اختصاصیبررسیموبایلهواوی

بررسی کامل هوآوی P30 Pro

با کیفیت از هرجهت

زمانی که هوآوی گوشی P30 Pro را با 4 لنز دوربین اصلی (در پشت) معرفی کرد، خیلی‌ها به قابلیت‌های آن اعتقادی نداشت. اما پس از استفاده از آن متوجه شدیم قضیه کاملا فرق می‌کند. تصاویر ثبت شده با این گوشی در حالت زوم و شرایط نور کم به شکلی است که نمی‌توان این اسمارت‌فون را با هیچ گوشی در دنیا مقایسه کرد. این گوشی به راحتی قادر است گلکسی اس ۱۰ پلاس سامسونگ و پیکسل ۳ گوگل را پشت سر بگذارد و علاوه بر این از طراحی منحصر به فرد و عمر باتری بسیار عالی نیز بهره می‌برد که این ویژگی‌ها P30 Pro هوآوی را به یکی از برترین گوشی های سال ۲۰۱۹ تبدیل کرده است.

هوآوی دومین تولیدکننده بزرگ گوشی در دنیا است. حال این شرکت با معرفی P30 Pro قصد دارد جایگاهش را در کل دنیا ارتقاء ببخشد و بخش بزرگتری از بازار اسمارت فون را به خودش اختصاص دهد.

دوربین های پشتی گوشی مطمئنا برترین ویژگی این دیوایس به حساب می‌آیند اما طراحی گوشی آن هم با رنگ‌های بسیار زیبا و خیره کننده در کنار نمایشگر ۶.۷ اینچی باعث شده این دستگاه به یک گوشی فوق‌العاده زیبا تبدیل شود. هوآوی پی30 پرو با قیمت ۸۰۰ دلار به فروش می‌رسد و احتمالا با نرخ ارز نیما وارد کشور می‌شود. از طرفی هم این گوشی به دلیل تنش‌های بین دولت آمریکا و شرکت هوآوی فعلا در ایالات متحده به فروش نمی‌رسد.

طراحی P30 Pro

اولین چیزی که چشم شما را می‌گیرد، طراحی پی۳۰ پرو است. ظاهر این گوشی به حدی منحصر به فرد است که در این زمینه رقیبی ندارد. شیوه‌ای که آبی روشن با رنگ صورتی ترکیب می‌شود، بسیار زیبا و حیرت انگیز است و از این حیث پی۳۰ پرو عالی عمل کرده است.

رنگهای P30 Pro

همچنین در یک نسخه دیگر این گوشی، رنگ آبی تیره به رنگ نارنجی ترکیب شده که آن هم به نوبه خود زیبایی خودش را دارد. همچنین اگر به دنبال چنین رنگ‌هایی نیستید می‌توانید از نسخه تمام مشکی این گوشی لذت ببرید. نسخه‌ای هم که ما آن را آزمایش کرده‌ایم همین نسخه تمام مشکی است.

در مقایسه‌های انجام شده بین این گوشی و گلکسی اس ۱۰ پلاس هم P30 Pro توانست توجه و نظرات بیشتری را به خودش جلب کند.

پی30 پرو از شیشه و فلز ساخته شده که از این حیث به اس ۱۰ سامسونگ و پی ۲۰ پرو شباهت زیادی دارد که البته این شباهت اصلا چیز بدی نیست. زمانی که گوشی را در دستتان می‌گیرید حسی خوب و مطمئن به شما منتقل می‌شود. البته با اینکه برخی از گوشی‌های قدیمی هوآوی هنگام در دست گرفتن حس بد و ساده ای را از خودشان منتقل می‌کردند اما این اسمارت فون اصلا اینطور نیست. البته به دلیل استفاده از شیشه در بدنه این گوشی امکان دارد که دستکاه از دستتان لیز بخورد پس باید مراقب باشید. از طرفی دیگر هم خوشبختانه پی30 پرو از استاندارد IP68 بهره می‌برد که آن را در مقابل قطرات و مایعات محافظت می‌کند.

بر روی پی30 پرو خبری از جک هدفون نیست بنابراین اگر جک هدفون خیلی برایتان اهمیت دارد بهتر است سراغ پی30 یا گلکسی اس 10 سامسونگ بروید. حسگر اثر انگشت هم درون نمایشگر قرار گرفته و عملکرد خوبی از خود نشان می‌دهد. در آزمایشاتی که انجام دادیم گاهی پیش می‌آمد که برای باز شدن نیاز به کمی زمان دارد و یا گاهی به خوبی نمی‌توانست اثر انگشت را بخواند، اما در کل و در ۲ هفته بررسی عملکرد رضایت بخشی داشت.

همچنین بر روی P30 Pro از درگاه کارت میکرواس‌دی استفاده نشده و هوآوی از نانو مموری‌های خودش در این گوشی استفاده کرده که تنها راه افزایش حافظه داخلی این گوشی به حساب می‌آید. قیمت یک نانو مموری 128 گیگابایتی هوآوی حدود ۸۰۰ هزار تومان است. در کل باید بدانید استفاده از مموری کارت‌های معمولی در این گوشی امکان‌پذیر نیست.

نمایشگر پی۳۰ پرو از رزولوشن ۲۳۴۰ در ۱۰۸۰ بهره می‌برد. این رزولوشن در مقایسه با گلکسی اس ۱۰ پلاس که ۳۰۴۰ در ۱۴۴۰ است یک درجه پایین‌تر محسوب می‌شود. البته بعید به نظر می‌رسد در حالت عادی بتوانید تفاوت کیفیت نمایشگر این دو گوشی را از هم تشخیص بدهید. زمانی که این دو گوشی را در کنار هم بگذارید و یک ویدیو با رزولوشن بالا را همزمان روی آنها اجرا کنید خواهید دید که تفاوت آنها بسیار جزئی و در برخی موارد اصلا قابل تشخیص نیست. ضمنا در استفاده روزمره نمایشگر پی‌۳۰ پرو از لحاظ مصرف باتری خیلی مقرون به صرفه‌تر عمل خواهد کرد و این موضوع مهمی است.

نمایشگر پی۳۰ پرو دقیقا تا لبه‌های دستگاه کشیده شده است و تنها یک نقطه دایره‌ای کوچک در بالای صفحه دیده می‌شود که به لنز سلفی تعلق دارد. این ایده برای گوشی‌های تمام صفحه خیلی عالی به نظر می‌رسد و زمانی که ویدیوها را به صورت تمام صفحه اجرا می‌کنید، دیگر خیلی بریدگی بالای صفحه به چشمتان نمی‌آید. این نوع طراحی دوربین سلفی در پی‌30 پرو خیلی بهتر از فضایی است که اپل در آیفون ۱۰ برای دوربین سلفی و سنسورها در نظر گرفته.

نکته جالب دیگر که به هوآوی اجازه داده تا بیشتر فضای روبه‌رو را به صفحه‌نمایش اختصاص دهد جای دادن اسپیکر مکالمه زیر صفحه نمایش است. ناچ یا بریدگی موبایل‌ها علاوه بر دوربین برای جای دادن این اسپیکر هم هست که هوآوی صدای مکالمه را با لرزش صفحه‌نمایش تولید کرده و در نتیجه دیگر نیازی به فضای اسپیکر مکالمه ندارد.

اما نکته منفی در باره صفحه‌نمایش p30 pro می‌توانید بزرگی آن باشد! در بررسی ما مشخص شد که کار کردن یک دستی با این موبایل حتی برای کسانی که دست‌های بزرگی دارند هم مشکل است. در نتیجه خودتان را آماده کنید که با یک دست موبایل را نگه‌دارید و با دست دیگر با آن کار کنید. البته از سوی دیگر یک صفحه‌نمایش بزرگ و با کیفیت در دست دارید که از تماشای هر محتوایی روی آن لذت خواهید برد.

دوربین P30 Pro

دوربین‌های پشتی پی ۳۰ پرو را باید ستاره‌های اصلی این گوشی دانست. یک لنز سوپر واید 20 مگاپیکسلی، یک لنز 40 مگاپیکسلی قدرتمند و یک لنز مربعی عجیب و غریب که وظیفه زوم را برعهده دارد. این لنز سوم که 8 مگاپیکسل قدرت دارد می‌تواند تا زوم 10 برابر را به صورت اپتیکال و بدون افت کیفیت انجام دهد. این زوم قوی برای یک گوشی امتیازی بسیار عالی است که مشابه آن را تنها در دوربین های حرفه‌ای دیده‌ایم.

قدرتمندی دوربین هواوی P30 Pro

البته در ابتدا خیلی به این اعداد ارقام اعلام شده اعتقادی نداشتیم اما پس از تست‌های انجام شده فهمیدیم که این ارقام واقعی هستند. شما با استفاده از دوربین این گوشی می‌توانید روی یک صحنه زوم بسیار بالایی داشته باشید و جزئیاتی از سوژه را ببینید که با چشم عادی و از فواصل دور قابل تشخیص نیستند. البته در زوم‌های بالا ممکن است جزئیات به مقدار کمی تار نمایش داده شوند که البته طبیعی است. اما در کل اگر بخواهید زوم پی 30 پرو را با لنز Telephoto گلکسی اس 10 یا آیفون Xs Max مقایسه کنید، خواهید دید که هوآوی در این بخش پیشرفت عظیمی داشته است.

ثبات تصاویر و نبود لرزش هم بسیار قابل قبول است. زمانی که حداکثر زوم را روی سوژه‌ها انجام می‌دهید، گوشی تمام تلاشش را می‌کند که تصویر با کمترین لرزش نمایش داده شود و بتوانید یک تصویر واضح را ثبت کنید. البته گاهی اوقات برای نداشتن هرگونه لرزش لازم است که بازوهایتان را به بدنتان بچسبانید تا تصویر کاملا ثابت شود اما در کل زحمت اصلی بر عهده خود گوشی است.

تابته زوم تا 50 برابر با این گوشی امکان‌پذیر است که این کار به کمک سیستم زوم دیجیتال و لنز telephoto انجام می‌گیرد. در این درجه از زوم نباید انتظار دریافت تصویر خیلی با کیفیتی داشته باشید. تصاویری که با زوم 50 برابر ثبت شدند بیشتر جنبه نوبرانه دارند و خیلی جدی نیستند اما به هر حال این یک امکان واقعی است که فقط روی این موبایل وجود دارد.

*در ادامه چند نمونه می‌بینیم…

تصویری که در پایین مشاهده می‌کنید با زوم ۵۰ برابری گرفته شده است.

نمونه عکس p30 pro تصویر ۵

تصویری که در پایین مشاهده می‌کنید با زوم ۱۰ برابری گرفته شده است.

نمونه عکس p30 pro تصویر ۴

تصویری که در پایین مشاهده می‌کنید با زوم ۵ برابری گرفته شده است.

نمونه عکس p30 pro تصویر ۳

تصویری که در پایین مشاهده می‌کنید بدون زوم گرفته شده است.

نمونه عکس p30 pro تصویر ۲

تصویری که در پایین مشاهده می‌کنید با واید ۰.۶ گرفته شده است.

نمونه عکس p30 pro تصویر ۱

 

پی30 پرو در زمینه ثبت تصاویر در نور کم و شب نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. خوشبختانه سیستم ثبت تصویر در شب پی20 پرو در این گوشی هم استفاده شده است و حتی بهبودهایی نیز داشته. در حالت شب شما می‌توانید تصاویر را با جزئیات سایه پر رنگ و سایه روشن‌های دقیق ثبت کنید. البته ثبت این دسته از تصاویر ممکن است بین 4 تا 6 ثانیه زمان ببرد.

شرایط فوق کم نور

البته پی30 پرو شرایط با نور کم را وارد مرحله جدیدی کرده است. با ترکیب نوع جدیدی از سنسورها و یک ISO بسیار بالا، حالا این گوشی می‌تواند تصاویری را در شب ثبت کند که حتی با چشم عادی هم شما نمی‌توانید آنها را مشاهده کنید. قابلیت پی30 پرو در این بخش واقعا مثال زدنی است.

سلفی‌های با کیفیت

حفره کوچکی که روی نمایشگر گوشی وجود دارد در اصل حاوی همان لنز سلفی گوشی است. این لنز با استفاده از حالت HDR می‌تواند پیش زمینه تصاویر را با نور عالی ثبت کند و رنگ‌ها را نیز بسیار طبیعی جلوه دهد. همچنین با اینکه هیچ فلاشی برای دوربین سلفی این گوشی تعبیه نشده اما همچنان در شرایط نور ضعیف شما می‌توانید با خیال راحت سلفی‌های واضح و با کیفیت بگیرید.

پردازش P30 Pro

هوآوی در این گوشی از جدیدترین پردازنده خود یعنی کایرین 980 و 8 گیگابایت رم استفاده کرده است. در بخش بنچمارک البته این گوشی نتوانست امتیازات بهتری در مقایسه با رقیب خود یعنی اس ۱۰ پلاس کسب کند. امتیاز این گوشی در تست Geekbench و در حالت چند هسته‌ای کمی پایین‌تر از اس ۱۰ پلاس بود و همچنین در تست گرافیک عملکرد ضعیفی در مقایسه با رقیب سامسونگی خود داشته است.

البته این بنچمارک‌ها همه قضیه را نشان نمی‌دهند و با اطمینان می‌توان گفت که عملکرد این گوشی در واقعیت بسیار سریع و است و هیچ کندی در طول کار کردن با پی۳۰ پرو احساس نخواهید کرد. کار کردن با رابط کاربری این گوشی بدون کندی و هرگونه لگ انجام می‌شود. همچنین تماشای ویدیوهای با کیفیت بالا و اجرای بازیهای گرافیکی سنگین مانند آسفالت 9 هم برای پی۳۰ پرو اصلا کار سختی نیست. شاید امتیازات اس ۱۰ سامسونگ در تست‌های آزمایشگاهی بهتر باشد اما در استفاده روزمره و دنیای واقعی شما قادر به تشخیص این تفاوت‌ها نخواهید بود.

P30 Pro از اندروید 9 Pie و جدیدترین رابط کاربری هوآوی یعنی EMUI 9.1 بهره می‌برد. البته استفاده از رابط کاربری پیش فرض اندروید بر روی این گوشی هم امکان‌پذیر است.

باتری P30 Pro

شارژ کردن باتری ۴۲۰۰ میلی‌ آمپری این گوشی از طریق یک پورت یو اس بی C انجام می‌گیرد. آزمایش آی‌تی‌ایران نشان داد سیستم شارژ فوق سریع این گوشی هم می‌تواند باتری شما را از 0 تا 70 درصد تنها در ۳۱ دقیقه شارژ کند. این باتری برای افرادی که از خالی شدن سریع باتری گوشی خود ترس دارند می‌تواند خبر خوبی باشد. در کل این باتری با ظرفیت و سیستم شارژ سریع گوشی می‌تواند یک روز کامل شما را از شارژ مجدد گوشی و همراه داشتن شارژر بی نیاز کند. در تست های دو هفته‌ای هم متوجه شدیم باتری این گوشی برای اجرای برنامه‌های سنگین و گرافیکی بسار مناسب است و حداقل یک روز دوام می‌آورد و حتی مقداری از شارژ باقی مانده می‌‌تواند صبح روز بعد هم کار شما را راه بیاندازد البته اگر کاربر خیلی پرمصرفی نباشید.

یک ویژگی جالب دیگر اینکه در صورتی که یک گوشی دیگر در نزدیکی شما که البته از تکنولوژی شارژ Qi بهره می‌برد به شارژ ضروری نیاز داشته باشد، با چسباندن بدنه پشتی پی۳۰ پرو به بدنه آن دیوایس می‌توانید مقداری از شارژ باتری خود را برای او انتقال دهید!

نگاهی به اطراف

هوآوی پی۳۰ تقریبا همان گوشی هوآوی پی۳۰ پرو است که آن را می‌توان نسخه میان رده این اسمارت فون جدید دانست که البته هردو به یک اندازه جذابیت دارند. البته پی۳۰ فاقد سوپر زوم و حسگر تشخیص عمق P30 Pro است. ضمنا پی۳۰ به جک هدفون مجهز است که این جک در نسخه پرو حذف شده است.

تفاوت اصلی پی۳۰ پرو و پی۳۰ عادی در زوم قدرتمند نسخه پرو است. در گوشی پی۳۰ عادی زمانی که شدت زوم را زیاد می‌کنید کیفیت تصاویر کاهش چشمگیری پیدا می‌کنند. گوشی پی۳۰ نیز همچنان زیبایی‌های خودش را دارد و در مقایسه با نسخه پرو سایز کوچکتری هم دارد.

نگاهی به رقبا

گلکسی اس ۱۰ پلاس: آنچه که باعث برتری پی۳۰ پرو در مقایسه با گلکسی اس ۱۰ پلاس می‌شود، همان زوم قدرتمد و حالت عکسبرداری در شب است. البته برای تصویربرداری‌های روزانه اس ۱۰ پلاس می‌تواند گزینه مناسب‌تری باشد. بنابراین انتخاب بین این دو رقیب به سلیقه و کاربرد شما بستگی دارد. ضمنا اس ۱۰ پلاس در بنچمارک‌ها عملکرد بهتری داشته و روزلوشن نمایشگر آن حداقل در تئوری بالاتر است.

پیکسل ۳: پیکسل ۳ هم از دوربین بسیار قوی بهره می‌برد و در بخش قدرت سخت‌افزاری هم شباهت زیادی به پی ۳۰ پرو دارد. البته پیکسل ۳ از زوم بالای دوربین محروم است و همچنین امکان ارتقاء حافظه داخلی آن نیز وجود ندارد.

کلام آخر

در این کلام آخر می‌خواهیم پرونده این پرچمدار جدید را خیلی خلاصه جمع بندی کنیم تا به این نتیجه برسیم این موبایل برای جای گرفتن در جیب شما مناسب است یا خیر. به این ترتیب باید بگویم این موبایل چه نیازهایی را برطرف می‌کند و چه نیازهایی را باقی می‌گذارد. اگر اهل نصب کردن چندین و چند بازی و اپلیکیشن هستید این موبایل همه آن نیازها را به خوبی پاسخ می‌دهد و هرگز شما را اذیت نمی‌کند اما برای این کار بهترین گزینه نیست. اگر اهل عکاسی هستید و دوست دارید کمی سطح بالاتر عکس بگیرید و علاقه‌مند هستید با زوم یا مایکرو در موبایل کار کنید این موبایل قطعا بهترین یا حتی شاید تنها گزینه شما باشد. اگر موبایل‌های جمع و جور و خوش دست را دوست دارید اصلا سراغ این موبایل نروید. هوآوی P30 Pro بدنه بددست، بزرگ و لغزنده‌ای دارد و کارکردن با یک دست با آن ساده نیست. مشابه حسی که در بررسی گلکسی نوت ۹ داشتیم. اگر دنبال یک صفحه‌نمایش با کیفیت هستید و با موبایل فیلم تماشا می‌کنید خیلی جدی به پی۳۰ پرو فکر کنید، این موبایل صفحه‌نمایش بسیار بزرگ و شفاف دارد که حس تبلت را هم به شما می‌دهد، از سوی دیگر باتری این موبایل هم شارژ خیلی خوبی نگه‌میدارد و این موضوع باعث می‌شود برای این کار بسیار مناسب باشد. در کل می‌شود گفت این موبایل ارزش در مقابل مبلغ پرداختی خوبی دارد البته به شرط آنکه با نیاز شما همخوانی داشته باشد.

‫9 دیدگاه ها

  1. روش جالب تسلا برای جلوگیری از برق گرفتگی آتش‌نشان‌ها و تیم‌های امدادی در تصادفات
    مجله علمی پژوهشی رهاورد – دانستنی های مد – روانشناسی – موفقیت – ازدواج و خانواده – دکوراسیون – خانه داری – آشپزی – سلامت

    آمریکا می‌خواهد تا سال ۲۰۵۰ نزدیک به نیمی از برق موردنیازش را از انرژی خورشیدی تامین کند

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا