هوش مصنوعی

دقت بالای هوش مصنوعی در تشخیص سرطان پوست

محققان از توسعه یک مدل جدید هوش مصنوعی خبر داده‌اند که می‌تواند انواع مختلف سرطان پوست را با دقت بسیار بالا تشخیص دهد.  

این مدل که توسط پژوهشگران بریتانیایی توسعه یافته، توانست در تست‌های خود، بیش از ۹۹ درصد از سرطان‌های پوست را شناسایی کند. محققان با ادغام هوش مصنوعی در فرآیند تشخیص بالینی، توانستند آینده‌ای را نشان دهند که هوش مصنوعی می‌تواند به پزشکان در تشخیص سریع سرطان و تریاژ بیماران کمک کند.  

در حال حاضر، سرطان پوست یکی از شایع‌ترین انواع سرطان در کشورهای جهان و البته ایالات متحده است و طبق گزارش‌ها، از هر پنج آمریکایی، یک نفر در سن ۷۰ سالگی به این بیماری مبتلا می‌شود. ملانوما یکی از کشنده‌ترین نوع سرطان پوست است که در صورت تشخیص زودهنگام، می‌تواند به درمان بهتر و موثرتر آن کمک کند.  

از طرفی دیگر، با افزایش شمار مبتلایان به سرطان، این نگرانی به وجود می‌آید که متخصصان این حوزه فرصت کافی برای بررسی و معاینه دقیق این افراد نداشته باشند و از این رو، زمان انتظار افزایش می‌یابد و همین مسئله می‌تواند به یک چالش جدی تبدیل شود.

در این مطالعه که اخیرا و در کنگره آکادمی‌پوست و نورولوژی اروپا ارائه شد و البته هنوز به چاپ نرسیده است، ۶۹۰۰ بیماری مشکوک به سرطان پوست در بریتانیا مورد مطالعه قرار گرفتند. سپس تصاویری از نقاط مدنظر ثبت و در اختیار مدل هوش مصنوعی قرار گرفت و پس از مشخص شدن نتایج ارزیابی توسط هوش مصنوعی، این اطلاعات با یک متخصص پوست مورد بررسی قرار گرفت.

نتایج نشان داد که هوش مصنوعی توانست ۵۹ مورد ملانوم و ۱۸۹ مورد از ۱۹۰ فرد مبتلا به سرطان پوست را شناسایی کند. همچنین ۵۴۱ مورد از ۵۸۵ ضایعه پیش‌سرطانی نیز توسط این ابزار هوش مصنوعی تشخیص داده شد.  

دانشمندان می‌گویند که این موفقیت در تشخیص دقیق‌تر، پیشرفت امیدوارکننده‌ای نسبت به مدل هوش مصنوعی سال ۲۰۲۱ است که ۸۶ درصد ملانوم‌ها و ۵۴ درصد از ضایعات پیش‌سرطانی را شناسایی کرده بود.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا