تکنولوژی

گزارش دیلویت از ترندهای تکنولوژی در سال ۲۰۲۲

دو سال قبل، جهان از شوک همه‌گیری کووید-۱۹ در حال فروپاشی بود و اکنون جهانیان به طور جمعی در تلاش هستند تا به حالت عادی و طبیعی خود بازگردند. گرچه همه‌گیری، اقتصاد را فلج کرد اما برخی از متخصصین حوزه فناوری بر این باورند که کووید، فرصتی برای مهندسی آینده است. در این ایام نه تنها مسیرهای جدیدی به روی فناوری اطلاعات گشوده شد بلکه فرصتی فراهم شد تا به بازنگری روندهای جاری بر فناوری بپردازیم. وب‌سایت دیلویت (Deloitte. com) در گزارشی با در نظرگرفتن تمامی افتان و خیزانی که پیش روی این صنعت بوده، ترندهای تکنولوژی در سال ۲۰۲۲ را معرفی کرده است. این وب‌سایت پیش‌بینی می‌کند که شرکت‌های پیشرو، به‌طور خودکار، فرآیندهای تجاری را با تکیه بر ابزارهای فناوری قدرتمند می‌کنند که این امر سبب مزیت رقابتی آنان در بازار خواهد شد.  

سهولت در به اشتراک‌گذاری اطلاعات 

فناوری‌های جدید، نوید ساده‌سازیِ مکانیزم اشتراک‌گذاری داده‌ها با حفظ حریم شخصی را به ما می‌دهد. در واقع، به اشتراک گذاشتن داده‌های امن با دیگران در یک اکوسیستم، باعث ایجاد مدل‌ها و محصولات تجاری جدید می‌شود. برای مثال، در روزهای اولیه همه‌گیری کووید-۱۹، با ادغام داده‌های بالینی در پلتفرم‌های مشترک، محققان، مقامات پزشکی و داروسازان توانستند توسعه درمان‌ها و واکسن‌ها را تسریع کنند. علاوه بر این، پروتکل‌های اشتراک‌گذاری داده‌ها به داروسازان، سازمان‌های دولتی، بیمارستان‌ها و داروخانه‌ها کمک کرده است تا برنامه‌های واکسیناسیون گسترده‌ای را هماهنگ و اجرا کنند که کارایی و ایمنی را در عین حفظ مالکیت معنوی در اولویت قرار دهند.

عمودی شدن تکنولوژی ابری

مرکز ثقل دنیای دیجیتال از پاسخگویی به نیازهای فناوری اطلاعات یک سازمان صنعتی به رفع نیازهای استراتژیک و عملیاتی منحصر به فرد هر بخش و حتی زیربخش‌ها تغییر جهت داده است. مراکز اطلاعات در مقیاس‌های کلان و فروشندگان SaaS در حال کار با یکپارچه‌کنندگان سیستم جهانی و مشتریان هستند تا خدمات و شتاب‌دهنده‌های کسب‌وکار  را ارائه دهند که به راحتی قابل استفاده و منحصر به فرد باشند. همانطور که این روند شتاب بیشتری می‌گیرد، فرآیندهای کسب و کار به کالاهای استراتژیک برای خرید تبدیل می‌شوند و سازمان‌ها به سمتی می‌برد تا بر منابع ارزشمند توسعه در حوزه‌های حیاتی استراتژی و رقابتی تمرکز کند؛ این گذار را عمومی شدن تکنولوژی ابری می‌نامند.  

آمادگی بلاک‌چین در تجارت

ارزهای دیجیتال مد روز و توکن‌های غیرقابل تعویض (NFTS) توجه عموم و رسانه‌ها را به شدت جلب کرده‌اند. با این حال این ارز و توکن‌ها و سایر بلاک چین و فناوری دفتر کل توزیع‌شده (DLTS) موج‌هایی جدید در سازمان‌ها برپا کرده است. در واقع، پلتفرم‌های بلاک‌چین و DLTها از آستانه‌ی ناامیدی چرخه‌های تبلیغاتی عبور کرده‌اند و به خوبی در راه رسیدن به بهره‌وری واقعی هستند. آن‌ها اساساً ماهیت انجام تجارت در سراسر مرزهای سازمانی را تغییر می‌دهند و به شرکت‌ها کمک می‌کنند تا نحوه ساخت و مدیریت هویت، اطلاعات، نام تجاری، منشأ، گواهینامه‌های حرفه‌ای، حق چاپ و سایر دارایی‌های ملموس و دیجیتال را دوباره سازماندهی کنند. پیشرفت‌های فنی در حال ظهور و استانداردهای نظارتی، به‌ویژه در شبکه‌ها و پلتفرم‌های غیرعمومی، به پذیرش شرکت فراتر از سازمان‌های خدمات مالی کمک می‌کنند. از آنجایی که کار شرکت‌ها با بلاک چین و DLTها راحت می‌شود، استفاده خلاقانه در بسیاری از صنایع گسترش پیدا می‌کند و می‌توان با رهبران معتبر صنعت که مجموعه‌های خود را گسترش می‌دهند، جریان‌های ارزشی جدیدی را ایجاد کرد. این در حالیست که استارت‌آپ‌ها رویای مدل‌های تجاری جدید هیجان‌انگیزی را در سر می‌پرورانند.

خودکارسازی در مقیاس IT

در مواجهه با پیچیدگی تکنولوژیک، انتظارات بالا و سهولت در دسترسی، برخی از CIOها در حال مهندسی مجدد سازمان‌های فناوری اطلاعات خود با گرفتن صفحه‌ی راهنما از ارائه دهنده تکنولوژی ابری هستند. آن‌ها فرآیندهای تکراری و کارکردهای دستی را شناسایی می‌کنند و ترکیبی از مهندسی، اتوماسیون و سلف سرویس را به کار می‌برند و نتیجه آن، جدول زمانی ساده و ارزشمند با سرعت بالا همراه با فناوری اطلاعات موثرتر و پایدارتر است. این نوع اتوماسیون، یک فرصت بزرگ و در عین حال کشف نشده است. با مهاجرت از مدیریت دستی به مهندسی و اتوماسیون، سازمان‌ها می‌توانند سیستم‌های پیچیده را به طور موثرتری مدیریت کنند و تجربه مشتری را از طریق ارتقا تسهیلات و انعطاف‌پذیری بهبود ببخشند.

سایبر AI: یک دفاع واقعی

تیم‌های امنیتی ممکن است به زودی تحت تأثیر شمار بالا و پیچیدگی‌های حملات سایبری قرار گیرند. حملات سازمانی‌شده به طور تصاعدی در حال گسترش هستند. از سوی دیگر استفاده از ۵G همراه با تعداد دستگاه‌های متصل به شبکه در حال رشد است و متقاضیان کار از راه دور هر روزه بیشتر می‌شود. در چنین شرایطی، حملات  سایبری آثار مخربی را بر جای می‌گذارند و اکنون وقت آن رسیده که برای تهیه نسخه پشتیبان با Al تماس بگیرید. Cyber Al یک تقویت‌کننده است که سازمان‌ها را قادر می‌سازد نه تنها سریع‌تر از آنچه مهاجمان می‌توانند حرکت کنند واکنش نشان دهند، بلکه این حرکت‌ها را پیش‌بینی کرده و از قبل اقدام کند. Al را می‌توان فراتر از برنامه‌های کاربردی موجود و به مثابه ابزاری برای تسریع تجزیه و تحلیل اطلاعات، شناسایی ناهنجاری‌ها و تهدیدها توصیف کرد. این تکنیک‌های نوظهور Al می‌توانند به یاری تحلیل‌گران انسانی بیاید تا بر پیشگیری، اصلاح و ایجاد وضعیت امنیتی فعال‌تر و انعطاف‌پذیرتر تمرکز کنند. سیستم Al را می‌توان در سراسر تجارت به کار گرفت و همچنین از آن برای کمک به محافظت از منابع ارزشمند و مبارزه با حملات Al-powered استفاده کرد.

حضور فیزیکی فناوری

با انفجاری که در استفاده از» دستگاه‌های هوشمند” و افزایش اتوماسیون وظایف فیزیکی رخ داده، مسئولیت فناوری اطلاعات دوباره در حال رشد است و به فراتر از لپ تاپ و تلفن همراه بسط یافته است. CIOها اکنون باید نحوه نصب، مدیریت، نگهداری و ایمن‌سازی دارایی‌های فیزیکی و تجاری مانند تجهیزات کارخانه‌های هوشمند، روبات‌های آشپزی خودکار، هواپیماهای بدون سرنشین، مانیتورهای پزشکی و وظایف بیشماری دیگر را تحت نظر بگیرند. از آنجایی که قطعی ارتباطات می‌توانند برای کسب و کار یا زندگی تهدیدکننده باشند، دستگاه‌های موجود به بالاترین سطوح در استاندارد از منظر زمان کارکرد و انعطاف‌پذیری سیستم نیاز دارند. همچنین ممکن است به رویکردهای جدیدی در باب حاکمیت و نظارت دستگاه برای رفع نگرانی‌های مربوط به مسئولیت و اخلاق هوش مصنوعی، نیاز باشد. در نهایت، CIOها بایستی در نظر بگیرند که چگونه استعدادهای فناوری مورد نیاز را به کار گیرند و نیروی کار فعلی را دوباره تربیت کند.

آینده روشن اما مبهم

همگی می‌دhنیم که آینده‌ای خیره‌کننده و پیچیده از نظر فناوری در انتظارمان است، با این حال امروز ما نمی‌توانیم تشخیص دهیم که به طور دقیق این آینده بی‌نظیر چگونه به نظر می‌رسد، چگونه می‌توانیم در آن پیشرفت کنیم یا چگونه می‌توانیم برای رویدادهای آن برنامه‌ریزی کنیم. با این حال ما سه مسیر برای فناوری تصور می‌کنیم که به احتمال زیاد یک دهه بعد بر دنیای دیجیتال مسلط خواهد شد: کوانتومی، هوش نمایی و تجربه محیطی. اگرچه در حال حاضر، هر یک از این فناوری‌ها تخیل محققان و سرمایه‌ی سرمایه‌گذاران توجه استارت‌آپ‌ها و شرکت‌ها را تحریک می‌کند  و همگی موافق هستند که اتفاق جالبی رخ خواهد داد اما با پشتکار و برنامه‌ریزی مقدماتی، می‌توانیم برای رسیدن به این آینده چشمگیر آماده باشیم.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا