فضا

کشف یک ابرنواختر توسط تلسکوپ جیمز وب

اکتشافات جیمز وب از اولین‌ها تمامی‌ندارد و این تلسکوپ قدرتمند پس از شناسایی دورترین کهکشان‌ها‏، اکنون موفق به رصد اولین ابرنواختر خود شده است. 

به گزارش Inverse، محققان پروژه جیمز وب اعلام کردند که یک ابرنواختر را به کمک ابزار NIRCam مشاهده کرده‌اند. آنها داده‌های ارسالی از جیمز وب را با داده‌های جمع‌آوری شده توسط‌ هابل مقایسه و اعلام کردند که موفق به شناسایی یک شی درخشان شده‌اند که می‌تواند ستاره‌ای باشد که به تازگی منفجر شده است.

ابرنواختر زمانی اتفاق می‌افتد که یک ستاره در حال مرگ، منفجر می‌شود و در نتیجه این انفجار نور بسیار زیادی تولید می‌شود. شدت این نور به قدری زیادی است که از فواصل بسیار دور قابل رویت است.

حال طبق گزارش‌ها، جیمز وب توانست این نورهای درخشان را در کهکشان  SDSS.J141930.11+5251593 مشاهده کند. به گفته محققان، این تلسکوپ دو بار فرآیند رصد خود را در فاصله زمانی پنج روزه انجام داد که در رصد دوم‏، از شدت این نور کاسته شده است.

مایک انسجر‏، از محققان علوم فضایی در این رابطه گفت: ما برای اعلام نظر نهایی‏، به مجموعه داده‌های بیشتری در طول زمان نیاز داریم؛ با این حال‏، داده‌هایی که در حال حاضر در اختیار داریم‏، با یک ابرنواختر همخوانی دارد.

از آنجایی که ابرنواخترها اتفاق‌های گذرا هستند و برای مدت زمانی طولانی دوام نمی‌آورند، مشاهده و ثبت آن کار سختی است و به نوعی باید خوش شانس بود. هرچند این ابرنواختر میلیاردها سال پیش اتفاق افتاده و ما اکنون توانستیم آن را ببینیم چرا که رسیدن نور کهکشان‌های دور به ما‏، بسیار زمان‌بر است.

اگرچه وب برای شناسایی و رصد ابرنواخترها طراحی نشده اما محققان از داده‌های گردآوری‌شده توسط این تلسکوپ، نهایت استفاه را می‌برند تا به اطلاعات مهمی ‌از این کهکشان‌های دوردست دست یابند. به گفته محققان، می‌توان از این اطلاعات برای مطالعه روی مناطق اطراف ابرنواخترها بهره برد و به اثرات و پیامدهای چنین انفجارهایی را رصد کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا