ایران

آنچه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری درباره فیلترینگ و اینترنت گفتند

طی سالهای اخیر، فضای مجازی کشور جنجال های بسیاری را پشت سر گذاشته است و شیوه مدیریت فضای مجازی ایران را به جرات می توان از جمله عجایب جهان به حساب آورد. با آنکه توییتر یکی از اولین شبکه های اجتماعی فیلتر شده در ایران بوده، هنوز یکی ازمحبوب ترین فضاها برای اظهار نظرهای سیاستمداران و جولان صاحبان قدرت است و  در عین حال با رفع فیلتر آن موافقت نمی شود. از طرف دیگر، فیلتر شبکه نوظهور کلاب هاوس طی ماه های اخیر درحالی تداوم پیدا کرد که وزیر ارتباطات صریحا دستور به رفع اختلال عمدی ایجاد شده در آن داده بود. با وجود آنکه به نظر نمی رسد بتوان انتظار گشایش چندانی در فضای مجازی کشور داشت و عده ای معتقدند منافع گروه خاصی که شبکه فروش فیلترشکن را در دست دارند در گرو تداوم فیلترینگ است، «فضای مجازی» همچنان یکی از بحث های داغ سیاستمداران است. طی سالهای اخیر نامزدهای انتخاباتی به کرات درباره اصلاح رویکرد مدیریت فضای مجازی شعار و وعده داده اند و حالا در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو نیز نامزدها از این موضوع غافل نبوده و هر یک به بیان نظرات و برنامه های خود درباره این حوزه پرداخته اند. با آنکه در نزدیک انتخابات همه طرفدار حمایت از فضای مجازی و آزادی رسانه ای می شوند، اما شاید بد نباشد که افراد از پیش با این وعده ها آشنایی داشته باشند تا حداقل پس از انتخاب هر یک از این نامزدها و رسیدن به منصب ریاست جمهوری، بتوان از وی مطالبه کرد.

همتی : «دوست دارند مردم با اذیت به فضای مجازی وارد شوند»

همتی: الحمدالله در انتخابات کسانی که موافق فیلتر بودند مخالف شده اند
الحمدالله در انتخابات کسانی که موافق فیلتر بودند مخالف شده اند

عبدالناصر همتی، از نامزدهای سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری که پیشتر ریاست بانک مرکزی را بر عهده داشت، درکنار ارائه برنامه های اقتصادی، به موضوعات پیرامون فضای مجازی نیز اشاراتی داشت. وی در یکی از سخنرانی های انتخاباتی خود در این باره گفت: «فضای مجازی بیشتر از اینکه برای سرگرمی باشد، فضای کسب و کار است. ما باید فضای حقیقی جامعه را درست کنیم و نباید با محدودیت اینترنت استفاده کنیم. همه دارند فیلتر شکن استفاده می کنند ولی سوال این است پول استفاده از این فیلتر شکن ها توی جیب چه کسی می رود؟ دوست دارند مردم با اذیت به فضای مجازی وارد شوند.» وی افزود: «الحمدالله در انتخابات کسانی که موافق فیلتر بودند مخالف شده اند. جیره بندی کردن اینترنت اصلا معنی ندارد. فضایی ایجاد کرده ایم که باعث بازی با اعصاب و روان مردم شده است.»

همتی در یکی از مناظره های انتخاباتی خود، خطاب به ابراهیم رییسی، دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری که ریاست قوه قضاییه را نیز بر عهده داشت گفت: «برای رفع تبعیض در دسترسی و رفع ظلم فیلترینگ، از ایشان در خواست می‌کنم از فردا صبح دستور رفع فیلتر توییتر را صادر کنند.» همتی همچنین در  حساب رسمی خود در توییتر با استفاده از هشتگ «آزمون عدالت» نوشت: «‏حال که آیت الله رئیسی بالاخره بعد از مدت ها در شبکه‌های اجتماعی اکانت رسمی ایجاد کردند. برای رفع تبعیض در دسترسی و رفع ظلم فیلترینگ، از ایشان در خواست می‌کنم از فردا صبح دستور رفع فیلتر توییتر را صادر کنند تا همه مردم از مطالب ایشان بهره‌مند شوند.»

وی همچنین خطاب به رییسی چنین گفت: «سوال مردم از آقای رئیسی این است که برنامه ایشان در مورد اینترنت چیست؟ ایشان از اینترنت امن صحبت می‌کند. آیا معناش فیلترینگ اینستاگرام است. مردم بدانید که با فیلتر شدن اینستاگرام چند میلیون شغل به مشکل می‌خورد و بدانید که موضوع اینترنت امن یعنی همین که آقایان می گویند، یعنی اینکه می‌خواهند اینترنت را طبقه بندی و جیره بندی کنند. این چه معنایی دارد؟» همتی در ادامه افزود: «چرا وزیر ارتباطات شجاع ما باید برای پاسخگویی به شکایات دادستانی به دادگاه برود؟ چرا دوستان شما در کمیته مربوطه رای به فیلترینگ دادند؟ چرا الان دوستان آقای طبری آزاد هستند، آیا زمین ها از آنها پس گرفته شد.»

اینترنت امن یعنی همین که آقایان می گویند، یعنی اینکه می‌خواهند اینترنت را طبقه بندی و جیره بندی کنند.

پس از اظهار نظر همتی درباره رفع فیلتر توییتر، روزنامه آفتاب یزد با انتقاد از  این نامزد ریاست جمهوری نوشت «آقای همتی از مشاور حقوقی بهره ببرید». این روزنامه در ادامه اظهار داشت: «اکنون باید خطاب به آقای همتی گفت، وقتی شما به قانون دسترسی ندارید و قانون را نمی‌دانید (البته این ایراد نیست، قوانین گسترده هستند) حداقل از یک مشاور حقوقی بهره ببرید. لازم است به شما متذکر شویم در قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی تصمیم به فیلترینگ تلگرام و توئیت یک تصمیم حاکمیتی و مرتبط با امنیت قضائی است و به صورت مستقیم ارتباطی با ریاست قوه قضائیه ندارد. ضمن آنکه رئیس دولتی که عضو آن هستید رئیس شورای فضای مجازی است و بهتر است از دولت خود بخواهید برای ساماندهی فضای مجازی برنامه داشته باشد.»

گفتنی است یکی از مستندهای همتی اجازه پخش از صدا و سیما را دریافت نکرد و این مستند بعدها در شبکه های اجتماعی دست به دست شد. عبدالناصر همتی در تشریح علل مخالفت صدا و سیما با پخش این مستند گفت: «گفتند حذف کنید، گفتم: من مخالف سانسورم.»

 

رییسی: «فضای مجازی بهترین ظرفیت برای نظارت ملت بر دولت است»

در گفتگوهای انتخاباتی اخیر، سید ابراهیم رییسی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوال دانشجویی درباره دیدگاهش درخصوص فضای مجازی اظهار کرد: فضای مجازی بهترین ظرفیت برای نظارت ملت بر دولت است. رییسی ادامه داد: اینترنت و فضای مجازی از مهمترین ساخته‌های بشر است که با سرعتی بیش از دیگر اختراعات و ابداعات لایه‌های زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده است. وی با اشاره به گسترش ارتباطات در جهان امروز گفت: زیرساخت‌های فضای مجازی باید متناسب با گستره آن توسعه یابند و در صورت اعتماد مردم این کار در دولت آینده پیگیری خواهد شد. نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در عین حال افزود: فضای مجازی یک فضای مهم برای کار و درآمدزایی است و امروز هند و پاکستان به اندازه پول نفت برخی کشورها از اقتصاد فضای مجازی درآمد کسب می‌کنند. در صورت اعتماد مردم برای تقویت اقتصاد فضای مجازی حداقل اینترنت را برای دهک‌های پایین جامعه رایگان خواهم کرد.

برای آَشنایی بیشتر با رویکرد رییسی به نسبت به فضای مجازی می توان به عملکرد وی طی دوران پیش از نامزدی ریاست جمهوری نیز اشاره کرد. سه ماه پس از انتخاب رییسی به سمت ریاست قوه قضاییه، وی با انتشار فراخوانی خطاب به مردم و نخبگان از آنها خواست در دوره تحول قوه قضائیه مشارکت کنند. وی در بخشی از این فراخوان که در تاریخ 25 خرداد 1398 منتشر شد گفت: «امروزه با گسترش دسترسی‌های ارتباطاتی، فارغ از چارچوبهای سنتیِ خشک و دیوان‌سالارانه، فضای مجازی و رسانه‌های‌ اجتماعی به فرصتی بزرگ برای کم ‌کردن فاصله‌های زمانی و مکانی در ارتباطات و به اشتراک‌گذاری نظرات تبدیل شده است. از این فرصت باید برای دریافت نظرات مردم و نخبگان از «ایده تا بازخورد» به بهترین نحو استفاده کرد.» در بخشی دیگر اظهار شده بود: « آسیبهای فضای مجازی ــ که در جای خود باید به‌طور جدی دنبال و رفع شود ــ نباید ما مسئولان را دچار خطای محاسباتی کند و موجب شود که خود را از فرصت کم‌نظیر ارتباط با مردم در این بستر محروم کنیم. به‌تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی باید از فرصت باارزش فضای مجازی استفاده کرد و با اطلاع از نظرات و سؤالهای افکار عمومی، یک حضور مؤثر و جریان‌ساز را به‌نفع مردم رقم زد».

باید قسمتی از اینترنت به صورت ویژه و تخصصی برای دانشجویان و دانشگاه‌ها و استادان ایجاد شود تا بتوانند بهره‌های خاص خود را ببرند
رییسی: باید قسمتی از اینترنت به صورت ویژه و تخصصی برای دانشجویان و دانشگاه‌ها و استادان ایجاد شود تا بتوانند بهره‌های خاص خود را ببرند

رئیس قوه قضائیه همچنین در فواصل مختلف و به فراخور موضوع، نظراتی درباره موضوع فضای مجازی داشته که جدیدترین نظرات وی مربوط به فعالیتهای انتخاباتی در ماه اخیر است:  «او روز 15 خرداد در گفتگویی رادیویی  در پاسخ به سوالی درباره برنامه دولت برای عرضه اینترنت رایگان گفت: اینترنت و فضای مجازی مانند برق و تلفن از مهم‌ترین ساخته‌های دست بشر است که زندگی مردم را تحت تأثیر قرار داده است. البته سرعت و گستره فراگیری اینترنت نسبت به دیگر ساخته‌های بشری بیشتر است و امروز می‌بینیم که بسیاری از امور زندگی شهری و روستایی و باسواد و بی‌سواد و زن و مرد و پیر و جوان و کودکان در فضای سایبری انجام می‌شود.» وی ادامه داد: برخی اقشار در جامعه امکان پرداخت هزینه اینترنت را ندارند و ما برای تأمین نیازها و تسهیل دسترسی آنها به اینترنت و فضای سایبر، یک میزان حداقلی از اینترنت را به صورت رایگان ارائه می‌دهیم.

مرتبط: فیلترینگ اینستاگرام منتفی شد

وی با اشاره به فعالیت زنان و مردان در تولید محتوا در فضای مجازی گفت: امروز می‌بینیم یک معلم بسته آموزشی ایجاد می‌کند یا یک خانم خانه دار آموزش آشپزی می‌دهد اما درآمد آن به جیب دیگران می‌رود.  عدالت ایجاب می‌کند تا سازوکاری طراحی کنیم که درآمد حاصل از این نوع اشتغال به کسانی برسد که در این حوزه فعالیت دارند. نامزد انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم با اشاره به فقدان زیرساخت‌های لازم برای توسعه و تقویت فضای مجازی گفت که دولت آینده تأمین زیرساخت‌ها و اجرا طرح‌هایی چون تخصیص اینترنت تخصصی به اقشار خاص را پیگیری می‌کند.

وی تصریح کرده بود که: « در کشور زیرساخت‌های اینترنت و فضای مجازی ضعیف است در حدی که در ادارات و سازمان ها، دانشگاه‌ها و حتی بازی بچه‌ها در فضای مجازی دچار مشکل است. باید قسمتی از اینترنت به صورت ویژه و تخصصی برای دانشجویان و دانشگاه‌ها و استادان ایجاد شود تا بتوانند بهره‌های خاص خود را ببرند.»

باید استفاده از اینترنت برای دهک‌های پایین رایگان شود

در ادامه تعدادی از مهم ترین رویکردهای ابراهیم رییسی نسبت به فضای مجازی را که در سخنرانی ها و صحبت های وی که در بخش های مختلف منتشر شده است ذکر می شود:

  • امروز اینترنت به حق مردم تبدیل شده و مسائل آموزشی و اقتصادی و تحقیق و پژوهش در اقصی نقاط کشور در بستر فضای مجازی انجام می‌شود.
  • باید استفاده از اینترنت برای دهک‌های پایین رایگان شود.
  • دولت آینده زیرساخت‌های لازم برای تامین اینترنت در کشور را کامل می‌کند.
  • با اشاره به امکان درآمدزایی از طریق اینترنت) چرا نگذاریم مردم در فضای مجازی اشتغال داشته باشند؟
  • یک خانم خانه‌دار که آشپزی می‌کند یا یک معلم که تولید محتوا انجام می‌دهد، باید سهم خود را از کاری که انجام می‌دهد ببرد.
  • امروز هند به اندازه درآمد نفتی ما از اینترنت سود اقتصادی می‌برد و دولت مردمی برای درآمدزایی مردم از اینترنت برنامه‌های روشنی دارد.

جلیلی: «فیلترینگ توییتر توجیه ندارد»

سعید جلیلی، از دیگر نامزدهای اصول گرای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، نیز در بخش هایی از سخنرانی های خود به موضوعات پیرامون فضای مجازی و آزادی رسانه ای پرداخته است. اخیرا وی در توییتی اعلام کرد: «فیلترینگ توییتر توجیه ندارد». اما مشخص نیست قرار است با چه برنامه ای برای رفع فیلتر این شبکه اجتماعی اقدام کند.  جلیلی همچنین در توییت دیگری اظهار داشت: «وقتی گفته می‌شود نباید دولت فضای مجازی را رها کند، عده‌ای فکر می‌کنند می‌خواهیم بگیریم و ببندیم! نه، اتفاقاً اگر برنامه داشته باشیم بسیاری از مردم و جوانان ما از فرصت‌های فضای مجازی استفاده حداکثری می‌کنند.»

جلیلی: میان اینستاگرام و توییتر چندان فرقی وجود ندارد و اگر محدودیتی در این حوزه هست حتما باید برداشته شود
جلیلی: میان اینستاگرام و توییتر چندان فرقی وجود ندارد و اگر محدودیتی در این حوزه هست حتما باید برداشته شود

به گزارش ایرنا، سعید جلیلی بعد از ضبط برنامه تلویزیونی خود در جمع خبرنگاران گفت: «عده‌ای القا می‌کنند که عده‌ای می‌خواهند بیایند و این فضا را محدود کنند، من می‌گوییم که این طور نیست و باید از فرصت فضای مجازی به بهترین شکل استفاده کرد چرا که بعضا برخی محدودیت‌ها توجیه ندارد؛ میان اینستاگرام و توییتر چندان فرقی وجود ندارد و اگر محدودیتی در این حوزه هست حتما باید برداشته شود». جلیلی گفت: «باید صادقانه به جوانان گفت که در فضای مجازی مانند هر فضایی دیگری کسانی وجود دارند که بخواهند از این ظرفیت‌ها برای آسیب به فرهنگ و بنیان خانواده استفاده کنند که اکثر مردم ما نیز به این موضوع رضایت ندارند و این موضوعات را نمی‌پذیرد و باید تدابیر لازم برای آن سنجیده شود.»

مرتبط: ماجرای درخواست فیلترینگ صفحه پیوندها توسط وزارت ارتباطات

وی در ادامه افزود: «به نظر من فضای مجازی یکی از بهترین فرصت‌هایی است که برای نسل امروز مخصوصاً نسل جوان ما وجود دارد. سی چهل سال پیش این فرصت وجود نداشت. فضای مجازی فرصتی است که به نظر من با آن می‌توان جهش ایجاد کرد. اینکه می‌گویم در بسیاری از موضوعات می‌توان جهش ایجاد کرد، باید از ابزارش استفاده کرد. مثلاً اگر لازم است من با سرعت هرچه سریع‌تر به مشهد برسم لازمه‌اش این است که با وسیله سریع‌السیر داشته باشم. اگر هواپیما باشد خیلی سریع‌تر به مقصد می‌رسم. فضای مجازی برای نسل ما این ویژگی را دارد که ما را سریع‌تر به اهداف می‌رساند و ابزار بسیار ارزشمندی است برای سرعت، کیفیت، دقت. دولت باید برای فضای مجازی برنامه داشته باشد و نمی‌تواند آن را رها کند. »

سعید جلیلی همچنین در یکی از سخنرانی های خود که صبح پنجشنبه ۲۰ خرداد و در دیدار با جمعی از جوانان در عمارت شمسا انجام شد، بخش هایی از صحبت های خود را به این موضوعات اختصاص داد و گفت: «آن چیزی که باور من است این است که اگر می‌گوییم فرهنگ ما قوی است باید مثل آب دریا با آن برخورد کرد. آب دریا اگر غنی و پر باشد هیچ چیز کوچکی نمی‌تواند آن را آلوده کند. کوتاهی ما در عرصه فرهنگ همین است که داشته ها را به عرصه نیاوردیم و افراد اصطلاحا قد کوتاه را برای این کار آوردیم. فرهنگ، عرصه ایجاب است و باید چنان داشته‌ها را مطرح کرد که قابل دفاع باشد؛ در فضای مجازی چقدر داشته‌ها را ارائه می‌دهیم که بعد با یک پست اینستاگرامی می‌ترسیم.

وی همچنین اظهار داشت: «در عرصه فضای مجازی چه کسانی سانسور می‌کنند؟ شما شاهد بودید امثال حاج قاسم را سانسور می‌کنند چون می‌دانند وی بُرد و اثرگذاری دارد؛ شما هزاران نمونه دارید که طرف مقابل مجبور به سانسور شود.»

در بخشی دیگر سعید جلیلی درباره فراهم کردن زمینه ها برای اشتغال زایی بیشتر زنان در فضای مجازی گفته است:

«این روزها همه می‌گوییم نقش خانم‌ها مهم است. خب در عرصه فضای مجازی که خانم‌ها هیچ محدودیتی هم ندارند، چرا فقط ۱۳ و نیم درصد کار مفید و نقش موثر مربوط به خانم‌هاست؟ این باید پنجاه درصد باشد.»

گفتنی است در اسفند ماه سال گذشته و زمانی که سعید جلیلی در مجمع تشخیص مصلحت نظام فعال بود در توییتی عنوان کرده بود: «نگاه جناحی به فضای مجازی اشتباه است. توان کشور را معطوف به مسائلی نکنید که در آخر چیزی نصیب مردم نشود! درآمد هند و پاکستان از فناوری اطلاعات، به ترتیب ۸۰ و ۸ میلیارد دلار اما ایران ۱۰۰ میلیون دلار است؛ تقریبا هیچ! فیلترینگ یا اشتغال‌زایی؛ مسأله اصلی در مدیریت فضای مجازی چیست؟!»

 

محسن رضایی: «باید رویکردمان به فضای مجازی را تغییر دهیم»

محسن رضایی، دیگر نامزد سیزدهمین دوره ریاست جمهوری که پیشتر سمت دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام  را بر عهده داشت در یکی از سخنرانی های خود گفت: «فضای مجازی بخش مهمی از اقتصاد کشور است و نقش مهم در نظام عرضه دارد و عامل موثر بر تحول فرایند تولید و قیمت گذاری کالا و خدمات است.»

رضایی در پاسخ به نظرات کارشناسی فعالان سایبری که دیدگاه های کاربردی خود را جهت انتقال به شورای عالی فضای مجازی و مقام معظم رهبری به دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ارائه کردند، گفت: «فضای مجازی نقش مهمی در رونق تولید، اقتصاد ملی و کارآفرینی فناورانه دارد. همچنین رسیدن به سبک زندگی ایرانی اسلامی در فضای مجازی و مدیریت فرصتها و تهدیدهای فضای مجازی بسیار مهم و حیاتی است. دشمنان ملت ایران بیشترین استفاده را از شبکه های اجتماعی انجام می دهند. با هسته های پراکنده در آفند و پدافند سایبری نمی توانیم علیه شبکه های سازمان یافته از جمله منافقینی که از آلبانی شایعه افکنی می کنند، و اسرائیل مقابله کنیم.»

محسن رضایی: شناخت ماهیت فضای مجازی برای تحلیلگران و مدیران لازم است
محسن رضایی: شناخت ماهیت فضای مجازی برای تحلیلگران و مدیران لازم است

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری سه شنبه شب در یکی ازگفتگوهایی که در کلاب هاوس برگزار شد، در پاسخ به پرسش فردی که پرسید آیا امکان دارد در دولت احتمالی شما نیز شاهد اعمال فیلترینگ بر فضاهای جدیدی باشیم گفت: «وقتی با دنیای جدیدی به نام فضای مجازی مواجهیم که هر لحظه می تواند ما را ازملت های دیگر پیش اندازد، اصلا چه ضرورتی وجود دارد که فیلترینگ انجام شود. اما آیا این به معنای آن است که نباید این فضا مدیریت شود؟ قطعا خیر. در کشورهای دیگر مانند ترکیه نیزدولت بر شبکه های اجتماعی نظارت دارد و در مواقع لازم مداخلاتی انجام می دهند. وی تاکید کرد : من به مدیریت فضای مجازی اعتقاد دارم نه فیلتر کردن آن. این نامزد ریاست جمهوری در ادامه افزود: طبعیتا نیاز است برای حذف برخی محتواهای مستهجن که می توانند تاثیرات روانی مخربی بر افراد بگذارند اقدام شود. چنانچه فضای مجازی را قاعده مند کنیم، هیچ نیازی به اعمال فیلترینگ نخواهد بود.»

وی شهریور سال گذشته نیز در بخشی از سخنرانی خود به عنوان دبیر تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه موضوع فضای مجازی یکی از دغدغه های ذهنی ما در چندسال اخیر است گفت: «در رابطه با سیاست های کلی فضای مجازی، بحث های بسیار جدی در مجمع صورت گرفته چه در بحث های رویکردی و چه در مباحث کاربردی مانند جمعیت شناسی و جامعه شناسی و به نتایجی رسیده ایم.» در آن زمان دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به موضوع تاثیرگذاری فضای مجازی در رویدادهای سیاسی در ایران و سایر کشورها اشاره کرد و گفت: «با وجود رواج استفاده از شبکه های اجتماعی در جامعه ما، هنوز با بخش های ناشناخته ای از تاثیرات فضای مجازی بر زندگی مردم و سیاست روبرو هستیم و نیاز داریم که در حکمرانی در فضای مجازی و این شاخه از ارتباطات و افکار عمومی حضور فعال و تاثیرگذار داشته باشیم و در غیر این صورت حکمرانی رسمی کشور پیرو حکمرانی شبکه های  اجتماعی خواهد شد.»

رضایی همچنین افزود: «باید رویکرد خود را نسبت به فضای مجازی تغییر دهیم. بعضی ها فضای مجازی را امتداد فضای رسمی می دانند و این نگاه در اذهان مدیران غلبه پیدا کرده است. برخی نیز فضای مجازی را فضایی حاشیه ای می دانند و فضای اصلی را فضای رسمی و واقعی می دانند. من معتقد هستم فضای مجازی، یک فضای موازی است. ما همزمان در دو جهان زندگی می کنیم. مشابه این ایده را در فیزیک داریم که نور گاهی خاصیت ذره ای و گاهی خاصیت موجی پیدا می کند. جهان های مجازی به این تفسیر نزدیک است و به موازات فضای حقیقی در جریان است.

مرتبط: شفاف سازی فیلترینگ از نگاه امیر ناظمی معاون وزیر ارتباطات

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در فضای مجازی هرم افکار عمومی و سلسله مراتب تاثیرگذاری در یک موضوع ممکن است در ظرف چند ساعت تغییر کند. برای همین شناخت ماهیت فضای مجازی برای تحلیلگران و مدیران لازم است. جمعیت شناسی مخاطبان در شبکه های اجتماعی هم اهمیت دارد. اینکه چطور یک شبکه افکارعمومی را مدیریت می کند، نیازمند تحلیل است تا بتوانیم در شکل گیری آن مشارکت فعال وموثر داشته باشیم. دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به موضوع ارتباط پدیده های اجتماعی و فضای مجازی در سطح منطقه اشاره کرد و گفت: تجزیه و تحلیل ها به ما می گوید که رژیم صهیونیستی در پوشش یک شرکت نرم افزاری داده پردازی از دوازده سال پیش به امارات وارد شدند و به اشراف اطلاعاتی در ابوظبی رسیده اند. باید نسبت به رویدادها، در زمان معقولی عکس العمل نشان دهیم.

رضایی به مفهوم باورپذیری در فضای عمومی اشاره کرد و افزود: با رسیدن به فراتحلیل هایی می توانیم قبل از شکل گیری روند و باور، عکس العمل های مناسبی در پدیده های اجتماعی و سیاسی نشان دهیم. وقتی روند شروع می شود، از شیب و سرعت و حجم پیام ها می توانیم جهت و تاثیرها را محاسبه کرد. باید با کمک فرا تحلیل، علائم قبل از آغاز روندها رویداد آینده را پیش بینی کنیم تا فرصت تاثیرگذاری را پیدا کنیم.

 

قاضی زاده هاشمی: «تغییر حکمرانی فضای مجازی ضروری است»

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه نگران وضعیت فضای مجازی است، بر ضرورت تغییر حکمرانی فضای مجازی تاکید کرد و گفت: گفت: «ما خانواده مذهبی هستیم و در شرایط خاصی تربیت شدیم و علاقه‌مند هستیم فرزندان ما هم در آن شرایط تربیت و آلوده نشوند.»

سید امیر حسین قاضی زاده هاشمی در تشریح رویکرد خود نسبت به وضعیت فضای مجازی افزود: باید حکمرانی فضای مجازی تغییر کند. همان بحث هایی که ابتدا بیان کردم. ما در این مدل حکمرانی نسبت به پدیده ها منفعل هستیم. پدیده ها از ما عبور می کنند و ما تازه درباره آن فکر می کنیم. مثل رمز ارزها که موضوع امروز نیست، موضوع 15 ساله جهان است ولی ما صبر کردیم تا سیلاب آن از ما عبور کند و بعد می گوییم در رمزارز چه کنیم. در سایر پدیده ها هم همینطور است. ما باید واجد فناوری و حکمرانی حاکم بر پدیده های نو در جهان شویم.

قاضی زاده هاشمی: ما خانواده مذهبی هستیم و در شرایط خاصی تربیت شدیم و علاقه‌مند هستیم فرزندان ما هم در آن شرایط تربیت و آلوده نشوند
قاضی زاده هاشمی: ما خانواده مذهبی هستیم و در شرایط خاصی تربیت شدیم و علاقه‌مند هستیم فرزندان ما هم در آن شرایط تربیت و آلوده نشوند

وی ادامه داد: الان 42 هزار ماهواره به فضا فرستاده می شود که در سطوح پائین جو حرکت کنند و اینترنت کاملا آزاد می شود و مستقیم روی وسیله ای که دارید وصل می شوید؛ فیلترینگ و غیره بی معنی است. در آنجا چه کار باید کرد؟ لازمه این است که خود ما دارای پلت فرم شویم، خود باید دارای فناوری فضایی شویم که در باشگاه فضایی های جهان، جزو عوامل حکمرانی شویم و قوانین ما تعیین کننده باشد. الان قوانین آمریکا تعیین کننده برای پلت‌فرم های فضای مجازی جهان نیست؟ برای توئیتر و فیس بوک تصمیم گیری نمی کند؟ چون دارنده آن است. ما از مرزها باید بیرون بزنیم. باید در این عرصه ها جهانی شویم.

وی شهریور سال گذشته به عنوان نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشته بود: «مدیریت فضای مجازی همانگونه که در کشورهای جهان عمل می‌کنند ضروری است اما اولویت با اتمام شبکه ملی اطلاعات و تقویت پیام رسان‌های داخلیِ قابل رقابت با پیام‌رسان‌های خارجی است.»

مرتبط: جهرمی ، توسعه تکنولوژی باعث منسوخ شدن فیلترینگ خواهد شد

زاکانی: فضای مجازی یک نعمت محسوب است اما نباید کودکان را در این فضا رها کرد

علیرضا زاکانی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در سخنان انتخاباتی خود گفت که: «با فضای مجازی موافقم و آن را یک موهبت بزرگ الهی می دانم که به دست انسان مهیا شده است اما در خصوص نقاطی که به سلامت اخلاقی نوجوانان و امنیت خانواده ها هجوم می برد، حتما دقت می‌کنم.»

وی با بیان اینکه از فضای مجازی اطلاعات زیادی دارد، درباره دغدغه اش برای استفاده از فضای مجازی گفت: «معمولا یک چیزی گفته می شود که کاسه داغ‌تر از آش نشوید، عین این قضیه برای فضای مجازی هم وجود دارد! انگلیس قانون مستحکمی ناظر به صیانت کودک و نوجوان از فضای مجازی دارد، ولی داخل کشور عده ای با جوانان ما نامردی می کنند و نمی گذارند این اتفاق رخ بدهد. با فضای مجازی موافقم و آن را یک موهبت بزرگ الهی می دانم که به دست انسان مهیا شده است اما در خصوص نقاطی که به سلامت اخلاقی نوجوانان و امنیت خانواده ها هجوم می برد، حتما دقت می‌کنم.

زاکانی: مگر می شود که اوباما زن و بچه‌هایش را از پرسه در فضای مجازی جلوگیری می کند اما ما این مسیر را باز بگذاریم.
زاکانی: مگر می شود که اوباما زن و بچه‌هایش را از پرسه در فضای مجازی جلوگیری می کند اما ما این مسیر را باز بگذاریم.

وی ادامه داد: «مگر می شود که اوباما زن و بچه‌هایش را از پرسه در فضای مجازی جلوگیری می کند اما ما این مسیر را باز بگذاریم. بنده حکمرانی بر فضای مجازی و دولت الکترونیک را در سال اول دولتم به مردم وعده می دهم، نکته دیگر اپلیکیشن های موجود در فضای مجازی است که داخلی ها را تقویت کرده و خارجی ها را هم ملزم می کنم که به داخل کشور آمده و با قواعد کشور کار کنند. ما که کمتر از ترکیه نیستیم؛ این کشور برای آنها تعیین تکلیف می کنند اما مسئولین ما پایشان در مقابل آنها می لرزد .تا زمانی که ما در کشور قابلیت ایجاد نکنیم ممکن است آنها مسیر خودشان را بروند و به همین دلیل توسعه فضای مجازی از وظایف ماست و این هم ربطی به الان ندارد.»

زاکانی به برخورد قاطع با مفاسد اقتصادی و اداری نیز اشاره کرد و گفت: «دولت الکترونیک جنبه های مبارزه با مفاسد اداری را مهیا می کند و با مفاسد اقتصادی هم می توان از طریق دولت الکترونیک و شفافیت پیشگیری کرد.

 

مهرعلیزاده: «باید فضا را برای جوانان در فضای مجازی باز کنیم»

محسن مهرعلیزاده در بخش پنجم از دومین مناظره انتخاباتی در بخش پاسخ به سوالات گفت: باید فضا را برای فعالیت جوانان در عرصه فضای مجازی باز کنیم. مهرعلیزاده، نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی در خصوص برنامه اش برای حل مشکلات فضای مجازی گفت: «امروز اقتصاد، مسائل اجتماعی و فرهنگی راه حل های معمولی ندارند. اقتصاد، حکمرانی و همه سیستم مدیریتی هوشمند شده است. مهرعلیزاده افزود: امروز برخی از شرکت‌ها مانند هوآوی شاید ۱۰ برابر کشوری مانند ایران درآمد دارند که ما باید فضا را برای فعالیت جوانان در عرصه فضای مجازی باز کنیم تا آنها بدون هیچ گونه ممانعتی در جهت پیشرفت بتوانند کار خود را جلو ببرند.»

وی اظهار داشت: «متأسفم که ما همچنان درگیر اینترنت و فیلترینگ آن هستیم. البته وزیر جوان در دولت روحانی خوب کار کرده و زیرساخت‌ها را درست کرده است اما همچنان در سهمیه گذاری و فیلترینگ سخت گیری می‌کنیم. آقای رئیسی در خصوص اقتصاد فضای مجازی مطالبی را مطرح کردند، درست است فعالیت و معیشت یک میلیون نفر در فضای مجازی است، همچنین بخش قابل توجهی از تجار و صنعتگران در برخی شلوغی‌ها و قطعی اینترنت ضررهای فراوانی کردند.» این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با انتقاد از سخن برخی از نامزدها افزود: «آقای رییسی که اکنون مهربان شدند دستور لغو فیلترینگ را بدهند زیرا خود او اعلام کرد در فضای مجازی فعالیت دارد. »

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا