تکنولوژیچگونه

راهکارهایی برای استفاده مجدد و بهینه از دستگاه‌های الکترونیکی قدیمی

زباله‌های الکترونیکی این روزها به یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های بشریت تبدیل شده و هرچه می‌گذرد، به حجم و تبعات زیان‌بار تولید این زباله‌ها اضافه می‌شود.

طبق گزارش‌های رسمی، تولید زباله‌های الکترونیکی در کاربران امروزی به نسبت ۵ سال پیش، حدود ۲۱ درصد بیشتر شده و پیش‌بینی می‌شود که با توجه به تمایل کاربران به تعویض محصولات الکترونیکی و هوشمند، این مسئله به یکی از بزرگ‌ترین معضلات ما انسان‌ها در طی سال‌های آتی تبدیل شود.

به همین دلیل، محققان توصیه می‌کنند که قبل از انتخاب دستگاه جدید و دور ریختن مدل‌های قدیمی، به دنبال راهکارهایی باشیم تا بتوانیم این دستگاه‌ها را احیا و مجددا استفاده کنیم. در ادامه قصد داریم تا چند نمونه از کاربردهایی را که می‌توان برای دستگاه‌های الکترونیکی قدیمی‌به ارمغان آورد، اشاره کنیم.

تبدیل گوشی یا تبلت قدیمی‌ به یک دوربین امنیتی

زمانی که دیگر نمی‌توانید از یک تبلت یا گوشی هوشمند استفاده کنید، به جای دور ریختن آن، می‌توانید از این دستگاه به عنوان یک دوربین امینتی استفاده کنید. دوربینی که قادر است فیدهای ویدیویی زنده را به صورت ۲۴ ساعته برایتان ارسال کند و کنترل آن را با گوشی دیگری در دست بگیرید.

برای این کار، به یک سه پایه یا پایه دوربین نیاز دارید. البته می‌توانید از سایر وسایل خانگی نیز برای مستقر کردن گوشی یا تبلت کمک بگیرید. گام بعدی، استفاده از یک نرم‌افزار است که Manything و Alfred می‌توانند گزینه‌های خوبی باشند.

این دو نرم‌افزار در دو نسخه اندروید و آی او اس قابل دانلود هستند. با این حال، نرم‌افزارهای مشابه دیگری نیز در فروشگاه‌های اپلیکیشن وجود دارند که می‌توانید هر کدام را انتخاب کنید. نصب این نرم‌افرارها نیز بسیار ساده است و بعد از نصب باید دستورالعمل‌های ارائه‌شده توسط نرم‌افزار را برای فعال کردن دوربین دنبال کنید.

خوشبختانه این روزها بسیاری از گوشی‌ها و تبلت‌ها مجهز به بدنه‌ای ضدآب عرضه می‌شوند و همین ویژگی به کاربران این امکان را می‌دهد تا این دستگاه‌ها را در محیط‌های بیرون از خانه نیز نصب و استفاده کنند.

تبدیل گوشی یا تبلت قدیمی ‌به ریموت رسانه‌ای

در طی سال‌های اخیر، شاهد ورود دستگاه‌های پخش زنده متعددی به بازار محصولات هوشمند بوده‌ایم که هر کدام از قابلیت‌ها و امکانات متعددی بهره می‌برند. در واقع، با کمک این دستگاه‌ها کاربران می‌توانند فایل‌های رسانه‌ای را به صورت وایرلس، استریم کنند.

اما می‌توان گوشی یا تبلت قدیمی‌را نیز به یک‌هاب یا ریموت رسانه‌ای تبدیل کرد. برای نمونه، می‌توان آیپد قدیمی‌را در کنار اپل تی‌وی قرار داد و از آن برای پخش محتوا استفاده کرد. همچنین کاربران اندروید می‌توانند دستگاه خود را در نزدیکی دانگل کروم‌کست قرار دهند و پلی‌لیست یوتیوب یا اسپاتیفای را استریم کنند.

گفتنی است استفاده از گوشی در این حالت، منجر به خالی شدن سریع‌تر شارژ باتری خواهد شد. همچنین، تمامی‌اعضای خانواده قادر خواهند بود بدون نیاز به وارد کردن نام کاربری و رمز عبور، از آن برای استریم محتوا استفاده کند.

استفاده از لپتاپ قدیمی‌ به عنوان یک فضای ذخیره‌سازی

یکی از کاربردهای پرطرفدار لپتاپ‌های قدیمی، به کارگیری آن‌ها به عنوان فضایی برای ذخیره‌سازی انواع فایل و محتواست. در واقع، کاربر با این شیوه می‌تواند ازهارد لپتاپ برای نگهداری فایل‌هایی که کمتر به سراغ آن‌ها می‌رود، استفاده کند و فضای خالی بیشتری را برای ذخیره اطاعات مهم‌تر روی لپتاپ جدید خود داشته باشد.

استفاده از دوربین دیجیتال قدیمی‌به عنوان یک وبکم

اگر اخیرا یک دوربین DSLR پیشرفته خریده‌اید، احتمالا به فکر فروش دوربین قدیمی‌خود هستید تا بتوانید بخشی از هزینه پرداختی را جبران کنید. اما اگر می‌خواهید مدل قدیمی‌خود را نگه دارید، می‌توانید از آن به عنوان یک وبکم باکیفیت استفاده کنید.

اگرچه این روزها، اغلب لپتاپ‌ها به دوربین وبکم مجهزند اما استفاده از یک دوربین دیجیتال می‌تواند علاوه بر ارتقای کیفیت برقراری تماس‌های ویدیویی، امکان تغییر زاویه دوربین و قرار دادن آن در نقاط مختلف را برای کاربر فراهم کند.

تبدیل گوشی یا تبلت به یک کتابخوان الکترونیکی

دارندگان گوشی یا تبلت‌های قدیمی‌می‌توانند دستگاه خود را به یک کتابخوان الکترونیکی تبدیل کنند. اپلیکیشن‌هایی همچون کیندل (اندروید و آی او اس) و کوبو (اندروید و آی او اس) قادرند به کاربر در خرید و مطالعه کتاب‌های الکترونیکی کمک کنند.

برای کم کردن نور نمایشگر و جلوگیری از آسیب رسیدن به چشم نیز توصیه می‌شود که از قابلیت‌هایی همچون لایت نایتدر گوشی‌های اندروید و نایت شیفت در گوشی‌های آیفون برای کم کردن میزان نور آبی صفحه نمایش کمک بگیرید.

تبدیل تبلت قدیمی‌ به یک فریم عکس‌های دیجیتال

بسیاری از کاربران روزانه با گوشی و یا تبلت خود برای مشاهده عکس‌هایشان مراجعه می‌کنند. اما یکی از راهکارهای ساده برای مشاهده یکجا و سریع عکس‌ها، استفاده از یک تبلت قدیمی‌به عنوان یک قاب عکس دیجیتال است.

با این کار می‌توانید تبلت خود را در محل کار و یا روی دیوار اتاق نصب کنید و عکس‌ها نیز به صورت پشت سرهم پخش شوند. برای این کار، می‌توان از برخی نرم‌افزارها نیز کمک گرفت که برای کاربران اندروید، اپلیکیشن Fotoo و برای آیفون نیز اپلیکیشن LiveFrame مناسب هستند.

منبع
Wired

نوشته های مشابه

‫152 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا