چگونه

راهنمای خرید بهترین نرم افزار کلاس آنلاین مدارس (چک لیست مهم‌ترین ویژگی‌ها)

آموزش مجازی چیزی نیست که فقط در دوران کرونا به آن احتیاج داشته باشیم و همیشه می‌تواند به عنوان یک بازوی کمکی در فرایندهای آموزشی مدرسه شما تاثیرگذار باشد، پس اهمیتی ندارد که مدارس حضوری باشند یا آنلاین؛ به کمک یک نرم افزار برگزاری کلاس آنلاین حرفه‌ای برای مدرسه خود می‌توانید در هر زمان و مکانی دوره‌های آموزشی مورد نظرتان را برگزار کنید و حتی به کمک این آموزش‌ها برای مدرسه‌ی خود یک درآمدزایی جانبی هم داشته باشید.

راهنمای خرید بهترین نرم افزار کلاس آنلاین مدارس (چک لیست مهم‌ترین ویژگی‌ها)

نرم افزار کلاس آنلاین فقط برای برگزاری کلاس‌های درس روتین مدارس نیست و می‌توانید به کمک این پلتفرم‌ها، کلاس‌های فوق برنامه یا دوره‌های آموزشی متنوعی برای دانش‌آموزان و اولیا برگزار کنید، به عنوان مثال کلاس فن بیان، توسعه‌ی فردی و… که قطعا مورد نیاز دانش‌آموزان و اولیا نیز هست، البته که برای برگزاری یک کلاس آنلاین ایده‌آل باید چند نکته‌ی مهم را مد نظر قرار دهید.

در این نوشته چک‌لیستی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک نرم افزار کلاس آنلاین را برای شما توضیح می‌دهیم و این اطمینان را به شما خواهیم داد که در صورت تهیه‌ی یک نرم افزار برگزاری کلاس آنلاین با این ویژگی‌ها، می‌توانید کلاس‌های مجازی خود را حتی بهتر و کارآمدتر از یک کلاس حضوری برگزار کنید!

۱. امکان تبادل متن، صدا و تصویر

اولین و شاید مهم‌ترین نکته‌ای که باید در مورد یک نرم افزار کلاس آنلاین بدانید، این است که به سادگی امکان تبادل متن، صدا و تصویر را در اختیار مدرس و دانش‌آموزان قرار دهد؛ یکی از مهم‌ترین عواملی که امکان یادگیری موثر و کارآمد را برای شما فراهم می‌کند، امکان گفتگوی همزمان افراد در کلاس است، بدین ترتیب که معلم بتواند به سادگی با دانش‌آموزان صحبت کند (به شکل صوتی یا تصویری) و از سوی دیگر، دانش‌آموزان یا شرکت‌کنندگان کلاس نیز بتوانند با مدرس تعامل داشته باشند و در صورت نیاز پاسخ سوالات مدرس را بدهند.

۲. امکان استفاده از وایت‌برد مجازی

ویژگی دیگری که می‌تواند در یک کلاس آنلاین به مدرس کمک کند، امکان استفاده از تخته است؛ خیلی از معلم‌ها به کمک تخته‌ی کلاس، بسیار ساده و سریع منظور خود را منتقل می‌کنند و تقریبا می‌توان تخته را جز جدایی‌ناپذیر کلاس‌ها به حساب آورد؛ بنابراین اگر برنامه کلاس آنلاین از این ویژگی هم پشتیبانی کند، می‌تواند حسابی کار معلم و مدرسین شما را ساده‌تر کرده و البته میزان یادگیری دانش‌‌آموزان و شرکت‌کنندگان کلاس را نیز افزایش دهد.

۳. اشتراک گذاری فایل و صفحه نمایش

در کنار وایت‌برد مجازی که در بخش قبل به آن اشاره کردیم، امکان به اشتراک‌گذاری فایل و صفحه‌نمایش نیز یکی دیگر از قابلیت‌هاییست که می‌تواند تاثیرگذاری کلاس‌های آنلاین شما را دوچندان کند، به کمک این قابلیت، معلم می‌تواند یک فایل پاورپوینت، ویدئو یا PDF را برای برای دانش‌آموزان به اشتراک بگذارد و همزمان که دانش‌آموزان فایل را می‌بینند، از روی آن برای‌شان توضیح دهد.

در کنار این قابلیت، یک برنامه کلاس آنلاین حرفه‌ای، امکان به‌اشتراک‌گذاری صفحه نمایش را نیز در اختیار ارائه‌دهندگان کلاس می‌دهد و بدین ترتیب مدرس می‌تواند هرچیزی که در صفحه‌ی کامپیوترش می‌بیند را با دانش‌آموزان خود نیز به اشتراک بگذارد.

۴. حضور و غیاب خودکار افراد

احتمالا حضور و غیاب اعضای کلاس، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مدارس به خصوص در زمان برگزاری آموزش‌های مجازیست، وجود چنین قابلیتی این امکان را به شما می‌دهد که بدون نیاز به صرف زمان برای حضور و غیاب دستی دانش‌آموزان، لیست حضور افراد را به همراه مدت‌زمانی که در کلاس حضور داشته‌اند و فعالیتی که کرده‌اند از سیستم دریافت کنید، آن هم به شکل کاملا خودکار و بدون نیاز به ثبت دستی اطلاعات حضور و غیاب!

۵. کارنامه و ثبت نمرات خودکار

ویژگی دیگری که باید برای خرید یک کلاس آنلاین خوب، به آن توجه داشته باشید، یکپارچگی سیستم با کارنامه آنلاین مدارس است؛ با استفاده از این قابلیت، معلم می‌تواند برای پرسش‌های کلاسی دانش‌آموزان نمره ثبت کند، آن هم از داخل کلاس و بدون نیاز به ثبت دستی نمرات؛ همه‌چیز به شکل کاملا خودکار انجام می‌شود و می‌توانید به کمک کارنامه ساز آنلاین مدرسه‌تان نمرات را در اختیار دانش‌آموزان و والدین قرار دهید.

راهنمای خرید بهترین نرم افزار کلاس آنلاین مدارس (چک لیست مهم‌ترین ویژگی‌ها)

در حقیقت قابلیت اتصال اپلیکیشن کارنامه مدارس به سیستم کلاس آنلاین، یک امکان کمکی برای معلم‌هاست که می‌تواند صرفه‌جویی زیادی در وقت آن‌ها کند و البته که میزان دقت فرایندها را افزایش دهد؛ چرا که همه‌چیز به شکل خودکار انجام می‌شود و احتیاجی به ورود دستی اطلاعات نیست.

۶. امکان درج تکلیف آنلاین

اینکه معلم بتواند به شکل مستقیم از داخل کلاس آنلاین خود برای دانش‌آموزان تکلیف ثبت کند، قابلیتی ایده‌آل است که کار خیلی از معلم‌ها و البته دانش‌آموزان را ساده‌تر خواهد کرد؛ با استفاده از این ویژگی معلم می‌تواند در کلاس آنلاین خود تکالیف را ثبت کند و سیستم به شکل خودکار آن‌ها را در پنل دانش‌آموزان نمایش خواهد داد؛ البته هر نرم‌افزار کلاس آنلاینی این ویژگی را ندارد و باید از سیستمی استفاده کنید که به شکل یکپارچه طراحی شده باشد.

۷. قابلیت ضبط کلاس‌ها

در کنار همه‌ی موارد بالا، یکی دیگر از امکاناتی که می‌تواند کلاس‌های شما را کارآمدتر کند، امکان ضبط آن‌هاست؛ به کمک قابلیت ضبط خودکار کلاس می‌توانید کل فرایند برگزاری کلاس را ضبط کنید و آن‌ها را مجدد در اختیار شرکت‌کنندگان بگذارید یا حتی به شکل دوره‌های آموزشی ویدئویی به فروش برسانید؛ همه‌ی فرایند ضبط کلاس به شکل خودکار انجام می‌شود و احتیاجی به نصب برنامه یا ابزار جانبی برای ضبط نخواهید داشت.

۸. حضور در کلاس از طریق انواع دستگاه‌ها

موضوع دیگری که باید به آن توجه داشته باشید، امکان حضور در کلاس با استفاده از انواع دستگاه‌هاست، به شکلی که شرکت‌کنندگان بتوانند با هر نوع دستگاهی (موبایل، تبلت، لپ‌تاپ و کامپیوتر) در کلاس‌های خود شرکت کنند و دغدغه‌ای بابت حضور در کلاس‌ها نداشته باشند، برای این منظور اگر از یک نرم افزار برگزاری کلاس آنلاین تحت وب استفاده کنید، خیال‌تان راحت خواهد بود.

یک نرم‌افزار تحت وب این امکان را به شما می‌دهد که بدون نیاز به نصب هیچ برنامه‌ی جانبی اضافه و تنها با استفاده از یک مرورگر و ارتباط اینترنتی، کلاس‌های آنلاین خود را برگزار کنید و از سوی دیگر دانش‌‌آموزان نیز بتوانند با هر نوع سیستم‌عامل یا دستگاهی، در کلاس‌های خود شرکت کنند.

۹. سیستم گزارش‌گیری حرفه‌ای کلاس‌ها

در نهایت یکی دیگر از امکانات بسیار کاربردی و مفیدی که باید از نرم‌افزار کلاس آنلاین خود انتظار داشته باشید؛ امکان گزارش‌گیری حرفه‌ای توسط نرم‌افزار است، قابلیتی که به شما نمایش دهد در هر جلسه چند نفر از دانش‌آموزان در کلاس حضور داشته‌اند، هر کدام از آن‌ها چه مدت در کلاس بوده‌اند و چه میزان در کلاس آنلاین شما مشارکت داشته‌اند؛ به کمک این مجموعه گزارشات حرفه‌ای شما می‌توانید تحلیل بسیار جامعی از کلاس‌های خود و وضعیت برگزاری آن‌ها دریافت کنید.

راهنمای خرید بهترین نرم افزار کلاس آنلاین مدارس (چک لیست مهم‌ترین ویژگی‌ها)

در صورتی که به دنبال یک نرم افزار کلاس آنلاین تخصصی می‌گردید، نرم افزار مدرسه همکلاسی می‌تواند یک انتخاب ایده‌آل برای شما باشد، نرم افزار مدرسه همکلاسی یک سامانه هوشمند مدیریت مدارس است که به شما کمک می‌کند به سادگی چند کلیک تمام فرایندها و امور مدرسه خود را مدیریت کنید، از سیستم مدیریت آموزش گرفته تا سامانه حضور و غیاب و حسابداری مدارس؛ همه‌و‌همه به شکل یکجا و در قالب یک نرم‌افزار یکپارچه در اختیار شما خواهد بود؛ اگر هنوز مطمئن نیستید، می‌توایند همین حالا سری به وب‌سایت همکلاسی بزنید و از مشاوره‌ی رایگان کارشناسان آن استفاده کنید.

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. درود . ممنون از مقاله ی بسیار خوب و کامل شما … ظاهرا نقطه ی قوت راهکار شما یکپارچگی کل سیستم با نرم افزار کلاس آنلاین شماست که به نظر من هم همینطور هست و بسیار مهم و کاربردیست … البته یک مسئله ای که در کیفیت نرم افزار کلاس آنلاین مدارس خیلی حایز اهمیت هست، کیفیت اینترنت و پایداری شبکه های اینترنت است که گاها موجب اختلال هایی مقطعی خواهد شد. در کل مهمترین ویژگی یک کلاس آنلاین داشتن قابلیت ضبط و گزارش های مدیریتی هستش … فقط اینکه پلتفرم کلاس آنلاین نرم افزار مدرسه همکلاسی اوپن سورس هست یا توسط واحد فنی شما نوشته شده است ؟

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا