پروفایل

مارکس براونلی؛ اتاقی از آنِ خود

او بهترین منتقد محصولات تکنولوژی در یوتیوب است.

قصه‌ها از کودکی راه‌شان را به دنیای ما باز کرده و همیشه آینه‌ای از خیال و حقیقت در برابر ما گذاشته‌اند. مرورِ حقیقت اما همان داستان تجربه‌ی زندگی‌های ناکرده است که اغلب آموختنی‌هایی با چاشنی جذابیت دارد. در این میان داستان زندگی آنهایی که مسیرشان را از دل دنیای تکنولوژی دنبال می‌کنند، پی‌رنگ متفاوتی دارد و هیچ شبیه داستان‌های کلاسیک نیست که در آنها موفقیت و شکست، فرمول یکسانی دارند. «پروفایل» قرار است روایت‌گر داستان مستند روزگار همین آدم‌ها باشد؛ آنهایی که نقش موثری در شکل‌گیری آنچه امروز به عنوان صنعت تکنولوژی می‌شناسیم، داشته و دارند؛ آنهایی که از انتخاب مسیر متفاوت نترسیدند؛ نه می‌خواستند قهرمان باشند و نه ضدقهرمان. «پروفایل» را هر هفته پنج‌شنبه‌ها در آی تی ایران بخوانید یا بشنوید.


تدوین و تنظیم پادکست : یاسمن سرهنگی

پادکست پروفایل در اپل پادکست

احتمالا حالا اغلب ما می‌دانیم که هیچ اتفاقی بی‌دلیل نیست؛ هیچ انتخابی، اتفاقی نیست و حتی هیچ چینشی به خودیِ خود انجام نمی‌شود. در واقع به همین خاطر است که لوازم داخل یک کیف شخصی می‌توانند انعکاسی از روزمرگی‌های صاحب آن کیف باشند و با همین استدلال است که خانه و اتاق خصوصی هر فرد، می‌تواند آینه‌ای از سبک زندگی و دغدغه‌های او باشد. «مارکس براونلی» که حالا چهره و صدایی مشهور در شبکه‌های اجتماعی است، زمانی احساس کرد که می‌تواند از اتاقش و پشت میز کامپیوترش، دغدغه‌ها و علایقش را با دیگران به اشتراک بگذارد. او حالا سال‌هاست که به عنوان یک یوتیوبر و پادکستر معروف در حوزه تکنولوژی شناخته می‌شود و ویدئوهای خودمانی و جذابش توانسته‌اند محبوبیت او را دو چندان کنند؛ تا جایی که یکی از مدیران سابق گوگل، براونلی را بهترین منتقد حوزه تکنولوژی در جهان می‌داند.

یک یوتیوبر تمام‌وقت

مارکس براونلی هم مثل اغلب ستارگان امروزی دنیای مجازی، دوران جوانی را طی می‌کند. او به تازگی و به طور دقیق در روز سوم ماه دسامبر، تولد بیست‌ونه سالگی‌اش را جشن گرفت. براونلی در سال ۱۹۹۳ در شهر مَپلوود در ایالت نیوجرسی به دنیا آمد. او در سال ۲۰۱۱ و در حالی دوران مدرسه را به پایان رساند که از سه سال پیش از فارغ‌التحصیلی به شبکه اجتماعی محبوبش یعنی یوتیوب پیوسته بود؛ اتفاقی که در روز بیست‌ویکم ماه مارس سال ۲۰۰۸ افتاد و زندگی او را به کلی عوض کرد. مارکس براونلی از آن زمان تا حدود ده ماه بعد که اولین ویدئوهای خودش با موضوع تکنولوژی را در یوتیوب بارگذاری کرد، احتمالا به تمام راه‌ها و روش‌هایی فکر کرده بود که چطور از طریق آنها می‌توانست علایقش را با دیگران به اشتراک بگذارد. در نهایت مارکس شانزده ساله به این نتیجه رسید که از محصولات دیجیتال شخصی خودش شروع کند. به این ترتیب بود که اولین ویدئوهای نقد و بررسی محصولات تکنولوژی او به محصولات شخصی خودش اختصاص داشتند. این ویدئوهای اولیه به روش ساده اسکرین‌کست تولید شدند؛ روشی که مشابه ضبط از صفحه نمایش در موبایل (اسکرین رکوردینگ) است. صدها ویدئوی اول براونلی بیشتر به آموزش سخت‌افزار و نرم‌افزارهای رایگان اختصاص داشتند.

اولین ویدئوهای نقد و بررسی محصولات تکنولوژی مارکس در سن ۱۶ سالگی ساخته شد و به محصولات شخصی خودش اختصاص داشتند.

در همین سال‌ها بود که مارکس براونلی وارد دانشگاه خصوصی موسسه فناوری استیونز در شهر نیویورک شد تا رشته مورد علاقه‌اش را دنبال کند. او در سال ۲۰۱۵ مدرک کارشناسی خودش را در رشته تجارت و فناوری اطلاعات گرفت تا به یک یوتیوبر تمام‌وقت تبدیل شود. براونلی تا یک سال بعد از فارغ‌التحصیلی، تمام ویدئوهایش را در آپارتمانش می‌ساخت و سپس به استودیوی شخصی خودش در شهر کارنی در ایالت نیوجرسی رفت؛ جایی که دیگر با استفاده از تجهیزات حرفه‌ای ضبط و فیلمبرداری دیجیتال شرکت رِد (Red) ویدئوهایش را تولید می‌کند. کانال یوتیوب براونلی – که با نام حرفه‌ای MKBHD شناخته می‌شود- تا ماه دسامبر سال ۲۰۱۹ بیش از ده میلیون نفر عضو داشت و به یکی از محبوب‌ترین کانال‌های یوتیوب در زمینه تکنولوژی تبدیل شده بود. او هزارمین ویدئوی خودش را در بیست‌ونهم ماه مارس سال ۲۰۱۸ بارگذاری کرد؛ یعنی حدود ده سال بعد از شروع کار حرفه‌ای در یوتیوب. نقد و بررسی‌های دقیق براونلی در وب‌سایت‌های معروف تکنولوژی مانند اِنگَجِت (Engadget) هم منتشر می‌شوند. محبوب‌ترین ویدئوی براونلی در ماه نوامبر سال ۲۰۱۳ منتشر شد که مربوط به تست‌های بی‌رحمانه خراشیدن و ساییدن فَبلت مدل جی‌فلکس شرکت ال‌جی بود و قابلیت خودترمیمی آن را نشان می‌داد. این ویدئو در یک روز اول انتشارش، بیش از یک میلیون بار دیده شد و این میزان تا ماه دسامبر سال ۲۰۱۹ به حدود ۸ میلیون بار نمایش رسید. همین موضوع باعث شد که ویدئوی تست خراش نمایشگر آیفون ۶ براونلی که در ماه جولای سال ۲۰۱۴ بارگذاری شد، خیلی زود به محبوبیت رسید و در سایت‌های معتبر دیگری مانند دِ ورج (The Verge)، فوربس (Forbes)، سی‌نت (CNET)، مجله تایم (Time Magazine) و همچنین شبکه خبری ان‌بی‌سی منتشر شد. این ویدئو تا ماه نوامبر سال ۲۰۲۰ بیش از ۱/۹ میلیون بار در یوتیوب دیده شد.

مصاحبه‌های جنجالی

با این همه در ماه دسامبر سال ۲۰۱۳ زندگی کاری مارکس براونلی وارد مرحله جدیدی شد. در این زمان، مصاحبه او با «دنیس وودساید» مدیرعامل وقت شرکت موتورولا، بسیار مورد توجه قرار گرفت. به این ترتیب بود که او در ماه می‌سال ۲۰۱۴ اولین مصاحبه عمومی خودش را با «ایوان بلاس» وبلاگ‌نویس و افشاگر معروف اطلاعات موبایل‌های جدید، انجام داد. مصاحبه بعدی براونلی در ماه دسامبر سال ۲۰۱۵ و با «کوبی برایانت» اسطوره اتحادیه ملی بسکتبال یا ان‌بی‌ای (NBA) بود که به علایق او در حوزه تکنولوژی می‌پرداخت. او در جریان کمپین‌های انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶، با حمایت یوتیوب ویدئوهایی را ساخت و در آنها از نامزدها درباره آینده روابط دولت با شرکت‌های تکنولوژی می‌پرسید. مارکوس براونلی در ماه اکتبر سال ۲۰۱۶ و در حاشیه مراسم رونمایی از مک‌بوک پروی جدید اپل، مصاحبه‌ای هم با «کریگ فدریگی» (Craig Federighi) نایب رئیس ارشد بخش مهندسی نرم‌افزار شرکت اپل انجام داد؛ مصاحبه‌ای که یک بار دیگر در حاشیه کنفرانس سالانه توسعه‌دهندگان اپل در ماه ژوئن سال ۲۰۲۰ انجام شد.

مارکس براونلی
مارکس براونلی مصاحبه‌های مختلفی با شخصیت‌های معروف مانند «نیل دِگراس تایسون» اخترفیزیکدان آمریکایی، «ایلان ماسک»، «بیل گیتس»، «ساتیا نادلا»، «ویل اسمیت» بازیگر معروف هالیوودی و «مارک زاکربرگ» انجام داده است.

مارکس براونلی در سال‌های اخیر مصاحبه‌های جالب و مختلفی با شخصیت‌های معروفی مانند «نیل دِگراس تایسون» اخترفیزیکدان آمریکایی، «ایلان ماسک» مدیرعامل شرکت تسلا، «بیل گیتس» بنیانگذار شرکت مایکروسافت، «ساتیا نادلا» مدیرعامل وقت شرکت مایکروسافت، «ویل اسمیت» بازیگر معروف هالیوودی و «مارک زاکربرگ» بنیانگذار فیس‌بوک انجام داد. او در ماه دسامبر سال ۲۰۲۰ با «باراک اوباما» رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده مصاحبه کرد و درباره استفاده از تکنولوژی و شبکه‌های اجتماعی در دولت پرسید. در همان ماه بود که مجله فوربس براونلی را در فهرست نخبگان زیر سی سال در بخش رسانه‌های اجتماعی قرار داد. او در ماه می‌سال ۲۰۲۱ هم با «ساندار پیچای» مدیرعامل گوگل درباره آینده تکنولوژی و هوش مصنوعی مصاحبه کرد. در ماه دسامبر سال ۲۰۱۹، مارکس براونلی ساخت مجموعه مصاحبه‌هایی را برای یوتیوب آغاز کرد که توسط شرکت «وُکس مدیا استودیوز» (Vox Media Studios) تولید می‌شدند. این مجموعه با نام «رِترو تِک» (Retro Tech) شناخته می‌شود و فصل دوم آن که از ماه آوریل سال ۲۰۲۱ آغاز شده است، به بررسی تکنولوژی‌هایی می‌پردازد که شکست خورده و حتی به مرحله تولید نرسیده‌اند.

بازی با بشقاب پرنده

مارکوس براونلی
براونلی یک خودروی مدل اس تسلا دارد که گاهی در کانالش به بررسی قابلیت‌های آن می‌پردازد. او همچنین یک بازیکن حرفه‌ای فریزبی است

مارکس براونلی یک پادکست هم در حوزه تکنولوژی دارد که با نام «ویوفُرم» (Waveform) شناخته می‌شود و آن را همراه با تولیدکننده ویدئوهایش در یوتیوب، می‌سازد. این پادکست روی لوازم مصرفی الکترونیک و موضوعات روز تمرکز دارد و میزبان افراد مهمی مانند مارک زاکربرگ بوده است. براونلی همچنین یک کانال یوتیوب با نام «استودیو» دارد که در آن به فعالیت‌های پشت صحنه تیمش می‌پردازد. او از آخرین روزهای سال ۲۰۱۴ شروع به انتخاب بهترین موبایل سال و اهدای جایزه به آنها کرد. این جوایز از سال ۲۰۱۷ به شکل فیزیکی و در نیمه ماه دسامبر هر سال برای سازنده گوشی برتر ارسال می‌شوند. براونلی یک خودروی مدل اس تسلا دارد که گاهی در کانالش به بررسی قابلیت‌های آن می‌پردازد. او همچنین یک بازیکن حرفه‌ای اولتیمیت فریزبی (Ultimate Frisbee) است؛ نوعی ورزش که با توپی شبیه به بشقاب پرنده انجام می‌شود. این ورزش قرار است در المپیک سال ۲۰۲۴ به فهرست ورزش‌های المپیکی اضافه شود و شاید در آن زمان شاهد حضور مارکس براونلی در زمین ورزش هم باشیم.

قسمت‌های قبلی پروفایل:

۱- آدام موسری؛ صدای رسای فیس‌بوک 

۲- لینا خان؛ سردمدار مبارزه با انحصارطلبی 

۳- ریما قریشی؛ یک مدیر بالفطره 

۴- کریستیانو آمون؛ مدیر جدید و خندان کوآلکام 

۵- اندی جیسی؛ مدیرعامل گران‌قیمت آمازون با تبار ایرانی

۶- آیلین لی؛ کاشف تک‌شاخ‌های سیلیکون‌ولی

۷- اریک یوآن؛ یک عاشق مصمم

۸- سوزان اثی؛ شیفته‌ی اقتصاد تکنولوژی

۹- امین ذوالفنون؛ از تار تا تکنولوژی

۱۰- جسیکا روزنورسل؛ مدیری با دغدغه‌های اجتماعی

 ۱۱- کریس یانگ؛ امید تازه‌ی مایکروسافت برای آینده

۱۲ ویتالیک بوترین؛ خالق اتریوم

۱۳- جن‌سن هوآنگ؛ یک مدیر هدفمند

۱۴ – ملانی پرکینز؛ ثروتمندترین زن جوان کارآفرین

۱۵- پت جلسینگر؛ ناخدای جدید اینتل

۱۶- الیزابت هولمز؛ ظهور و سقوط یک امپراطوری

۱۷- سوزان وجسیکی؛ ؛ قدرتمندترین زن در اینترنت

۱۸- کاتالین کاریکو؛ مبدع اولین واکسن کووید-19

۱۹- لیزا سو، یکی از بهترین مدیران صنعت نیمه‌رسانا

۲۰ – رید هستینگز؛ ایده‌پرداز صنعت سرگرمی مدرن

۲۱- سفرا کتز؛ در ستایش تجربه‌گرایی

۲۲- گویین شات‌ول؛ ستاره‌ی صنعت فضانوردی

۲۳-روث پورات؛ مهره کلیدی گوگل

۲۴- آیچا اِوِنز؛ ملکه‌ی صنعت خودروهای خودران

۲۵- امی هود؛ برگ برنده غول نرم‌افزاری جهان

۲۶- لیزا جکسون؛ سفیر اپل در حفاظت از محیط زیست

۲۷- آدام نیومن؛ زخم‌خورده‌ی جاه‌طلبی‌ها

۲۸- جولی سوییت؛ پرچمدار عدالت

۲۹- الیزابت چرچیل؛ در جستجوی ارتباطات مدرن

۳۰ – دمت موتلو؛ یک کارآفرین جسور

۳۱-جاش واردل؛ مبدع بازی آنلاین و پرطرفدار وردل

۳۲-کیتی هان؛ ملکه بازار رمز ارز

۳۳-برت تیلور؛ درخشش یک ذهن خلاق

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا