تکنولوژی

نادلا: از هوش مصنوعی درست استفاده کنیم

ساتیا نادلا مدیرعامل مایکروسافت، در کنفرانس Ignite این شرکت اعلام کرد مایکروسافت قصد ندارد از هوش مصنوعی به عنوان ابزاری برای ساختن بازی‌های خشن و آدم کشی استفاده کند.

ساتیا نادلا تاکید کرد که تلاش این شرکت، استفاده بهینه از هوش مصنوعی برای بهبود کیفیت زندگی کاربرانش است. نادلا طعنه‌ای هم به سرویس AlphaGo گوگل که استاد‌بزرگ شطرنج کشور کره یعنی Lee Sedol را شکست داده بود زد و گفت مایکروسافت از این تکنولوژی برای شکست دادن انسان‌ها استفاده نمی‌کند. نادلا به‌کارگیری هوش مصنوعی توسط مایکروسافت را راهکاری برای حل مشکلات جامعه و اقتصاد عنوان کرده است. در حال حاضر امکان استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی ردموندی‌ها با به‌کارگیری دستیار دیجیتال شخصی کورتانا فراهم شده است. مایکروسافت بعد از کامپیوترهای شخصی و سیستم‌عامل‌های موبایل، از کورتانا به عنوان سومین رابط کاربری ویژه کاربران یاد کرده است. کورتانا به صورت پیش‌فرض روی ویندوز 10 نصب شده و می‌توانید آن‌را برای سیستم‌عامل اندروید و iOS هم دانلود کنید.

با استفاده از این دستیار دیجیتالی امکان استفاده از قابلیت‌هایی مثل مشاهده نتایج مسابقات ورزشی و یا حتی ثبت و جستجوی قرارهای ملاقات را خواهید داشت. نکته مهم‌تر راهکار استفاده شده توسط این نرم‌افزار برای دریافت اطلاعات از برنامه‌هایی مثل ایمیل و آفیس 365 و یا شبکه‌های اجتماعی مثل لینکدین است. یکی دیگر از قابلیت‌های جدید و ویژه‌ای که از کورتانا در کنفرانس Ignite نمایش داده شد، Health Insights نام دارد. به گفته مایکروسافت، کورتانا می‌تواند زمان‌‌های فعالیت شما را رهگیری کند. علاوه بر این، کیفیت خواب و غذاهایی که می‌خورید را هم به ذهن می‌سپارد تا دست آخر و با ترکیب این اطلاعات، آن ‌را با برنامه روزانه شما مقایسه و در مورد سطح فعالیت کلی، اعلام نظر کند.

کورتانا می‌تواند از دست رفتن یک جلسه ورزشی به خاطر مسافرت را هم به کاربر اعلام کرده و برنامه‌ریزی جدیدی را به او پیشنهاد بدهد. این‌ها فقط مثال‌هایی ساده از قابلیت‌های کاربردی کورتانا به‌حساب می‌آیند. در کنار کورتانا، مایکروسافت نگاهی هم به استفاده از هوش مصنوعی برای ساخت روبات‌های ویژه طرفداران فوتبال فانتزی، سیستمی که به خودروهای ولوو امکان بررسی میزان خستگی و دقت راننده را می‌دهد و حتی سیستم شناسایی راننده‌های جدید اوبر دارد. تاکید مایکروسافت روی استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی، نشانه‌های روشنی به‌نظر می‌رسند اما ردموندی‌ها تنها غول دنیای تکنولوژی نیستند که روی این سرویس‌ها کار می‌کنند. به عنوان مثال، دستیار هوشمند گوگل یعنی Google Now هم در حال حاضر امکان استفاده از اطلاعات جی‌میل را دارد. این در حالی است که پیام‌رسان Allo گوگل هم استفاده بهینه از اطلاعات سرویس‌های گوگل را برای مدیریت فعالیت‌های کاربران در دستورکار قرارداده است. نکته مهم اینکه کاربران برای استفاده حداکثری از قابلیت‌های کورتانا باید آن‌را علاوه بر کامپیوتر‌های شخصی، روی گوشی‌های همراهشان هم نصب و استفاده کنند. این در حالی است که اپل و گوگل با در اختیار داشتن اکوسیستم دستگاه‌های الکترونیکی همراه، رقبای جدی به نام Siri و Google Now را به‌طور پیش‌فرض روی پلتفرم‌های محبوب در اختیار کاربران قرار می‌دهند. امری که باعث شده مایکروسافت راه سختی برای برتری در این رقابت داشته باشد. 

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا