هوش مصنوعی

میزان سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ تکنولوژی در هوش مصنوعی

فردای اقتصاد – هرچند نام OpenAI و چت‌جی‌پی‌تی در جهان هوش مصنوعی مولد بسیار زیاد به چشم می‌خورد اما غول‌های تکنولوژی در سرمایه‌گذاری روی استارتاپ‌های این عرصه رویارویی بزرگی را شکل داده‌اند.

برخی از آنها حتی برای باقی ماندن در رقابت با یکدیگر سرمایه‌گذاری مشترکی را هم انجام داده‌اند از جمله جدیدترین آنها سرمایه‌گذاری گوگل و آمازون روی استارتاپ هوش مصنوعی آنتروپیک – رقیب  چت‌جی‌پی‌تی- است.

سرمایه‌گذاری ۱.۲۵ میلیارد دلاری بخش کلاد آمازون (AWS)  روی استارتاپ هوش مصنوعی آنتروپیک یکی از مهمترین اقدامات در این رویارویی است. این سرمایه‌گذاری آمازون در یک استارتاپ هوش مصنوعی نوعی تلاش برای عقب نماندن از مایکروسافت و گوگل تعبیر شد.
آمازون وب سرویسز-  AWS –  شرکتی زیر مجموعه  آمازون است که به  ارایه دهنده سرویس‌های خدمات ابری  می‌پردازد.

به نظر می‌رسد آمازون با این سرمایه‌گذاری نشان داده که در تلاش برای باقی ماندن در دنیای پس از ChatGPT و حفظ سرعت لازم در مواجهه با رقبا – مایکروسافت و گوگل – است. نکته آما آنجاست که آمازون وب سرویسز (AWS) بزرگترین ارایه دهنده خدمات ابری در جهان و بسیار بزرگتر از آژور مایکروسافت – بخش خدمات کلاد مایکروسافت – و یا گوگل کلاد آلفابت است.

هنگام رونمایی از چت‌جی‌پی تی و مشخص شدن سرمایه‌گذاری مایکروسافت و پاسخ گوگل با برنامه بارد چنین به نظر می‌رسید که آمازون وب سرویسز برای چنین رقابتی چندان آماده نیست.

پیام سلیپسکی مدیرعامل AWS معتقد است که از یک مسابقه ده هزارقدمی تاکنون چند قدم برداشته شده و اینکه الان چه دونده‌ای نیم‌قدم جلوتر یا عقب‌تر است چندان سوال مهمی نیست. سوال مهم به گفته او این است که چه کسانی در حال دویدن هستند، مسیر مسابقه چگونه است، داوران و تماشاچیان مسابقه چگونه هستند و به چه سمتی دارد پیش می‌رود.

مدیرعامل بزرگترین خدمات دهنده کلاد جهان معتقد است باید دست از هیجان زده شدن برداشت و روی بلندمدت تمرکز کرد.

چنین به نظر می‌رسد که فعلا برای اعلام پیروزی هر شرکتی در حوزه هوش مصنوعی بسیار زود است و اتفاقی که دو هفته قبل برای سم آلتمن در OpenAI افتاد نشان می‌دهد که تا چه حد این صنعت در دوران پرتلاطمی به سر می‌برد.

استراتژی آمازون برای سرمایه‌گذاری روی آنتروپیک

با این حال برخی مشتریان، رقبا و سرمایه‌گذاران از این تعجب می‌کنند که آیا سرمایه‌گذاری روی آنتروپیک نشان‌گر مشکل استراتژیک این شرکت در دوران Cloud 2.0 است و آیا نشانگر پایان حاکمیت آمازون بر سرویسهای ابری خواهد بود؟

AWS با خرید سهام اقلیت در استارتاپ آنتروپیک و تعهد سرمایه‌گذاری تا ۴ میلیارد دلار به دنبال نقش مشابه مایکروسافت در OpenAI است. حالا مشخص است که آنتروپیک که محصول مشابه چت‌جی‌پی‌تی آن Claude نام دارد روی سرورهای ابری آمازون قرار خواهد گرفت. Claude  تاکنون چند نسخه منتشر کرده و نسخه‌های بعدی آن از طریق یک سرویس به نام Bedrock در دسترس مشتریان AWS قرار خواهد گرفت ک دسترسی به بسیاری از مدل‌های پایه را فراهم می‌کند.

آمازون معتقد است با خرید تعداد قابل توجهی از سرویسهای مختلف امنیت سایبری و طیف خدماتش نسبت به مدل OpenAI فراتر است هرچند هیچ کدام از مدل‌هایی که AWS تاکنون به همگان نشان داده از GPT-4 ( آخرین نسخه چت جی‌پی‌تی) بهتر و کارآمدتر نیست. از این رو روایت عقب‌ماندگی آمازون به وجود آمده است.

از سوی دیگر آنتروپیک از تراشه‌های هوش مصنوعی اختصاصی AWS برای آموزش و استقرار مدل‌های آینده استفاده خواهد کرد. این موضوع مهمی است چون مشتریان آمازون می‌توانند از چنین مدل‌هایی با هزینه‌ کمتری به مدل‌های مبتنی بر تراشه‌های هوش مصنوعی انویدیا استفاده کنند. برد شیمین تحلیل‌گر شرکت Omdia معتقد است اگر AWS بتواند به شرکتی بگوید شما می‌توانید Claude آنتروپیک را با یک سوم هزینه چت‌جی‌پی‌تی مورد استفاده قرار دهید، آنها برنده این رقابت خواهند بود.

در آینده هزینه سرویس یک عامل کلیدی در جریان رقابت خواهد بود و ساخت مدل‌های پایه بسیار پرهزینه است. سم آلتمن مدیرعامل OpenAI پیش از این گفته بود که آموزش GPT-4 بیش از ۱۰۰ میلیون دلار هزینه داشته است که بخشی از آن  به دلیل استفاده از تراشه‌های گرانقیمت انویدیا است.

اندی جیسی مدیرعامل آمازون گفته است که او بسیار خوشبین است که بسیاری از مدل‌های پایه هوش مصنوعی در نهایت روی تراشه های AWS ساخته خواهند شد و اندازه AWS نیز این آرزو را بسیار محتمل می‌کند.

تحمل هزینه‌های عظیم هوش مصنوعی به ین معناست که توانایی تحمل آن به تعداد بسیار کمی از شرکت‌ها محدود خواهد شد و در نهایت شکست غول‌های تکنولوژی به سادگی رخ نخواهد داد. هوش مصنوعی هرچند در چهره شرکتهای جدیدی ظهور پیدا کرده اما در نهایت همچنان این غول‌های تکنولوژی مثل مایکروسافت، آمازون و گوگل هستند که مقابل هم قرار گرفته‌اند.

نکته جالب آنکه برخی از غول‌های تکنولوژی هم رقیب و گاه شریک هم شده‌اند. مثلا گوگل همزمان با داشتن محصولات هوش مصنوعی مستقل به همراه آمازون روی آنتروپیک سرمایه‌گذاری کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا