علمیفضا

انتشار اولین تصویر ثبت‌شده توسط تلسکوپ جیمز وب

سازمان فضایی ناسا ساعاتی پیش، نخستین تصویر ثبت‌شده توسط تلسکوپ فضایی ۱۰ میلیارد دلاری جیمز وب (JWT) را منتشر کرد.

این تصویر موزاییکی در جریان مراحل اولیه فرآیند تراز کردن ۱۸ بخش آینه اصلی این تلکسوپ ثبت شده و نشان می‌دهد که جیمز وب، به درستی در حال طی این مسیر و رسیدن به حداکثر پتانسیل برای اکتشافات مهم خود است.

اگرچه این تصویر کمی‌تار است اما نقطه شروع خوبی در روند تنظیم آینه‌ها به منظور ثبت عکس‌های فوق‌واضح از کهکشان‌ها و ستاره‌های دوردوست محسوب می‌شود. هجده نقطه نوری که در تصویر مشاهده می‌شوند، همگی از بخش‌های مختلف آینه اصلی این تلسکوپ و از ستاره‌ای پرنور به نام HD ۸۴۴۰۶ ثبت شده‌اند.

به گفته ناسا، نور گردآوری‌شده از بخش‌های مختلف این آینه توسط دوربین مادون قرمز نزدیک یا همان NIRCam اندازه‌گیری شده و در طول فرآیند تراز کردن تلسکوپ، هرگونه خطای نوری را تصحیح می‌کند.

در بیانیه ناسا آمده که فرآیند ثبت این تصویر موزاییکی حدود ۲۵ ساعت طول کشید و ۱۸ تصویر از ستاره مذکور، نتیجه ادغام بیش از ۱۵۰۰ عکسی است که این تلسکوپ از موقعیت‌های مختلف در اطراف منطقه‌‎ مورد پیش‌بینی این ستاره ثبت کرده است.

اما با تکمیل فرآیند تراز کردن در ماه‌های آینده، این ۱۸ تصویر نیز به یک تصویر واضح و مشخص از این ستاره تبدیل خواهند شد چرا که تمامی‌بخش‌های آینه تلسکوپ، در یک راستا قرار می‌گیرند.

همانطور که می‌دانید تلسکوپ فوق پیشرفته جیمز وب پس از چندین بار تاخیر و تعویق زمان پرتاب، روز کریسمس سفر خود به فضای را آغاز کرد و به انتظار چند دهه‌ای دانشمندان برای تحقق این امر پایان داد و این نقطه آغازی بود بر سفر پرماجرای این تلسکوپ.

جیمز وب پس از چند روز، فرآیند پیچیده و دو هفته‌ای ورود به شکل نهایی خود را آغاز کرد و در روز چهارم ژانویه، با موفقیت توانست سپر خورشیدی غول‌پیکر خود را راه‌اندازی کند که برای خنگ نگه داشتن ابزارها و قطعات این تلسکوپ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ناسا از اولین تصویر ثبت‌شده توسط تلسکوپ جیمز وب رونمایی کرد

 

این فرآیند در روز هشتم ژانویه و باز شدن آینه اصلی ادامه یافت و در ۲۴ ژانویه، این تلسکوپ ۱۰ میلیارد دلاری به مدار نهایی خود در فضا رسید. طبق برآوردهای ناسا، اولین مجموعه از تصاویر واضح از این تلسکوپ در تابستان پیش رو منتشر خواهد شد.

در حال حاضر نیز نتایج اولین مراحل ثبت تصویر و تراز کردن تلسکوپ مطابق با انتظارات پیش رفته و دانشمندان از این موضوع بسیار خوشحالند و آن را گامی بزرگ و روبه جلو توصیف  می‌کنند.

ناسا از اولین تصویر ثبت‌شده توسط تلسکوپ جیمز وب رونمایی کرد

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا