولی دیگر خریدهای شرکت، پراکنده و جزئی‌تر بودند که معاملات اکثریت آنها، زیر یک میلیارد دلار تمام شد.

مدیریت و راهبری موفق چنین اقدامات بزرگی برای یکی از عظیم‌ترین شرکت‌های فعال حوزه تکنولوژی، کار بسیار سختیست اما نادلا توانست با قابلیت‌ها و شیوه‌های مدیریتی منحصر به فردش، به خوبی از پس آن بر بیاید.

دلیل افزایش ارزش سهام مایکروسافت، به فاکتورهای دیگری نیز مرتبط است که بحث آن در این مقال نمی‌گنجد.

مرتبط:

نوشته های مشابه

‫711 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا