پروفایلتکنولوژی

جاش واردل؛ مبدع بازی آنلاین و پرطرفدار وردل

او این بازی را برای سرگرمی همسرش در روزهای قرنطینه طراحی کرد و حالا ۱۰ میلیون کاربر دارد

قصه‌ها از کودکی راه‌شان را به دنیای ما باز کرده و همیشه آینه‌ای از خیال و حقیقت در برابر ما گذاشته‌اند. مرورِ حقیقت اما همان داستان تجربه‌ی زندگی‌های ناکرده است که اغلب آموختنی‌هایی با چاشنی جذابیت دارد. در این میان داستان زندگی آنهایی که مسیرشان را از دل دنیای تکنولوژی دنبال می‌کنند، پی‌رنگ متفاوتی دارد و هیچ شبیه داستان‌های کلاسیک نیست که در آنها موفقیت و شکست، فرمول یکسانی دارند. «پروفایل» قرار است روایت‌گر داستان مستند روزگار همین آدم‌ها باشد؛ آنهایی که نقش موثری در شکل‌گیری آنچه امروز به عنوان صنعت تکنولوژی می‌شناسیم، داشته و دارند؛ آنهایی که از انتخاب مسیر متفاوت نترسیدند؛ نه می‌خواستند قهرمان باشند و نه ضدقهرمان. «پروفایل» را هر هفته پنج‌شنبه‌ها در آی تی ایران بخوانید یا بشنوید.


زندگی روزمره احتمالا یک بازی طولانی، گاهی لذت‌بخش و طبیعتا گاهی هم خسته‌کننده است. ما هر روز بسته به نقشی که بر عهده داریم، مجموعه‌ای از کارهایی را انجام می‌دهیم که قطعا بعضی از آنها چندان مطابق با میل‌مان نیستند و صرفا برای رسیدن به اهدافی از پیش تعیین‌شده انجام می‌شوند. در این میان اما آنجایی که در نقش حقیقی خودمان بازی می‌کنیم و کاری را تنها با انگیزه دیدن لبخندی محض دلخوشی انجام می‌دهیم، طعم رضایتی بی‌نظیر را می‌چشیم. «جاش واردل» هم بازی زندگی معمولی خودش را با طراحی و ابداع یک بازی ساده اما جالب، به کلی تغییر داد. او این بازی را فقط به عشق تماشای لذت همسرش از انجام آن، طراحی کرد و خیلی زود متوجه شد عده زیادی از انجام آن حظ می‌برند و سرگرم می‌شوند. جدول کلمات ابداعی واردل حالا دل میلیون‌ها نفر از سراسر دنیا را برده است و توجه یکی از بزرگ‌ترین رسانه‌های جهان را هم به خودش جلب کرده.


پادکست پروفایل در اپل پادکست

تدوین و تنظیم پادکست: یاسمن سرهنگی

جاش واردل و همسرش در دوران قرنطینه تا ماه‌ها بازی وردل را با هم انجام دادند و کم‌کم آن را در گروه خانوادگی‌شان در واتس‌اپ هم به اشتراک گذاشتند.
جاش واردل و همسرش در دوران قرنطینه تا ماه‌ها بازی وردل را با هم انجام دادند و کم‌کم آن را در گروه خانوادگی‌شان در واتس‌اپ هم به اشتراک گذاشتند.

یک مهندس نرم‌افزار خلاق

جاش واردل در سال 1985 در منطقه بروکلین شهر نیویورک که پرجمعیت‌ترین و یکی از قدیمی‌ترین مناطق این شهر است، به دنیا آمد. با این حال واردل همراه با خانواده راهی انگلستان شد. او در سال 2006 دوره کارشناسی مهندسی کامپیوتر را به پایان رساند و از دانشگاه لندن فارغ‌التحصیل شد. اما گویا ترجیح می‌داد تحصیلاتش را در وطن خودش ادامه بدهد. همین شد که به آمریکا بازگشت و در سال 2008 مدرک کارشناسی ارشد خودش در رشته مهندسی نرم‌افزار را از دانشگاه اورِگِن گرفت. با این اوصاف تعجبی نداشت که برای شروع کار حرفه‌ای، به سیلیکون‌ولی برود. جاش واردل که همیشه آرزو داشت یک مهندس نرم‌افزار خلاق و متفاوت باشد، به استخدام یکی از شرکت‌های معروف دره تکنولوژی درآمد. او به شرکت ردیت (Reddit) پیوست که در واقع نوعی رسانه اجتماعی برای رتبه‌بندی محتوای وب، وب‌سایت‌ها و جمع‌آوری اخبار است.
واردل اما به خاطر علایق شخصی و در کنار انجام تعهداتش، سعی کرده است تا پروژه‌های مختلف خلاقانه‌ای را هم انجام بدهد. از آنجایی که بازی با کلمات و چینش آنها همیشه برای واردل جذاب بوده است، او بارها به طراحی جدول کلمات به شیوه‌های مختلف فکر کرده. گواه این موضوع هم تلاش‌های نه چندان موفق او در سال‌های گذشته است. واردل اولین بار در سال 2013 نمونه اولیه یک بازی آنلاین جدول کلمات را طراحی کرد، اما دوستانش چندان تحت تاثیر قرار نگرفتند و در نتیجه او ترجیح داد این پروژه را کنار بگذارد. هر چند او در این سال‌ها، پروژه‌های موفقی در حوزه سرگرمی‌های جمعی آنلاین اجرا کرده، اما ظاهرا فکر این شکست در اعماق ذهن جاش وارد باقی مانده بود.

سرگرمی جذاب روزهای همه‌گیری

در اواخر سال 2020 و زمانی که همه‌گیری کووید-19 شدت گرفته بود، جرقه‌ای در فکر جاش واردل خورد. همسر او «پالاک شاه» که فرزند خانواده‌ای مهاجر است، علاقه زیادی به بازی‌ با کلمات دارد. در آن روزها که آنها ناچار به قرنطینه و خانه‌نشینی بودند، هیچ چیز به اندازه جدول کلمات و بازی‌های آنلاین شبیه آن نمی‌توانست پالاک شاه را سرگرم کند. او هر روز ساعت‌های زیادی را به انجام بازی کلمات می‌گذارند. همین شد که واردل تصمیم گرفت یک بازی اختصاصی و ویژه برای همسرش طراحی کند که ساختار متفاوتی داشته و لذت بیشتری برای او به همراه بیاورد. پس واردل یک بازی ساده اما جذاب و متفاوت را برای حدس زدن کلمات طراحی کرد تا به این ترتیب بتواند رخوت و تکرار روزهای قرنطینه را از همسرش دور کند. او با الهام از نام فامیلی خودش، این بازی را وُردل (Wordle) نامید. جاش واردل و همسرش تا ماه‌ها این بازی را با هم انجام دادند و کم‌کم آن را در گروه خانوادگی‌شان در واتس‌اپ هم به اشتراک گذاشتند. این بازی در واقع یک جدول کلمات ساده است که در آن هر نفر تا شش بار فرصت دارد یک کلمه پنج حرفی را حدس بزند.
با این اوصاف بود که در مدت کمی تمام خانواده و آشنایان واردل به انجام این بازی علاقمند شدند و همین موضوع باعث شد او به فکر عرضه جهانی بازی ابداعی خودش بیفتد.

وُردل خیلی زود به محبوبیت رسید. تا روز اول نوامبر گذشته روزانه تنها 90 نفر این بازی را انجام می‌دادند، اما این تعداد تا پایان ماه دسامبر به روزانه 300 هزار نفر رسید و ظاهرا در طول ماه ژانویه تعداد کاربران روزانه این بازی به رقمی بیش از 10 میلیون نفر رسیده است
وُردل خیلی زود به محبوبیت رسید. تا روز اول نوامبر گذشته روزانه تنها 90 نفر این بازی را انجام می‌دادند، اما این تعداد تا پایان ماه دسامبر به روزانه 300 هزار نفر رسید و ظاهرا در طول ماه ژانویه تعداد کاربران روزانه این بازی به رقمی بیش از 10 میلیون نفر رسیده است

با این اوصاف بازی وُردل اولین بار در ماه اکتبر سال 2021 منتشر شد و در دسترس همه قرار گرفت. در آن زمان بازی «اسپلینگ بی» (Spelling Bee) که نوعی جدول کلمات است، طرفداران زیادی داشت. اما این بازی به کمک اعلانات و تبلیغات مختلف، مردم را به ادامه بازی ترغیب می‌کرد و به این ترتیب ساعت‌ها از وقت روزانه آنها را به خودش اختصاص می‌داد. اما واردل نمی‌خواست بازی او اعتیادآور باشد، پس آن را طوری طراحی کرد که هر نفر در هر روز تنها یک بار بتواند شانس خودش را امتحان کند.
با این حال وُردل خیلی زود به محبوبیت رسید. تا روز اول نوامبر گذشته روزانه تنها 90 نفر این بازی را انجام می‌دادند، اما این تعداد تا پایان ماه دسامبر به روزانه 300 هزار نفر رسید و ظاهرا در طول ماه ژانویه تعداد کاربران روزانه این بازی به رقمی بیش از 10 میلیون نفر رسیده است. جالب اینکه جاش واردل هرگز به فکر درآمدزایی از بازی ابداعی خودش نیفتاد و از هیچ نوع تبلیغی برای این بازی چه در اپلیکیشن و چه در نسخه آنلاین آن استفاده نکرد. با این حال از آنجایی که در سال‌های اخیر جذب تعداد مشترکان بیشتر برای رسانه‌های آنلاین اهمیت زیادی پیدا کرده، نیویورک تایمز در آخرین روزهای ژانویه اعلام کرد که بازی محبوب وُردل را خریده است. مبلغ این خرید هنوز اعلام نشده است، اما جاش واردل درباره این خرید می‌گوید: «در حال حاضر بزرگ‌ترین حس من لذت نیست، آرامش است.»

 

قسمت‌های قبلی پروفایل:

۱- آدام موسری؛ صدای رسای فیس‌بوک 

۲- لینا خان؛ سردمدار مبارزه با انحصارطلبی 

۳- ریما قریشی؛ یک مدیر بالفطره 

۴- کریستیانو آمون؛ مدیر جدید و خندان کوآلکام 

۵- اندی جیسی؛ مدیرعامل گران‌قیمت آمازون با تبار ایرانی

۶- آیلین لی؛ کاشف تک‌شاخ‌های سیلیکون‌ولی

۷- اریک یوآن؛ یک عاشق مصمم

۸- سوزان اثی؛ شیفته‌ی اقتصاد تکنولوژی

۹- امین ذوالفنون؛ از تار تا تکنولوژی

۱۰- جسیکا روزنورسل؛ مدیری با دغدغه‌های اجتماعی

 ۱۱- کریس یانگ؛ امید تازه‌ی مایکروسافت برای آینده

۱۲ ویتالیک بوترین؛ خالق اتریوم

۱۳- جن‌سن هوآنگ؛ یک مدیر هدفمند

۱۴ – ملانی پرکینز؛ ثروتمندترین زن جوان کارآفرین

۱۵- پت جلسینگر؛ ناخدای جدید اینتل

۱۶- الیزابت هولمز؛ ظهور و سقوط یک امپراطوری

۱۷- سوزان وجسیکی؛ ؛ قدرتمندترین زن در اینترنت

۱۸- کاتالین کاریکو؛ مبدع اولین واکسن کووید-19

۱۹- لیزا سو، یکی از بهترین مدیران صنعت نیمه‌رسانا

۲۰ – رید هستینگز؛ ایده‌پرداز صنعت سرگرمی مدرن

۲۱- سفرا کتز؛ در ستایش تجربه‌گرایی

۲۲- گویین شات‌ول؛ ستاره‌ی صنعت فضانوردی

۲۳-روث پورات؛ مهره کلیدی گوگل

۲۴- آیچا اِوِنز؛ ملکه‌ی صنعت خودروهای خودران

۲۵- امی هود؛ برگ برنده غول نرم‌افزاری جهان

۲۶- لیزا جکسون؛ سفیر اپل در حفاظت از محیط زیست

۲۷- آدام نیومن؛ زخم‌خورده‌ی جاه‌طلبی‌ها

۲۸- جولی سوییت؛ پرچمدار عدالت

۲۹- الیزابت چرچیل؛ در جستجوی ارتباطات مدرن

۳۰ – دمت موتلو؛ یک کارآفرین جسور

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا