گوگل

مرورگر کروم ، دانلودهای نا امن را مسدود می‌کند

گوگل به تازگی برنامه‌های خود برای هشدار به کاربران مرورگر کروم در خصوص «دانلودهای نا امن» و در ادامه مسدود کردن این دسته از دانلودها آغاز کرده است. یکی از اعضای تیم امنیت کروم در این خصوص می‌گوید: «امروز اعلام می‌کنیم که کروم به مراتب این اطمینان را حاصل می‌کند که فایل‌ها تنها از صفحات دارای پروتکل «HTTPS» دانلود می‌شوند. فایل‌های دانلود شده نا امن برای امنیت و حریم خصوصی کاربران خطرناک هستند. برای مثال برنامه‌های دانلود شده در آدرس‌های ناامن می‌توانند پس از دانلود به یک باج‌افزار تبدیل شوند و هکرها از طریق چنین فایل‌هایی می‌توانند به اطلاعات بانکی کاربران دسترسی پیدا کنند.

با عرضه کروم 82 از آپریل امسال، کروم به کاربران اعلام می‌کند که فایل دانلود شده از یک آدرس نا امن صورت گرفته یا خیر.

سپس در کروم نسخه 83، فایل‌های اجرایی دانلود شده از سایت‌های نا امن مسدود (بلاک) شده و یک هشدار هم برای دیگر فایل‌های دانولد شده توسط کاربر ارسال خواهد شد. فایل‌های پی‌دی‌اف و فایل‌های دارای پسوند .doc در نسخه کروم 84 این هشدار را دریافت می‌کنند و در نسخه 85، فایل‌های صوتی، تصویری و ویدیویی شامل این هشدار کروم خواهند شد. در نهایت در نسخه کروم 86، تمامی فایل‌های دانلود شده از مسیرهای نا امن مسدود می‌شوند. در حال حاضر گوگل به دنبال عرضه نسخه جدید کروم برای ماه آپریل است. در جدول پایین می‌توانید برنامه تیم امنیتی کروم در این رابطه را مشاهده کنید.

عضو تیم امنیتی کروم در ادامه گفت: «در آینده شاهد محدودیت هرچه بیشتر کروم در خصوص فایل‌های دانلود شده از پروتکل‌های نا امن خواهیم بود.»

این محدودیت جدید کروم یکی از برنامه‌های گوگل برای کوچ کردن برنامه‌نویسان به بستر HTTPS است. سال گذشته گوگل از به‌کارگیری منابع نا امن در وبسایت‌های دارای مسیر HTTPS جلوگیری گرد.

لازم به ذکر است که این هشدارها برای کاربران اندروید و iOS هم ارسال خواهد شد اما در مقایسه با جدول زمانی بالا کمی تاخیر خواهد داشت.

منبع
The Verge

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا