فضا

تصویر کهکشان چرخ توسط تلسکوپ جیمز وب ثبت شد

ناسا به تازگی تصاویری دیدنی از کهکشان چرخ (CartWheel) را که توسط تلسکوپ جیمز وب شکار شده، با علاقه‌مندان به این حوزه اشتراک گذاشت.

اگرچه پیشتر‌هابل و دیگر تلسکوپ‌های ناسا موفق به ثبت تصاویری از این کهکشان شده بودند اما این بار ناسا اعلام کرد که جیمز وب توانسته جزییات به مراتب دقیق‌تری را از نحوه شکل‌گیری ستاره و سیاهچاله‌ای که در مرکز این کهکشان واقع شده، ثبت کند. 

جیمز وب با کمک ابزار تشخیص نور مادون قرمز خود توانست آن چیزی را ببیند و ثبت کند که سایر تلسکوپ‌ها به دلیل غباری که اطراف این کهکشان وجود داشت، قادر به ثبت آن نبودند. به گفته ناسا، کهکشان چرخ گاری در فاصله تقریبی 500 میلیون سال نوری از زمین واقع شده است.

تصویری که مشاهده می‌کنید، ترکیبی از عملکرد ابزار مادون قرمز نزدیک (NIRCam) و ابزار مادون قرمز میانی (MIRI) است که البته نسخه‌های باکیفیت‌تر این تصاویر را می‌توانید در وب‌سایت تلسکوپ جیمز وب مشاهده کنید.

اطلاعات به دست آمده از NIRCam جیمز وب که در واقع، تصویرنگار اصلی این تلسکوپ محسوب می‌شود، به رنگ‌های آبی، نارنجی و زرد قابل رویت‌اند و داده‌های MIRI به رنگ قرمز نمایش داده شده‌اند.

طبق اعلام ناسا، نقاط آبی‌رنگی که در تصویر مشاهده می‌کنید، ستارگان منفرد یا مناطق شکل‌گیری ستاره هستند. همچنین این ابزار تفاوت میان توزیع یکنواخت یا شکل جمعیت‌های ستاره‌ای مسن‌تر و غبار متراکم در هسته کهکشان را در مقایسه با اشکال توده‌ای مرتبط با جمعیت‌های ستاره‌ای جوان‌تر در خارج نشان می‌دهد. 

با این حال، ابزار MIRI توانسته جزییات بیشتری از غبار کهکشان کشف و مناطقی را شناسایی کند که مملو از هیدروکربن و سایر ترکیبات شیمیایی و همچنین غبار سیلیکات که مشابه غبارهای روی زمین است، هستند. 

نسخه MRI ثبت شده از کهکشان چرخ توسط جیمز وب

این مناطق، مجموعه‌ای از پره‌های مارپیچی را شکل می‌دهند که دلیل نامگذاری این کهکشان به چرخ گاری نیز به همین علت است. اگرچه‌هابل پیشتر می‌توانست از این پره‌ها عکس بگیرد اما این پره‌ها در مشاهدات تلسکوپ جیمز وب بسیار واضح‌تر هستند. 

کهکشان چرخ گاری به دنبال برخورد یک کهکشان مارپیچی بزرگ و یک کهکشان کوچک‌تر شکل گرفته است. این کهکشان از یک حلقه تشکیل شده که شامل یک حلقه داخلی روشن و یک حلقه بیرونی رنگارنگ می‌شود. حلقه بیرونی حدود 440 میلیون سال است که منبسط شده است.

به گفغته ناسا، حلقه داخلی حاوی مقادیر زیادی از گرد و غبار داغ است. حلقه بیرونی نیز شکل‌گیری ستاره‌ها و ابرنواخترها را نشان می‌دهد. زمانی که این حلقه منبسط می‌شود، به گاز پیرامون خود برخورد می‌کند و منجر به تشکیل ستاره می‌شود. 

ناسا، آژانس فضایی اروپا، آژانس فضایی کانادا و موسسه علمی‌تلسکوپ فضایی در ماه گذشته، اولین تصاویر تمام‌رنگی ثبت‌شده توسط جیمزو را منتشر کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا