تکنولوژی

نادلا بود که مایکروسافت را متحول کرد

سه روز مانده به جشن دومین سالگرد انتصاب ساتیا نادلا به سمت مدیرعاملی مایکروسافت. بهتر است
نگاهی داشته باشیم به آنچه در دوران مدیریت او در مایکروسافت گذشت. رشد سرویس‌های ابری، عرضه موفقیت آمیز ویندوز 10 و یا عرضه برنامه‌های عالی برای آیفون و اندروید از جمله فعالیت‌های موفق مایکروسافت در زمان نادلا است. این در حالی است که مهم‌ترین موفقیت او در لایه‌های داخلی مایکروسافت و هدایت این کمپانی به سمت تبدیل شدن به شرکتی مدرن مشاهده می شود. در دوران مدیریت ساتیا نادلا، مایکروسافت به شرکتی تبدیل شده که گروه‌های مختلف تولید کننده، رقابتی سخت با هم دارند تا بتوانند بهترین محصول را برای توسعه مایکروسافت عرضه کنند.
علاوه بر این، تمرکز روی محصولات مستقل مانند کنسول بازی ایکس‌باکس نیز از جمله مواردی است که به گسترش این کمپانی کمک شایانی کرده است. تعامل این محصولات مستقل با سیستم‌عامل ویندوز هم رشد قابل توجهی را نشان می‌دهد و در واقع پیش از این ویندوز تا این حد گسترش پیدا نکرده بود و می‌توان عامل این موفقیت را مدیرعامل جدید این شرکت بزرگ دانست.
به گفته نادلا در زمان مدیریت استیو بالمر محصولات عرضه می‌شدند و قول داده می‌شد که اصلاح شود. این موضوع باعث شکست محصولات مهمی مانند ویندوز ویستا و ویندوز ۸ بود. نادلا نمونه دیگری از اشتباهات بالمر را ایکس‌باکس مثال زد و افزود که ایکس‌باکس قرار بود زمانی تبدیل به یک کامپیوتر در پذیرایی خانه مردم شود اما تبدیل به یک دستگاه بی‌هویت در کمپانی شده بود.
ساتیا نادلا می‌گوید زمانی که او به مایکروسافت آمد این کمپانی اوضاع مناسبی نداشته است. البته بالمر مشکل را تا حدی پیدا کرده بود و قصد داشت با پروژه‌ای به نام «مایکروسافت یکپارچه» مشکلات را برطرف کند اما هم دیر شده بود و هم راهکار مناسب شرایط نبود.
در این اوضاع و احوال بود که این نابغه هندی به ریاست مایکروسافت رسید. او با این استراتژی کمپانی را پیش برد که مشتریان در اولویت باشند و محصولی تولید کند که همه از آن لذت ببرند. برای مثال می‌توان از مایکروسافت اژور نام برد، سرویس ابری بسیار قوی که حتی از لینوکس هم پشتیبانی می‌کند. لینوکس یک سیستم‌عامل رایگان و قدرتمند است که بسیاری از متخصصان عاشق آن هستند در حالی که بالمر قبلا این سیستم‌عامل را سرطان خوانده است.

ساتیا نادلا همچنین مایکروسافت آفیس را گسترش داد و از یک پکیج ویرایش اسناد به مجموعه‌ای از نرم‌افزارهای کاربردی و محبوب تبدیل کرده است. برای مثال Outlook در حال حاضر بهترین برنامه برای مدیریت ایمیل‌ها در آی‌فون است.
از طرف دیگر ویندوز که مهمترین محصول مایکروسافت است با سرعت قابل توجهی روبه پیشرفت است. یکی از نمونه‌های این پیشرفت پلتفرم WindowsUniversalApp است، این پلتفرم به برنامه نویس امکان می‌دهد یک برنامه را یکبار بنویسد و در استور ویندوز قرار دهد و سپس در تمام دستگاه‌های ویندوز ۱۰ می‌توانند با آن کار کنند. برای مثال کافی است یک برنامه برای ویندوز کامپیوتر بنویسید و آن را بدون تغییر روی موبایل یا تبلت نصب کنید و برعکس.
مایکروسافت برای فراگیر شدن سیستم‌عامل قدرتمند خود نسخه سبک‌تری از آن را در تمام دستگاه‌های جدید خود قرار داده است. از هولو لنز گرفته تا مایکروسافت بند و ایکس باکس، همگی به ویندوز ۱۰ مجهز هستند.

مایکروسافت اما خود را به ویندوز محدود نکرده است و برای اندروید و آی‌اواس هم اپلیکیشن ‌ساخته است و تصمیم دارد این کار را ادامه دهد. ویندوز، ویندوز است و همیشه طرفداران خودش را دارد و مایکروسافت به این شیوه رقابت نمی‌کند که اپلیکیشن‌های جذابش را فقط در پلتفرم خود نگه دارد.
آفیس ۳۶۵ هم نمونه دیگری از موفقیت مایکروسافت است. این نسخه از آفیس هم برای تمام پلت‌فرم‌ها عرضه شد و فروش بسیار خوبی را نیز به همراه داشت. البته نادلا معتفد است زمانی به موفقت رسیده است که تمام مردم عاشق محصولات مایکروسافت باشند.

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا