تکنولوژیگوگل

هوش مصنوعی گوگل در تشخیص سرطان بهتر از انسان عمل می‌کند

گوگل در حال طراحی و توسعه هوش مصنوعی پیشرفته‌ایست که می‌تواند در تشخیص سرطان سینه، کمک بزرگی برای پزشکان باشد. در این روش از اسکن تصاویر ثبت‌شده با اشعه ایکس استفاده می‌شود که در این حالت، تشخیص اشتباه عدم ابتلا به سرطان سینه را تا 9.4 درصد کاهش می‌دهد.

این در حالیست که در روش‌های کنونی، حدود 20 درصد از آزمایش‌هایی که برای تشخیص سرطان سینه صورت می‌گیرد، با خطا مواجه شده و بیماری به درستی شناسایی نمی‌شود. در حال حاضر، سرطان سینه بعد از سرطان ریه به عنوان دومین عامل مهم در مرگ زنان شناخته می‌شود که اگر زودهنگام تشخیص داده شود، می‌توان آن را درمان و از گسترش آن جلوگیری کرد.

شراویا شتی، از محققان شرکت گوگل و از افراد درگیر با این پروژه هوش مصنوعی اعلام کرد: در حال حاضر، از ماموگرافی برای تشخیص سرطان سینه استفاده می‌شود که اگر روش موثریست اما از یک مشکل بزرگ رنگ می‌برد و آن چیزی نیست جز نمایش اشتباه علائم منفی و مثبت وجود سرطان.

گوگل در این تحقیق از ماموگرافی‌های ناشناس متعلق به 25 هزار زن بریتانیایی و 3 هزار زن آمریکایی استفاده کردند. محققان ابتدا، هوش مصنوعی مذکور را به شیوه‌ای برنامه‌ریزی کردند که بتواند عکس‌های اشعه ایکس را اسکن کند و سپس با توجه به تغییراتی که در ماموگرافی سینه 28 هزار زن مشاهده می‌کرد، می‌توانست علائم بروز سرطان را تشخیص دهد.

محققان با این شیوه توانستند میزان تشخیص اشتباه منفی بودن سرطان را تا 9.4 درصد و تشخیص اشتباه مثبت بودن سرطان را نیز تا 5.7 درصد کاهش دهند. اگرچه بازهم نمی‌توان گفت که این فناوری بدون عیب و کاملا دقیق است اما نتایج بررسی‌ها نشان داد که هوش مصنوعی می‌تواند در بسیاری از موارد، بهتر از پزشکان عمل کند.

گوگل اظهار امیدواری کرد که بتوان روزی از این فناوری در مراکز درمانی استفاده کرد. در حال حاضر، محققان گوگل مشغول بررسی این موضوع هستند که آیا می‌توان یافته‌های پژوهش اخیر را به جمعیت گسترده‌تری نیز تعمیم داد یا خیر. با این حال، این شرکت هرگز سعی ندارد تا هوش مصنوعی خود را به عنوان جایگزین رادیولوژیست‌ها معرفی کند، بلکه می‌خواهد آن را در کنار پزشکان و به عنوان ابرازی برای تشخیص بهتر بیماری ارائه دهد.

این پروژه بخشی از تلاش‌های گوگل برای ورود به حوزه پزشکی و سلامت است. این شرکت در اوایل سال 2019، با شرکت Ascrnsion وارد همکاری شد تا بتواند به سوابق پزشکی میلیون‌ها شهروند آمریکایی برای تحقیقات خود دسترسی داشته باشد. اما طولی نکشید که مشخصد شد سوابق بیماران به صورت ناشناس به گوگل ارائه نشد و این مساله واکنش‌های زیادی را به دنبال داشت.

منبع
The Verge

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا