چگونه

برای طراحی سایت به چه چیزهایی نیاز داریم؟

نیازمندی‌ها و مراحل رسیدن به یک وب سایت ایده‌آل.

اگر شما در وضعیت رکود اقتصادی حال حاضر، برای رونق کسب و کارتان، به دنبال طراحی سایت هستید، اما چون بار اول است می‌خواهید صاحب وب سایت شوید، اطلاعات فنی بالایی ندارید و نسبت به اثربخشی وب سایت در جذب مشتریان و مخاطب، مردد هستید و در عین حال، نگران هزینه فایده این کار می‌باشید، خواندن با دقت نکات این مقاله را، به شما توصیه می‌کنیم. اما اگر شما کارآموز آموزش رشته Web Design و یا جویای شغل طراحی وب هستید، این مقاله مناسب شما نیست.

کار طراحی سایت، برخلاف تصور عمومی، کاری کاملا تخصصی و حرفه‌ای است. شرکت طراح وب منتخب شما، باید بتواند همپای پیشرفت سرسام‌آور فناوری حرکت کند و اصول و استانداردهای فنی عمیقی را، در زیرساخت سایت شما، در نظر بگیرد. کار کردن با یک شرکت تخصصی طراحی سایت هم، مستلزم رعایت قواعد و اصولی است. شرکت داده‌ورزان که در دنیای وب با نام تجاری Dadevarzan شناخته می‌شود، صاحب وب سایت www.dadevarzan.com است و با سابقه دو دهه فعالیت در صنعت طراحی وب ایران، سعی دارد به مشتریان خود کمک کند تا از آغاز کار، به لطف خدا، استاندارد و روشن، گام بردارند و خشت اول را درست کار بگذارند تا در آینده، کمتر گرفتار اشتباهات رایج مشتریان تازه کار در صنعت طراحی وب شوند. لطفا با صرف دقایقی از وقت ارزشمند‌تان، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

ضرورت طراحی سایت

برای طراحی سایت به چه چیزهایی نیاز داریم؟

در روزگاری زندگی می‌کنیم که ثانیه‌ها مهم‌ هستند. باید در دسترس مشتریان و مخاطبین‌مان باشیم. ولو بگوییم ما سالهاست بازار خود را داریم، اما اگر مردم، برای پیدا کردن شماره تماس‌مان، به دردسر بیفتند، ایشان از کسب و کار ما، تلقی سنتی بودن و به روز نبودن خواهند داشت. یک وب سایت، البته در صورتی که سئو باشد، یعنی برای موتورهای جستجو، بالاخص گوگل، بهینه‌سازی شده باشد، به آشنا شدن افرادی که قبلا شما را نمی‌شناختند، کمک می‌کند. یعنی وقتی در سرچ کلیدواژه‌های مرتبط با حوزه کسب و کار‌تان، در صدر نتایج گوگل پیدا می‌شوید، به صفحات معرفی خدمات یا کالای شما می‌رسند، با رغبت خرید می‌کنند و می‌توانند به لطف خدا، در روزگار وانفسای امروز،‌ خونی تازه در رگ‌های کسب و کار شما، به جریان بیندازند.

یک وب سایت، علاوه بر معرفی هنرمندانه و کامل کالا و خدمات شما، اگر به لحاظ ظاهر گرافیکی، جذاب و اگر به لحاظ محتوایی، غنی و باکیفیت باشد، می‌تواند نقش موثری در جلب اعتماد مشتریان و برندسازی شما هم بازی کند. به عبارت دیگر، در اوضاع کنونی که بی‌اعتمادی در مردم موج می‌زند، یک وب سایت خوب، با معرفی مشتریان رضایتمند یا پروژه‌های موفق شما، با نمایش گستره کار و عمق تخصص شما و یا با معرفی دقیق و با جزئیات بیشتر از معمول کالا یا خدمات شما، می‌تواند عمیقا در اعتماد سازی مخاطب موثر واقع شود.

همچنین سایت می‌تواند با فرم‌های الکترونیک و امکانات نرم‌افزاری، بسیاری از امور بین شما و مخاطبین‌تان را، الکترونیکی و غیرحضوری کند. اموری نظیر اطلاع‌رسانی خبری، ثبت نام، واریز وجه آنلاین از طریق پرداخت اینترنتی، سطح‌سنجی یا نیازسنجی مشتری، ثبت سفارش یا خرید آنلاین، تقاضای رزرو نوبت مراجعه، مشاوره تحت وب، پرسش و پاسخ، تقاضای صدور پیش‌فاکتور، استخدام و معرفی موقعیت‌های شغلی و دریافت رزومه، دریافت انتقادات و پیشنهادات، پشتیبانی و خدمات پس از فروش. مشتریان قطعا نسبت به شرکتی که هنوز برای اینگونه امور، مخاطب را وادار به مراجعه حضوری می‌کند، حس خوبی نخواهند داشت.

تدوین سند نیازمندی‌ها یا آر اف پی

برای طراحی سایت به چه چیزهایی نیاز داریم؟

سند نیازمندی‌ها که به آن «درخواست برای پیشنهاد نامه» یا «Request for Proposal» می‌گویند، به اختصار «آر اف پی» یا «RFP» هم خوانده می‌شود. سند مهمی که توسط شما، به عنوان کارفرمای صاحب سایت، تدوین می‌گردد تا برای شرکت‌های طراح وب که پیمانکاران اجرا خواهند بود ارسال شود و ایشان بتوانند بر اساس شناخت دقیق حاصل از آن سند، پیشنهادنامه فنی خود را با ارزیابی و اعلام زمان و هزینه تخمینی، تدوین و صادر کنند. این سند قرار است حاوی جزئیات پروژه طراحی وب‌سایت، اهداف کسب و کار، الزامات فنی، معیارهای مورد نظر برای بررسی خروجی، مخاطبان هدف و کارکردهای مورد نیاز باشد.

در تدوین این سند، رُل‌مدل یا نمونه وب سایت‌هایی که به لحاظ گرافیکی جلب توجه شما را کرده‌اند، برای انتقال دیدگاه‌های بصری و سلایق گرافیکی خود به طراح، معرفی خواهید کرد. چندزبانگی وب سایت را، مشخص خواهید نمود و ابراز خواهید کرد که دوست دارید در چه کلیدواژه‌هایی در صدر نتایج گوگل پیدا شوید. طیف مخاطبین خود را به لحاظ رده سنی، پراکندگی جغرافیایی و سطح سواد آی‌تی معرفی خواهید نمود و اگر معرفی خدمات یا کالاها یا پروژه‌های شما، مستلزم جدولی، نموداری یا جزئیاتی خاص باشد ذکر خواهید نمود. اگر از قبل، سایت داشته‌اید و هدف‌تان بازطراحی آن سایت است، باید مشکلات‌تان با سایت قبلی یا فعلی را هم، ذکر کنید و امکاناتی که بیشتر از سایت موجود در سایت جدید می‌خواهید را، فهرست نمایید.

همچنین اگر انتظار ورود اطلاعات، انتقال محتوا، تولید محتوای متنی، ترجمه، عکسبرداری، فیلمبرداری، تصویر سازی یا بنر سازی دارید، باید موضوع و میزان و تعداد آن را در این سند به صورت دقیق ذکر کنید. اگر علاوه بر سایت می‌خواهید شبکه‌های اجتماعی خود، شامل اینستاگرام، یوتیوب یا لینکدین را هم به شرکت طراح بسپارید، عنوان خواهید کرد. همچنین اگر سایت شما کارکرد خاص‌منظوره‌ای برای کسب و کارتان لازم دارد آن را دقیق و کامل توضیح دهید. اگر نیاز است وب سایت، بتواند ارتباطی با سایر نرم‌افزارهای درون تشکیلاتی شما بگیرد، سناریوهای اتصال را، برخواهید شمرد.

اگر این سند صرفا ۱ صفحه باشد، به شرکت طراح، حسی از بی‌حوصلگی و کم‌کاری شما و کم‌ارزشی وب سایت برای کسب و کارتان القاء خواهد کرد زیرا در اکثر مواقع، نمی‌توانید صرفا در یک صفحه، تصویر جامعی از نیازهای خود به دست دهید. همچنین اگر سند مذکور، بیش از ۱۰ صفحه جزئیات داشته باشد، ممکن است بیشتر شرکت‌های طراح وب، حوصله خواندن و بررسی و پاسخدهی به آن را نداشته باشند! زیرا پاسخ دادن به یک RFP فرآیندی زمان‌بر است. یک مطالعه بین‌المللی در سال 2023 نشان داد که تیم‌ها به طور متوسط 32 ساعت برای پاسخگویی به هر RFP وقت صرف می‌کنند! با در نظر گرفتن نرخ موفقیت متوسط 44٪ در RFP های دریافتی توسط یک شرکت طراح سایت، این می‌تواند به اتلاف زمان قابل توجهی برای ایشان منتهی شود.

ضمن اینکه تلاش در خلاصه کردن سند خواهید داشت، اما اگر شرح کامل نیازمندی‌ها، بیش از ۱۰ صفحه لازم داشت، می‌توانید سند آر اف پی خود را فازبندی کنید. یعنی مشخص کنید کدام کارکردها را، در فاز اول پروژه طراحی سایت می‌خواهید و کدام کارکردها را در فازهای بعدی. زیبایی گرافیکی و نظم نوشتاری و ترتیب منطقی سند آر اف پی، برای شرکت‌های طراح وب، نشان از سطح ایده‌آل‌نگری و کیفیت‌محوری و ذائقه بصری شما خواهد داشت. لذا خالی از لطف نیست که قبل از ارسال سند برای شرکت‌های طراح وب، قدری زمان و ذوق و هنر، خرج کیفیت و جذابیت بصری سند مذکور کنید. به هر حال فرآیند شکل‌گیری پروژه، فقط مستلزم پسندیدن کارفرما نسبت به پیمانکار نیست و اگر پیمانکار مانند شرکت داده‌ورزان، شرکتی موفق و صاحب‌نام باشد، او هم باید کارفرما را بپسندد تا به لطف خدا پروژه‌ای موفق و بُرد بُرد شکل بگیرد.

https://www.dadevarzan.com/contact-us/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا