تکنولوژی

ترندهای تکنولوژی در سال 2020

مهمترین نوآوری‌های تکنولوژی که در سال میلادی جدید شاهد آن خواهیم بود

مهمترین ترندهای تکنولوژی در سال 2020 کدامند؟  آخرین روزهای سال میلادی شاید بهترین فرصت برای بررسی و پیش‌بینی فرصت‌ها و روندهای سال آینده در بخش‌ها و صنایع مختلف باشد. مجله آنلاین Fast Company به تازگی از کارشناسان و تحلیلگران حوزه تکنولوژی خواسته است تا پیش‌بینی‌های خود را از روندهای تکنولوژی در سال آینده ارائه دهند و آنها موضوعات متفاوتی از پیشرفت هوش مصنوعی گرفته تا توسعه ۵G را مطرح کرده‌اند.

نسل آینده شبکه بی‌سیم، یعنی ۵G، به سرعت توسعه پیدا می‌کند و به‌عنوان مثال به رشد و تغییر پدیده‌هایی مانند شهرهای هوشمند، موبایل‌های هوشمند و دستگاه‌های پوشیدنی هوشمند کمک خواهد کرد. عینک‌های واقعیت افزوده که محتوای دیجیتال را در موقعیت دنیای واقعی ارائه می‌دهند، به‌تدریج ظهور می‌کنند و احتمالا از ارتباطات پرسرعت ۵G برای ارتباط با سرویس‌های رایانش ابری یا شناسایی افراد و اشیا برای ما، بهره خواهند گرفت.

نقش هوش مصنوعی در تجارت و اقتصاد افزایش پیدا می‌کند و آگاهی عموم مردم از آن بیشتر خواهند شد.  در سال آینده تکنولوژی در هیجانات و جنجال‌های سیاسی و شاید بزرگ‌ترین انتخابات تاریخ آمریکا، سیاره در حال گرم شدن، سیستم بی‌کفایت بهداشت و درمان و بسیاری از بخش‌های دیگر هم حضور خواهد داشت. در همین راستا کارشناسان مهم‌ترین روندهای تکنولوژی در سال میلادی جدید را بررسی و معرفی کرده‌اند.

 روندهای علم و بهداشت و درمان

«ویجی پاند» یکی از شرکای شرکت سرمایه‌گذاری Andreessen Horowitz در این مورد معتقد است: «هوش مصنوعی پتانسیل این را دارد که بهداشت و درمان را در دسترس عموم قرار بدهد. با نفوذ هوش مصنوعی به بخش‌های مختلف، این تکنولوژی می‌تواند به روند پیشگیری، تشخیص و درمان کمک کند، هزینه‌ها را کاهش دهد، دسترسی بهتر را فراهم بیاورد و امکان دسترسی به بهترین پزشکان را می‌دهد.» «بث سیدنبرگ» و «سین هارپر» شرکای شرکت سرمایه‌گذاری Westlake Village Biopartners در این باره می‌گویند: «ما معتقدیم که ژن درمانی همچنان به‌عنوان یکی از بهترین تکنولوژی‌های موجود، به شکلی از درمان بیماری‌های سرطان ظهور خواهد کرد. این شیوه به‌خصوص برای درمان سرطان‌های بدخیم و درمان تومورهای متراکم و بزرگ مانند پروستات، پانکراس، تخمدان و دیگر سرطان‌هایی که درمانی سخت و زمان‌بر دارند، مناسب خواهد بود.»

این در حالی است که «باب کوچر» شریک شرکت سرمایه‌گذاری Venrock در مورد معتقد روندهای تکنولوژی در سال 2020 است: «شرکت Suki پیشرفته‌ترین دستیار صوتی هوشمند را با کاربری ساده برای پزشکان طراحی کرده است که به آنها این امکان را می‌دهد تا در هنگام ویزیت بیمار دیگر نیازی به تایپ کردن و نت برداشتن نداشته باشند و این کار تا حد زیادی باعث صرفه‌جویی در زمان و کمک به مدیریت زمان برای پزشکان شده است.

«ژوزف هوآنگ» مدیرعامل شتاب‌دهنده StartX، در این مورد معتقد است: «در سال آینده میلادی باید منتظر ورود دستگاه‌های پزشکی و نوآوری‌هایی در حوزه بیوتکنولوژی باشیم که بتوانند به کمک تکنولوژی‌هایی مانند یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی، راهگشا باشند و توجه کارشناسان را به خودشان جلب کنند. یک دستگاه پوشیدنی هوشمند را تصور کنید با اندازه‌گیری دمای بدنتان می‌تواند پیش‌بینی کند که سرما خورده‌اید و بعد شما را با یک داروخانه آنلاین مرتبط می‌کند تا در نهایت دارو مستقیما در منزل‌تان تحویل شما شود.»

«شز پرتوی» پزشک و مدیر بخش توسعه بهداشت، علوم زیستی و ژنتیک شرکت Amazon Web Services در مورد  ترندهای تکنولوژی در سال 2020 می‌گوید: «در حالی که دنیا به سمت توسعه بهداشت و درمان پیش می‌رود، هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی با داده‌ها کنش‌پذیری متقابل داشته و با بهبود نتایج درمان روی بیماران، با افزایش امکان پیشگیری، به کاهش هزینه‌های درمان منجر می‌شوند.

با پشتیبانی از ارائه‌دهندگان خدمات درمانی از طریق الگوهای پیش‌بینی تکنولوژی یادگیری ماشینی، متخصصان می‌توانند به‌صورت همزمان اتفاقاتی مانند سکته مغزی، سرطان یا حملات قلبی را پیش‌بینی کنند و از همان مراحل اولیه اقدامات درمانی لازم را انجام بدهند.» از طرف دیگر، «آندری یانکو» موسس و مدیرعامل شرکت Halo Industries در همین زمینه گفته است: «در سال آینده میلادی شاهد آغاز تغییر گسترده در تمرکز از نرم‌افزارها به سمت نوآوری‌های مبتنی بر علم، خواهیم بود. صرف‌نظر از خطرات جانبی تکنولوژی در پروژه‌های علمی، مزایای ایجاد بازارهای جدید و قابل دفاع باعث افزایش ارزش آنها شده و در نهایت سرمایه بیشتری را به سمت‌شان سرازیر می‌کند.»

 سیاست، دولت‌ها و زیرساخت‌ها

«شومیک دوتا» موسس و سرمایه‌گذار شرکت Higher Ground Labs معتقد است: «رشد تکنولوژی تبلیغات انتخاباتی را هم تحت تاثیر قرار داده است و به همین دلیل هم هست که دیگر نباید منتظر تبلیغات تلفنی ستادهای انتخاباتی باشیم؛ فقط کافی است در میان دوستان آنلاین‌تان بگردید و با آنها درباره کاندیدای مورد نظرتان بحث کنید.»

«پیتر روجاس» از شرکت سرمایه‌گذاری  Betaworks Ventures هم می‌گوید: «همان‌طور که بسیاری پیش‌بینی می‌کردند و می‌ترسیدند، در سال ۲۰۲۰ شاهد سوءاستفاده جدی از اخبار جعلی با هدف تحت تاثیر قرار دادن انتخابات ریاست جمهوری هستیم. با این اوصاف انتظار می‌رود ابزارهای هوشمند برای شناسایی این اخبار و منبع منتشرکننده آنها هم توسعه پیدا کنند.» «چیپ میکم» یکی از موسسان و سرمایه‌گذار شرکت Tribeca Venture Partners معتقد است که سال آینده میلادی چالش‌های جدی برای موتورهای جست‌وجو به همراه خواهد داشت.

او می‌گوید: «موتورهای جست‌وجوی بزرگ با قوانین سختگیرانه ضدانحصارطلبی مواجه می‌شوند که به طور سیستماتیک از اطلاعات جست‌وجو شده برای تولید محتوایی که ترافیک اینترنتی غیرقابل رقابت ایجاد کند، جلوگیری خواهند کرد.» «دن هایز» شرکت بزرگ آمریکایی فعال در عرصه تکنولوژی، رسانه و ارتباطات PwC معتقد است توسعه شبکه ۵G در سال میلادی جدید با سرعتی بیش از آنچه تصور می‌شود، رشد خواهد کرد. او می‌گوید: «معرفی ابزارها و موبایل‌های مبتنی بر ۵G در کنگره جهانی موبایل که در ماه فوریه در بارسلونا برگزار می‌شود، نشانه خوبی برای این ادعاست.»

 هوش مصنوعی و تکنولوژی‌های صوتی

«اموجو میلر» معاون بخش مهندسی تکنولوژی یادگیری ماشینی شرکت GitHub معتقد است نیاز مردم به افزایش آگاهی‌شان درباره هوش مصنوعی و کاربردهای آن افزایش پیدا می‌کند. او می‌گوید: «آنها می‌خواهند بدانند که چطور داده‌ها با الگوریتم‌ها هماهنگ می‌شوند و در نهایت تصمیم‌گیری انجام می‌شود. برای مثال تکنولوژی تشخیص چهره به زودی در سیستم‌های امنیتی خانه‌های هوشمند به‌کار گرفته شده و به این ترتیب به محافظت از خانه و افرادش کمک می‌کند.»

«کولدیپ پابلا» معاون بخش مهندسی شرکت K۴Connect که در زمینه ارائه خدمات مبتنی بر تکنولوژی به سالمندان و معلولان فعالیت می‌کند، درباره ترندهای تکنولوژی در سال 2020  معتقد است: «همان‌طور که پیش‌بینی می‌شود، تکنولوژی‌های صوتی موفقیت زیادی در میان کاربران بزرگسال داشته‌اند. آنها راحتی کاربری و امکان استفاده از تکنولوژی به شکلی عادی و ساده را دوست دارند.

با این اوصاف انتظار می‌رود تکنولوژی‌های صوتی در سال ۲۰۲۰ به بخشی مهم و جدایی‌ناپذیر از زندگی روزمره مردم تبدیل شوند. این تکنولوژی‌ها به‌خصوص برای سالمندان و افراد معلول و ناتوان کاربردهای گسترده و متنوعی خواهند داشت. پیشرفت‌های این تکنولوژی به خصوص در حوزه چت‌بات‌ها می‌تواند کاربردهای بیشتری را در اختیار مردم قرار دهد.»

 تجارت و امور مالی

«آنجلا استرنج» یکی از شرکای شرکت سرمایه‌گذاری Andreessen Horowitz  درباره ترندهای تکنولوژی در سال 2020 می‌گوید: «خدمات مالی مبتنی بر راهکارهای نرم‌افزاری توسعه می‌یابند. جهانی را تصور کنید که در آن یک اپلیکیشن می‌تواند علاوه بر برنامه‌ریزی‌های مالی، به شما برای پس‌انداز، دریافت وام‌های کم‌بهره و دیگر خدمات مالی رایج کمک کند.

این برنامه‌ریزی‌ها می‌توانند بر مبنای سن و شرایط زندگی شما تعیین شوند.» «شاون کارولان» یکی از سرمایه‌گذاران شرکت سرمایه‌گذاری Menlo Ventures معتقد است تجربه انجام امور مالی به کمک تکنولوژی بهبود یافته و راحت‌تر می‌شود. او می‌گوید: «شرکت‌های بیشتری به مفهوم تجربه انجام کارها تنها با یک کلیک روی می‌آورند.

به این ترتیب انتظار می‌رود استفاده از موبایل‌ها، دستیارهای صوتی و زیرساخت‌های تکنولوژیک برای بهبود فرآیندهای مالی و بانکی، افزایش یافته و بسیاری از امور مالی که این روزها به شکلی زمانبر و سنتی انجام می‌شود، تنها با چند کلیک انجام شود. با این اوصاف باید انتظار داشت که خرید از فروشگاه‌ها، پرداخت صورت‌حساب‌ها، کمک به موسسات خیریه و انجام کارهای بانکی پیچیده‌تر هم به سادگی و در کمترین زمان ممکن انجام شود.»

 واقعیت مجازی، افزوده و ترکیبی

«شاون کارولان» معتقد است در سال ۲۰۲۰ باید منتظر ورود اولین اپلیکیشن‌های مبتنی بر ARCore (اندروید) و ARKit (آی‌اواس) باشیم. «دن هایز» از شرکت PwC اما می‌گوید: «در حالی که افراد زیادی با واقعیت مجازی آشنایی دارند، اما هنوز تعداد کمی هستند که درباره واقعیت افزوده شنیده‌اند؛ تکنولوژی‌ای که می‌تواند شکل تازه‌ای به تعامل انسان با داده‌ها بدهد. سال جدید میلادی زمانی است که این تکنولوژی در قالب دستگاه‌ها و ابزارهای مختلف در دسترسی مردم قرار بگیرد.»

منبع : دنیای اقتصاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا