ارز دیجیتال

بررسی پروژه چین لینک از بهترین پروژه‌های دیفای در سال ۲۰۲۲

روند رو به رشد و توسعه دنیای کریپتوکارنسی باعث شده که هر ساله با مفاهیم و سرویس‌های جدیدتری روبه‌رو باشیم. داشتن شناخت کافی از این مفاهیم و درک نسبی آن‌ها می‌تواند به کسانی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، توانایی و امکان رشد بیشتری بدهد. در این مطلب قصد داریم ابتدا موضوع DeFi را توضیح داده و همچنین در ادامه به بررسی پروژه چین لینک به‌عنوان یکی از بهترین پروژه‌های دیفای در سال ۲۰۲۲ بپردازیم. پس تا پایان این مطلب با ما همراه شوید.

دیفای (DeFi) چیست و چه کاربردی دارد؟

واژه DeFi به Decentralized Finance اشاره دارد که به معنی امور مالی غیر متمرکز است. هدف از عرضه دیفای، ارائه سرویس‌ها و خدمات مالی بانک‌ها بر بستر بلاکچین و حذف واسطه‌ها (در ارائه خدمات بانکی) است. دیفای قرار است با کمک اپلیکیشن‌های غیر متمرکز این هدف را به انجام برساند. حال سوالی که مطرح می‌شود، این است که اساسا چرا پروژه‌های دیفای به‌وجود آمده‌اند و هدف و کاربرد این پروژه‌ها چیست؟

اگر دقت کرده باشید، هدف و آرمان اصلی سیستم بلاکچین، حذف و دور زدن واسطه‌های دست و پاگیر است. واسطه‌ها یکی از مشکلات اصلی سیستم‌های مالی و بانکی هستند و به همین دلیل سرعت مبادلات همیشه پایین است. سیستم بلاکچین در ادامه مسیر رشد و توسعه خود، پروژه‌های دیفای را به‌عنوان یکی از راه‌حل‌های مهم و اساسی برای کنار گذاشتن واسطه‌گری بانک‌ها، ارائه کرده است.

در کل جهان، این بانک‌ها هستند که کنترل سیستم‌های مالی را بر عهده دارند. در واقع مردم به دولت‌ها و بانک‌ها اعتماد می‌کنند و سرمایه خود را نزد آنان قرار می‌دهند. همچنین بانک‌ها در قبال این اعتماد، به مشتریان خود وام و خدمات مالی مختلفی را عرضه می‌کنند؛ اما همانطور که مطلع هستید، به دلیل احتمال فساد و ناکارآمدی بانک‌ها، همچنین متمرکز بودن و وابسته بودن این مراکز مالی، همیشه یک سری نگرانی نسبت به آن‌ها وجود دارد.

در واقع کاربرد دیفای اینجا مشخص می‌شود که با ارائه خدمات مالی بانک‌ها در قالب بلاکچین، هم واسطه‌ها حذف خواهند شد و هم مشکلات و نگرانی‌های رایج برطرف می‌شوند. پس متوجه شدیم که پروژه‌های دیفای قصد دارند خدمات بانکی مانند وام‌دهی و وام‌گیری را در قالب یک ساختار جدید ارائه دهند.

چین لینک (ChainLink) چیست؟

چین لینک را باید یکی از بهترین پروژه‌های دیفای مبتنی بر شبکه بلاک چین دانست. اگرچه چین لینک در سال ۲۰۱۴ معرفی و راه‌اندازی شد؛ اما توسعه جدی آن از سال ۲۰۱۹ کلید خورد و به‌طور تصاعدی رشد آن گسترش یافت. در یک تعریف ساده، چین لینک را باید شبکه‌ای غیر متمرکز از نودهای بلاک چین اتریوم دانست که به وسیله اوراکل‌ها، اطلاعات موجود در دنیای واقعی و خارج از فضای بلاک چین را دریافت می‌کنند و آن را به داخل قراردادهای هوشمند (Smart Contract) روی بلاک چین انتقال می‌دهند.

در مدت زمان کوتاهی از عرضه پروژه‌های دیفای، چین لینک توانست بیش از ۷۵ مورد فید قیمتی را برای ۳۰۰ قرارداد هوشمند و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز ارائه دهد. همچنین این پروژه محبوب و جذاب، به‌عنوان یک شبکه از پیش شناخته شده، به دیگر طرح‌های مرتبط با ارز دیجیتال که برای این اکوسیستم، مزایا و فوایدی به همراه دارند، کمک‌های مختلف زیادی ارائه می‌دهد.

این شبکه همچنین توانسته به کمک اوراکل‌های خود، به توسعه سایر پروژه‌های مشابه سرعت ببخشد و اثرگذاری قابل‌توجهی بر این موضوع داشته باشد. Synthetic، AAVE و KyberSwap از جمله مهم‌ترین پروژه‌هایی هستند که چین لینک در توسعه آن‌ها نقش داشته است. از آنجایی که برنامه‌های غیرمتمرکز در فضای کریپتوکارنسی در فرآیند تعامل با داده‌های واقعی نیازمند اوراکل هستند، پس می‌توان به جرات گفت که چین لینک رهبر بلامنازع اوراکل هاست.

این مورد خاص از پروژه‌های دیفای قادر است مجموعه‌ای از اطلاعات غیرمتمرکز را به وسیله اوراکل‌ها و قراردادهای هوشمند ارائه دهد. همین موضوع نیز مهم‌ترین دلیل محبوبیت و مورد توجه بودن آن است. نکته جالب در مورد چین لینک این است این شبکه از یک توکن بومی به نام لینک (LINK) نیز برخوردار است. توسعه لینک بر اساس شبکه اتریوم (ERC-20) بوده و از این توکن جهت پرداخت پاداش به نودهای شبکه چین لینک استفاده می‌شود. نودهایی که داده‌ها را به بلاکچین اتریوم و دیگر سکوهای مخصوص قراردادهای هوشمند ارائه می‌دهند، اغلب این توکن را به‌عنوان پاداش دریافت می‌کنند.

به بیانی بهتر، از این توکن شناخته‌شده در قراردادهای هوشمند، پرداخت کارمزد شبکه و همچنین در استکینگ استفاده می‌شود. در مورد شبکه چین لینک نیز باید گفت که این شبکه یک سیستم آزاد و باز محسوب می‌شود و هر کاربری قادر است به آن پیوسته و با اجرا کردن یک نود، عملیات تامین داده برای این شبکه را انجام دهد. در ازای این کار، اپراتورهای شبکه نیز دستمزد نود را در قالب توکن LINK به وی پرداخت خواهند کرد. به همین دلیل نیز پروژه‌های دیفای بیشتری شکل گرفتند.

نکته: برای اینکه بتوانید با سازوکار و نحوه عملکرد چین لینک بیشتر آشنا شوید، باید در مورد اوراکل و قراردادهای هوشمند و همچنین نحوه عملکرد این دو مفهوم، اطلاعات کاملی داشته باشید. لازم به ذکر است که این مطلب و محتوای آن، هیچ‌گونه پیشنهادی نسبت به خرید ارز دیجیتال و سرمایه‌گذاری روی آن‌ها را نمی‌دهد. توجه داشته باشید که هر گونه معامله و سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال باید توسط افراد حرفه‌ای، متخصص و آشنا به کریپتوکارنسی انجام شود.

سخن نهایی

دنیای کریپتوکارنسی هر ساله به رشد و توسعه خود به‌عنوان راهی برای ارائه راهکارها و راه‌حل‌های اساسی جهت رفع مشکلات مختلف مردم جهان با مسائل مالی ادامه می‌دهد. شاید بتوان یکی از چشمگیرترین نتایج این توسعه را پروژه‌های دیفای قلمداد کرد که آرمان و هدف بسیار بزرگی را در سر می‌پرورانند و تا به امروز توانسته‌اند اهداف خود را تا حد زیادی برآورده کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا