تکنولوژی

برلین چگونه به پایتخت فناوری اروپا تبدیل خواهد شد؟

در سال 2015 میلادی، شهر برلین بالاترین نرخ رشد را در میان اکوسیستم‌های استارت‌آپی حال حاضر جهان به ثبت رساند و بیشترین جذب سرمایه روی استارت‌آپ‌های فعال در این شهر (در مقایسه با دیگر شهرهای اروپایی) رقم خورد. 

به گزارش Techcrunch، این روند در حالی نتایجی رویایی را برای اکوسیستم استارت‌آپی این شهر رقم زده که استارت‌آپ‌هایی مانند Delivery Hero و SoundCloud که مقر آن‌ها در این شهر قرار گرفته است، به غول‌هایی در سطح جهانی تبدیل شده‌اند و استارت‌آپ‌های زیادی هم در سراسر جهان فعالیت‌های خود در قاره اروپا را از این مرکز مدیریت می‌کنند. 

علاوه بر موارد یادشده، هزینه زندگی و فعالیت کارکنان استارت‌آپ‌ها در این شهر بسیار پایین‌تر از هزینه‌های مورد نیاز در سیلیکون‌ولی و لندن است. به عنوان مثال، هزینه‌های زندگی در برلین چیزی در حدود 43 درصد از لندن پایین‌تر است. همین امر، محیط مطلوبی را برای فعالیت استارت‌آپ‌های نوپا فراهم خواهد کرد و به آن‌ها این امکان را خواهد داد تا هرچه سریع‌تر دفتر کاری ویژه‌ای را با قیمت مناسب برای خود راه‌اندازی کنند. 

با این وجود، تا پیش از آنکه برلین بتواند خود را لایق بلامنازع عنوان “برترین مرکز فناوری در قاره اروپا” بداند، نیاز به اعمال تغییراتی مهم و ضروری در ساختار استارت‌آپ پسند خود خواهد داشت. در ادامه، نظرات Wouter Verhoog کارآفرین سرشناس و موسس استارت‌آپ BuddyGuard را در خصوص تغییراتی که می‌توانند به بهبود شرایط در محیط استارت‌آپی شهر برلین کمک چشمگیری کنند از نظر خواهیم گذراند. 

 

ساده‌سازی فرایندهای اداری ویژه ثبت استارت‌آپ‌ها

بر اساس آمار منتشر شده، در هر 20 دقیقه یک استارت‌آپ جدید در برلین راه‌اندازی می‌شود. 

با این وجود، فرایند ثبت استارت‌آپ‌ها کاملا وقت‌گیر و البته بروکراتیک است. از زمان تنظیم قرارداد برای ثبت استارت‌آپ‌ها تا دریافت کد مالیاتی، در برخی موارد به چیزی در حدود 9 ماه زمان نیاز خواهد بود و در این بازه نیز مسئولان استارت‌آپ‌ها نیاز به حضور در قرارهای مختلف کاری و استفاده از کاغذبازی‌های فراوان خواهند داشت. Verhoog معتقد است این تلاش‌های خسته‌کننده و طاقت‌فرسا می‌تواند صرف توسعه بیشتر محصولات این شرکت‌های نوپا شود. 

این در حالی است که برلین با پیروی از راهکار مورد استفاده در شهر لندن می‌تواند فرایند ثبت آنلاین شرکت‌ها را در دستورکار قرار دهد و به عنوان راه‌حل مکمل، ساده‌سازی فرایندهای شروع به کار استارت‌آپ‌ها و البته حذف بروکراسی از این معادله نیز می‌تواند مدنظر قرارگیرد. 

 

ریسک‌پذیری بیشتر سرمایه‌گذاران

در سال 2015 میلادی، سرمایه‌گذاران چیزی در حدود 2.1 میلیون یورو (2.3 میلیون دلار) سرمایه‌گذاری روی استارت‌آپ‌های برلینی انجام دادند که در مقایسه با 1.7 میلیون یورو سرمایه‌گذاری روی استارت‌آپ‌های لندنی، این رقم نه‌تنها کاملا قابل توجه به‌نظر می‌رسد بلکه برلین را از این حیث در صدر بازارهای اروپایی استارت‌آپ‌ها قرار می‌دهد. با این وجود، بسیاری از کارشناسان معتقدند فضای سرمایه‌گذاری به‌ویژه برای استارت‌آپ‌های ارائه‌دهنده خدمات و محصولات سخت‌افزاری که در مراحل اولیه رشد قرار دارند همچنان تیره و تار به‌نظر می‌رسد. 

به بیان دیگر، استارت‌آپ‌های فعال در حوزه SaaS با پشت سر گذاشتن دوره‌های ثبت سرمایه 5 میلیون دلاری، اوضاع و احوال خوشی را سپری می‌کنند و معمولا با مشکلی شیک! به نام انتخاب گزینه دلخواه از میان خیل سرمایه‌گذاران  سروکار دارند اما در طرف مقابل، شرکت‌های جوان حوزه سخت‌افزار به سختی می‌توانند سرمایه جمع‌آوری شده خود را به 200 هزار دلار برسانند. به‌طور طبیعی، ارائه محصولات و خدمات فیزیکی، ریسک بیشتری در مقایسه با توسعه نرم‌افزاری دارد اما سود بیشتری را نیز به ثبت خواهد رساند و البته بازار این محصولات شاهد اشباع کم‌تری در مقایسه با محصولات و خدمات نرم‌افزاری است. با این وجود، اکثر سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند گزینه‌ای را انتخاب کنند که خطرپذیری کم‌تری را به همراه داشته باشد. همین امر می‌تواند توجیه‌کننده علاقه وصف ناشدنی سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری روی استارت‌آپ‌هایی مانند راکت اینترنت باشد. 

نکته مثبت این شرایط آن است که استارت‌آپ‌ها از همان روز اول، صرفه‌جویی و احتیاط بیشتر را فرا می‌گیرند. این در حالی است که استارت‌آپ‌های سیلیکون ولی تازه به اهمیت کاهش هزینه‌ها پی برده‌اند اما برلینی‌ها از همان ابتدای کار، ایجاد ساختاری ویژه برای کسب و کارهایی که سوددهی را به همراه داشته باشد را در دستورکار قرار می‌دهند. 

 

افزایش حضور استعدادها

در حالی که برلین در حال تثبیت جایگاه خود به عنوان مرکز اول فناوری اروپا است، یافتن برنامه‌نویسان و مهندسان با کیفیت همچنان چالش جدی پیش روی مدیران استارت‌آپ‌ها به حساب می‌آید. البته این مشکل تنها به برلین محدود نبوده و این امیدواری وجود دارد تا با اضافه شدن خصوصیاتی مانند تکنولوژی سطح بالا و محیط مناسب برای فعالیت استارت‌آپ‌ها به هویت برلین، متخصصان بیشتری چه از میان برلینی‌ها و چه از میان مهاجران، به حضور در این شهر و ادامه فعالیت کاری در تک‌هاب برلین تمایل پیدا کنند. 

به عقیده Verhoog، در صورتی که برلینی‌ها فرهنگ سخت‌کوشی را هم بیش از پیش در استارت‌آپ‌های خود نهادینه کنند مطمئنا شاهد رشد سریع‌تر و هرچه بیشتر اکوسیستم استارت‌آپی این شهر خواهیم بود. 

برخلاف سیلیکون‌ولی، کارکردن به مدت طولانی به هیچ عنوان مظهری از غرور در برلین یا Silicon Alle نیست و محیط کاری این شهر تا حد زیادی از اصطلاح “der Feierabend” تاثیر پذیرفته است. اصطلاحی که سبک زندگی کارکنان استارت‌آپ‌ها را در بعدازظهر و همزمان با خروج آن‌ها از محل کار نشان می‌دهد. اگرچه به‌هیچ وجه نمی‌توان منکر تاثیرات مثبت ایجاد تعادل میان کار و زندگی بود اما رسیدن به منزلگاه مقصود با سطح فعلی فعالیت کارکنان استارت‌آپ‌های برلینی، کمی سخت به‌نظر می‌رسد.  

 

درهمین زمینه بخوانید : 

اتحادیه اروپا در حمایت از کارآفرینان چه می‌کند؟

موفق‌ترین استارت‌آپ‌های آلمان 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا