اپلویروس کرونا

آوار ویروس کرونا بر سر اپل

۳۵ فروشگاه و بزرگترین کارخانه‌های تولید آیفون در چین هنوز تعطیل هستند

ظهور ویروس کرونا و گسترش آن در جهان، نگرانی‌هایی را نه تنها برای میلیاردها انسان بوجود آورده، بلکه دنیای فناوری و عملکرد شرکت‌های فعال در این حوزه را نیز تحت الشعاع قرار داده است از جمله هفته گذشته شاهد لغو کنگره جهانی موبایل هم بودیم. اپل نیز به عنوان یکی از بازیگران اصلی بازار فناوری، از این قاعده مستثنی نبوده و سایه سنگین این ویروس را روی سر خود احساس می‌کند.

مینک-چی کو، تحلیلگر ارشد دنیای فناوری، چندی پیش اعلام کرد که گسترش ویروس کرونا در چین، تولید گوشی‌های آیفون اپل را دچار اختلال کرده است چراکه کارخانه اصلی تولید آیفون 11 در شهر ژنگ‌ژو قرار دارد و بدلیل نگرانی‌ها در خصوص سرایت این ویروس به کارکنان، فرآیند تولید خود را متوقف کرده بود.

اگرچه طبق آخرین گزارش‌ها، احتمالا این کارخانه، فعالیت خود را طی چند روز آینده آغاز خواهد کرد، اما این تاخیر و وقفه چند تقریبا یک هفته‌ای، می‌تواند تاثیری منفی در برنامه‌ریزی‌های این شرکت برجای بگذارد. با این حال، اپل اخیرا اعلام کرده که در هفته جاری، پنج فروشگاه خود در چین را باز خواهد کرد. گفتنی است 35 فروشگاه دیگر اپل در این کشور، هنوز تعطیل هستند و زمانی نیز برای بازگشایی احتمالی آن‌ها اعلام نشده است.

تاثیر کرونا بر اپل

ویروس کرونا که تاکنون ده‌ها هزار نفر را در سراسر جهان آلوده کرده، تولید گوشی‌های آیفون اپل را نیز متوقف کرده است. مینگ-چی کو، در گفتگویی با سرمایه‌گذاران عنوان کرد که فاکسکان، شریک اپل، قصد داشت تا فرآیند تولید محصولات اپل را در کارخانه ژنگ‌ژو از سر بگیرد، اما به دلیل فشارها از سوی دولت و نگرانی‌ها در خصوص گسترش این ویروس، از تصمیم خود برگشت.

شرکت پگاترون (Pegatron)، یکی دیگر از شرکای اپل که مسئولیت تولید محصولات این شرکت را برعهده دارد، اگرچه توانسته در اوایل ماه جاری میلادی، فعالیت کارخانه خود در شهر شانگهای را دوباره آغاز کند، اما هنوز چراغ کارخانه این شرکت در کوشان برای تولید آیفون 11، روشن نشده است. هنوز مشخص نیست که چه زمانی شاهد عادی شدن فرآیند تولید محصولات اپل در چین خواهیم بود.

کرونا و آیفون 12

طی گزارشی که اخیرا توسط وب‌سایت Digitimes منتشر شده، شرکت اپل به خاطر گسترش ویروس کرونا، از ارسال مهندسان خود به کشور چین به منظور تحقیق و توسعه روی نسل جدید گوشی‌های آیفون خود، صرف‌نظر کرده است.

با این حال، این منبع خبری در ادامه نوشت که این وقفه، مشکلی را در رونمایی و عرضه به موقع این گوشی‌ها که احتمالا تحت عنوان آیفون 12 معرفی خواهند شد، بوجود نخواهد آورد و در ماه سپتامبر، شاهد رونمایی از سری آیفون 12 خواهیم بود. گفته می‌شود که اپل، تولید این گوشی‌ها را در فصل تابستان پیش رو آغاز خواهد کرد و از آنجایی که احتمال مهار این ویروس تا آن زمان بسیار بالاست، خللی در تولید کافی این گوشی بوجود نخواهد آمد.

کرونا و فاکسکان

یکی از شرکت‌های بزرگی که عملکرد آن به طور قابل‌توجهی، تحت تاثیر کرونا قرار گرفت، فاکسکان است. رویترز نوشت با توجه به نگرانی‌های پیرامون این ویروس، احتمالا تا پایان ماه فوریه، فاکسان نمی‌تواند حتی از 50 درصد از خط تولید خود استفاده نماید که این رقم برای ماه مارس به 80 درصد خواهد رسید.

البته فاکسکان با انتشار بیانیه‌ای مدعی شد که گزارش رویترز در این رابطه، درست نیست اما در عین حال، اطلاعاتی را در خصوص ظرفیت فعلی و آینده تولید خود ارائه نداد. این سکوت فاکسکان، سوالات بیشتری را در خصوص تاثیر کرونا بر عملکرد این شرکت، در ذهن کارشناسان و تحلیلگران بوجود آورد.

سایه کرونا بر فراز فروشگاه‌های اپل در چین

ویروس کرونا و تاثیر آن بر شرکت اپل

تیم کوک و دیگر مدیران ارشد اپل، رسما در اوایل ماه جاری میلادی دستور توقف فعالیت را به تمامی‌فروشگاه‌های این شرکت در چین صادر کردند. گفته می‌شود که دهم فوریه، شاهد بازگشایی دوباره این فروشگاه‌ها خواهیم بود. با این حال، اوضاع چندان بر وفق مراد نیست و تاکنون تنها 5 فروشگاه شروع بکارکرده‌اند و حتی میزان ساعت‌های کاری کارکنان نیز کاهش یافته است.

هوم پاد همچنان به دنبال آمازون اکو و گوگل هوم

طبق گزارش مرکز تحقیقاتی Strategy Analytics، اپل هنوز نتوانسته در بازار اسپیکرهای هوشمند، گوی سبقت را از رقبای قدرتمند خود برباید. میزان فروش اسپیکرهای هوم پاد در سه ماهه پایانی سال گذشته، تقریبا 2.6 میلیون دستگاه عنوان شده که حدود 4.7 از سهم بازار است.

در این میان، شرکت آمازون اما عملکردی رضایت‌بخش را تجربه کرد و در این بازه زمانی، 15.8 میلیون دستگاه اسپیکرهای اکو را در بازار به فروش رساند و سهم 28.3 درصدی بازار را از آن خود کرد. به دنبال آن، شرکت گوگل را می‌بینیم که توانست در بازار، سهم 24.9 درصدی را با فروش 13.9 میلیون دستگاه به خود اختصاص دهد. البته شرکت‌های دیگری همچون بایدو، علی‌بابا و شیائومی‌نیز در این بازار حضور دارند.

شاید این مطلب هم جالب باشد: چطور به یک ویروس مثل کرونا مبتلا می‌شویم؟

حساسیت FTC روی خریدهای شرکت اپل

کمیسیون تجارت فدرال آمریکا موسوم به FTC اخیرا تحقیقاتی را در زمینه خریدهای شرکت‌های بزرگ دنیای فناوری همانند اپل، فیسبوک و مایکروسافت بین سال‌های 2010 تا 2019 آغاز کرده است. جو سیمونز، رئیس نهاد مذکور در بیانیه‌ای نوشت که این تحقیقات به منظور ارزیابی اقدامات این شرکت‌ها در خرید استارتاپ‌ها و شرکت‌های کوچک انجام می‌شود تا مشخص شود که تلاش‌هایی این ‌چنینی از سوی غول‌های دنیای فناوری، چه تاثیری بر رقابت در بازار گذاشته و آیا به ضرر دیگر شرکت‌های فعال در این عرصه بوده یا خیر.

افزایش حمله بدافزارها با دستگاه‌های مک

شرکت امنیتی Malwarebytes با انتشار گزارشی نوشت که میزان هدف قرار گرفتن دستگاه‌های مک توسط هکرها در سال 2019 به طور محسوسی افزایش یافته و حتی این آمار، فراتر از میزان حمله به دستگاه‌های ویندوزی اعلام شده است.

گفته می‌شود که برای هر دستگاه مگ، حداقل 11 حمله و تهدید بدافزاری ثبت شده که این میزان برای دستگاه‌های ویندوزی 5.8 درصد عنوان شده است. بسیاری از حملاتی که برای دستگاه‌های مک شده، مربوط به آگهی‌افزارها بودند که کاربران این دستگاه‌ها را با نمایش آگهی‌های خود کلاف کردند. مرکز تحقیقاتی Malwarebytes نوشت که با توجه به این حجم از حملات، بهتر است کاربران، چاره‌ای برای امنیت دستگاه‌های خود بیاندیشند.

و بالاخره..

برای اولین بار، شرکت آمازون توانست بالاتر از اپل به عنوان برندی با ارتباطی قوی با مشتریان خود قرار گیرد. مرکز تحقیقاتی MBLM که در زمینه عملکرد برندها تحقیق می‌کند، گزارشی را در این رابطه منتشر کرد و نوشت که آمازون با پشت سر گذاشتن برندهایی همچون دیزنی و اپل، خود را به عنوان صمیمی‌ترین برند جهان معرفی کرد.

گزارش «صمیمیت برند» که هرساله توسط این مرکز منتشر می‌شود، نشان می‌دهد که تاچه اندازه مشتریان با شرکت‌های بزرگ دنیا، ارتباط احساسی نزدیک و صمیمی‌دارند.

کمک شرکت‌های تکنولوژی به تحقیقات ویروس کرونا

منبع
fortune

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا