فضا

کشف آب در اطراف یک دنباله‌دار توسط جیمز وب

تلسکوپ فضایی جیمز وب در دومین رصد موفقیت‌آمیز خود در چند هفته گذشته، توانست اولین نمونه از بخار آب را در اطراف یک دنباله‌دار در بخش اصلی کمربند سیارکی میان سیاره‌های مشتری و مریخ کشف کند. 

این کشف از آن جهت مهم است که دانشمندان احتمال می‌دادند که دنباله‌‎دارها بتوانند یخ‌آب را تا این اندازه در نزدیکی خورشید حفظ کنند، اما تاکنون شواهدی مبنی بر اثبات این موضوع در اختیار نداشتند. 

در واقع، دانشمندان انتظار داشتند که دنباله‌دارها در کمربند کوپیر (Kupier Belt) یا ابر اورت (Oort Cloud) که فاصله نسبتا زیادی با خورشید دارند، بتوانند یخ‌ها را حفظ کنند. 

با این حال، یافته‌های تازه جیمز وب، معمای جدیدی را شکل داده است. به عبارتی دیگر، درحالی که دی اکسید کربن به طور معمول حدود 10 درصد از مواد تبخیرشده در یک دنباله‌دار هستند، اما داده‌هایی ثبت‌‎شده توسط ابزارهای جیمز وب، چنین چیزی را در این دنباله‌دار (Read) مشاهده و شناسایی نکردند. 

محققان حدس می‌زنند که دی اکسید کربن یا طی میلیاردها سال متلاشی شده یا این دنباله‌دار در بخش نسبتا آرامی‌که در منظومه شمسی که دی اکسید کربن نداشت، تشکیل شد. 

تلسکوپ جیمز وب برای اولین بار توانسته این دنباله‌دار و سایر دنباله‌دارها را با جزییات بررسی کند. هرچند مشاهدات و رصدهای بیشتر نیاز است تا بفهمیم که آیا کمبود دی اکسید کربن در این دنباله‌دار  اتفاقی است یا این موضوع در سایر دنباله‌دارهای کمربند اصلی نیز وجود دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا