هوش مصنوعی

جدیدترین نسخه ChatGPT در چند ثانیه یک بیماری نادر مادرزادی را تشخیص داد

دکتر آیزاک کوهین، پزشک و دانشمند علوم کامپیوتر در دانشگاه هاروارد در کنار همکاران خود عملکرد نسل جدید بات هوش مصنوعی شرکت OpenAI موسوم به GPT-4 را در حوزه پزشکی مورد ارزیابی قرار دادند.  

این استاد دانشگاه هاروارد در کتاب جدید خود با عنوان «انقلاب هوش مصنوعی در پزشکی» گفت: در کمال شگفتی باید بگویم که هوش مصنوعی بهتر از بسیاری از پزشکانی که تاکنون دیده‌ام، عمل می‌کند.  

در این کتاب که با همکاری یک روزنامه‌نگار به نام کری گلدبرگ و پیتر لی، مدیر بخش تحقیقات مایکروسافت نگاشته شده، کوهین می‌گوید GPT-4 که ماه مارس ۲۰۲۳ در اختیار مشترکان پولی قرار گرفت، می‌تواند با دقت و درستی ۹۰ درصدی، به سوالات مربوط به اعطای مجوز پزشکی پاسخ دهد.  

این عملکرد بهتر از نسخه‌های قبلی این شرکت یعنی GPT-3 و GPT-3.5 و حتی برخی از پزشکانی است. نسخه GPT-4 نه‌تنها قادر به ثبت نمرات بالا در آزمون‌ها و همچنین پیدا کردن فکت‌هاست، بلکه یک مترجم خوب نیز است.  

در بخشی از این کتاب آمده است که هوش مصنوعی جدید OpenAI می‌تواند اطلاعات مربوط به ترخیص بیمار را که به زبان پرتغالی صحبت می‌کند، ترجمه کند و اصطلاحات فنی مبهم را به گونه‌ای روان و ساده ترجمه کند که یک کودک دبستانی آن را متوجه خواهد شد.  

همانطور که نویسندگان این کتاب با مثال‌های خود توضیح می‌دهند، GPT-4 قادر است توصیه‌های سودمندی را درباره نحوه تعامل با بیمار در کنار تخت وی ارائه دهد. در واقع، نکاتی را درباره نحوه صحبت کردن با بیمار و توضیح شرایط وی به شیوه‌ای دلسوزانه مطرح می‌کند.

همچنین این نسخه قادر است گزارش‌ها و مطالب طولانی را مطالعه کند و در کمترین زمان، خلاصه‌ای از آن را ارائه دهد. افزون بر این، فناوری جدید OpenAI می‌تواند استدلالات خود در حل مشکلات را همانند انسان‌ها توضیح دهد.  

اما اگر از بات GPT-4 بپرسید که چگونه همه این کارها را انجام می‌دهد، احتمالا خواهد گفت که تمام هوش آن، محدود به الگوهای موجود در اطلاعات بوده و فاقد درک واقعی و عمدی است. اما علی‌رغم این محدودیت، همانطور که کوهین نیز در ابتدا اشاره کرد، GPT-4 می‌تواند تقریبا شبیه به پزشکان، تشخیص‌هایی درستی را انجام دهد.  

نسخه GPT-4 چگونه می‌تواند همانند پزشکان تشخیص دهد؟

کوهین در این کتاب، آزمایشی پزشکی را با GPT-4 انجام داد که در آن، اطلاعات نوزادی را که خودش چندین سال قبل درمان کرده بود، به این بات هوش مصنوعی ارائه شد.  

او در این آزمایش، جزییاتی را در مورد این نوزاد که از طریق معاینات پزشکی خود به دست آورده بود و همچنین برخی اطلاعات سونوگرافی و سطح هورمونی در اختیار GPT-4 قرار داد. نتایج اما نشان داد که این چت‌بات هوش مصنوعی توانست یک بیماری نادر را که در هر ۱۰۰ هزار کودک، یک مورد مشاهده می‌شود و تحت عنوان‌هایپرپلازی مادرزادی آدرنال شناخته می‌شود، در این کودک تشخیص دهد.  

کوهین و همکارانش در این آزمایش، از نتیجه تشخیص GPT-4 بسیار متعجب شدند. این پزشک نوشت: از یک طرف، مبحوت این عملکرد تشخیصی درست و فرآیند محاسباتی دقیق بودیم و از طرفی، به این موضوع فکر می‌کردیم که به زودی میلیون‌ها خانواده به این ابزار و تخصص پزشکی چشمگیر دسترسی خواهند داشت. اما نمی‌توانستم بفهمم که چگونه می‌توانیم تضمین داده و یا تایید کنیم که تشخیص‌ها و توصیه‌های GPT درست و بی‌خطر است.

با این حال، GPT-4 همیشه قابل اعتماد نیست و در این کتاب، انبوهی از مثال‌هایی که نشان‌دهنده اشتباهات این بات هوش مصنوعی است، آورده شده است. اگرچه این اشتباهات فاحش نیستند اما تصور کنید یک اشتباه کوچک در تشخیص و یا تجویز، می‌تواند چه عواقب جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد.

به هر روی، وقتی نویسندگان این کتاب، از GPT-4 درباره این اشتباهات پرسیدند، این ربات پاسخ داد: من قصد فریب و یا گمراه کردن افراد را ندارم، اما گاهی اوقات به اشتباهات یا ارائه فرضیاتی غلط بر اساس اطلاعات نادرست و یا غلطی که در اختیارداریم، مرتکب می‌شوم. همچنین من نمی‌توانم به درستی یک پزشک، نظر دهم و و فارغ از مسئولیت اخلاقی هستم که یک پزشک یا پرستار به دوش می‌کشند.

اگرچه GPT-4 غالبا تمایلی به اعتراف به اشتباه خود ندارد اما نویسندگان این کتاب پیشنهاد می‌دهند که پس از دریافت اطلاعات و پاسخ از این چت بات، بار دیگر سوال و مکالمه خود را با آن تکرار کنید و از این هوش مصنوعی بخواهید که آن را مرور و درستی کار خود را تایید کند. این روش، در برخی مواقع می‌تواند به شناسایی اشتباهات GPT-4 کمک کند.

نویسندگان کتاب «انقلاب هوش مصنوعی در پزشکی» بر پتانسیل و توانایی GPT-4 در کمک به پزشکان صحه می‌گذارند و معتقدند که این افراد می‌توانند تا به جای آنکه وقت زیادی را صرف نگاه کردن به نمایشگرها کنند، بیشتر در کنار بیماران خود باشند.

اما به این نکته نیز اذعان دارند که ما باید خود را در دنیایی تصور کنیم که ماشین‌های هوشمند و بسیار هوشمند در آن نقش‌آفرینی می‌کنند و شاید زمانی این ماشین‌ها، از هوش انسان‌ها نیز بهتر و دقیق‌تر عمل می‌کنند. آنجاست که باید به طور خاص به این موضوع بیندیشیم که چگونه می‌خواهیم با این جهان در تعامل باشیم.

نوشته های مشابه

‫712 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا