بررسی

مقایسه دوربین آیفون 11 پرو مکس و هواوی پی30 پرو

6 ماه پیش که هواوی پی30 پرو عرضه شد، بررسی مفصلی از آن انجام دادیم و نتایج این پرچمدار در همه بخش‌ها علی‌الخصوص عملکرد دوربین بی‌نظیر بود. در آن زمان زوم 5 برابر پی30 پرو هواوی و دیگر قابلیت‌های عکسبرداری این گوشی و البته پیکسل 3 گوگل برتری نسبی در مقایسه با پرچمدار 2018 اپل یعنی آیفون 10اس داشتند.

اما 6 ماه از این قضیه گذشته و اپل همین چند هفته پیش پرچمداران 2019 خود را با نام‌های آیفون 11، آیفون 11 پرو آیفون 11 پرو مکس معرفی کرد. حال با عرضه سه آیفون جدید همه چیز تغییر کرده و در این مطلب می‌خواهیم به مقایسه دوربین آیفون 11 پرو مکس و هواوی پی30 پرو بپردازیم تا ببینیم پرچمدار هواوی می‌تواند همچنان صدر را حفظ کند یا باید جای خود را به آیفون تازه وارد بدهد.

حالت پرتره

فلسفه گوشی‌های آیفون از پرتره گرفته تا حالت شب، این است که تصاویر نهایت شباهت را به آنچه که چشم انسان در دنیای واقعی می‌بیند، داشته باشند در حالی که در پی30 پرو سعی شده تصاویر کمی بهتر از آن چیزی باشد که با چشم انسان قابل مشاهده‌اند. به همین دلیل تصاویری که با پی30 پرو ثبت می‌شوند انگار از درون یک فیلتر عبور کرده‌اند.

در کل نتیجه بهتر تنها بستگی به سلیقه شما دارد. تصاویر ثبت شده با پی30 پرو کنتراست بهتری داشته و با استفاده از تکنیک‌های نرم‌افزاری وضوح بیشتری دارند از همین رو برای اشتراک‌گذاری در اینستاگرام هم کاملا مناسب هستند. از طرف دیگر تصایر ثبت شده با آیفون از لحاظ رنگ شباهت خیلی زیادی به واقعیت دارند و جزئیات بیشتری در آنها دیده می‌شود.

مقایسه دوربین آیفون 11 پرو و هواوی پی30 پرو
آیفون 11 پرو

 

مقایسه دوربین آیفون 11 پرو و هواوی پی30 پرو
پی30 پرو

همانطور که در تصاویر بالا می‌بینید، در نگاه اول تصاویر ثبت شده با آیفون 11 پرو در مقایسه با تصاویر پی30 پرو کمی خام و بی روح به‌نظر می‌آیند. اما وقتی متوجه می‌شوید که پی30 پرو چقدر از تکنیک‌های نرم‌افزاری برای تنظیم تصویر نهایی استفاده کرده نظرتان تا حدودی تغییر می‌کند. اگر به تصاویر بالا مجددا نگاه کنید خواهید دید که رنگ پوست سوژه با دوربین آیفون خیلی طبیعی‌تر دیده می‌شود.

البته ایراد آیفون در این بخش زوم کردن هنگام ثبت تصاویر پرتره است که امکان دارد از آن استقبال نکنید.

تصاویر پایین هم در شرایط نور شدید ثبت شده‌اند که در تصویر متعلق به دروبین پی30 پرو نه تنها رنگ‌ها کمی ضعیف‌تر ثبت شده‌اند بلکه رنگ پوست سوژه کمی سفید و بی روح به‌نظر می‌رسد.

مقایسه دوربین آیفون 11 پرو و هواوی پی30 پرو
پی30 پرو سمت راست و آیفون 11 سمت چپ

تصویر پایین هم به نظر می‌سد در دو روز متفاوت ثبت شده‌اند اما اینطور نیست. اگر بهتر به تصاویر نگاه کنید می‌بینید در تصویر ثبت شده با پی30 پرو جزئیات لباس سوژه تا حدودی نا‌مشخص‌اند و رنگ کلی در مقایسه با تصویر ثبت شده با آیفون کمی سردتر به‌نظر می‌رسد.

پی30 پرو سمت راست و آیفون 11 سمت چپ

تصاویر عادی

اختلاف بین تصاویر در آیفون 11 پرو مکس و پی30 پرو زمانی که تصاویر را در حالت عادی با آنها ثبت می‌کنید خیلی بیشتر نمایان می‌شود. در نگاه اول تصاویر ثبت شده با پی30 پرو خیلی زنده‌تر و زیباتر به نظر می‌رسند. حتی اگر چند بار دیگر هم به این تصاویر نگاه کنید مطمئنا رای شما پی30 پرو است، اما نتایج دقیق‌تر نشان می‌دهند تصاویر ثبت شده با آیفون 11 پرو واضح‌تر بوده و جزئیات خیلی بیشتری را نشان می‌دهند.

برای مثال به گل‌های زیر دقت کنید. مطمئنا تصویر پی30 پرو زیباتر به نظر می‌رسد اما اگر کمی دقت کنید می‌بینید دوربین پی30 پرو به دلیل افزایش اتوماتیک کنتراست کمی از وضوح و جزئیات تصویر را قربانی کرده است.

آیفون 11 پرو مکس
پی30 پرو

تصویر ظرف غذا هم این حقیقت را بهتر اثبات می‌کند.

آیفون 11 پرو

 

پی30 پرو

تصاویر آیفون تا حدودی گرم هستند اما در کل وایت بالانس به خوبی در آنها رعایت می‌شود. اما در پی30 پرو کمی متفاوت است و وایت بالانس کمتری دیده می‌شود. شاید گاهی اوقات تصاویر در گوشی هواوی با تکنیک‌های نرم‌افزاری گرم‌تر نمایش داده شوند اما در کل تصاویر در مقایسه با حالت واقعی کمی سردترند. این تفاوت را در تصاویر پایین بهتر متوجه می‌شوید.

پی30 پرو تصاویر بی‌نظیری را ثبت می‌کند و اگر این تصاویر را به دیگران نشان دهید احتمالا دوربین پی‌30 پرو را بیشتر بپسندند. اما اگر به جزئیات و وضوح تصویر دقت کنیم، مطمئنا آیفون 11 پرو برنده این بخش است. البته با کمی ویرایش، تصاویر آیفون را نیز می‌توان مشابه پی30 پرو نشان داد.

زوم و اولتراواید

هردو گوشی به سنسورهای اولتراواید بسیار قدرتمندی مجهز هستند و حال که اپل هم از این دسته لنزها برای اولین بار استفاده می‌کند، به زودی سنسورهای اولتراواید هم به یک استاندارد در بین اسمارت‌فون‌ها تبدیل خواهند شد. تصویر پایین توسط سنسور اولتراواید آیفون 11 پرو ثبت شده که قدرت بالا دوربین این گوشی را نشان می‌دهد.

مقایسه دوربین آیفون 11 پرو و هواوی پی30 پرو
تصویر ثبت شده توسط سنسور اولتراواید آیفون 11 پرو مکس

در مقایسه کلی، دوربین اولتراواید آیفون 11 رنگ‌ها را غنی نشان می‌دهد و جزئیات بهتر دیده می‌شوند. ضمنا شدت نور به خوبی کنترل شده است. در تصور پایین می‌بینید که آسمان شهر با وضوح رنگ قابل قبولی مشخص است در حالی که در تصویر متعلق به پی30 پرو خبری از آسمان آبی نیست و نور بیش از حد وارد لنز شده است. همچنین رنگ‌ها از لنز آیفون 11 پرو دلنشین‌تر به نظر می‌رسند.

آیفون 11 پرو مکس
پی30 پرو

گاهی اوقات نرم‌افزار پردازش تصاویر پی30 پرو به‌کار می‌آید و همانند تصویر زیر، بالانس نور بهتر انجام می‌گیرد و جزئیات دقیق‌تر دیده می‌شوند (به خطوط روی تشک توجه کنید).

آیفون 11 پرو مکس

 

پی30 پرو

وقتی بحث از قابلیت‌های زوم باشد، هواوی پی30 پرو بدون شک پیروز میدان است. البته خیلی جای تعجب نیست چراکه لنز پریسکوپ پی30 پرو امکان زوم 5 برابر را به شما می‌دهد در حالی که لنز تله آیفون 11 پرو تنها تا 2 برابر می‌تواند زوم کند. هردو تصویر پایین در حالت زوم 5 برابر ثبت شده‌‌اند که مطابق انتظار کیفیت تصاویر پی30 پرو در این بخش خیلی بالاتر است.

آیفون 11 پرو مکس

 

در بخش ثبت تصاویر اوتراواید هردو دیوایس رقابت برابری دارند و تفاوت بیشتر در سردی و گرمی تصاویر ثبت شده دیده می‌شود. بنابراین می‌توان گفت در این بخش برنده‌ای نداریم و همه چیز به سلیقه شخص برمی‌گردد.

عکسبرداری در حالت شب

هواوی پی20 پرو، اولین گوشی بود که سال گذشته تکنولوژی تصویربرداری در «حالت شب» را به دنیای اسمارت‌فون‌ها آورد. در این حالت با استفاده از نرم‌افزار نور تصویر در قسمت‌های تاریک افزایش پیدا می‌کند. این تکنولوژی از آن زمان در گوشی‌های سامسونگ، گوگل و اپل دیده شده است.

ابتدا نگاهی به تصاویر پایین می‌اندازیم که از حالت شب برای ثبت آنها استفاده نشده است. از همین تصاویر می‌توان فهمید که پی30 پرو نور بیشتری را حتی بدون نیاز به قابلیت حالت شب می‌تواند جذب کند بنابراین با فعالسازی این ویژگی تصاویر در مقایسه با آیفون 11 پرو خیلی روشن‌تر خواهند بود. از این رو در تصویر برداری شب فعلا هواوی پیروز میدان است.

آیفون 11 پرو مکس

 

پی30 پرو

زمانی که حالت شب را فعال می‌کنید، آیفون 11 نور محیط را به شکل واقعی‌تری مدیریت می‌کند و قادر است جزئیات را بهتر ثبت کند. همانطور که در تصاویر پایین می‌بینید، روشن بودن حالت شب تفاوت زیادی در دوربین پی30 پرو ندارد چراکه در حالت عادی هم نرم‌افزار این گوشی وظیفه روشن کردن نقاط تاریک را بر دوش گرفته است.

آیفون 11 پرو مکس

 

پی30 پرو

بنابراین در تصویر برداری در نور کم و بدون استفاده از حالت شب، پی30 پرو بهتر عمل می‌کند اما در طرف دیگر قابلیت «حالت شب» آیفون 11 تصاویر را واقعی‌تر ثبت می‌کند.

وقتی سراغ تصویربرداری در شب البته با نور کافی رفتیم، پی30 پرو باز هم نور را بیشتر از نیاز نمایش داد و برای مثال در تصویر زیر می‌بینید که سوژه‌ها با دوربین پی30 پرو بیش از حد شارپ شده‌اند و تناسب رنگ در بعضی از قسمت‌های تصویر از بین رفته است.

آیفون 11 پرو مکس

 

پی30 پرو

نتیجه گیری

در سؤال مهم در اینجا مطرح است: کدام گوشی دوربین بهتری دارد و اینکه دوربین کدام گوشی را بیشتر می‌پسندید؟ ممکن است تصاویر ثبت شده با دوربین پی30 پرو به سلیقه عکاسی شما نزدیک‌تر باشند. دلیل این اتفاق هم پردازش عالی تصاویر است که با استفاده از هوش مصنوعی کنتراست، رنگ و در کل جلوه تصاویر بیشتر مورد پسند کاربران امروزی و شبکه‌های اجتماعی قرار می‌گیرند.

اما اگر بخواهیم به صورت کلی و حرفه‌ای به قضیه نگاه کنیم، مطمئنا آیفون 11 دوربین خیلی قدرتمندتری دارد چراکه رنگ و جزئیات در تصاویر ثبت شده شباهت خیلی زیادی به واقعیت دارند.

منبع: سی‌نت

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا