پروفایلتکنولوژی

جری یانگ؛ یک پیشاهنگ زیرک

او هم‌بنیانگذار و مدیرعامل سابق شرکت یاهو است.

قصه‌ها از کودکی راه‌شان را به دنیای ما باز کرده و همیشه آینه‌ای از خیال و حقیقت در برابر ما گذاشته‌اند. مرورِ حقیقت اما همان داستان تجربه‌ی زندگی‌های ناکرده است که اغلب آموختنی‌هایی با چاشنی جذابیت دارد. در این میان داستان زندگی آنهایی که مسیرشان را از دل دنیای تکنولوژی دنبال می‌کنند، پی‌رنگ متفاوتی دارد و هیچ شبیه داستان‌های کلاسیک نیست که در آنها موفقیت و شکست، فرمول یکسانی دارند. «پروفایل» قرار است روایت‌گر داستان مستند روزگار همین آدم‌ها باشد؛ آنهایی که نقش موثری در شکل‌گیری آنچه امروز به عنوان صنعت تکنولوژی می‌شناسیم، داشته و دارند؛ آنهایی که از انتخاب مسیر متفاوت نترسیدند؛ نه می‌خواستند قهرمان باشند و نه ضدقهرمان. «پروفایل» را هر هفته پنج‌شنبه‌ها در آی تی ایران بخوانید یا بشنوید.


تدوین و تنظیم پادکست: یاسمن سرهنگی

پادکست پروفایل در اپل پادکست


احتمالا برای یک پسر ده ساله‌ی مهاجر که از زبان انگلیسی فقط کلمه «کفش» را می‌داند، آینده چندان روشن به نظر نمی‌رسد. اما چه باک که اکسیر پشتکار و اراده، بهترین چاره است؛ خاصه اگر بستری مناسب برای رشد هم مهیا باشد. «جری یانگ» با همین نسخه به موفقیت رسید و حالا به عنوان مروج و مشاوری تاثیرگذار در حوزه کسب‌وکارهای اینترنتی شناخته می‌شود. او هم‌بنیانگذار شرکت یاهو است که یکی از نمادهای عصر شکوفایی صنعت اینترنت به حساب می‌آید؛ شرکتی که سال‌ها رقیبی جدی برای شرکت‌هایی مانند گوگل بود و در نهایت به شرکت ورایزون فروخته شد. او حالا شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر خودش را دارد و به رشد و توسعه اکوسیستم استارت‌آپ‌های تکنولوژی کمک می‌کند.

مهاجری سختکوش

یانگ در سال 1989 با «دیوید فیلو» در دانشگاه آشنا شد. سه سال بعد آنها برای یک دوره شش ماهه برنامه تبادل دانشجو به ژاپن رفتند و در همان جا بود که یانگ با همسر آینده‌اش آشنا شد که او هم از استنفورد برای شرکت در این دوره آموزشی به ژاپن رفته بود. یانگ و فیلو کم‌کم به قلمرو ناشناخته و جدید اینترنت علاقمند شدند. به
یانگ در سال 1989برای یک دوره شش ماهه برنامه تبادل دانشجو به ژاپن رفت و در همان جا بود که یانگ با همسر آینده‌اش آشنا شد 

جری یانگ با نام اصلی «یانگ چی-یوآن» در روز ششم ماه نوامبر سال 1968 در یکی از مراکز بزرگ اقتصادی آسیا یعنی تایپه پایتخت تایوان به دنیا آمد. مادرش استاد زبان انگلیسی و نمایشنامه‌نویسی بود. پدرش اما وقتی او دو ساله بود و به تازگی تولد برادر کوچک‌ترش را جشن گرفته بودند، از دنیا رفت. چند سال بعد، وقتی یانگ ده ساله بود همراه با مادر و برادرش به سن‌خوزه در کالیفرنیا مهاجرت کردند. در آنجا مادربزرگ و دیگر اعضای خانواده‌شان کنار آنها بودند و از یانگ و برادرش مراقبت می‌کردند تا به این ترتیب مادرش بتواند به مهاجران دیگر زبان انگلیسی آموزش بدهد.

او درباره روزهای اول زندگی در آمریکا می‌گوید: «اوایل خیلی خوش می‌گذراندیم. من حتی چهره‌های روی اسکناس‌ها را هم نمی‌شناختم». جری یانگ اما به کمک مادرش و در سه سال توانست زبان انگلیسی را به شکلی روان و خوب یاد بگیرد و در دبیرستان به عنوان دانش‌آموز ممتاز انتخاب شود. سپس راهی دانشگاه استنفورد شد و تنها در طول چهار سال توانست مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشدش را در رشته مهندسی الکترونیک بگیرد. او در این دوره برای تامین مخارج تحصیلش به صورت نیمه‌وقت کار می‌کرد.
یانگ در سال 1989 با «دیوید فیلو» در دانشگاه آشنا شد. سه سال بعد آنها برای یک دوره شش ماهه برنامه تبادل دانشجو به ژاپن رفتند و در همان جا بود که یانگ با همسر آینده‌اش آشنا شد که او هم از استنفورد برای شرکت در این دوره آموزشی به ژاپن رفته بود. یانگ و فیلو کم‌کم به قلمرو ناشناخته و جدید اینترنت علاقمند شدند. به این ترتیب در سال 1994 و زمانی که جستجو در محتوای وب به سختی جستجوی کتاب در کتابخانه بود، آنها فهرستی از وب‌سایت‌های دسته‌بندی شده درست کردند و ابتدا نام آن را «راهنمای جری و دیوید برای شبکه جهانی وب» گذاشتند.

سال‌های یاهو

یاهو در ژانویه سال 1994 تاسیس شد و تا پاییز آن سال چیزی در حدود صد هزار نفر بازدیدکننده انحصاری داشت تا به این ترتیب بنیانگذارانش به این نتیجه برسند که نام بهتر و راحت‌تری برای آن انتخاب کنند. یاهو در ماه آوریل سال 1995 دو میلیون دلار سرمایه از طرف شرکت بزرگ سرمایه‌گذاری سکویا دریافت کرد و دومین دور جذب سرمایه‌ی آن، در پاییز همان سال و از طرف بنگاه رسانه‌ای رویترز و شرکت بزرگ سافت‌بانک، تکمیل شد. با این اوصاف، یاهو در ماه آوریل سال 1996 با تنها 49 نفر کارمند، سهامش را در بازار بورس به عرضه عمومی رساند. یاهو یک موفقیت ناگهانی و غیرمنتظره برای جری یانگ محسوب می‌شد که او را به یکی از ثروتمندترین افراد آمریکا تبدیل کرد.

یانگ در سال 1997 و در جریان سفری به چین با «جک ما» آشنا شد که در آن زمان معلم زبان انگلیسی و راهنمای سفر بود. جک ما، او را به دیوار بزرگ چین برد. آنها در آنجا درباره رشد اینترنت و فضای وب صحبت کردند و عکسی هم به یادگار گرفتند. حدود دو سال بعد، جک ما شرکت علی‌بابا را تاسیس کرد و این عکس دو نفره را بر دیوار دفتر شرکتش زد تا نشان دهد که یانگ الگوی محبوبش است. در سال 2005 یانگ تصمیم گرفت تا 40 درصد از سهام علی‌بابا را با قیمت یک میلیارد دلار بخرد. در سال 2012 یاهو بخشی از این سهام را با قیمت 6/7 میلیارد دلار فروخت و در سال 2014 و زمان عرضه اولیه سهام علی‌بابا در بازار بورس، سود 4/9 میلیارد دلاری بدست آورد.
یاهو در ادامه‌ی روزهای طلایی خود و در دوره‌ای به ارزش بازار 130 میلیارد دلاری رسید. این شرکت جزو معدود شرکت‌های اینترنتی بود که توانست از حباب اقتصادی دات‌کام نجات پیدا کرده و به فعالیت‌هایش تنوع ببخشد. به همین خاطر بود که در سال 1999 مجله بررسی تکنولوژی دانشگاه ام‌آی‌تی، جری یانگ را به عنوان یکی از صد فرد نوآور زیر سی‌وپنج سال جهان معرفی کرد. در سال 2007 و با افزایش موفقیت گوگل در بازار، یانگ بر صندلی مدیرعاملی یاهو تکیه زد. یک سال بعد مایکروسافت به شکل داوطلبانه و در راستای اهدافش برای رسیدن به یک استراتژی اینترنتی، پیشنهاد خرید یاهو به مبلغ 6/44 میلیارد دلار را مطرح کرد. در آن زمان یاهو در فشار رقابت با گوگل بود، اما یانگ هیچ تمایلی به فروش شرکتش نداشت.

به این ترتیب این مذاکرات سه ماه بعد با شکست مواجه شد و به دنبال آن سهام یاهو سقوط کرد. این اتفاق موجی از انتقادات را علیه یانگ به راه انداخت و حتی به شکایت بعضی از سرمایه‌گذاران منجر شد. در عوض یاهو سعی کرد با گوگل در زمینه تبلیغات تجاری همکاری کند، اما با مخالفت مقامات قانونگذار مواجه شد که نگران از بین رفتن فضای رقابتی بازار بودند. بالاخره جری یانگ در سال 2009 از سمت مدیرعاملی یاهو استعفا داد، اما صندلی خودش در هیئت مدیره این شرکت را حفظ کرد. شرکت یاهو در نهایت در سال 2017 و با قیمت 48/4 میلیارد دلار توسط شرکت ورایزون خریده شد.

جری یانگ بعد از ترک یاهو، شرکت سرمایه‌گذاری «آمه کلود ونچرز» (AME Cloud Ventures) را تاسیس کرد تا در تکنولوژی‌های نسل بعد سرمایه‌گذاری کند.
جری یانگ بعد از ترک یاهو، شرکت سرمایه‌گذاری «آمه کلود ونچرز» (AME Cloud Ventures) را تاسیس کرد تا در تکنولوژی‌های نسل بعد سرمایه‌گذاری کند.

بارانی بر جوانه‌های صنعت تکنولوژی

جری یانگ بعد از ترک یاهو، شرکت سرمایه‌گذاری «آمه کلود ونچرز» (AME Cloud Ventures) را تاسیس کرد تا در تکنولوژی‌های نسل بعد سرمایه‌گذاری کند. این شرکت که نام آن در زبان ژاپنی به معنای باران است، تا حالا در بیش از پنجاه استارت‌آپ از جمله تانگو (Tango)، اِورنُت (Evernote) و زوم (Zoom) هم سرمایه‌گذاری کرده است. یانگ پنجاه‌وسه ساله در حال حاضر همراه با همسرش «یاکیکو یامازاکی» و دو فرزندشان در لُس‌آلتوس هیلز در کالیفرنیا زندگی می‌کنند. یانگ و همسرش به فعالیت‌های خیریه علاقمندند و در همین راستا به دانشگاه محل تحصیل‌شان برای ساخت یک ساختمان آموزشی و تحقیقاتی هم کمک کرده‌اند. آنها همچنین بیشترین کمک مالی را به موزه هنرهای آسیایی در سانفرانسیسکو کرده‌اند.


قسمت‌های قبلی پروفایل:

۱- آدام موسری؛ صدای رسای فیس‌بوک 

۲- لینا خان؛ سردمدار مبارزه با انحصارطلبی 

۳- ریما قریشی؛ یک مدیر بالفطره 

۴- کریستیانو آمون؛ مدیر جدید و خندان کوآلکام 

۵- اندی جیسی؛ مدیرعامل گران‌قیمت آمازون با تبار ایرانی

۶- آیلین لی؛ کاشف تک‌شاخ‌های سیلیکون‌ولی

۷- اریک یوآن؛ یک عاشق مصمم

۸- سوزان اثی؛ شیفته‌ی اقتصاد تکنولوژی

۹- امین ذوالفنون؛ از تار تا تکنولوژی

۱۰- جسیکا روزنورسل؛ مدیری با دغدغه‌های اجتماعی

 ۱۱- کریس یانگ؛ امید تازه‌ی مایکروسافت برای آینده

۱۲ ویتالیک بوترین؛ خالق اتریوم

۱۳- جن‌سن هوآنگ؛ یک مدیر هدفمند

۱۴ – ملانی پرکینز؛ ثروتمندترین زن جوان کارآفرین

۱۵- پت جلسینگر؛ ناخدای جدید اینتل

۱۶- الیزابت هولمز؛ ظهور و سقوط یک امپراطوری

۱۷- سوزان وجسیکی؛ ؛ قدرتمندترین زن در اینترنت

۱۸- کاتالین کاریکو؛ مبدع اولین واکسن کووید-19

۱۹- لیزا سو، یکی از بهترین مدیران صنعت نیمه‌رسانا

۲۰ – رید هستینگز؛ ایده‌پرداز صنعت سرگرمی مدرن

۲۱- سفرا کتز؛ در ستایش تجربه‌گرایی

۲۲- گویین شات‌ول؛ ستاره‌ی صنعت فضانوردی

۲۳-روث پورات؛ مهره کلیدی گوگل

۲۴- آیچا اِوِنز؛ ملکه‌ی صنعت خودروهای خودران

۲۵- امی هود؛ برگ برنده غول نرم‌افزاری جهان

۲۶- لیزا جکسون؛ سفیر اپل در حفاظت از محیط زیست

۲۷- آدام نیومن؛ زخم‌خورده‌ی جاه‌طلبی‌ها

۲۸- جولی سوییت؛ پرچمدار عدالت

۲۹- الیزابت چرچیل؛ در جستجوی ارتباطات مدرن

۳۰ – دمت موتلو؛ یک کارآفرین جسور

۳۱-جاش واردل؛ مبدع بازی آنلاین و پرطرفدار وردل

۳۲-کیتی هان؛ ملکه بازار رمز ارز

۳۳-برت تیلور؛ درخشش یک ذهن خلاق

۳۴-مارکس براونلی؛ اتاقی از آنِ خود

۳۵-اِوِن بلاس؛ سلطان افشای گجت‌ها

۳۶- مریسا می‌یر؛ افول یک ستاره

۳۷- تیم آرمسترانگ؛ مجذوب روزنامه‌نگاری دیجیتال

۳۸ -امید کردستانی؛ مرد چالش‌های سخت

۳۹- پریسا تبریز؛ قاتل باگ‌های امنیتی

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا