گوگل

چرا باید گوگل پیکسل ۴ را بی‌ارزش‌ترین گوشی سال ۲۰۱۹ دانست؟

گوگل چندی پیش و در طی مراسمی اختصاصی از گوشی جدید پیکسل ۴ و پیکسل ۴ ایکس ال رونمایی کرد. اما بسیاری از کارشناسان این دو گوشی را بی‌ارزش‌ترین گوشی های سال ۲۰۱۹ معرفی می‌کنند.

آن‌ها معتقدند که پرداخت ۷۹۹ دلار برای خرید چنین اسمارت‌فونی، اشتباه محض است چراکه چیزی ندارد که بخواهیم دلمان را به آن خوش کنیم. این گوشی نه از حافظه ذخیره‌سازی کافی برخوردار است، نه دروبین تله‌فوتوی خوبی دارد؛ و بسیای از این «نه» های دیگر که هر کدام می‌توانند کاربران را از خرید منصرف کنند. حال سوالی که پیش می‌آید این است که آیا واقعا پیکسل ۴ گوگل، ارزش خرید را ندارد؟ برای یافتن پاسخ این سوال در ادامه با ما همراه باشید.

طول عمر کم باتری

زمانی که حرف از گوشی‌های اندرویدی به میان می‌آید، مثل روز روشن است که گوشی‌های مجهز به این پلتفرم در طی سال‌های اخیر، پیشرفت‌های قابل‌توجهی را در زمینه مصرف بهینه انرژی و همچنین ارتقای عملکرد باتری تجربه کرده‌اند. اما جدای از این پیشرفت‌ها، بدیهیست که هرچه میزان عدد میلی‌آمپر باتری بیشتر باشد، به همان میزان نیز بر طول عمر باتری و مدت زمان روشن ماندن دستگاه اضافه خواهد شد.

به عبارتی دیگر، نمی‌توان انتظار داشت که یک باتری ضعیف و با ظرفیت پایین را در دل یک گوشی روز تعبیه کرد و انتظار داشت که با بهبودهای نرم‌افزاری بتوان طول عمر آن را ارتقا داد. متاسفانه گوگل در این زمینه بسیار ضعیف عمل کرد و از یک باتری ۲۸۰۰ میلی‌آمپری در پیکسل ۴ خود استفاده کرد.

این میزان ظرفیت شاید برای بسیاری از کاربران به قدری باشد که حتی نتواند انرژی مورد نیاز برای روشن ماندن دستگاه برای یک بعدازظهر را تامین کند. همانطور که می‌دانید، در سال ۲۰۱۹ شاهد عرضه گوشی‌هایی مجهز به باتری‌هایی با ظرفیت بالا بوده‌ایم و حتی اپل، که همواره به دلیل استفاده از باتری‌هایی با ظرفیت کم در گوشی‌های خود مورد انتقاد قرار می‌گرفت، نسل جدید گوشی‌های آیفون خود را به باتری‌هایی با میلی‌آمپر بالا عرضه کرد.

اما به نظر می‌رسد که گوگل از این مساله درس نگرفته و حتی انتقادهای سال گذشته کاربران از طول عمر پایین باتری پیکسل ۳ نیز این شرکت را به استفاده از یک باتری قوی‌تر در نسل جدید این گوشی ترغیب نکرد.

جالب آنجاست که این گوشی از نمایشگری با نرخ ۹۰ هرتزی بهره می‌برد و قابلیت موشن رادار نیز در آن همیشه فعال است که یک باتری ۲۸۰۰ میلی‌آمپری هرگز نمی‌تواند پشتیبان خوبی برای این قابلیت‌های پرمصرف باشد.

حافظه ذخیره‌سازی کم ۶۴ گیگابایتی و حذف پشتیبان‌گیری از گوگل Photos

گوگل در پیکسل ۴ از حافظه ذخیره‌سازی ۶۴ گیگابایتی استفاده و قیمت ۷۹۹ دلار را برای این مدل تعیین کرده است. این در حالیست که برای اسمارت‌فونی با این قیمت، چنین ظرفیت حافظه‌ای به هیچ عنوان قابل توجیه نیست. از طرفی دیگر، این شرکت قابلیت پشتیبان‌گیری از تصاویر با کیفیت اصلی را از گوگل فوتوز حذف کرد. چنین اقدامی‌از سوی گوگل که از یک دوربین باکیفیت در این گوشی استفاده کرده، بعید بود چراکه این ظرفیت پایین برای عکس‌ها و ویدیوهایی که توسط این دوربین ثبت و ضبط می‌شوند، پاسخگو نیست.

نبود دوربین واید و استفاده از سنسور تله‌فوتوی بی‌فایده

گوگل برای آنکه بتواند حرفی برای گفتن در برابر گوشی‌های قدرتمندی همچون محصولات آیفون و یا گلکسی‌های جدید داشته باشد، می‌بایست از لنز واید به جای لنز تله‌فوتو در پیکسل ۴ استفاده می‌کرد. اما گوگل قویا معتقد است که تله‌فوتو به مراتب بهتر از لنز واید است.

این شرکت مدعی است که قابلیت Super Res Zoom، حتی با یک دوربین هم عملکرد مناسبی را ارائه می‌دهد که نمونه‌های آن را در گوشی‌های پیکسل ۳ و پیکسل ۳a دیده‌ایم. به همین دلیل، گوگل اعتقاد داشت که استفاده از لنز تله‌فوتو قابلیت‌های بیشتری را به پیکسل ۴ اضافه می‌کند. حقیقت آن است که می‌توان این ویژگی‌ها را نیز از طریق قابلیت‌های نرم‌افزاری به دوربین اضافه کرد، اما نمی‌توان جای یک لنز واید و دامنه دید را با ترفندهای نرم‌افزاری پر کرد. سوالی که باید گوگل به آن جواب دهد این است که چرا این شرکت، اصرار به عدم استفاده از لنز واید در گوشی‌های پرچمدار خود ندارد و آیا این رویه در سال آینده و با معرفی پرچمدار جدید به پایان خواهد رسید؟

نبود هیچگونه ایرباد و یا هندزفری داخل جعبه گوشی

اگر شاید بتوان این اقدام گوگل را با تلاش این شرکت برای فروش پیکسل بادهای جدید توجیه کرد، اما بهتر بود که حداقل یک ایرباد ساده را درون جعبه گوشی جای می‌داد. حتی اپل نیز یک جفت ایرپاد ساده را برای خریداران آیفون‌های خود در نظر گرفته است. به‌نظر می‌رسد نامگذاری پیکسل 4 به عنوان یکی از بی‌ارزش‌ترین گوشی سال ۲۰۱۹ انتخاب غلطی نبوده است.

قیمت بسیار بالا

گوگل بهای ۷۹۹ دلار را برای مدل ۶۴ گیگابایتی پیکسل ۴  و قیمت ۸۹۹ دلار را برای مدل ۱۲۸ گیگابایتی این گوشی در نظر گرفته است. چرا باید کسی از میان گوشی‌هایی همچون گلکسی اس ۱۰ یا S۱۰e، که با همین قیمت به فروش می‌روند، پیکسل ۴ را انتخاب کند؟

حتی گوشی وان پلاس ۷T که از الگوریتم نرم‌افزاری مشابهی با پیکسل ۴ برخوردار است، با قیمت ۵۹۹ دلار عرضه می‌شود. از طرفی هم، اگر سری به فروشگاه‌های اپل بزنید، متوجه خواهید شد که مدل ۱۲۸ گیگابایتی آیفون ۱۱ با قیمت ۷۴۹ دلار عرضه می‌شود و مدل ۶۴ گیگابایتی نیز با قیمت ۶۹۹ دلار قابل خرید است.

با این اوصاف باید پرسید که آیا گوگل واقعا قصد فروش گوشی‌های خود را دارد؟

با توجه به مواردی که اشاره شد، این سوالات بر ذهن نقش می‌بندند که آیا گوگل واقعا به دنبال حضوری قدرتمند در بازار محصولات سخت‌افزاریست و به دنبال فروش گوشی‌های خود است؟ اگر این چنین است، چرا دستگاه‌هایی را تولید می‌کنند که فروش آن‌ها و انتخابشان توسط خریداران دشوار است؟ و یا اینکه چرا گوگل، بعد از پیکسل وان، بجز دوربین، دیگر توجهی به ارتقای سایر قسمت‌های گوشی‌های خود نمی‌کند؟

پاسخ این سوالات و دیگر پرسش‌های مشابه، روشن است؛ گوگل می‌خواهد اپلِ اندروید باشد. اما این شرکت بنابه دلایل مختلف، هرگز به خواسته خود نخواهد رسید. یکی از مهم‌ترین دلایل آن این است که گوگل، هرگز یک شرکت سخت‌افزاری نبوده و نخواهد بود. این شرکت در طراحی و تولید محصولات جدید بسیار عالی عمل می‌کند، اما هرگز نمی‌تواند این روند را حفظ و محصولات خود را به طور مطلوب ارتقا دهد. بنابراین دلیل نام‌کذاری این گوشی به عنوان بی‌ارزش‌ترین گوشی سال ۲۰۱۹ تا حدودی منطقی به‌نظر می‌رسد.

منبع: phonearena

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. ببینم عمو چرا از دوربینش که هرسال بهترین دوربینو بین گوشیای هوشمند میزنه چیزی نگفتی ؟

    چرا از اینکه بهترین گوشی از لحاظ نرم افزار اندرویدی نگفتی

    از کیفیت و عمرش

    از بهترین رابطه کاربری و بهترین اپدیتاش نگفتی

    1. مرد حسابی این گوشی رو اتفاقا باید بهترینش دونست پردازنده قوی شارژر ۱۸ وات تشخیص چهره خیلی سریع کیفیت بالا کند نشدن حالا بخاطر یه عمر باطری کم و نبودن هندزفری و نداشتن دوربین واید باید بد دونستنش/:

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا