تکنولوژی

گوگل کروم 10 ساله شد!

گوگل، مرورگر کروم را ده سال پیش در چنین روزی معرفی کرد. مرورگر کروم که به عنوان اولین مرورگر وب گوگل معرفی شد، در ابتدا تنها به عنوان یک برنامه آزمایشی برای پلت فرم ویندوز عرضه شد و یک سال بعد، در سال 2009 پایش به پلت فرم‌های لینوکس و مک اوس نیز باز شد. کروم درست زمانی معرفی شد که اکثر برنامه‌نویسان و کاربران اینترنت، از مرورگر اینترنت اکسپلورر نا‌امید شده بودند.

گوگل با استفاده از Apple’s WebKit برای موتور اصلی و همچنین قابلیت‌های Mozilla’s Firefox ، کروم را خلق کرد و تمام سورس کدهای کروم را تحت  عنوان Chromium Project به صورت آزاد در دسترس قرار داد. کروم بش از هرچیزی به روی استانداردهای وب و HTML5 تمرکز داشت و حتی در زمان معرفی، تمام تست‌های Acid1 و Acid2 را نیز با موفقیت انجام داد. تمام این دستاوردها برای گوگل قدم بسیار بزرگی محسوب می‌شد زیرا شرکت مایکروسافت نیز تلاش می‌کرد تا با استفاده از استانداردهای وب باز، مرورگر اختصاصی خود را توسعه دهد.

یکی دیگر از اقدامات شرکت گوگل در زمان معرفی کروم، معرفی ایده « مکانیزم امنیتی Sandboxing» برای تب‌های جداگانه باز شده هر کاربر بود و در صورت درگیر شدن یک تب، دیگر صفحات در امان می‌ماندند. این قابلیت و همچنین عرضه موتور جاوا اسکریپت –Google’s V8 JavaScript–  به بالابردن سرعت و ثبات کروم کمک کرد.

حالا بعد از گذشتن یک دهه، کروم تبدیل به اصلی‌ترین راه کاربران اینترنتی برای جستجو در وب شده است. کروم توانسته بیش از 60 درصد از بازار مرورگرها در دسکتاپ را از آن خود کند و مهندسین گوگل کروم دائما در حال معرفی و عرضه قابلیت‌های جدید و اعمال استانداردهای به روز وب برای این مرورگر هستند. کروم این روزها به بیش از یک مرورگر تبدیل شده و به روی پلت‌فرم‌های مختلف مانند ویندوز، مک‌ اواس، لینوکس، اندروید و حتی آی او‌اس، سرآمد است.

کروم حالا سیستم اجرایی سبک کروم اواس را در دست دارد، پلت‌فرمی که مخصوص لپ‌تاپ‌ها و تبلت‌هاست. گوگل تلاش دارد تا با انتقال برنامه‌های اندروید به روی پلت فرم کروم، آن را به یک پلت فرم مفیدتر تبدیل کند. حتی برخی از برنامه‌های لینوکس نیز به زودی به کروم او‌اس منتقل می‌شوند.

کروم حالا دیگر، مرورگر خرده پای زمان معرفی شدنش نیست و آینده وسیعی به عنوان یک پلت فرم پیش رو دارد. نگرانی‌های وجود دارد مبنی بر اینکه کروم به اینترنت اکسپلورر 6 دیگری تبدیل خواهد شد زیرا تسلط و محبوبیت زیادی در دنیای توسعه دهنگان وب دارد. همانطور که مهندسین گوگل تلاش می‌کنند تا آخرین و به روزترین استانداردهای وب را به روی کروم پیاده کنند، سازنده‌های دیگر مرورگرها نیز برای عقب نماندن رقابت دارند.

 حقیقتا اگر یک مرورگر در طی 10 سال می‌تواند به یک پلت فرم تبدیل شوند، تا 10 سال دیگر به کجا خواهد رسید؟  

منبع: theverge

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا