تکنولوژی

۲۰ پروفایل شخصیت‌های تاثیرگذار تکنولوژی

«پروفایل» نام ستونی است که از تیرماه امسال پنج شنبه هر هفته در آی تی ایران منتشر می‌شود و حالا به ۲۰ قسمت رسیده است.

ستون «پروفایل» را ندا لهردی می‌نویسد که مترجم  پرسابقه حوزه تکنولوژی است و البته تاکنون چندین کتاب در حوزه ادبیات داستانی هم در کارنامه خود دارد.

هدف این بخش آنچنانکه همواره در مقدمه هر قسمت ذکر شد روایت زندگی افرادی است که مسیرشان را از دل دنیای تکنولوژی دنبال می‌کنند کسانی که نقش موثری در شکل‌گیری این صنعت داشته‌اند و از اتنخاب مسیر متفاوت نترسیده‌اند.

مطالب پروفایل همچنین به صورت صوتی با صدای خود ندا لهردی و به کمک ویرایش صوتی یاسمن سرهنگی روی پلتفرمهای مختلف پادکست قرار می‌گیرد و قابل شنیدن هم هست.
پروفایل را می‌توانید در سرویس‌های مختلف پادکست دنبال کنید و  بشنوید:

پادکست پروفایل در اپل پادکست


 

در ادامه نگاهی داریم به 20 قسمت پروفایل که پیش از این منتشر شده است:

آدام موسری؛ صدای رسای فیس‌بوک | پروفایل ۱

آدام موسری اینستاگرام

موسری ۳۸ ساله از سال ۲۰۱۸، مدیر اینستاگرام است. در نهایت موسری در یک جابه‌جایی درون‌سازمانی در ماه می‌سال ۲۰۱۸ به عنوان معاون بخش محصول به اینستاگرام پیوست. حضور موسری در اینستاگرام آنقدر پررنگ و موثر بود که «کوین سیستروم» و «مایک کریگر» بنیانگذاران اینستاگرام را متقاعد کرد که بهترین گزینه برای تعامل با مارک زاکربرگ سخت‌گیر و کنترل‌گر است؛ چون او ارتباط نزدیک و خوبی با زاکربرگ داشت. به این ترتیب او از سپتامبر همان سال بر صندلی ریاست اینستاگرام تکیه کرد و از آن زمان تغییرات مثبتی را مطابق با نیاز کاربران در این پلتفرم ایجاد کرده است.

مطلب کامل آدام موسری را اینجا بخوانید 


لینا خان ؛ سردمدار مبارزه با انحصارطلبی | پروفایل ۲

لینا خان

لینا خان در 32 سالگی، ریاست کمیسیون تجارت فدرال آمریکا است. یکی از مهم‌ترین دلایل شهرت لینا خان، انتشار مقاله‌ای از او در سال 2017 با عنوان «پارادوکس ضدانحصارطلبی آمازون» در نشریه تخصصی حقوق دانشگاه ییل بود که تاثیر چشمگیری بر فعالان تجاری و حقوقی آمریکا گذاشت؛ تا جایی که نیویورک تایمز از آن به عنوان «اصلاح قانون چند ده ساله‌ی انحصارطلبی» یاد کرد. لینا خان تا حالا به صورت مستقل هشت کتاب درباره رقابت و قوانین ضدانحصارطلبی نوشته و در نوشتن و انتشار پنج کتاب در این زمینه هم همکاری کرده است.

مطلب کامل لیناخان را اینجا بخوانید.


ریما قریشی؛ یک مدیر بالفطره | پروفایل ۳

ریما قریشی

ریما قریشی سال‌هاست که مدیریت بخش‌های کلیدی شرکت‌های بزرگ مخابراتی جهان را به عهده دارد. ریما قریشی قبل از آنکه وارد دنیای ارتباطات و شرکت‌های مخابراتی بشود، در طول شش سال تجربه کار به عنوان مشاور ارشد آی‌تی در چند شرکت را از سر گذراند. اما شاید دوره کاری جدی او با ورود به شرکت اریکسون در سال 1993 رقم خورد. هر چند قریشی به عنوان یک کارمند وارد اریکسون شد، اما بعد از هفت سال توانست به جایگاه یکی از معاونان ارشد این شرکت ارتقا پیدا کند.

مطلب کامل ریما قریشی را اینجا بخوانید.


کریستیانو آمون؛ مدیر جدید و خندان کوآلکام | پروفایل ۴

کریستیانو آمون

کریستیانو آمون بیش از دو دهه در بزرگ‌ترین سازنده تراشه‌های موبایل جهان – کوالکام – مشغول به کار بوده است.کریستیانو آمون همیشه به تکنولوژی‌های بی‌سیم علاقمند بوده و معتقد است که 5G امکان گسترش کسب‌وکار کوآلکام در حوزه‌های مختلف را از صنعت خودرو گرفته تا اینترنت اشیا و حتی بازار لپ‌تاپ‌های جدید، فراهم می‌کند.تحقیقات و دغدغه‌های آمون برای توسعه تکنولوژی 5G در سال‌های اخیر باعث شده است تا دوستانش و حتی کاربران شبکه‌های اجتماعی لقب «آقای 5G» را به او بدهند.

مطلب کامل کریستیانو آمون را اینجا بخوانید


اندی جیسی ؛ مدیرعامل گران‌قیمت آمازون با تبار ایرانی| پروفایل ۵

اندی جیسی

اندی جیسی از ماه جولای 2021 جایگزین جف بزوس شده است. ظاهرا ماه فوریه برای اندی جیسی همیشه با خبرهای خوب همراه بوده است. او پنج سال پیش و در این ماه به عنوان مدیرعامل سرویس ابری آمازون معرفی شد و حالا امسال در همین ماه هم مشخص شد که قرار است سکان مدیرعاملی آمازون را در اختیار بگیرد. جف بزوس بنیانگذار و مدیرعامل سابق آمازون در نامه‌ای به کارمندان شرکتش اعلام کرد که تصمیم دارد برای تمرکز روی تولید محصولات جدید و خلق ایده‌های نوآورانه، از مدیرعاملی آمازون کنار برود و اندی جیسی را جایگزین خودش بکند.

مطلب کامل اندی جیسی را اینجا بخوانید


آیلین لی؛ کاشف تک‌شاخ‌های سیلیکون‌ولی|پروفایل ۶

آیلین لی

آیلین لی فرزند یک خانواده‌ی مهاجر چینی است که پیش از تولد او به آمریکا آمدند.

لی در واقع به دنبال بلندپروازی‌هایش برای راه‌اندازی یک شرکت سرمایه‌گذاری از مجموعه‌ی کلینر پرکینز بیرون آمد و بعد  سرمایه‌گذاری خطرپذیر خودش را با نام کابوی ونچرز (Cowboy Ventures) تاسیس کرد تا اولین زن بنیانگذار یک شرکت سرمایه‌گذاری باشد.

مطلب کامل آیلین لی را اینجا بخوانید 


اریک یوآن؛ یک عاشق مصمم|پروفایل ۷

اریک یوان بنیانگذار زوم

اریک یوآن شرکت ارتباطات تصویری Zoom را در سال ۲۰۱۱ راه‌اندازی کرد تا ایده‌ای که از هفده سالگی در سر داشت، رنگ واقعیت به خودش بگیرد. در نهایت نسخه‌ی بتای اپلیکیشن زوم با امکان استفاده‌ی پانزده شرکت‌کننده، در نیمه سال ۲۰۱۲ به صورت رسمی معرفی و منتشر شد. نرم‌افزاری که در ماه اول تنها چهار هزار کاربر داشت با شیوع ویروس کرونا و بیماری کووید-۱۹ با اقبال بی‌سابقه‌ای مواجه شد؛ تا جایی که تعداد کاربران آن تا پایان ماه فوریه سال ۲۰۲۰ به دو میلیون و ۲۲۰ هزار نفر رسید.

مطلب کامل اریک یوآن را اینجا بخوانید


 

سوزان اثی؛ شیفته‌ی اقتصاد تکنولوژی | پروفایل ۸

سوزان اثی در حال حاضر عضو هیات مدیره‌ی شرکت‌های تکنولوژی مختلفی از جمله رایپل و ایکس‌پدیا است. با این حال شاید مهم‌ترین حضور او در سیلیکون‌ولی، فعالیتش به عنوان اقتصاددان مشاور در مایکروسافت و حضور به عنوان محقق مشاور در مرکز تحقیقات این شرکت به مدت شش سال بوده است. اثی یکی از مدیران ارشد موسسه هوش مصنوعی با محوریت انسان در دانشگاه استنفورد است و به عنوان یکی از اعضای هیات مدیره بنیاد نوآوری برای مبارزه با فقر هم فعالیت می‌کند.در این سال‌ها او بیش از بیست‌‌وسه جایزه معتبر دریافت کرده، اما مهم‌ترین آنها نشان جان بیتس کلارک است که دومین جایزه اقتصادی بزرگ جهان بعد از نوبل اقتصاد به حساب می‌آید. همسر او امسال ( 2021 ) موفق به کسب نوبل اقتصاد شد.

مطلب کامل سوزان اثی اینجا بخوانید


امین ذوالفنون؛ از تار تا تکنولوژی | پروفایل ۹

امین ذوالفنون

امین ذوالفنون مدیر بخش توسعه‌ی‌ شرکتی در فیس‌بوک است.متولد سال 1350 در تهران، وقتی پنج ساله بود همراه با خانواده‌اش به آمریکا مهاجرت کرد. اما مدیر کلیدی بخش خریدهای استراتژیک و ادغام‌های شرکتی فیس‌بوک، با موسیقی بنان و شجریان آرام می‌گیرد؛ دلیل آن را هم بهتر است بعد از ریشه‌های فرهنگ ایرانی، در نام خانوادگی‌اش جستجو کنید. امین ذوالفنون عضوی از خانواده‌ی معروف ذوالفنون است. ژ

مطلب امین ذوالفنون را اینجا بخوانید: 


 

جسیکا روزنورسل؛ مدیری با دغدغه‌های اجتماعی | پروفایل ۱۰

جسیکا روزنورسل
جسیکا روزنورسل برای ورود به کمیسیون ارتباطات فدرال به عنوان یکی از اعضای ارشد، در اکتبر سال 2011 و از سوی باراک اوباما مطرح شد. او در نهایت با چند ماه تاخیر در ماه می سال 2012 به جمع پنج عضو ارشد این کمیسیون راه یافت. روزنورسل یک بار دیگر برای حضور در این جایگاه از سوی رئیس‌جمهور اوباما معرفی شد و در ژوئن سال 2017 مشخص شد که دونالد ترامپ هم به باقی ماندن او در این جایگاه تمایل دارد. در نهایت اما او در ماه ژانویه امسال از سوی جو بایدن به عنوان رئیس و سرپرست موقت کمیسیون ارتباطات فدرال انتخاب شد تا بالاخره به عنوان دومین زن بر صندلی ریاست این کمیسیون تکیه کند.

مطلب کامل جسیکا روزنورسل را اینجا بخوانید


 

کریس یانگ؛ امید تازه‌ی مایکروسافت برای آینده | پروفایل ۱۱

کریس یانگ مایکروسافت

از نیمه‌ی سال میلادی گذشته زمزمه‌هایی درباره تمایل مایکروسافت به استخدام کریس یانگ شنیده می‌شد، تا اینکه بالاخره در اوایل ماه نوامبر خبر رسمی این اتفاق منتشر شد و به این ترتیب یانگ به عنوان معاون بخش توسعه‌ی کسب‌وکار به غول نرم‌افزاری جهان پیوست. او در این سمت، جایگزین «پگی جانسون» شد که برای تکیه بر صندلی مدیرعاملی استارت‌آپ Magic Leap، مایکروسافت را ترک کرد.

مطلب کامل کریس یانگ را اینجا بخوانید.


 

ویتالیک بوترین؛ خالق اتریوم | پروفایل ۱۲

ویتالیک بوترین

او که معتقد بود بیت‌کوین باید یک زبان برنامه‌نویسی برای توسعه اپلیکیشن داشته باشد، به تدریج به این نتیجه رسید که باید توسعه‌ی پلتفرمی جدید با زبان برنامه‌نویسی عمومی‌تری را دنبال کند. بوترین درباره‌ی پروژه‌ی اتریوم گفته است: «واقعا خوشحالم که فرصت کار در چنین صنعت جالب و چند وجهی را دارم و در آن شانس تعامل با رمزنگاران، ریاضیدانان و اقتصاددانان برجسته‌ای را بدست آوردم که به ساخت نرم‌افزار و ابزارهایی کمک می‌کنند که روی زندگی ده‌ها هزار نفر در سراسر دنیا تاثیر می‌گذارد؛ حالا فرصت کار روی مشکلات پیشرفته در حوزه‌های علوم کامپیوتری، اقتصاد و فلسفه را پیدا کرده‌ام.»

مطلب کامل ویتالیک بوترین را اینجا بخوانید.


 

جن‌سن هوآنگ؛ یک مدیر هدفمند | پروفایل 13

جن‌سن هوآنگ انویدیا

مدیریت و فعالیت‌های جن‌سن هوآنگ بنیانگذار انویدیا در این سال‌ها توجهات زیادی را جلب کرد و تقدیر و جوایز زیادی را برای او به همراه آورد. شبکه خدمات حرفه‌ای Ernst & Young در سال 1999 عنوان کارآفرین سال در حوزه های‌تک را به او داد. او در همین سال جایزه مدیریت مهندسی Epstein را از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی گرفت و به عنوان همکار فارغ‌التحصیل دانشگاه ایالتی اورگن هم انتخاب شد. او در سال 2007 جایزه رهبر تجاری پیشرو را از بنیاد آموزشی سیلیکون‌ولی دریافت کرد و در سال 2009 از دانشگاه اورگن دکترای افتخاری گرفت. مجله فورچون در سال 2017 هوآنگ را به عنوان کارآفرین سال انتخاب کرد.

مطلب کامل جن‌سن هوآنگ را اینجا بخوانید.


 

ملانی پرکینز؛ ثروتمندترین زن جوان کارآفرین | پروفایل ۱۴

ملانی پرکینز

ملانی پرکینز مدیرعامل یکی از معدود تک‌شاخ‌های سودآور کشورش است. Canva خدماتش را در 190 کشور دنیا ارایه می‌کند و 85 درصد از شرکت‌های بزرگ عضو فهرست پانصد شرکت بزرگ مجله‌ی فورچون مشتری آن هستند تا به این ترتیب رقیبی جدی و سرسخت برای غول‌هایی مانند مایکروسافت و ادوب باشد. از آنجایی که صنعت تکنولوژی فضایی مردانه دارد و تنها یک‌چهارم استارت‌آپ‌های تکنولوژی توسط زنان راه‌اندازی می‌شوند، پرکینز در جمع اقلیت این صنعت قرار گرفته است.

مطلب کامل ملانی پرکینز را اینجا بخوانید. 


 

پت جلسینگر؛ ناخدای جدید اینتل | پروفایل ۱۵

پت جلسینگر

پت جلسینگر در حال حاضر هشت حق ثبت اختراع در صنعت تکنولوژی را در زمینه‌های ارتباطات، طراحی ساختارکامپیوتری و یکپارچه‌سازی کلان‌مقیاس یا طراحی VLSI، در اختیار دارد. او که یکی از مدیران بنیاد صنعت پردازنده‌های نیمه‌رساناست، یکی از اعضای کمیته مشورتی ارتباطات در امنیت ملی هم هست.

مطلب کامل پت جلسینگر  را اینجا بخوانید.


 

الیزابت هولمز؛ ظهور و سقوط یک امپراطوری | پروفایل ۱۶

الیزابت هولمز

الیزابت هولمز همیشه استیو جابز بنیانگذار فقید اپل را تحسین می‌کرد و سعی داشت از او تقلید کند. در واقع به همین خاطر بود که معمولا بلوز یقه‌دار مشکی می‌پوشید. او برای حفظ کاریزمای خودش سعی می‌کرد با صدای مردانه صحبت کند تا بتواند در صنعت مردانه تکنولوژی بهتر دوام بیاورد. همین هم شد و بعد از حدود دوازده سال از شروع به کار ترانوس، هولمز به شهرت زیادی رسید. هولمز در سال 2015 و با دارایی خالص ۴.۵میلیارد دلاری، به عنوان جوان‌ترین زن خودساخته میلیاردر در آمریکا معرفی شد.

مطلب کامل الیزابت هولمز را اینجا بخوانید.


 

سوزان وجسیکی؛ قدرتمندترین زن در اینترنت | پروفایل ۱۷

سوزان وجسیکی؛ قدرتمندترین زن در اینترنت

سوزان وجسیکی مدیرعامل یوتیوب است. او اولین مدیر محصول گوگل بود و به تدریج به سمت معاون ارشد بخش تجارت و تبلیغات گوگل رسید تا عملکرد تمام محصولات و ابزارهای تبلیغاتی و تحلیلی گوگل از جمله سرویس ویدئوی گوگل را زیر نظر بگیرد. در آن زمان یوتیوب استارت‌آپی کوچک اما فعال و موفق بود. واکنش وجسیکی به رشد این استارت‌آپ کوچک، پیشنهاد خرید آن بود.

مطلب کامل سوزان وجسیکی اینجا بخوانید


 

کاتالین کاریکو؛ مبدع اولین واکسن کووید-۱۹ | پروفایل ۱۸

کاتالین کاریکو؛ مبدع اولین واکسن کووید-۱۹

کاتالین کاریکو حالا یک چهره جهانی و ناجی میلیون‌ها ساکن کره زمین است. او تا حالا بیش از چهل و چهار جایزه و دکترای افتخاری دریافت کرده که بیش از سی تا از آنها تنها در سال جاری میلادی به او تعلق گرفته است. او مادر «سوزان فرانتسیا» قایقران مجاری- آمریکایی معروفی است که برنده دو مدال طلای المپیک بوده.

مطلب کامل کاتالین کاریکو را اینجا بخوانید.


 

لیزا سو، یکی از بهترین مدیران صنعت نیمه‌رسانا | پروفایل ۱۹

لیزا سو

لیزا سو حالا علاوه بر مدیرعاملی AMD، عضو هیات مدیره دو شرکت Analog Devices و Cisco هم هست و یکی از اعضای ارشد اتحادیه جهانی پردازنده‌های نیمه‌رسانا و انجمن صنعت نیمه‌رسانای آمریکا هم به حساب می‌آید. او تا حالا بیش از چهل مقاله فنی و تخصصی درباره تراشه‌ها نوشته و عناوین مختلفی از جمله یکی از قدرتمندترین زنان صنعت تکنولوژی، یکی از بهترین مدیران عامل صنعت نیمه‌رسانا و یکی از قدرتمندترین زنان دنیای تجارت را دریافت کرده است

مطلب کامل لیزا سو  را اینجا بخوانید.


 

رید هستینگز؛ ایده‌پرداز صنعت سرگرمی مدرن | پروفایل ۲۰

رید هستینگز نتفلیکس

در واقع ایده تاسیس نتفلیکس مدتی قبل و زمانی به ذهن هستینگز خطور کرده بود که او نوار ویدئویی فیلم «آپولو 13» را بعد از اجاره، گم کرده و از زمان تحویل آن شش هفته گذشته بود. در آن شرایط رید هستینگز ناچار به پرداخت غرامت 40 دلاری بود. هر چند می‌دانست اشتباه کرده، اما نمی‌خواست همسرش از این ماجرا بویی ببرد؛ پس با خودش گفت نباید این موضوع باعث لطمه به زندگی مشترکشان بشود.

مطلب کا مل رید هستینگز را اینجا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا