تکنولوژیچگونه

5 توصیه برای عکاسی و فیلمبرداری بهتر با گوشی

پیشرفت‌ها در صنعت تولید گوشی طی سال‌های اخیر به نحوی بوده که اکنون کاربران می‌توان بدون نیاز به خرید دوربین دیجیتال پیشرفته و تنها با در دست گرفتن گوشی‌هایی هوشمند، عکس‌ها و ویدیوهای باکیفیتی را از سوژه‌های مدنظر ثبت و ضبط کنند.

این گوشی‌ها اکنون به قابلیت‌ها و ویژگی‌های متعددی مجهز شده‌اند که اگر بتون به خوبی از آن‌ها استفاده کرد، نتیجه کار فراتر از حد تصور خواهد بود. از این رو، در ادامه قصد داریم تا نگاهی بیندازیم به 5 توصیه برای عکاسی و فیلمبرداری بهتر با گوشی هوشمند.

فیلمبرداری با رزولوشن 4K

اغلب گوشی‌های امروزی از قابلیت فیلمبرداری با رزولوشن 4K بهره می‌برند می‌توانند ویدیوهای باکیفیتی را ضبط کنند. با فعال بودن این ویژگی، جزییات به طور کامل و دقیق ثبت می‌شوند و نمایش ویدیوها در نمایشگرهای بزرگ نیز با کیفیت خوبی صورت می‌گیرد.

برای فعال کردن فیلمبرداری 4K در گوشی‌های آیفون، کاربران می‌بایست ابتدا وارد اپلیکیشن Settings، سپس Camera و بعد از آن Record Video شوند و این گزینه را انتخاب کنند. این ویژگی در مدل‌های آیفون 8 به بعد قابل دسترسی و استفاده است.

در اکثر گوشی‌های سامسونگ نیز از سال 2018 به بعد تولید شده‌اند، یعنی از مدل‌های نوت 9، گلکسی اس9 و اس 9 پلاس، می‌توان حالت فیلمبرداری 4K با نرخ 60 فریم بر ثانیه را مشاهده کرد. در دیگر گوشی‌های جدید اندروید این ویژگی وجود دارد و برای استفاده از آن، کاربر می‌بایست به بخش تنظیمات دوربین خود برود.

استفاده از حالت عکاسی پیاپی

عکاسی از سوژه‌های در حال حرکت، همواره دردسرها و سختی‌های خاص به خود را دارد. اکثر کاربران در چنین مواقعی، آنقدر صبر می‌کنند تا در بهترین حالت از سوژه عکاسی کنند. اما بهترین راهکار برای عکاسی از سوژه‌های متحرک، استفاده از حالت عکاسی پیاپی یا پشت سرهم که تحت عنوان Burst Mode شناخته می‌شود، است.

با کمک این قابلیت، می‌توان چندین عکس پیاپی را از سوژه گرفت که در نهایت با مشاهده این عکس‌ها، می‌توان بهترین عکس با حالت مدنظر را انتخاب کرد. تقریبا تمامی‌گوشی‌های هوشمند از این ویژگی برخوردارند.

استفاده از حالت فیلمبرداری حرکت آهسته

حالت Slow Motion در فیلمبرداری جزو آن دسته از ویژگی‌هایی جذاب و جالب به شمار می‌رود که استفاده درست و بجا از آن می‌توان نتایج قابل توجهی را به دنبال داشته باشد. این قابلیت به شما این امکان را می‌دهد تا حرکات سوژه را با سرعتی بسیار کم و به صورت حرکات آهسته ثبت کنید.

قابلیت مذکور در اغلب گوشی‌های جدید وجود دارد و کاربران برای فعال کردن آن، می‌بایست وارد اپلیکیشن دوربین گوشی خود شده و از آن در حین فیلمبرداری استفاده کنند.

استفاده درست از میانبرها در دوربین گوشی

خوشبختانه در گوشی‌های هوشمند امروزی، امکان استفاده از میانبر برای دسترسی به برخی قابلیت‌های دوربین برای کاربران فراهم شده است. بدین معنی که کاربران می‌توانند با فشار دادن دکمه‌های تنظیم صدا به ویژگی‌هایی چون زوم، عکاسی پیاپی و غیره دسترسی داشته باشند.

در واقع، تنظیم این میانبرها به شکل دلخواه نیز وجود دارد و کاربر می‌تواند با ورود به اپلیکیشن دوربین، مشخص کند که با انتخاب دکمه کم یا زیاد کردن صدا، کدام ویژگی فعال شود.

ثبت عکس‌هایی با کیفیت بالا

تقریبا همه گوشی‌ها، به صورت پیشفرض، عکس‌ها را با فرمت JPEG ذخیره می‌کنند که برای کاربردهای روزانه و اپلود در شبکه‌های اجتماعی مناسب هستند. اما اگر می‌خواهید تصاویر خود را با حداکثر کیفیت ذخیره کنید، استفاده از فرمت RAW است.

زمانی که عکس در حالت RAW ذاخیره می‌شوند، تمامی‌اطلاعات مربوط به عکس از قبیل کنتراست، نوردهی و اشباع‌شدگی آن حفظ می‌شود. همچنین تنظیماتی چون ایزو، سرعت شاتر و دیافراگم نیز بدون تغییر می‌ماند که این ویژگی می‌تواند در ویرایش عکس‌ها بسیار کاربردی باشد.

در آیفون 12 پرو و آیفون 12 پرو مکس، کاربران می‌توانند با فرمت PRORAW اپل، عکس‌های خود را ذخیره کنند. برای این کار باید به بخش Settings، سپس Camera و بعد Formats وارد شد.

در اغلب گوشی‌های پرچمدار اندرویدی متعلق به سامسونگ، ال‌جی، گوگل و غیره نیز چنین قابلیتی وجود دارد و می‌توان در بخش تنظیمات دوربین به آن دسترسی داشت. البته نباید فراموش کرد که این فایل‌ها از حجم زیادی برخوردارند و فضای زیادی از حافظه دستگاهتان را اشغال خواهند کرد.

 

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا