علمیهوش مصنوعیویروس کرونا

کمک شرکت‌های تکنولوژی به تحقیقات ویروس کرونا

بعد از اپیدمی ویروس جدید کرونا در کشور چین، شرکت های تکنولوژیک نیز برای کمک به مبارزه با این بیماری اعلام آمدگی کردند. و حالا دو شرکت بزرگ تکنولوژی این کشور تلاش دارند تا با کمک به انجام تحقیقات پزشکی، نقش خود را در راستای توقف این بیماری ایفا کنند.

سرویس ابری علی بابا-Alibaba Cloud، قسمت سرویس ابری شرکت بزرگ خرده فروشی علی بابا، روز چهارشنبه اعلام کرد که قرار است قابلیت های پردازشی هوش مصنوعی خود را برای موسسات تحقیقاتی به صورت رایگان عرضه کند. روز بعد، شرکت بزرگ Baidu  نیز به این جمع اضافه شد و اعلام کرد که الگوریتم های پردازشی هوش مصنوعی این شرکت نیز در دسترس محققان قرار دارد.

اپیدمیولوژیست‌ها و محققان در چین تلاش می‌کنند تا واکسن یا هر نوع  داروی دیگری را برای مقابله با این بیماری مهلک کشف کنند. کرونا ویروس تا کنون جان 170 نفر را گرفته و هزاران نفر را درگیر کرده است. واضح است که راز توقف بیماری کرونا ویروس، در ژنوم یا ماده ژنتیکی این ویروس مخفی است و مرکز کنترل و جلوگیری از بیماری‌ها در چین می‌گوید که محققان تا کنون توانسته‌اند که ماده ژنتیکی این ویروس را برای توسعه واکسن، ایزوله کرده و جدا سازند. در استرالیا نیز تحقیقات مشابهی در جریان است و محققان موفق شده‌اند این ویروس را بازسازی کرده و ترتیب ژنتیکی آن را معرفی کنند.

علی بابا یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های خرید آنلاین و پلت فرم‌های پرداختی محسوب می‌شود. قسمت سرویس ابری این شرکت از سال 2015 تحقیقات ژنومیک خود را آغاز کرد. این شرکت، قدرت پردازشی و قابلیت‌های تحلیل داده‌ای خود را در اختیار بزرگ‌ترین موسسه ژنومیک در دنیا- Beijing Genomics Institute (BGI)- قرار می‌دهد.

این دو شرکت- علی بابا و Baidu – اوایل ماه جاری میلادی اعلام کردند که توانسته‌اند یک فرآیند ترتیب بندی ژنوم را با دقت بالا و تنها در 15 دقیقه تکمیل کنند و در این زمینه رکورد بزنند. BGI  نیز تاییدیه عرضه دو کیت تشخیص ویروس و یک سیستم ترتیب بندی ژنوم کرونا ویروس را دریافت کرده است. BGI  ادعا دارد که با وجود این امکانات می‌تواند وجود ویروس کرونا را در سه ساعت تشخیص دهد.

انستیتوی جهانی کشف دارو- GHDDI- در پکن نیز یکی دیگر از شرکای سرویس ابری علی بابا است و در حال انجام تحقیقات است تا بتواند به راه حلی برای مقابله با ویروس کرونا دست یابد. گفته می‌‌شود شرکتBaidu  نیز به صورت غیر علنی در حال انجام تحقیقات ژنومی است. این شرکت گفته که الگوریتم‌های LinearFold  و دیگر قابلیت‌های پردازش هوش مصنوعی خود را به صورت رایگان در دسترس  محققان قرار داده است.

Baidu می‌گوید که این الگوریتم‌ها میتواند پیش‌‌بینی ساختار RNA(نوعی ماده ژنتیکی)  را سرعت ببخشد. ‌کرونا ویروس شباهت زیادی با ویروس کشنده ابولا دارد و منشا بیماری‌‌های دیگری مانند سارس و مرس نیز معرفی شده است. بیماری جدید، که از شهر ووآن چین شروع شد، جزو ویروس‌‌‌‌‌های RNA شناخته شده که می‌‌توانند با سرعت بیشتری از ویروس‌‌های DNA، توسعه و تکثیر پیدا کنند.

منبع: abacusnews

داشبورد آنلاین موارد ابتلا به ویروس کرونا در سراسر جهان

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا