تکنولوژی

سقوط ارزش شرکت‌های تکنولوژی پس از دوران کرونا

فردای اقتصاد –  در روزهای ابتدایی همه‌گیری کرونا در دنیا، صنعت فناوری وارد فاز شیدایی و سرخوشی گسترده‌ای شد. چرا که فکر می‌کردند با وجود میلیاردها نفر که در خانه‌هایشان حبس شده‌اند، کسب و کارها و بازی‌های آنلاین دگرگون خواهند شد.

بسیاری امیدوار بودند که با دیجیتالی شدن شرکت‌ها، دور کاری و صرف زمان کمتری برای رفت و آمد کارگران، این روند در دنیا عادی و باعث رونق بهره‌وری این صنعت شود.

این هیجان و شیدایی در بازارهای مالی مشهودتر بود و شاهد روند صعودی و تند و تیزی در قیمت سهام شرکت‌های مرتبط با این اتفاق بودیم. به طور مثال پرتفوی تشکیل شده از ۵ نمادی که از پاندمی بیشترین تاثیر را می‌گرفتند، از شروع همه‌گیری تا اوت ۲۰۲۱ بیش از ۳۲۰ درصد رشد پیدا کردند. شاخص Tech-Heavy در بازار نزدک هم در این مدت رشد ۸۸ درصدی را به خود دید.

الان که شما این گزارش را می‌خوانید، فاز شیدایی به پایان رسیده است. در حال حاضر شاخص دیوانگی قرنطینه یا همان پرتفوی مطرح شده در پاراگراف بالا که متشکل از سهم‌های نتفلیکس (سرویس استریم فیلم و سریال)، پلتون (سازنده دوچرخه‌های فانتزی)، رابین‌هود (پلتفرمی برای معامله در بازارهای مالی)، شاپیفای (پلتفرمی برای تجارت الکترونیک) و زوم (پلتفرمی برای ویدیو کنفرانس)، بیش از ۸۰ درصد از اوج خود سقوط قیمتی را تجربه کرده‌اند. این ریزش ۸۰ درصدی بسیار بیشتر از کاهش ۱۸ درصدی شاخص نزدک است. قیمت سهام زوم به همراه ۴ نماد دیگر با قیمتی کمتر از دوران همه‌گیری در حال معامله هستند.

چشم‌انداز دیجیتالی پساکرونا

سقوط آزاد شاخص دیوانگی قرنطینه چقدر نگران کننده است؟

مطمئناً بخشی از ریزشی که این دسته از سهام به خود دیده‌اند ناشی از چشم‌انداز تیره و تار اقتصاد جهانی زیر سایه تاثیرات جنگ، تورم و افزایش نرخ بهره است و این ناامیدکننده است تجربه دو سال دیجیتالی شدن امور و دورکاری گسترده کسب و کارها بر افزایش بهره‌وری و رونق این دسته سهام میراث مثبتی نداشته است.

با این حال هنوز دلایلی برای خوشبینی تکنیکالی نسبت به این موضوع وجود دارد. با وجود اینکه بخشی از خوشبینی و فاز شیدایی پیشین روی شرکت‌های اشتباهی متمرکز و به وجود آمده بود و این جو مثبت در این دسته از سهام کاملا ناپدید شده است اما همچنان صنایع و کسب و کارها با سرعتی بسیار بالاتر نسبت به قبل همه‌گیری در حال حرکت به سوی دیجیتالی شدن پیش می‌روند.

برندگان واقعی همه‌گیری ویروس کرونا در جهان شرکت‌های پر سر و صدای فناوری نیستند بلکه شرکت‌هایی هستند که زیرساخت‌هایی برای عبور از این بحران را تامین می‌کردند.

سقوط آزاد شاخص قرنطینه نشانگر آن است که برخی مدل‌های تجاری متزلزل هستند و ثباتی ندارند. در ۲۲ اوت، پلتفرم زوم گزارش داد که میزان رشد درآمد سالانه آن ۸ درصد کاهش داده است و این عدد پایین‌ترین میزان از زمان فهرست شدن این شرکت در سال ۲۰۱۹ است. سه روز بعد از انتشار این گزارش شرکت پلتون اعلام کرد که در مقایسه با سال گذشته درآمدش نزدیک ۳۰ درصد کاهش یافته است. در سوی دیگر می‌بینیم که مشترکین از نتفلیکس به سوی پلتفرم‌های دیگر همچون دیزنی پلاس فرار می‌کنند. رابین هود هم یک چهارم کارکنان خود را به دلیل استقبال کمتر معامله‌گران تعدیل می‌کند.

رونق گرفتن دورکاری در جهان منجر به افزایش تقاضا برای سخت افزار نیز شده است. از همین رو انتظار می‌رود فروش رایانه‌های شخصی در سراسر جهان در سال جاری ۱۰ درصد کاهش پیدا کند. تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که فروش تلفن‌های همراه هم ۷ درصد کاهش یابد. کاهش استفاده کاربران از بازی‌های ویدیویی، کاهش شدید قیمت رمزارزها، سبب کاهش مصرف و فروش کارت‌های گرافیک و نیمه‌هادی‌ها شود.

رونق صنعت رایانش ابری

اگر کمی عقب‌تر بایستیم و از رونق و رکود حوزه فناوری فاصله بگیریم، موفقیت‌های واقعی را خواهیم یافت. بازار فناوری‌های زیرساختی مانند رایانش ابری، امنیت سایبری و صنعت پرداخت دیجیتال که زیربنای زندگی روزمره مردم را فراهم می‌کند، رونق پیدا کرده است.

انتظار می‌رود صنعت رایانش ابری در سال جاری به حدود ۵۰۰ میلیارد دلار افزایش یابد که بیش از دوبرابر ارزش ۲۴۳ میلیارد دلاری آن در سال ۲۰۱۹ است. سرویس رایانش ابری آمازون که بزرگترین بازیگر حوزه رایانش ابری در جهان محسوب می‌شود، همچنان سالانه رشد ۳۳ درصدی را تجربه می‌کند. اصلی‌ترین رقبای آمازون در این حوزه شرکت‌های مایکروسافت و گوگل هستند که فروش آنها سالانه ۴۰ و ۳۶ درصد رشد می‌کند.

ابری شدن سرویس‌ها موجی از تقاضای جدید را برای خدمات امنیت شبکه ایجاد کرده است که همین موضوع دلیل آن شده است که کسب و کارهای فعال در این حوزه جزو برندگان همه‌گیری کرونا باشند.

مجموع درآمد سه شرکت بزرگ فعال در حوزه امنیت سایبری از زمان شروع همه‌گیری کرونا تقریبا دوبرابر شده است. ارزش بازار تجمیعی آنها هم حدودا سه برابر شده است و از ابتدای سال که غالب صنایع بازار کاهش‌های جدی را تجربه کرده‌اند، کاهش اندکی داشته‌اند.

حوزه بعدی که می‌تواند در لیست برندگان دوره همه‌گیری جای گیرد، صنعت پرداخت‌های دیجیتال است. سه چهارم دارندگان آیفون از سرویس اپل پی «Apple Pay» استفاده می‌کنند اما درصد استفاده کنندگان از این سرویس در سال ۲۰۱۹، ۵۰ درصد بود که تفاوت فاحشی با عدد فعلی دارد. براساس داده‌های موجود از هر ۱۰ خرده فروشی ۹ فروشگاه از اپل پی به عنوان روش پرداخت پشتیبانی می‌کنند.

 از ابتدای شروع کرونا در هند و چین تقریبا ۲۰۰ میلیون نفر برای اولین بار از سرویس‌های پرداخت آنلاین استفاده کرده‌اند. از سوی دیگر مشاهده می‌کنیم که یک سوم بزرگسالان در جنوب صحرای آفریقا امروزه کیف پول موبایلی دارند و این رقم در سال ۲۰۱۷، بیست درصد بود.

حباب و شیدایی شکل گرفته در برخی شرکت‌های فناوری که در بالاتر به برخی از آنها اشاره شد، ممکن است ترکیده باشد اما موتور لوکوموتیو دیجیتالی شدن همچنان ادامه دارد. فناوری‌هایی که کمتر گرد و خاک به پا کرده‌اند و بیشتر تمرکز بر فراهم‌سازی زیرساخت‌ها و زیربنای تکنولوژی را دارند، ذی نفعان اصلی کووید هستند. اما باید دید که این شرکت‌ها می‌توانند استفاده حداکثری از شرایط موجود ببرند و آیا روزی شاهد افزایش بهره‌وری آنها خواهیم بود یا خیر.

منبع: اکونومیست

منبع
فردای اقتصاد

نوشته های مشابه

‫254 دیدگاه ها

  1. 최신 프라그마틱 게임은 iGaming 분야에서 혁신적이고 표준화된 콘텐츠를 제공하는 선도적인 업체로, 슬롯, 라이브 카지노, 빙고 등의 제품을 통해 최고의 엔터테인먼트를 선사합니다.
    프라그마틱 슬롯 체험

    프라그마틱은 다양한 언어와 화폐를 지원하는데, 이로 인해 글로벌 유저들에게 높은 평가를 받고 있어요.

    https://nbziding.com/link/
    https://www.hnrcrew.com
    https://jtsizzle.com/link/

  2. Aviator Spribe играть бесплатно казино
    Добро пожаловать в захватывающий мир авиаторов! Aviator – это увлекательная игра, которая позволит вам окунуться в атмосферу боевых действий на небе. Необычные графика и захватывающий сюжет сделают ваше путешествие по воздуху неповторимым.
    Aviator Spribe бонус

  3. Aviator Spribe регистрация
    Добро пожаловать в захватывающий мир авиаторов! Aviator – это увлекательная игра, которая позволит вам окунуться в атмосферу боевых действий на небе. Необычные графика и захватывающий сюжет сделают ваше путешествие по воздуху неповторимым.
    Aviator Spribe бонус

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا