اپل

پاسخ اپل به شایعات در خصوص ردیابی موقعیت مکانی کاربران آیفون 11

چند وقتیست که حرف و حدیث‌های زیادی در خصوص قابلیت ردیابی موقعیت مکانی کاربران در گوشی‌های هوشمند شنیده می‌شود و تقریبا هر چند هفته یکبار، گزارش‌هایی در خصوص جاسوسی اپلیکیشنی خاص از این قابلیت منتشر می‌شود.

اما طبق روالی که اخیرا مرسوم شده،  شرکت سازنده آن اپلیکیشن با تایید این موضوع، از کاربران خود عذرخواهی و اعلام می‌کند که بزودی و با عرضه یک برورزرسانی، مشکل مذکور را رفع خواهد کرد. در این میان، پای شرکت اپل نیز چند بار به این مساله باز شد. تازه‌ترین آن به چند هفته قبل برمی‌گردد که در خبرها آمده بود مدل‌های آیفون 11 این شرکت، حتی زمانی که کاربر قابلیت ردیابی موقعیت مکانی دستگاه را خاموش می‌کند، بازهم این ویژگی به صورت پنهانی کار خود را انجام می‌دهد.

اپل در همین رابطه اعلام کرد که در آیفون‌های 11 از فناوری جدید اولترا وایدباند استفاده شده که با توجه به قوانین برخی کشورها، می‌بایست در بعضی از مناطق خاموش شود. در نتیجه، سیستم عامل iOS موقعیت مکانی فرد را شناسایی می‌کند تا مشخص کند که آیا او در مناطق ممنوعه قرار دارد یا خیر؛ تا اگر این چنین است فناوری مذکور به حالت غیرفعال درآید.

اما بحثی که در این جا مطرح می‌شود این است که این شیوه جدید اپل، امنیت حریم شخصی کاربران را تحت الشعاع قرار می‌دهد. با این حال، پلتفرم iOS به گونه‌ای طراحی شده که در صورت ردیابی موقعیت مکانی کاربر، این موضوع به کاربر هشدار داده می‌شود، حتی اگر وی اجازه چنین کاری را برای اپلیکیشنی خاص صادر کرده باشد.

برای مثال، اخیرا تصویری در نشریه وال استریت ژورنال منتشر شد که در آن آمده بود «فیسبوک، در طی 3 روز اخیر، 107 بار موقعیت مکانی شما را ردیابی کرده است؛ آیا می‌خواهید این روال ادامه داشته باشد؟»

اگرچه شاید نمایش پیام‌هایی اینچنینی برای برخی کاربران آزاردهنده باشد، اما نشان از تعهد اپل برای محافظت از حریم شخصی کاربران این شرکت دارد. با این حال، اپل در واکنش به گزارش‌های اخیر در خصوص ردیابی موقعیت مکانی کاربران توسط گوشی‌های آیفون 11 گفت که هدف این شرکت هرگز کسب‌وکاری را با کمک ردیابی موقعیت مکانی کاربران و یا دستگاه‌هایشان به راه نینداخته است.

منبع
BGR

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا