اپلپوشیدنی هوشمند

استفاده از ایرپاد برای بررسی تنفس و تشخیص زودهنگام بیماری

اغلب کاربران از ایرپادز اپل استفاده از قابلیت های صوتی آن از قبیل گوش دادن به موسیقی، پاسخ دادن به تماس و… بهره می‌برند. اما اخیرا نتایج بررسی های موسسه یادگیری ماشینی اپل جنبه دیگری از قابلیت های این محصول را فاش کرده است.

طبق گفته این محققان، ایرپاد اپل قادر است از طریق مانیتورینگ صدای تنفس به واسطه میکروفون های تعبیه شده در این محصول، میزان تنفس فرد را اندازه‌گیری کند. قابلیتی که می‌تواند کاربردهای بسیار زیادی در زمینه استفاده از این محصول پوشیدنی داشته باشد.

به طول کل، بیماری ها و شرایط نامطلوب بدنی بر وضعیت تنفس افراد تاثیرگذار است که ایرپاد قادر است از طریق ثبت وضعیت تنفسی افراد، اطلاعات ارزشمندی را از راه دور در اختیار پزشکان قرار دهد. در این بررسی آمده است که اطلاعات مربوط به تنفس 21 فرد از طریق میکروفون ایرپاد قبل و بعد از یک ورزش سخت اندازه‌گیری شد. در اینجا، دم و بازدم فرد از طریق صدای تنفس وی مورد شمارش قرار گرفت.

همچنین در این تحقیق، صدای تنفس فرد در شرایط و موقعیت های مختلف نیز اندازه‌گیری شد تا عملکرد ایرپاد در ثبت صدای تنفس در حالت های مختلف مورد ارزیابی قرار گیرد.

این اولین بار نیست که از محصولات اپل برای ردیابی وضعیت تنفسی افراد استفاده می‌شود، ساعت های اپل واچ نیز اخیرا با دریافت واچ او اس 7 می‌توانند با استفاده از قابلیتی که در اپلیکیشن Health تعبیه شده، وضعیت سلامت تنفسی افراد را در حین خواب اندازه‌گیری کنند. در این روش، تعداد تنفس فرد از طریق قابلیت شتاب‌سنج تعبیه‌شده در دل ساعت، شمارش می‌شود.

چندی پیش نیز نتایج تحقیقی از سوی پژوهشگران نشان داد که اطلاعات ساعت های هوشمند درباره میزان تنفس افراد می‌تواند در شناسایی و تشخیص بیماری کرونا بسیار تاثیرگذار باشد. به گفته این محققان، از طریق این اطلاعات می‌توان تا 63 درصد از موارد ابتلا به کرونا را قبل از آنکه علائم آن در فرد بروز کند، تشخیص داد.

اپل همواره به دنبال راه های جدیدی برای استفاده از فناوری های خود به منظور ردیابی و مانیتورینگ سلامتی کاربران است و این یافته های اخیر نشان می‌دهد که می‌توان در آینده نزدیک، از ایرپاد این شرکت برای اهداف و کاربردهای پزشکی استفاده کرد.

منبع
Mashable

نوشته های مشابه

‫818 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا