فضا

ثبت تصویری از یک کهکشان مارپیچی بنفش توسط تلسکوپ جیمز وب

تصاویر جدید از دادهای تلسکوپ جیمز وب، دو کهکشانی مارپیچی با رنگ بنفش را نشان می‌دهد.

جودی اشمیت، اخترشناس و دانشمند این حوزه که پردازش داده‌های خام جیمز وب را انجام داده، این تصاویر را در توییتر منتشر و اعلام کرد که این دو کهکشان در نزدیکی کهکشان راه شیری قرار دارند و به نام‌های NGC 7496 و NGC 628 شناخته می‌شوند.

کهکشان NGC 628 یا همان کهکشان فانتوم در فاصله 32 میلیون سال نوری ما قرار دارد و از بازوهای برجسته و مارپیچی بهره می‌برد. محققان در این کهکشان، حداقل سه ابرنواختر را شناسایی کرده‌اند.

همچنین تصویری از کهکشان NGC 7496 نیز منتشر شده که تحت عنوان کهکشان میله‌ای نیز شناخته می‌شود. فاصله این کهکشان با ما حدود 24 میلیون سال نوری عنوان شده و بازوهای مارپیچی آن از یک میله در مرکز کهکشان امتداد یافته است. 

این چنین برداشت می‌شود که این میله‌ها، مناطقی از تشکیل ستاره‌ها هستند چرا که گاز به سمت داخل و مراکز آنها هدایت می‌شود. بنابراین، این مارپیچ میله‌ای در کهکشان NGC 7496، می‌تواند یک آزمایشگاه عالی برای مطالعه چگونگی تولد ستارگان باشد.

تصاویر جیمز وب با آنچه از‌هابل ارسال می‌شود، متفاوت است. این دو تلسکوپ در طیف‌های نوری متفاوت از هم کار می‌کنند به طوری که‌هابل، یک ابزار اپتیکال و فرابنفش است اما جیمز وب، مبتنی بر مادون قرمز عمل می‌کند. در واقع،‌هابل گاز را شکار می‌کند و جیمز وب، ستاره‌های تازه‌ متولدشده درون آن را می‌بیند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا