هوش مصنوعی

در کدام صنعت انسان از هوش مصنوعی بهتر است؟

ظهور هوش مصنوعی ChatGPT و دیگر ابزارهای مشابه، هیجان و در کنار آن، اضطرابی را برای بشریت به ارمغان آورده است؛ هیجان از امکانات جدیدی که این فناوری‌ها با خود همراه دارند و اضطراب از آینده شغلی که سایه سنگین ابزارها روی سر آنها احساس می‌شود.

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی در گزارشی عنوان کرد که ۲۷ درصد از مشاغل، متکی به مهارت‌هایی هستند که هوش مصنوعی می‌تواند آنها را فراگیرد و جای نیروی کار انسانی را بگیرد.

شواهد نشان می‌دهد که این ابزارهای جدید فناورانه می‌توانند بسیاری از مشاغل در آینده را از وکالت و شغل‌های اقتصادی گرفته تا نویسندگی و کارمندی اداری را تحت تاثیر قرار دهد. اما نتایج یک بررسی نشان می‌دهد یک صنعت یا قلمرو وجود دارد که در آن، نیروی کار انسانی حداقل در حال حاضر، بهتر از هوش مصنوعی عمل خواهد کرد و آن چیزی نیست جز دین.

بنابر این گزارش، هر گروه مذهبی به انسان‌های نیاز دارد که باید در کنارشان باشند. به عبارتی دیگر، استفاده از ربات‌های واعظ و یا برنامه‌های هوش مصنوعی طبق نتایج این بررسی، نمی‌تواند اعتماد را جلب کند و می‌تواند کمک‌های اهدایی را به طور قابل توجهی کاهش دهد.

هوش مصنوعی در دین

ربات انسان‌نمای Mindar در معبدی در کیوتو و با چهره‌ای بسیار شبیه به انسان مورد استفاده قرار گرفت و یا سخنرانی ۲۵ دقیقه‌ای را درباره فلسفه بودایی به همراه نمایش نور و صدا ارائه کرد. طراحی و ساخت این ربات حدود یک میلیون دلار هزینه داشت.

اما نتایج بررسی‌ها نشان داد که هزینه‌های این ربات بیشتر از اینها خواهد بود چرا که استفاده از آن باعث شد تا هدیه‌های مردم به معبد به طور قابل توجهی کاهش یابد. محققان در این بررسی، واکنشی ۳۹۸ شرکت‌کننده را پس از شنیدن دعایی که توسط این ربات خوانده شد، بررسی کردند و نتایج نشان داد که این افراد، کمک‌های کمتری را نسبت به روزی که این دعا را از زبان یک انسان شنیدند، اعطا کردند.

بررسی مشابهی در یک معبد در سنگاپور نیز نتایج تقریبا مشابهی را به دنبال داشت. از ۲۳۹ شرکت‌کننده، نیمی از آنها به سخنرانی و دعای این ربات گوش ندادند. همچنین شرکت‌کنندگان اعلام کردند که خطابه این ربات، آنها کمتر آنها را تحت تاثیر قرار می‌داد و حمایت‌ها از معبد که از زبان این ربات ایراد می‌شد، اثرگذار نبود.

به گفته جاشوا کنراد جکسون، از محققان این بررسی، افراد در مواقعی که دعاها و سخنرانی‌ها توسط یک ابزار هوش مصنوعی عنوان می‌شد، تعهد کمتری نسبت به دین و مذهب خود پیدا می‌کردند. همچنین افرادی که از هوش مصنوعی برای نوشتن دعاهای خود استفاده می‌کنند، ممکن است افراد و شرکت‌کنندگان در مراسم را از تعهداتشان به دین دور کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا